* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Motorfreak] Suzuki GSX-R 1100 oliekoeler project.  (gelezen 65215 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Motorfreak] Suzuki GSX-R 1100 oliekoeler project.
« Reactie #340 Gepost op: 29 juni 2014, 22:08:28 »
Recycling of Re-use?





The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Feanyth

  • Beginnend ZMVCer
  • **
  • Berichten: 104
  • Geslacht: Vrouw
  • Go for it!
    • Dutch Minion and her Bike
Re: [Motorfreak] Suzuki GSX-R 1100 oliekoeler project.
« Reactie #341 Gepost op: 30 juni 2014, 07:47:59 »
 :039:
Very nice
Een dag niet gelachen is een dag niet gelachen.

- Lazuli (CRF1000) en de Twins (2x Suzuki DRZ400) -

Offline V-Strom Pierrio

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2192
  • Geslacht: Man
  • I'll see you on the dark side of the moon
Re: [Motorfreak] Suzuki GSX-R 1100 oliekoeler project.
« Reactie #342 Gepost op: 30 juni 2014, 10:21:36 »
Mooi man


Is there anybody out there

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: [Motorfreak] Suzuki GSX-R 1100 oliekoeler project.
« Reactie #343 Gepost op: 30 juni 2014, 14:14:55 »
Prachtig  :054:

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: [Motorfreak] Suzuki GSX-R 1100 oliekoeler project.
« Reactie #344 Gepost op: 30 juni 2014, 18:31:03 »
 :054:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Motorfreak] Suzuki GSX-R 1100 oliekoeler project.
« Reactie #345 Gepost op: 11 september 2014, 19:02:33 »
Nog een tank gescoord,  helemaal deukvrij en nog best goed in de lak.....binnenzijde ook netjes in tegenstelling tot de "oude" tank met een vieze bijna vouwdeuk op de flank :-)



The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Motorfreak] Suzuki GSX-R 1100 oliekoeler project.
« Reactie #346 Gepost op: 28 september 2014, 18:40:45 »
Heel voorzichtig aan begint er weer wat te ontstaan!

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: [Motorfreak] Suzuki GSX-R 1100 oliekoeler project.
« Reactie #347 Gepost op: 28 september 2014, 19:09:54 »
Schitterend Freak!
Straight to your face with the truth!

Offline Feanyth

  • Beginnend ZMVCer
  • **
  • Berichten: 104
  • Geslacht: Vrouw
  • Go for it!
    • Dutch Minion and her Bike
Re: [Motorfreak] Suzuki GSX-R 1100 oliekoeler project.
« Reactie #348 Gepost op: 28 september 2014, 20:54:08 »
Nice!
Een dag niet gelachen is een dag niet gelachen.

- Lazuli (CRF1000) en de Twins (2x Suzuki DRZ400) -

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: [Motorfreak] Suzuki GSX-R 1100 oliekoeler project.
« Reactie #349 Gepost op: 29 september 2014, 18:56:24 »
 :026: :054:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Motorfreak] Suzuki GSX-R 1100 oliekoeler project.
« Reactie #350 Gepost op: 05 oktober 2014, 12:31:23 »
Ik heb voor mijn Gixxer1100 van 1992 de keuze uit 2 setjes carbs, diegene die er van afkomen en best netjes op draaide of de carbs van een Gixxer750 van 1991.



Beide hebben ze keurige naalden, de carbs van de 1100 zijn keurig schoon en die van de 750 hebben wat roestdeeltjes en gomrestjes maar ook verder in goede staat en uiteraard wil ik de set welke ik ga kiezen eerst ultrasoon gereinigd hebben, zal worden voorzien van een ander setje naalden/sproeiers enz en komen er open filters op met de afstelling door ome Ruud Fedriks, maar wat mij vanmiddag opviel is dat de set welke van de 1100 afkomt 36mm meet terwijl ik in de veronderstelling was dat deze de standaard 40mm had!



Op de carbs kan ik weinig info vinden op dit na?



De carbs van de 750 zouden dan wel de bekende 38mm zijn........



