Ik kocht deze KTM 640 Adventure S uit 2000 met de droom om een offroad reis naar Marokko te gaan maken. Door allerlei dingen die in de afgelopen jaren zijn gebeurd, ga ik die reis de komende jaren niet maken. Ik heb wel een heleboel spullen bij de KTM verzameld, waardoor je er een echte leuke machine van kunt maken.
De KTM is een leuke machine om te rijden, maar waar ik woon moet je de (legale) offroad weggetjes met een zaklampje zoeken. Ik maak dus veel te weinig gebruik van de capaciteiten van de KTM. Om eerlijk te zijn heb ik er misschien 150km op gereden…
Met die reis door Marokko in gedachten ben ik aan het winkelen gegaan. Zo heb ik de Acerbis achtertanks er bij gevonden en het bijbehorende subframe. Daarnaast ligt er ook een Keihin 41mm klaar met de bijbehorende gaskabels, de rubbers en de kleine dingetjes om de KTM om te bouwen. De SXC uitlaat zit er al op, dus in die combinatie heb je een Adventure die flink doortrekt met de mogelijkheid om bijna 50 liter benzine mee te nemen. En met het gewicht van de 640 blijf je dan nog rond het gewicht van een T7 zitten.
Er is eventueel ook nog een setje wielen bij met offroad banden en zonder dempers.
De Keihin
De tanks
Het gereviseerde en gemodificeerde dashboard. Er zit nu een vervangbare batterij in, zodat het scherm blijft werken.
De optionele afstandsbediening voor het IMO dashboard.
Een plaatje van het internet van een KTM 640 Adventure met de achtertanks. Het was mijn bedoeling om deze ook zo op te bouwen.
De KTM loopt lekker. De enige uitdaging is dat er een nieuw lagertje bij de koppelingsas moet, want daar lekt hij wat olie.
Het motorblok heeft ongeveer 66.000km gelopen en is 25.000km gereviseerd. Het rollager op de tuimelaar van de inlaatkleppen is ongeveer 3500 kilometer geleden vervangen.
Alles bij elkaar heb ik nu € 3250 aan uitgaven gedaan voor de KTM en voor dat bedrag wil ik er ook wel afscheid van nemen. Dan krijg je ook alles erbij om de KTM een beurt te geven. De onderdelen kunnen het los ook weer opbrengen, dus anders kan ik dat altijd nog doen.
De koper van de motor heeft de eerste keus in het wel of niet aanschaffen van de extra’s. Die verkoop ik niet eerder los.