Hier dan een verhaaltje
Ik was al een tijdje opzoek naar een 'projectmotor', mede door de kennis (en het onderdelenmagazijn
) van m'n vader is het dus een Yamaha xs850 geworden. Opzich een redelijk zeldzame motor, je ziet de 750 vaker. Het was eigenlijk de bedoeling om de xs uit de voorraad van triple_arne aan te pakken, maar toen kwam deze 850 op ons pad!
De bedoeling is dat ik de motor origineel op ga bouwen, er zijn er namelijk al genoeg 'verprutst'. Ik heb hem in onderdelen gekocht, zoals op de foto's te zien is. Het frame en verschillende andere onderdelen zijn bij de vorige eigenaar al gecoat! kan dus beginnen met een frisse basis.
Maar genoeg gepraat zo, foto's zeggen meer.
bij mij in de garage
Woensdagmiddag gemaild via marktplaats, 's avonds meteen opgehaald in Veenendaal (Wat een eind met kar
). Ik heb de motor van de 2e eigenaar. Deze heeft hem 2 jaar geleden van de 1e eigenaar overgenomen (al in onderdelen).
donderdag de spullen wat uitgezocht en op het oog missen alleen de uitlaat en knipperlichten. Laten die nou nog in het repertoire van triple_arne zitten
ook zijn beide spatborden aardig 'verrot' maar dat komt tegen de tijd dat ik ze nodig heb nog wel goed, ze zijn nieuw namelijk nog te krijgen.
vanmiddag het blok op de werkbank gehesen. we waren erg benieuwd naar de nokkenassen, en de klepspeling. Wat bleek, uitlaatklep #1 bleef open staan. Na wat tornen werd het al iets beter, maar toch besloten te kop te trekken. Er is waarschijnlijk vaak rustig met de motor gereden, we kwamen nogal wat vervuiling tegen in de kop, en op de zuigers..
Van de week de kleppen demonteren en inslijpen, als het goed is kan daarna het spulletje met wat nieuwe pakkingen en moeren weer teruggemonteerd worden
al twijfel ik nu nog om misschien meteen het cilinderblok op te laten boren naar 900cc (zoals met het 850 blok in de project 750 van triple_arne is gedaan).
binnenkort meer!