Komt dit vaker voor dat er 36mms gebruikt wordt bij de 1100? Ik heb de 1100 gekocht in [dacht ik] originele staat met uitzondering van het Micron complete uitlaatsysteem, voor ik de motor kocht was er nog een testbank run mee gedaan en lijkt me niet dat de carbs in die tussentijd gewisseld zijn  8-)



Ik twijfel welke set ik nu zelf ga gebruiken maar zoals ik het hier lees ben ik wel het beste af met de 38mms van de 750.......toch snap ik niet waarom de 1100 36mms had of dit moet vaker voorkomen op een [grijze] 1100 met mijlen teller?
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Motorfreak] Suzuki GSX-R 1100 oliekoeler project.
« Reactie #351 Gepost op: 05 oktober 2014, 12:39:55 »
En na wat spitten en info vergaren het antwoord,

Amerikanen worden geknepen ivm emissie eisen  :043:

Evengoed komen er steeds nuttige tips binnen,

Louis, ik heb precies voor dezelfde keuze gestaan voor mijn 1100 92er blok.
Even wat info de 89 en 90 1100 blokken hebben 36 mm carbs, de 91 en 92 1100 hebben 40 mmers. U.S.A uitgezonderd!

Ik wil zoveel mogelijk koppel en wat minder topvermogen. Dus dan moest ik kiezen voor de 36mmers. Maar ook ik ben voor een Tovami kitje bij ome Ruud Frederiks geweest en die gaf aan dat de befaamde en moeilijk te vinden kostbare 38ers van een 750 het beste lopen op een 1100 blok. En dat qua koppel en topvermogen deze carbs de beste middenweg zijn. Die had ik ook nog liggen dus ik heb nu de 38ers erop. Nu heb ik het zelf een beetje afgesteld en mijn motor gaat echt als de brandweer. Ik wil mijn uitlaat nog veranderen en dan wil ik ook langs Ruud gaan voor het afstellen. Hoop dat je er wat aan hebt.

En deze lap tekst vond ik ook wel handig om hier even te parkeren  :039:

Het bereik van de motor is te verdelen in 4 gebieden met de volgende kenmerken:
1/ leegloop = gas dicht
: gasklep dicht en gasschuif dicht
: alleen stationairsproeier
2/ rollen = een beetje gas
: gasklep beetje open en gasschuif dicht
: vooral maat gasbuis, stand gasnaald en beetje stationairsproeier
3/ trekken = meer gas
: gasklep meer open en gasschuif beetje open
: vooral gasnaald, beetje maat gasbuis en beetje hoofdsproeier
4/ scheuren = gas vol open
: beide open
: vooral hoofdsproeier en beetje gasnaald

De gasklep wordt bediend door de gashendel op het stuur. De gasschuif reageert alleen op de onderdruk in de carburateur. De gasschuif werkt altijd vertragend op het openen van de gasklep. Anders zou bij het te snel gas open draaien de motor meteen afslaan of op zijn minst flink hikken. De abrupte toevoer van lucht is dan niet bij te houden met benzinetoevoer zodat het mengsel plotseling enorm verschraald.

Bij de afstelling van de carburateur moet rekening gehouden worden met:
1/ het luchtfilter
2/ de vlotterstand
3/ de stationairsproeier
4/ de gasbuis
5/ de gasnaald
6/ de hoofdsproeier
7/ de uitlaat
8/ de kleppen

Voor het stationair draaien van de motor zijn de punten 2, 3 en 4 van belang.
Begin bij het afstellen van de motor in het stationair bereik eerst met de stationairschroef. Deze is afhankelijk van het model een benzine- of luchtregelschroef. Als dit niet helpt moet de stationairsproeier groter of kleiner gekozen worden.

Voorbeeld: uitlaten met een geringe tegendruk knallen vaak bij de overgang van trekken naar leegloop. Dit is het afremmen van een motor met behoorlijke snelheid waarbij het gas helemaal dicht gedraaid wordt. Stel het gasmengsel met de stationairschroef vetter af. Als het knallen blijft, kies dan de stationairsproeier een maatje groter.

