* Kies jouw thema

Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Easy Pete] Africa Twin  (gelezen 26572 keer)

Offline Bright

• 5th King Of ZMVC
  • *
  • Geslacht: Man
  • Ride your bandit like you stole it!
Re: Africa Twin
« Reactie #60 Gepost op: 01 augustus 2007, 18:45:41 »
* Matthieu slikt wat in.

Hier zal ik maar niks lulligs over zeggen :+
.: Always Look On The Bright Side Of Life :.

Offline Allroadtoad

• 2nd King Of ZMVC
« Reactie #61 Gepost op: 01 augustus 2007, 19:15:30 »

de bmw gs staat er trouwens om bekend dat hij een slechte versnellingsbak heeft... bij de knalpot hebben ze geloof ik al genoeg probleemgevalletjes binnen gehad

Nope, alleen de eerste 2 bouwjaren (`94/`95) hadden structureel last. Daarna hadden de 1100 en 1150 bakken een zo goed als probleemloos bestaan. Veel ligt eraan hoe de bak behandeld wordt, een GS bak kan bijvoorbeeld heel slecht tegen de voet op het pedaaltje houden bij gewoon rijden. Mijnes schakelt na 120.000 als een spreekwoordelijk warm mes door boter, alleen jammer dat ik de koppeling bijna niet meer kan bedienen (alhoewel die in vgl met een duc of guzzi enorm licht gaat.)
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline Allroadtoad

• 2nd King Of ZMVC
« Reactie #62 Gepost op: 01 augustus 2007, 19:18:23 »

Was de versnellingsbak op de GSA van ART ook niet al na 42.000 kilometer stuk?

Da`s de grap, dat weten ze dus niet: geen ijzerresidu gevonden, alles schoon van binnen, geen schade, vorken zagen er prima uit en toch was er iets. Zwartepoorte heeft het gewoon opgelost met garantie. Nu loopt ie weer als een tierelier. (maar ja mensen, even relativeren, 50.000 km per jaar, mag er eens wat stuk gaan?).
Allroadtoad

Offline Taranis

• 5th King Of ZMVC
  • *
  • Strevers bereiken waar dromers van dromen.
« Reactie #63 Gepost op: 01 augustus 2007, 19:21:11 »
maar ja mensen, even relativeren, 50.000 km per jaar, mag er eens wat stuk gaan?

Tuurlijk wel! Maar is het normaal dat het al na 42k stuk is? Vind ik niet... als de bak van de Bandit na 42k stuk zou gaan zou ik flink de smoor in hebben, dat weet ik wel :012:  Je jaarkilometrage maakt dan weinig uit lijkt me...
Einde reclamezuil :-)

Offline Zeeuwse Klei

• 4th King Of ZMVC
  • **
« Reactie #64 Gepost op: 01 augustus 2007, 19:35:39 »

Veel ligt eraan hoe de bak behandeld wordt, een GS bak kan bijvoorbeeld heel slecht tegen de voet op het pedaaltje houden bij gewoon rijden.

Degene die dat doet moeten ze een schop onder hun hol geven.

Citaat
Mijnes schakelt na 120.000 als een spreekwoordelijk warm mes door boter...

Tja, die 1150 van Ria anders niet. Behoorlijk lomp, zeg maar. Evengoed hóeft dat niet erg te zijn.

Maarreh.. een GS was te duur, als ik het goed lees. Waar zeuren we over.  ;)
Trial and error... vooral veel 'error'.

Offline Allroadtoad

• 2nd King Of ZMVC
« Reactie #65 Gepost op: 01 augustus 2007, 20:06:58 »
maar ja mensen, even relativeren, 50.000 km per jaar, mag er eens wat stuk gaan?

Tuurlijk wel! Maar is het normaal dat het al na 42k stuk is? Vind ik niet... als de bak van de Bandit na 42k stuk zou gaan zou ik flink de smoor in hebben, dat weet ik wel :012:  Je jaarkilometrage maakt dan weinig uit lijkt me...

Even bijvertellen dat met dat wheeliestoppie gedrag van mij het eigenlijk best logisch is dat een en ander stuk gaat.  :039:
Allroadtoad

liegebeest

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: 01 augustus 2007, 20:32:44 »
de bmw gs staat er trouwens om bekend dat hij een slechte versnellingsbak heeft... bij de knalpot hebben ze geloof ik al genoeg probleemgevalletjes binnen gehad

Was de versnellingsbak op de GSA van ART ook niet al na 42.000 kilometer stuk?

Was alleen een keerring.

