Welkom op het ZMVC forum gast!
Met name de cardan (eigenlijk klopt die benaming niet, 't is een haakse tandwieloverbrenging)
Nou, een XS750 of 850 weegt als "dieplood", als ik het me goed herinner zo'n 229 kg schoon aan de haak volgens de folder uit 1977. Leeg gewicht dus. Met name de cardan (eigenlijk klopt die benaming niet, 't is een haakse tandwieloverbrenging) legt nogal wat gewicht in de schaal.Maar wellicht vind je dit interessant: de racer van "Redman", iemand uit Nieuw-Zeeland die een XS gebruikt voor klassieke races. Hij is begonnen met een redelijk standaard blok maar hij heeft er in de loop van de jaren veel aan verbeterd. Ziet er prachtig uit. Hij heeft ook nog meer foto's op dat forum staan (albums) maar om die te zien moet je jezelf aanmelden. Linkje:http://www.yamaha-triples.org/forums/thread-view.asp?tid=7285&
Hier hoe het mij geleerd is:De benaming is zo ingeburgerd dat het niet fout wordt gerekend. Maar met een cardan wordt in de werktuigbouw de constructie bedoeld die b.v. de aangedreven wielen van een auto even snel laat draaien en in een bocht het ene wiel sneller en het andere langzamer. Die zit b.v. in de min of meer ronde pot die je midden in de achteras van een vrachtauto ziet. De cardanische overbrenging die jij bedoelt is een simpele overbrenging met een of meerdere kruiskoppelingen. Maar: correct me if I'm wrong, mijn werktuigbouwkundige opleiding dateert uit de jaren 60 van de vorige eeuw.
Citaat van: Triple Arne op 22 december 2012, 21:17:10Knappe fiets van die Kiwi Wim En hij heeft volgens mij toch 50 kilo van het gewicht afgekregen, want volgens mijn documentatie woog de 750 al 258 kg.De Honda 750 weegt ongeveer 233 kilo.Ombouwen op kettingaandrijving zou misschien een optie zijn.
Ziet er nog beter uit dan die Kiwi Wim Zal best wel gang in zitten ook Zo heeft Yamaha best wel interessante blokken hoor, denk maar aan de XT/SR en zelfs van dat 2 cilinderblok van die chopper (ik weet even het type niet) kan je wat leuks maken, zeker als je het ook ombouwt naar ketting.
"blienkend iesder"