Door het kantelen van de gasklep wordt de doorstroomhoeveelheid van de lucht beinvloed. De gasbuis en gasnaald regelen de benzine-luchtverhouding bij het rollen. De naald wordt door een veerring in positie gehouden. Op deze naald zitten afhankelijk van het model 3 tot 6 inkepingen. De buitenste aan het dikke einde is nummer 1 en het hoogste nummer zit dan het dichtste bij de spitse naaldpunt.. Meestal staat de gasnaald halverwege. Moet het gasmengsel armer staan wordt de veerring op de naald naar nummer 1 verschoven. Moet het mengsel rijker staan, dan richting 5 schuiven. Het gevolg is dat de naald meer cq minder ver in de gasbuis steekt. Daardoor wordt de doorgang kleiner cq groter en kan er minder cq meer benzine aangezogen worden. Het mengsel wordt nu armer cq rijker.

De hoofdsproeier wordt afhankelijk van de stand van de gasnaald pas echt belangrijk vanaf ongeveer de halve opening van de gasschuif.

De mengverhouding lucht-benzine wordt beschreven door de lambda-waarde, waarbij 1,0 overeenkomt met 1 deel benzine en 14.5 delen lucht. Als lambda kleiner wordt dan 1 vindt er onvolledige verbranding plaats en stijgen de roet, koolmonoxide en koolwaterstoffen in de uitlaat. Ofwel de koolstof- en waterstofionen in de benzine krijgen niet voldoende zuurstof om helemaal te verbranden. Als we met een glazen afstelbougie in de cilinder zouden kijken zien we bij lambda 1,0 een blauwe kleur. Is de kleur wit dan is de temperatuur te hoog en zullen de uitlaatkleppen verbranden. Is de kleur bruin dan hebben we roet in de uitlaat.

Een verbrandingsmotor heeft een optimale prestatie bij lambda 0,9. Voor het scheuren wordt vaak deze afstelling gekozen. De warmte wordt dan bij vloeistof gekoelde motoren nog goed verdeeld en afgevoerd. Echter bij luchtgekoelde motoren wordt vaak voor een wat lagere lambda gekozen. Vermindering van de slijtage en verlies aan prestatie heffen elkaar dan min of meer op.

Voor het rol-gebied wordt de motor afgesteld op 1,1 lambda. Omdat het in dit bereik niet om de prestatie gaat, telt hier benzineverbruik zwaarder. De warmte kan ook makkelijker in de hand gehouden worden.

In het stationair-gebied kan men kiezen van lambda 0,9 tot 1,1. Hier moeten de luchtgekoelde motoren vooral denken aan de afvoer van de warmte en kiezen voor een wat lagere lambda waarde. Om deze reden kunnen we met de TDM met draaiende motor gewoon voor een open brug blijven staan.

Als de onderdruk in de carburateur te laag wordt en er dus te weinig lucht doorstroomt moet de lambda vaak weer naar 0,9 afgesteld worden. We moeten dan wel eerst een verstopt of te klein bemeten luchtfilter als oorzaak uitsluiten. Als het mengsel te arm ?????? is, knalt het vaak in de uitlaat. De onverbrande gassen kunnen dan in een hete omgeving weer extra lucht krijgen. Vooral een lekke uitlaat heeft hier last van. Daarnaast zitten er 3 lekgaatjes in een standaard TDM uitlaat, 1 in de middenpot en 1 per pijp. Vooral uitlaten met geringe tegendruk knallen dan heel vlug. Hetzelfde effect heb je als je de dodemansknop bergaf gebruikt waardoor de verbranding niet meer in de cilinder maar in de uitlaat plaatsvindt.

Een uitlaat met hoge tegendruk zal wat trager reageren op gasgeven. De cilinder kan zich bij hoge toerentallen slecht leegmaken. De cilinder kan zich dan niet meer optimaal vullen met verse lucht en benzine. Deze motoren zullen in de lagere toerentallen relatief gezien met een gunstiger koppel rijden. Voordeel is dat de uitlaat daarmee ook stiller gebouwd wordt. Bij een meer open uitlaat kunnen de gassen sneller uit de cilinder. De motor "hangt" dan beter aan het gas en dat is ook te horen. Bij elk type uitlaat hoort echter een eigen afstelling van de carburateur.

