BMW gaat een terugroepactie uitvaardigen voor de 2012 S1000RR, omdat tijdens de assemblage van de 2012 motorblokken de drijfstangbouten niet goed zijn geborgd. Hierdoor bestaat de kans dat de bouten los kunnen trillen, met alle gevolgen van dien.
En dan te bedenken dat we eigenlijk op Magny Cours hadden willen knallen. Brrr....
Het lijkt wel of de geschiedenis zich herhaalt, maar dan bij een ander merk. Was het twee jaar geleden bij Aprilia's destijds kersverse RSV4R de drijfstang die het merk tot een serieuze recall dwong, waarbij bij alle motoren het motorblok werd gewisseld, nu is het BMW dat een probleem met de drijfstang heeft.
Of beter gezegd, de bevestigingsbouten van de drijfstang, die tijdens de montage niet goed zijn geborgd. Hierdoor bestaat de kans dat deze bouten los kunnen geraken, wat een totale motorschade tot gevolg zal hebben. Bij onze redactie zijn inmiddels twee gevallen bekend waarbij inderdaad het motorblok is opgeblazen.
Een woordvoerder van BMW Nederland wist tegenover Motorfreaks te verklaren dat het wereldwijd 1.900 motoren betreft, die allen al aan klanten zijn uitgeleverd. Voor de Nederlandse markt zijn dat 25 klanten, die nog deze week door BMW zullen worden geïnformeerd. De desbetreffende motoren moeten terug naar de dealer, waar de drijfstangbouten met loctite zullen worden geborgd