* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Taranis] DR650SE / DRZ400 / RMZ450  (gelezen 10792 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Taranis

  • 5th King Of ZMVC
  • *
  • Berichten: 1502
  • Geslacht: Man
  • Strevers bereiken waar dromers van dromen.
[Taranis] DR650SE / DRZ400 / RMZ450
« Gepost op: 03 september 2007, 10:03:27 »
Zoals te lezen in het applaus-topic ben ik op zoek naar een andere fiets, een offroad die ik ook als SM kan gebruiken (set andere wieltjes d'r onder). Kortweg heb ik de keuze beperkt tot 3 motoren: DR650SE, DRZ400E en de RMZ450.

De DR650SE heb ik inmiddels geprobeerd, de fiets van ART. Erg leuke en solide aanvoelende fiets. Van ART kreeg ik de opmerking dat vooral het subframe van de DR650SE sterker is dan dat van de DRZ400. Klei beweert dan weer dat het frame van DR650SE van '96 en later grote gelijkenissen vertoont met de DRZ400. Een DR650SE koop je voor ongeveer 2000-2500 euro in Duitsland, relatief goedkoop dus.

De DRZ400 heb ik nog niet geprobeerd, binnenkort Enrico eens lief aankijken of ie een proefrit kan regelen. Wel hoor ik van verschillende kanten dat het blok wat tam is, wat in principe op te lossen is met een Overveld kit. Die kit kost 2000 euro... toch wat veel. Als ik op ARM rond kijk is iedereen erg tevreden over de DRZ's, maar ik begrijp dat de frames niet zo super zijn?
Een tweedehands DRZ400E koop je voor ongeveer 4-5 mille. Met een Overveld kit van 2 mille zit je dan op 6-7 mille.

Gisteravond kreeg ik de tip om ook eens voor een RMZ450 te kijken. Het ding kost € 6690 nieuw. Tweedehands zijn ze wel te krijgen, maar dat is vrijwel uitsluitend de versie met 4-versnellingsbak en die wil je blijkbaar niet. De 5-versnellingsbak wordt pas sinds kort geleverd. Met wat geluk kan ik in november een 4-versnellingsversie proberen van een kennis van een kennis :018:, maar wellicht dat ik bij Motoport naar een proefrit vraag zodat ik 'm direct kan vergelijken met een DRZ. Het voordeel van de RMZ450 boven de DRZ400 zou zijn het lagere gewicht, beter rijwielgedeelte en remmen en een pittiger blok. Iemand hier ervaring mee?

Ik wil de 3 fietsen zelf proberen voor ik een keuze maak, ondanks dat m'n voorkeur momenteel uitgaat naar een DR650SE, hoofdzakelijk vanwege het prijskaartje. Niettemin wil ik de rest gewoon eens proberen om een weloverwogen keuze te kunnen maken :)

Reden van dit topic is dat ik input zoek van mensen die er meer verstand van hebben dan ikzelf... ik heb verder weinig tot geen ervaring met offroads / sm's, op een blauwe maandag op een DR600 na. Ongetwijfeld zitten er hier mensen met tips voor wat betreft bruikbaarheid en betrouwbaarheid.... dus barst los :054:
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2009, 10:08:28 door Sledge HaMMeR »
Einde reclamezuil :-)

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: DR650SE / DRZ400 / RMZ450
« Reactie #1 Gepost op: 03 september 2007, 13:01:46 »
Wat ik me afvraag.. is die drz4 tam in vergelijking met een dr650? De 650 voelde goed en solide aan, maar zeker niet wild. Vergeleken met een 610 waarbij je elke klap van het blok voelde als een snokje in het stuur..

Is de drz4 dan echt nog tammer? en wat bied een drz4 dan wel.. zal toch wel wat lichter en compacter zijn lijkt me?

Offline Zeeuwse Klei

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2073
  • Geslacht: Man
Re: DR650SE / DRZ400 / RMZ450
« Reactie #2 Gepost op: 03 september 2007, 17:35:54 »
Op de cross schijnen het altijd de RMX-en (=RMZ, alleen dan zonder kenteken als ik me niet vergis) te zijn die stuk gaan (versnellingsbak)
Er rijden er naar mijn weten zo goed als geen rond in NL op kenteken. Je zou van Overveld eens moeten bellen, die weet vast meer.


