* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Motorfreak] Honda CX500 1978.  (gelezen 29136 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
[Motorfreak] Honda CX500 1978.
« Gepost op: 30 augustus 2007, 11:22:28 »
Mijn BIG is verkocht en daar heb ik op ingeruild een Honda CX500 welke mij beter past dan die hoge BIG, ik denk dat de nieuwe eigenaar van de BIG hier ook wel eens zal komen kijken en dan kan hij zijn oude Cx500 ook nog eens terug zien, de BIG is verkocht met een grote beurt, nieuwe banden en gestelde kleppen en ik wens de nieuwe eigenaar dan ook veel toffe kilometers toe  :039: Waarom heb ik op de BIG een CX500 uit 1978 ingeruild, simpel omdat ik toch vervoer wil hebben naar de baas en zag het wel zitten omdat deze Cx500 cardan aandrijving heeft en dit is voor de winter zeker heel goed, na 19 jaar motorrijden eindelijk een cardanfiets  :018: Het is zeker een oud motortje met behoorlijk wat kilometers, gisteravond heeft Sunny de 88.000 op de teller gezet maar het blok klinkt redelijk goed, geen rare bijgeluiden, koppeling goed en geen lekagge's, het uiterlijk is minder en hier en daar de welbekende tape en trekbandjes, een buddy zo groot als een bankstel maar de elektra dik in orde zo op het 1e zicht en als geheel een motor die ik wat verder zal opknappen zodat we de teller op de 100.000 kunnen gaan zetten  8) Tussen de 5500 en 7500 toeren bij het gazzzz tot aan de stuit houdt de CX500 behoorlijk in, bij zeer rustig optrekken is dit probleem niet dus ik vermoed een dicht luchtfilter, in het ergste geval iets met de ontsteking of andere elektra, gaan we uitzoeken. Voor wie deze motoren niet kent het betreft een 80graden V-twin, een blok wat heel veel kan hebben, bij stationair draaien en daarna even het gazzzz open voel je dan ook echt dat het een twin is, bij optrekken in de 1e versnelling komt de motor zowaar ook echt iets omhoog...........de vergelijking met een oude BMW schiet gelijk door de kop, afijn een nieuwe aanwinst, een nieuw knutselprojekt, een nieuw begin en uiteraard regelmatig hier een up-date en als snel zal de Cx500 op de heftafel staan en eens goed uitgekleed worden.  :D
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2009, 09:57:40 door Sledge HaMMeR »
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2007, 11:29:35 »
Tijdens het 1e ritje werd gelijk de achterband lek gereden maar dit is ondertussen verholpen, een aantal onderdelen gaat gezocht worden maar een hagelnieuwe buddy is ondertussen al wel gevonden en zal spoedig thuis bezorgd worden.................zeg nu zelf deze ziet er toch veel beter uit dan dat bankstel wat er nu op zit  :+ Nu op zoek naar een ander stuur want deze is veels te vermoeiend met die kleine armpjes van mij, wordt het een M-stuurtje, een superbike stuur of zou freak gaan voor een normaal CB stuurtje  :012:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2007, 18:41:44 »
Lekkere woon-werk fiets Freak  :054: Normaal CB stuurtje heb ik nog wel voor je liggen.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2007, 19:44:51 »
Hey, een gewoon stuurtje hangt er hier ook wel tussen maar ik moet eerst eens kijken wat nu lekker aanvoelt, deze is echt te hoog maar misschien is een lage dan weer te laag en met een M-stuur krijg ik dan weer zin om meer te verbouwen en de bedoeling is dat we lekker de winter door kunnen en naar het Elefantreffen  :034:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

ba searcher!!

  • Gast
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2007, 22:51:32 »
Eindelijk de CX thuis freak!! :039:, kom nog wel is buurten van de week :034:

Offline Sratch

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 642
  • Geslacht: Man
    • http://spaces.msn.com/nighttimebirds17/PersonalSpace.aspx?_c02_owner=1
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2007, 22:59:39 »
Leuk fietsje freak enne Cardan ja das idiaal  :039:

Greetz Sratch & Zoef!!
XL600V Trans-Alp & Citroen ZX 1.4 Advantage
Citroen ZX 2.0 16V FSO Caro 1.6 GLI
Fiat Marea Weekend 1.6

Sex is mijn religie, laat ons bidden
[

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2007, 23:42:22 »
Onverwoestbaar, Freak. Ik heb er 2 gehad. Mijn eerste heb ik gekocht met 200.000 km op de teller, is verkocht met 439.000 op de teller, onverwoestbaar heb ik dat al gezegd? De andere had ik voor het mooi, voor zover je daarover bij een CX van spreken.