@bright: Het ging me meer om de lelijke afwerking. Echt on-honda imho.. (dat bedoelde ik ook met 'opgebouwd')
Ik kan de nieuwe varadero(die wat scherper is gelijnd) kwa uiterlijk nml. wel waarderen.

Over die bakken: Ja zeker de oude modellen(tm bouwjaar 97) gaan relatief vaak kapot. Echter is het wel een overtrokken feit..
Vaak is dit pas bij zo'n 80duizend km. Een km-stand die veel motoren niet eens halen.
Buiten dat zijn er genoeg gevallen die er geen last van hebben en hebben de nieuwere er vaak nooit last van.
Bij m'n vader zijn GS ging hij ook kapot, 1 schakelvork was krom geloof ik.
Echter was dit wel pas bij 167duizend km..
Tegen die tijd zal een willekeurige japanse versnellingsbak ook al wel wat mankeren.

Het blijft wel een feit dat het kapot kan gaan, en dat het een dure grap is om te (laten) maken.

Sorry dat ik je Honda liefdesballon lek prik Matthieu :069:, maar ik vind lelijke afwerking bijna eerder typisch Honda...........daar hebben ze echt een overgewaardeerde reputatie van.

Offline Allroadtoad

• 2nd King Of ZMVC
« Reactie #67 Gepost op: 01 augustus 2007, 21:26:57 »
Zeg Liegebeest, nou doe je je naam wel eer aan hoor~! :044:
Allroadtoad

Matthieu

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: 01 augustus 2007, 22:20:42 »
wat onzin

Tja... wat kan ik hier nu eens opzeggen? Zal ik over brommerknipperlichten beginnen of niet?

@pete: hoe vond je de twin nu eigenlijk rijden tov je alp?

easy pete

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: 02 augustus 2007, 00:16:28 »
Ik heb er niet op gereden, alleen even op gezeten. Lijkt me wel hét machien. Jammer van de weinige pk's

Maarre ... Varadero doe ik maar niet. Ik heb zoveel speelplezier met een lichte, ik denk dat de Twin op dit moment wel ideaal is.

GS is uitgesloten, die kost 2 Varadero's

liegebeest

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: 02 augustus 2007, 08:41:04 »
Ik meen het hoor van die afwerking. Niet voor alles en alle Honda's, dat niet. Ik ontken ook niet dat ze een bepaalde kwaliteit hebben hoor. Ik denk dat ze het beste blokjes bouwen.

Maar perfect zijn ze zeker niet. Ik denk aan condoomspiegels op een CBR en knip en plak engineering op de Alp. Roest op frames e.d. is ook niet zeldzaam, volgens mij vooral bij europees gebouwde modelletjes.

Met knip en plak engineering bedoel ik de nogal lompe opbouw van componenten. De lompheid van een niet geweldig ontworpen onderdeel werkt door, door er de rest maar wat aan te hangen. Een varadero zou veel slanker en compacter kunnen en op gelijk niveau presteren.

Een BMW bijvoorbeeld is een mooi geintegreerd ontwerp, redelijk kwalitatieve componenten die mooi geproportioneerd zijn t.o.v. elkaar en afgewerkt met mooie materialen en mooi gedetailleerd.

Dat versta ik dus ook onder afwerking. :)

Honda heeft prachtige staaltjes vooruitstrevende techniek gemaakt en zou dat nog steeds kunnen. Alleen is het tegenwoordig toch een trendvolger ipv de trendsetter van vroeger. De reputatie van kwaliteit is wel blijven hangen.

Die Varadero is een voorbeeld van een trendvolgontwerp en nog slecht ook, als dat als fabrikant je antwoord is op de door BMW GS gestarte populariteit van dikke allroads............. :|......ik ben benieuwd of ze me nog positief gaan verrassen met nieuwe modellen, ik hoop het, het is wel de fabrikant met grootste potentie.

Maar Pete, een GS kost 2 Varadero's? :042: Dan kijk je toch niet naar 1100's en 1150's denk ik? Of zijn Varadero's zo goedkoop? :042:

easy pete

• Gast
« Reactie #71 Gepost op: 02 augustus 2007, 14:01:25 »
Ik vond toch een paar Varadero's voor ong 5000 van ong 6 jaar oud met ong 20 à 30 ton.
Voor diezelfde prijs in de GS 2 jaar ouder of 50 ton verder. Varadero is gewoon niet populair en GS zéér.

Nu is BMW de top met ruim voorsprong qua design. Da's zeker. Een BMW zit gewoon prachtig en vernuftig in elkaar.