Niet alleen het frame van de SE is verwant met de DRZ, de rest ook. Het blok is bijna (..)  identiek als je de waterkoeling vergeet.

Persoonlijk ben ik fan van de brommer die ik nu heb. Sterk, simpel (jaja, hij gaat stuk, maar dat is niet meer dan logisch als je weet hoe ik dat ding mishandel) en niet bang voor wat snelweg enzo. Op een 400 zou ik dat denk ik minder tof vinden.. denk ik. Maargoed, de oude R.. tja.. Ik kan snappen dat je die niet zo vlug zou kopen omdat hij gewoon gedateerd en zwaar is. Al vind ik het eigenlijk meer een enduro dan de SE.

Trouwens, is een Yamaha TTR (Niet de E, das een slap aftreksel) niks voor je? Alhoewel.. die is er niet electrisch gestart, de electrisch gestarte is geen enduro. .
« Laatst bewerkt op: 03 september 2007, 20:47:32 door Zeeuwse Klei »
Trial and error... vooral veel 'error'.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: DR650SE / DRZ400 / RMZ450
« Reactie #3 Gepost op: 03 september 2007, 19:06:43 »
Taranis zoekt dus een Dr650 met vrouwenknopje................heel makkelijk en ik zou ook niet meer zonder willen  ;)

Maar voor de rest kan ik weinig melden over deze modellen omdat ik er niet veel ervaring mee heb, je keuze Dr650 lijkt mij dan ook de beste maar je keuze om deze motor ook te gebruiken voor zowel SM als Enduro zal je moeten bekopen met tegenvallend resultaat op 1 van de 2 gebieden, kies je voor Enduro heb je teveel veerweg voor SM en een te kleine schijf, ook je gearing moet je dus gelijk aanpassen, evengoed snap ik het weldegelijk maar ik zelf zou toch kiezen voor of SM of Enduro, neem in geen geval een SM die je voor Enduro werk gebruikt, dat is niks dan beter andersom.
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Taranis

  • 5th King Of ZMVC
  • *
  • Berichten: 1502
  • Geslacht: Man
  • Strevers bereiken waar dromers van dromen.
Re: DR650SE / DRZ400 / RMZ450
« Reactie #4 Gepost op: 04 september 2007, 09:53:41 »
Op de cross schijnen het altijd de RMX-en (=RMZ, alleen dan zonder kenteken als ik me niet vergis) te zijn die stuk gaan (versnellingsbak)

Versnellingsbakken had ik nog niet gelezen, alleen dat de vierversnellingsbakken geen bedieningswonders zijn. Wel al gelezen dat de blokken van de RMZ wat vaker in de poeier lopen omdat het carter te weinig olie bevat waardoor de olie te heet wordt. Zelf dry sump monteren is een optie, maar wel een gedoe. De brandstoftank van een RMZ bevat ook maar 6 liter brandstof, niet echt veel. Niettemin vind ik iets meer power dan een DRZ400 wel een leuke gedachte  :048:

Er rijden er naar mijn weten zo goed als geen rond in NL op kenteken. Je zou van Overveld eens moeten bellen, die weet vast meer.

Als ik goed geïnformeerd ben worden ze sinds een jaar door Suzuki op kenteken geleverd, maar ik ben inderdaad nog maar weinig mensen tegengekomen die er daadwerkelijk 1 hebben. 1 via-via, ik hoop dat ik die z'n RMZ mag proberen. Overveld zal ik inderdaad wel eens bellen, wie weet dat ik daar wat wijzer van word :)

Maargoed, de oude R.. tja.. Ik kan snappen dat je die niet zo vlug zou kopen omdat hij gewoon gedateerd en zwaar is. Al vind ik het eigenlijk meer een enduro dan de SE.

Zijn de rijeigenschappen beter dan van de SE dan? Ik vind het er persoonlijk niet uitzien en die kuip kan (en gaat) alleen maar stuk...