M`n ouwe trouwe:



M`n showfietsie

Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2007, 14:14:34 »
Nieuwe buddy is binnen en dus snel ff passen  :022:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #8 Gepost op: 02 september 2007, 18:54:23 »
Zo vandaag een uitgesproken dag om de Cx500 een beurt te geven na wat testrijden [200km], wat er behoorlijk tegenviel wat het inhouden tussen de 5000 en 7500 toeren, niet zomaar inhouden maar af en toe kwam die er gewoon niet doorheen en vielen er doffe klappen te horen in het luchtfilterhuis..., geen nood we hebben voor hetere vuren gestaan  :070: Wel ging de gedachte uit naar een eventueel overleden stator met pick-up spoeltjes of in ieder geval beginnend overlijdend.......afijn zoals altijd met een beurt eerst goed warm rijden en deze keer een flesje motorblok reiniger toegevoegd bij de olie, gehaald bij Jan en elke keer met succes gebruikt en na 5 minuten stationair draaien merk je een verhoogd toerental wat eventueel aangeeft dat de zuigerveren losser zitten dan eerst, oke tijd om de olie af te tappen die ondertussen goed heet was geworden.



Wonderbaarlijk en eigenlijk niet gewend met brikken lost de olieaftapplug met niks net als het oliefilterhuis, dat is een meevaller en de schroefdraden ziet er nog keurig uit, geen gerommel vroeger, de oude olie was wel aan vervanging toe gezien de kleur en wrijving tussen de vingers. Ondertussen dat de olie uit het blok sijpelt de accu gedemonteerd en netjes afgevuld met gedemineraliseerd water, gelijk ff aan de lader voor goed doorladen maar binnen een uur was de accu tot de strot toe vol, deze accu is van 2005 dus niks nis mee  :p



Oke de accu aan de lader en dus op naar het volgende, aftappen en reinigen van de carbs want gezien het vuil onder de tank en onderzijde motorblok zal er ook wel wat rommel in de vlotterbakjes zitten..........en ja dus, zelfs water was er te vinden en dus weer zo'n klusje van een paar minuten wat zeker een goed iets is.



Gelijk maar even de 2 carterontluchtingslangen aftappen en die zaten redelijk vol, na een 3 uur zat dit bakje zelfs halfvol maar het luchtfilterhuis is weer leeg en een nieuw luchtfilter is al in bestelling, de oude ziet er trouwens nog behoorlijk goed uit maar bij een beurt sla ik zelden een luchtfilter over  :|



Zo op naar het kleppen stellen en dit was toch best wel nodig, je hoorde ze eigenlijk niet echt tikken maar bij nadere inspektie stond alles ongeveer 0,10 te ruim maar dat is nu weer dik in orde en nu hoor je bijna niks meer, gelijk even de nokkenasketting gespannen en alles onder het kleppendeksel ziet er prima uit gezien de km-stand :039: , voor mij ook weer eens wat onder een blok met onderliggende nokkenas en de stoterstangen die de kleppentrein bedient, afstellen met de cilinderkoppen naar buiten gericht is een must voor de doe het zelver...........niks in de weg  :D



Gelijk ff nieuwe kaarsjes ingedraaid en dan de juiste, en zat D8ea-L in maar officieel moet er DRea8 in en dus hebben de juiste bougies hun plaatsje gevonden, na het kleppen stellen even de gereinigde carbs shyncroon zetten en ook dit is een eitje, de kruiskoppen in de inlaatbehuizing zit mooi aan de buitenkant en ook hier weer niks verrot gedraaid en de carbs reageerden prima op de afstellingschroef, gezien de mooie kleur van de bougies ben ik van het benzine-lucht mengsel afgebleven, na een kwartiertje liep het blokje hoorbaar beter en dat geeft de burger weer moed  :022:



