Het gaat de Japanse motorproductie de laatste maanden opnieuw voor de wind. Dat kan toch afgeleid worden uit cijfers van de Japanse automotive industrie.
In ons land worden er minder motorfietsen gekocht dan tijdens de dezelfde periode vorig jaar, maar blijkbaar heeft dit geen invloed op de productie van de Japanse gemotoriseerde tweewielers.
In het land van de rijzende zon, lijkt men langzaam maar zeker uit het dal te klimmen.
Voor de vijfde opeenvolgende maand worden er daar meer motors gemaakt dan over dezelfde periode in 2009. Dit blijkt toch uit gegevens van de JAMA, de Japanse automotive industrie.
De export doet het lang niet slecht. Die steeg met 16,5% tegenover vorig jaar. En de productie steeg in juli met 6,5% tegenover 2009.
Nog volgens de JAMA cijfers zorgt vooral het merk Yamaha voor het positieve resultaat. In april, juni en juli groeide de productie respectievelijk met 30,4%, 70,3% en 47,9 %.
De eerste twee maanden van dit jaar was er nog een behoorlijke productie terugval en die heeft zijn invloed op het half jaarlijks resultaat, dat met 5,2% daalt. Maar als de trend van de laatste 5 maanden zich voortzet, kan dit verlies op het einde van de rit omgezet worden in winst.
De eerste 6 maanden van 2009 verlieten 409.429 exemplaren de productieband, het eerste semester van dit jaar waren er dat 388.079