En dit bewaren we hier ook even  :+ ,

Standaard voor de 750 zijn de 117.5 sproeiers veels te klein, 38mm carbs met zeg maar duplex filters moet je zo rond de 150-155 zitten.
Ik heb liever DJ sproeiers gewoon omdat in echte mm zijn.( ik boor ze ook uit in echte mm's)
Mikuni zijn gemeten in flow per minuut.
Keihin zijn gemeten op een complexer manier (capaciteit x mm2) dat niemand kan begrijpen
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Motorfreak] Suzuki GSX-R 1100 oliekoeler project.
« Reactie #352 Gepost op: 05 december 2015, 18:17:43 »
Hier ga ik het stof vanaf blazen ;)

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3273
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: [Motorfreak] Suzuki GSX-R 1100 oliekoeler project.
« Reactie #353 Gepost op: 07 december 2015, 15:54:48 »
Dat werd tijd.    :103:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Motorfreak] Suzuki GSX-R 1100 oliekoeler project.
« Reactie #354 Gepost op: 24 maart 2016, 18:17:14 »
Wegens gezondheid en financiĆ«le redenen ga ik dit project verkopen, compleet of in onderdelen  :(  Ik heb diverse oplossingen al bedacht maar dit is voor mij voor nu echt de beste keuze hoe jammer dit ook is, uitgesleuteld zal ik nooit zijn en er zal in betere tijden vast wel weer een eigen project komen! Komend weekend ga ik alles wat ik heb inventariseren en onder de dekens vandaan halen........het is niet anders het besluit is genomen.
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: [Motorfreak] Suzuki GSX-R 1100 oliekoeler project.
« Reactie #355 Gepost op: 24 maart 2016, 19:36:10 »
Succes met de verkoop :054:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Motorfreak] Suzuki GSX-R 1100 oliekoeler project.
« Reactie #356 Gepost op: 24 maart 2016, 21:26:57 »
Niks voor jouw......:-)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3273
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: [Motorfreak] Suzuki GSX-R 1100 oliekoeler project.
« Reactie #357 Gepost op: 24 maart 2016, 21:37:46 »
Balen Louis... Het begon toch al wel wat te worden... Moet je hem niet opbouwen en dan als lopend project aanbieden? Dat gaat je waarschijnlijk meer opleveren, of niet?

Succes met het opvolgen van je beslissing in ieder geval.

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: [Motorfreak] Suzuki GSX-R 1100 oliekoeler project.
« Reactie #358 Gepost op: 24 maart 2016, 21:58:23 »
Wat doet erop Louis , gezondheid? hopelijk niets onoverkomelijks!

Offline Floris 500

  • 2 x 500
  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 468
  • Geslacht: Man
  • Honda VTR1000f
Re: [Motorfreak] Suzuki GSX-R 1100 oliekoeler project.
« Reactie #359 Gepost op: 25 maart 2016, 12:38:02 »
Jammer! Valt helaas (zo te lezen) even niet veel aan te doen, en zoals je zelf zegt later dan maar weer eens iets oppakken.. Succes met de verkoop!
It's sad that, in our blindness we gather thorns for flowers

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
713 Reacties
136733 Gelezen
Laatste bericht 02 augustus 2011, 18:04:19
door MotorFreak
19 Reacties
5261 Gelezen
Laatste bericht 01 juli 2010, 10:07:21
door Raytje192
252 Reacties
30483 Gelezen
Laatste bericht 29 mei 2016, 16:12:01
door Sabel
1 Reacties
1830 Gelezen
Laatste bericht 12 juni 2015, 15:25:50
door Sledge HaMMeR
246 Reacties
21490 Gelezen
Laatste bericht 28 mei 2024, 10:05:55
door Ghulst