Zo de nieuwe buddy was binnen en dus de oude met verrotte bodemplaat snel vervangen, deze is een orginele maar helaas zonder bevestingings matriaal en bij de oude buddy was het ook niet compleet en hebben we een aantal aanpassingen moeten verrichten, de buddy past nu goed maar moet nog wel op zoek naar een stel veren met afhaakdrukkers zodat de buddy gemakkelijk verwijderd en gemonteerd kan worden, voorlopig werken een stel trekbandjes prima en het geheel ziet er naar mijn idee al weer een stuk beter uit  :034:



Zo de belangrijkste dingen zijn gedaan en dus morgen woon-werk verkeer met de CX500..............maar eerst een testrit vandaag en dit was een genot, duidelijk meer trekkracht onderin, geen gestotter of inhouden motorblok meer en vanaf 1500 toeren in 1 ruk doorrammen naar de 10.000 toeren waarbij de teller ineens een mooie ruime 160km/h aangeeft, kijk dit was dan weer niet voor niets en kunnen we gaan werken aan de volgende zaken;
-Ander stuur
-Vervangen koelvloeistof [koelt prima nu]
-reinigen motor in zijn geheel
-Nieuw voorbandje
-Nieuwe remolie en eventueel remcups gangbaarder maken
-Wat klein elektrawerk [alles is orgineel  :054:]
-Voetsteunen veranderen, hangen nu door
-Cardan nazien en afvullen met juiste olie
-Wat opleuken eventueel met ander voorkapje.

Zo weer een nuttige dag achter de rug met een goed resultaat, dat is pas fijn sleutelen en voor wie een CX500 tegenkomt.............grote kans dat er een grote lach in de helm is te vinden  ;)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

ba searcher!!

  • Gast
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #9 Gepost op: 02 september 2007, 20:06:08 »
Druk middagje gehad freak :039:, goed om te horen dat de cx toch nog wel redelijk goed is na al die tijd en km's :034:

Offline Sratch

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 642
  • Geslacht: Man
    • http://spaces.msn.com/nighttimebirds17/PersonalSpace.aspx?_c02_owner=1
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #10 Gepost op: 02 september 2007, 23:33:34 »
De twee zijn weer lekker bezig geweest  :039:

Greetz Sratch & Zoef!!!
XL600V Trans-Alp & Citroen ZX 1.4 Advantage
Citroen ZX 2.0 16V FSO Caro 1.6 GLI
Fiat Marea Weekend 1.6

Sex is mijn religie, laat ons bidden
[

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #11 Gepost op: 03 september 2007, 06:36:54 »
Die fiets is bij jou aan het goede adres Freak!
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Klapvandemolen

  • Gast
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #12 Gepost op: 03 september 2007, 18:49:39 »
Zowel baasje als fiets voelen zich beter na zo'n beurtje

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #13 Gepost op: 03 september 2007, 18:54:02 »
@BA, ja kon het niet laten en aangezien ik er vanaf vandaag op moet kunnen vertrouwen gelijk maar spulletjes geregeld en dan is een beurtje zo gedaan, zeker als er niks tegen zit.

@Sratch, deze keer samen met Sunny bezig geweest, Sunny regelt het verwijderen en terug plaatsen van de kleppendeksels, de nieuwe buddy heeft ze voorzien van de steunpunten enz, samen kom je een eind toch.

@ART, tsja bij elke motor die hier staat, nieuw is of wat dan ook wordt er niks bespaart op onderhoud, natuurlijk wordt er wel eens geprutst of een te simpele oplossing bedacht maar die zijn dan vaak tijdelijk, mocht ik ooit eens pech krijgen dan zou ik het me nooit kunnen vergeven dat het komt door achterstallig onderhoud oid.

