Zo die MotorMuis, ff een oud topic van je omhoog schoppen en hopelijk vind je de tekst wat en zoniet verwijder ik het wel

De FZR600 heeft wat kuren, een redelijke Km-stand en er wordt echt mee gereden dus dit ouwetje heeft een ander hartje nodig zeker na uitlopen van het aandrijftandwiellager in het blok en nog wat bekende Yamaha oliesydromen..................kortom een donorhart is gevonden door MotorMuis him zelf en natuurlijk moet je het hartje dan even goed nakijken voor jet het tussen de longetjes en voedselvat plaatst

Ik heb de eer gekregen om dit blokje ff na te zien en daar waar nodig wat aan te passen of weet ik veel wat, de dealer zou ook kunnen maar als de eigenaar wat meer vermogend was kocht hij wel een andere motor maar dat zit er ff niet in en dan spring ik ff bij..................tof dat je me het vertrouwen gunt want het toch weer niet niks ff een hartje nazien, over een poosje wil je toch weer met vertrouwen die knie aan de grond rijden he maat

Het blok is gebrachte en uiteraard gelijk ff ontdaan van het hoedje en dat zag er best redelijk uit,

De nokkenstokken zien er goed uit en vertonen geen pitting of ingelopen glijlagers dus to zover een goede aankoop voor die centen, uiteraard even een plekje gemaakt en alles netjes op volgorde gelegd


Na het verwijderen van de snokstokken de klepplaatjes en alles daar verwijderd want we willen de kleppen toch ook even inslijpen en voorzien van nieuwe hoedjes zodat ze wat beter de olie keren


De distrubutiketting goed vastgelegd zodat die niet het blok in kan vallen en begonnen met verwijderen inbuscilinderkopmoeren...............tering die zaten goed vast maar we hebben gewonnen en al bij een heel klein tikje los volgens de juiste volgorde en dan zie je de olie overal vandaan komen................nooit zomaar ff rotzooien aan je cilinderkopbouten/moeren want je pakking is echt naar de klote, ff een leuke foto van gemaakt


Zo de kop is er af zullen we maar zeggen en de bovenkanten van de zuigertjes in het zicht, de 1e spanning is eraf en we kunnen kijken in het [een] binnenste stukje techniek waardoor we alijd zo genieten van onze hobby het motorrijden


Klepje wat meer in het zicht er ziet er allemaal wel goed uit, 1 cilinder heeft het wat beter of slechter gehad dan de andere en is dan met recht een ,,buitendieker""


Voorzichtig de cilinderbalk lichten zonder kracht te gebruiken want we weten dan wel niet veel van het hartje maar het heeft volgens de vorige eigenaar wel gelopen en zou natuurlijk zonde zijn dat er een zuigerveer kapot gaat en uiteraard onder in het carter terecht komt

Tis gelukt en de zuigertjes [en veel meer] moeten we nog precies nameten maar het ziet er nog steeds goed uit, gelukkig niet veel moeten kloten met een rubber hamer om de meeste delen te lichten en dus zonder iets af te breken of dol te draaien hebben we een deel van het hart uitelkaar liggen


Natuurlijk vallen er af en toe wat hele kleine deeltjes toch het blok in maar deze keer wel heel weinig en eigelijk doe ik standaard ff wat verse olie over alle laten lopen binnen de pasvlakken, kan nooit geen kwaad lijkt me en het blok moet ook gespoeld worden later


Zo de avond is voorbij en we weten weer een hoop van dit blok, ziet er heel goed uit en ondertussen de meeste zaken wel opgemeten en zeker niet al teveel slijtage

hoeveel km had dit blok eigenlijk gedraaid van dit moet zeker een eind onder de 50d zijn lijkt me..............hoe dan ook alles is netjes ingepakt en beschermd en op volgorde en ligt te wachten voor de wederopbouw..................een big-bore kit in nu makkelijk mogelijk Muis

Hoe dan ook we gaan proberen om dit blok weer goed lopend op de weg te krijgen