Trouwens, is een Yamaha TTR (Niet de E, das een slap aftreksel) niks voor je? Alhoewel.. die is er niet electrisch gestart, de electrisch gestarte is geen enduro. .

Ik ben geen Yamadrama-fan (gezien m'n 'geluk' zal zo'n ding wel stuk gaan bij mij) maar ik lees er idd veel positieve verhalen over. Misschien toch wel een idee om er eens naar te kijken :)
Die elektrische start is geen vereiste, zolang de kickstarter maar niet links zit ivm m'n poot :012: Het is wel makkelijk natuurlijk, elektrische start :018:

je keuze om deze motor ook te gebruiken voor zowel SM als Enduro zal je moeten bekopen met tegenvallend resultaat op 1 van de 2 gebieden

I know... daar heb je inderdaad gelijk in. Offroaden staat voorop, aangezien ik het wel een beetje gezien heb met rijden op de weg. Aan de andere kant zit ik er wel over te denken om de Bandit er naast te houden zodat ik geen halfslachtige oplossing als een Enduro op SM-wielen krijg... maar die Bandit ga ik gewoon te hard op dus eigenlijk was ik van plan die weg te doen :)
Einde reclamezuil :-)

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: DR650SE / DRZ400 / RMZ450
« Reactie #5 Gepost op: 04 september 2007, 16:06:51 »
Die elektrische start is geen vereiste, zolang de kickstarter maar niet links zit ivm m'n poot :012: Het is wel makkelijk natuurlijk, elektrische start :018:

Het enigste lastige van een kicker links is dat je dan even af moet stappen om m te starten.. dus dat hoeft t probleem ook niet te zijn ;)

Offline Zeeuwse Klei

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2073
  • Geslacht: Man
Re: DR650SE / DRZ400 / RMZ450
« Reactie #6 Gepost op: 04 september 2007, 17:16:05 »
Zijn de rijeigenschappen beter dan van de SE dan? Ik vind het er persoonlijk niet uitzien en die kuip kan (en gaat) alleen maar stuk...


R = Die van mij
RE = die van mij, maar electrisch gestart
RS = gekuipt met kickstart
RSE is gekuipt, electrisch gestart
SE = nieuw model

En ik kijk puur naar veerwegen, dat is bij de R al te weinig, bij de SE helemaal IHMO.
Overigens is voor een beetje normaal gebruik (niet écht competitiegebruik) endurovering prima voor SMwielen. Zet de demping wat straffer als die instelbaar is en klaar. Kun je gaan lopen zaniken dat je het perfect wilt hebben, maar dat is in mijn ogen onzin. Voor wat over polderweggetjes te raggen heb je dat allemaal niet nodig.
Trial and error... vooral veel 'error'.

liegebeest

  • Gast
Re: DR650SE / DRZ400 / RMZ450
« Reactie #7 Gepost op: 04 september 2007, 21:26:34 »
 :018:
Ik zie dat Loki en Taranis de smaak te pakken hebben.


Offline Taranis

  • 5th King Of ZMVC
  • *
  • Berichten: 1502
  • Geslacht: Man
  • Strevers bereiken waar dromers van dromen.
Re: DR650SE / DRZ400 / RMZ450
« Reactie #8 Gepost op: 05 september 2007, 07:30:00 »
En ik kijk puur naar veerwegen, dat is bij de R al te weinig, bij de SE helemaal IHMO.

Dat is dan (denk ik) wel jouw persoonlijke mening? Allroadtoad bijvoorbeeld heeft nog WP vering onder z'n SE gefrot... niet dat je daar de veerweg korter of langer mee maakt, maar de vering zelf wel stugger...

Overigens is voor een beetje normaal gebruik (niet écht competitiegebruik) endurovering prima voor SMwielen. Zet de demping wat straffer als die instelbaar is en klaar.

Competitiegebruik was ik idd niet van plan ;)

Deze week beetje weinig tijd maar volgende week hoop ik er een belletje naar Overveld aan te wagen :)

:018:
Ik zie dat Loki en Taranis de smaak te pakken hebben.

