Het lijkt een 1 april-grap, maar het is echt waar. Nog deze lente moet in Frankrijk in elke auto een alcoholtest aanwezig zijn. Ik dacht eerlijk gezegd al dat ze gek geworden waren toen ze het gele hesje verplicht stelden, maar het kan dus nóg gekker.
De vraag is natuurlijk... waarom? Het blijkt dat nu er overal nieuwe flitsapparaten verschijnen, het aantal slachtoffers van te hard rijden sterk daalt. Daardoor is nu de belangrijkste oorzaak van verkeerongevallen: drank. Reden genoeg om het bezit van twee alcoholtests in de auto verplicht te stellen. Maar wacht even... denken ze nou echt dat dat helpt? Dat iemand die te veel gedronken heeft denkt: "Wacht, voor ik wegrij... even testen of ik niet te veel gedronken heb."?
En de wet geldt voor iedereen, dus ook voor buitenlanders. Word je de komende vakantie in Frankrijk gesnapt zonder alcoholtest, dan kan dat een boete van 17 euro opleveren. Kassa!
En heb je een TomTom? Zorg dan dat je het waarschuwingssysteem voor vaste flitspalen in Frankrijk uit het systeem verwijdert. Dat is namelijk sinds vorige week verboden. Als de politie je aanhoudt en je hebt het niet buiten werking gesteld, krijg je tot 1500 euro boete (geen grapje).