Misschien vanavond een ander stuurtje plaatsen, eens kijken wat we nog hebben liggen want dit stuur vindt ik echt te hoog en te smal, ik merk tijdens het sturen dat ik een rottige houding heb en dat rijdt niet lekker, er gaat wat dat betreft niks boven diepe clip-ons of een superbike/cross stuurtje  :022:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #14 Gepost op: 11 september 2007, 21:19:23 »
Zo het verhaal gaat uiteraard gewoon door en aangezien we komend weekeind hoogst waarschijnlijk ff naar het circuit gaan moet de CX500 wel circuit klaar zijn natuurlijk dus een ander laag stuurtje gemonteerd van een of andere ceebee die we nog hadden liggen, een superbike stuur in mijn prijsklasse is niet gevonden dus dan breekt nood wet  :007: Gelijk de voetsteunen maar aangepakt want rechts lag steeds op het asfalt en deze hing dan heel erg door, waren ook verkeerd gemonteerd en bij nakijken bleek dat er een gewone M12 met normale spoed in een gat was gedraaid met een spoed van 1,25, jaja gelijk maar ff verder tappen en nu zitten ze weer prima en van 3 setjes uiteraard van gesloopte ceebees weer 2 goede voetsteunen kunnen maken welke weer scharnieren en zijn voorzien van slijtnokken aan de onderkant..............dat wordt vonken  :069: Hopelijk nog een nieuw voorbandje scoren en de remmen goed nazien, de bekabeling is opnieuw voorzien van tape en hier en daar wat kabel omgeleid omdat deze of te strak stonden of schuurden langs scherpe delen, geen opvallende zaken maar weer verbetering  :022:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #15 Gepost op: 12 september 2007, 22:21:34 »
Beetje tegenslag want vanochtend slipte de koppleling boven de 7000toeren, dit net voor een weekeindje weg dus morgen kijken of de platen nog wat aan te spannen zijn, ook een vreselijk ratelend geluid in de tussendemper en daar bleek een groot stuk ijzer in de liggen, de tussendemper zelf is op diverse plekken afgerot en dus morgen aan de slag met reperatiezooi [Gungum], morgenavond dus druk in de weer met de Cx en hopelijk met suc6  :| nieuw voorbandje is geregeld, een Pirelli Sport Deamon  :103:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #16 Gepost op: 13 september 2007, 22:34:54 »
En het verhaal gaat weer verderm de balanspot was gewoon rot en moest nodig gefixt worden, gelijk degelijke aansluitingen gemaakt en voorzien van zwarte hittebestendige verk voor het zicht, morgen afwerken op de demperaansluitingen maar ik heb er goede hoop op  :p Cardanolie afgetapt, zooitje gespoeld en voorzien van nieuwe olie en pakkingen, voorbandje is morgen vervangen en dan de laatste puntjes op de I zetten want per slot van rekening gaan we komend weekeind toch meer dan 1000km wegrijden en het circuit op  :022:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #17 Gepost op: 14 september 2007, 22:42:02 »
Zo de CX is klaar voor een hopelijk mooie 1500km komend wekeind en een aantal ronden circuit rijden, een verse band is gemonteerd, de balanspot is gefixt, remolie vervangen, wat kleine zaken verbeterd, banden op spanning en olie nog steeds tot aan de strot, poesten is er niet meer van gekomen op de dempers na die Sunny nog ff blingbling heeft gemaakt  :036: Heerlijk een motor van een paar honderd euro die ik nog maar een paar honderd kilometer in bezit heb en hoppa richting de Eiffel en circuit ermee..........de lange jas en pothelm blijven thuis..............we gaan het beleven  :054:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Klapvandemolen

  • Gast
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #18 Gepost op: 15 september 2007, 00:34:12 »
veel plezier

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 1978.
« Reactie #19 Gepost op: 16 september 2007, 23:15:08 »
veel plezier
Thanks en dat is helemal goed gekomen, ook al het werk afgelopen week aan de Cx was niet voor niets, de CX ging steeds beter draaien/lopen en zowaar met regelmaat over de 170km/h gekomen, de teller is niet echt overdreven want de teller van Sunny gaf bijna 180km/h aan..............mijn goede oude geweldige Ringtool  :+
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
51 Reacties
11750 Gelezen
Laatste bericht 11 januari 2008, 20:07:23
door MotorFreak
36 Reacties
10905 Gelezen
Laatste bericht 21 januari 2009, 23:22:18
door MotorFreak
829 Reacties
140096 Gelezen
Laatste bericht 16 januari 2014, 00:51:05
door Jack
462 Reacties
79373 Gelezen
Laatste bericht 19 maart 2015, 16:07:43
door Nantastic
54 Reacties
8431 Gelezen
Laatste bericht 27 februari 2012, 19:17:15
door MotorFreak