Honda heeft nooit een goede smaak gehad. Noch qua vorm, noch qua kleuren. Als er al ene goed uitziet is het een gelukkig toeval. Mijn lijkt een Honda een "machine met onderdelen". En die onderdelen zijn stevig, efficiënt en zwaar. En dan heeft een werknemer ook nog snel een vorm en kleur bedacht. Maar ik vertrouw die solide opbouw.

De rijstijl is ook verschillend. Ik heb het gevoel dat een BMW rijdt als een onwrikbaar baanvast ijzer (als een duitse wagen), terwijl een Honda rijdt als een franse wagen (alles leeft meer, dan wel ten koste van ....)

Een duitse wagen rijdt beter, een franse aangenamer...

zoiets

:042:

Offline Sledge HaMMeR

• I Wanna Be an
  • Administrator
  • Tha HaMMeR
« Reactie #72 Gepost op: 03 augustus 2007, 00:54:06 »
dat zijn wel een hoop tonnen  :044:

Kaaskop modus voor Pete : In NL is een ton aan gewicht 1000 kg. Voor geld en km's is een ton 100.000 km en/of 100.000 euro.
50 ton verder voor een GS wordt door een kaaskop verstaan als 5.000.000 km  :X
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2007, 00:58:14 door Sledge HaMMeR »

easy pete

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: 03 augustus 2007, 02:09:00 »
Juist. Thanks voor de rechtzetting, had het niet eens in de gaten.

:033:

Ik wéét het anders wel, maar als ik dan weer op automatische piloot schrijf denk ik weer belgisch : ton = altijd 1000.

Sorries

easy pete

• Gast
« Reactie #74 Gepost op: 07 augustus 2007, 05:26:39 »
Zelden zoveel getwijfeld.

Zag vandaag een nieuwe Varadero. Die zijn absoluut niet meer zo lomp.

Ik ging ook kijken naar een ouwe. Sommige kleuren verbeteren het geheel wel. Nu was deze te onverzorgd, maar de eigenaar zei iets wat me pakte : "Als je met je Alp te weinig hebt, heb je binnen zes maanden te weinig aan een Africa ook. Het verschil is niet zo groot " Daar zou hij wel eens een punt kunnen hebben.

Vervolgens startte hij de Varadero, waar een indrukwekkende brul uit kwam, diep en tegelijk porche-achtig fluitend. 93 PK, 69Kw... toch niet mis. "Zo heb je altijd overschot", zei hij ... Tja, eigenlijk wel.

Opeens vind ik de Africa's weer kleine fietsjes. 62pk .....

:042:

« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2007, 05:35:05 door Easy Pete »

Offline Allroadtoad

• 2nd King Of ZMVC
« Reactie #75 Gepost op: 07 augustus 2007, 06:56:33 »
Och ja, in de heuvels en bergen doen die AT`s weer heel veel mensen pijn  :022:
Allroadtoad

Offline MotorFreak

• Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
« Reactie #76 Gepost op: 07 augustus 2007, 09:02:26 »
Een motor met een Porche-achtig geluid  :|
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

liegebeest

• Gast
« Reactie #77 Gepost op: 07 augustus 2007, 10:15:49 »
Och ja, in de heuvels en bergen doen die AT`s weer heel veel mensen pijn  :022:

Met welke fiets niet? :043: (Veel choppers uitgezonderd.  :018: ) Ligt toch aan de berijder.

Matthieu kon in Lux op de Funduro makkelijk de Bend it van Loki bijbenen.

Al denk ik wel dat je voordeel hebt als je motor een breed stuur heeft, goed zit zodat je niet gaar aan komt in de bergjes en lange veerwegen heeft voor het soms slechte asfalt. Oh ja en bruikbaar vermogen.

Volgens mij gaat Pete voor een varadero met open pijp. :040:

Matthieu

• Gast
« Reactie #78 Gepost op: 07 augustus 2007, 10:29:35 »
Een motor met een Porche-achtig geluid  :|

Heb je weleens achter een Goldwing of Valkyrie met open uitlaten gereden?

Dat is nog beter!

@pete: Zit wat in... maar ik zou toch stiekem ook nog eens op een GS proefrijden...
Het varadero blokje loopt wel heel lekker...(in de vtr iig wel)

KTM LC8 zou ook wel wat voor jou zijn, alleen nog wel wat buiten het budget denk ik...

Offline Taranis

• 5th King Of ZMVC
  • *
  • Strevers bereiken waar dromers van dromen.
« Reactie #79 Gepost op: 07 augustus 2007, 10:36:18 »
Zag vandaag een nieuwe Varadero. Die zijn absoluut niet meer zo lomp.

Vallen die wel binnen budget dan??
Einde reclamezuil :-)