Loki weet ik niet zo... ik wel in ieder geval 8)
Einde reclamezuil :-)

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: DR650SE / DRZ400 / RMZ450
« Reactie #9 Gepost op: 05 september 2007, 11:15:02 »
Kun je gaan lopen zaniken dat je het perfect wilt hebben, maar dat is in mijn ogen onzin. Voor wat over polderweggetjes te raggen heb je dat allemaal niet nodig.

Ohje, geen perfectie. Dat zal wennen worden Taranis  :056: :093:

Offline Taranis

  • 5th King Of ZMVC
  • *
  • Berichten: 1502
  • Geslacht: Man
  • Strevers bereiken waar dromers van dromen.
Re: DR650SE / DRZ400 / RMZ450
« Reactie #10 Gepost op: 05 september 2007, 11:30:40 »
Ohje, geen perfectie. Dat zal wennen worden Taranis  :056: :093:

Ach, weet ik in ieder geval hoe jij je voelt op die olieboot :093:  :040:
Einde reclamezuil :-)

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: DR650SE / DRZ400 / RMZ450
« Reactie #11 Gepost op: 05 september 2007, 11:31:55 »
 ;)

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: DR650SE / DRZ400 / RMZ450
« Reactie #12 Gepost op: 05 september 2007, 15:02:58 »
Ohje, geen perfectie. Dat zal wennen worden Taranis  :056: :093:

:070:

Offline Zeeuwse Klei

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2073
  • Geslacht: Man
Re: DR650SE / DRZ400 / RMZ450
« Reactie #13 Gepost op: 05 september 2007, 18:06:00 »

Dat is dan (denk ik) wel jouw persoonlijke mening? Allroadtoad bijvoorbeeld heeft nog WP vering onder z'n SE gefrot... niet dat je daar de veerweg korter of langer mee maakt, maar de vering zelf wel stugger...


Langere veerwegen is beter voor offroadgebruik. Stugge veren is juist negatief, al moet je soms wel, omdat je gewoonweg geen veerweg genoeg hebt om het anders in op te vangen.
Trial and error... vooral veel 'error'.

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: DR650SE / DRZ400 / RMZ450
« Reactie #14 Gepost op: 05 september 2007, 19:20:46 »
Voor mij is ie niet stug, voor mensen die iets meer dan de helft van mij wegen wel natuurlijk. Daarbij, lange veerwegen zijn voor mij relatief. Ik doe met de DR650 precies hetzelfde als wat ik vroeger met de R1100GS deed (die voor offroad een totaal ongeschikte vering heeft), ik maak geen hoge sprongen en we hebben hier amper knippenpaden...
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline Zeeuwse Klei

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2073
  • Geslacht: Man
Re: DR650SE / DRZ400 / RMZ450
« Reactie #15 Gepost op: 05 september 2007, 19:25:30 »
Relatief gezien niet, of eigenlijk wel. Maar wat wel geldt is dat hoe langer de veerweg, hoe harder je fdoor onverhard terrein kunt omdat je gewoon meer hoogte (hobbels/kuilen) kunt "wegveren"

Trand met de moderne enduro's is 30 cm+, terwijl vroeger 18 cm (?) normaal was op de XT's
Trial and error... vooral veel 'error'.

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: DR650SE / DRZ400 / RMZ450
« Reactie #16 Gepost op: 05 september 2007, 19:33:00 »
en toen ging het toch ook   :070: Ik bedoel, Jimi hendrix versterker was ouwe meuk maar wat klonk het goed  :039:
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline Taranis

  • 5th King Of ZMVC
  • *
  • Berichten: 1502
  • Geslacht: Man
  • Strevers bereiken waar dromers van dromen.
Re: DR650SE / DRZ400 / RMZ450
« Reactie #17 Gepost op: 07 september 2007, 11:13:07 »
Op de cross schijnen het altijd de RMX-en (=RMZ, alleen dan zonder kenteken als ik me niet vergis) te zijn die stuk gaan (versnellingsbak)
Er rijden er naar mijn weten zo goed als geen rond in NL op kenteken. Je zou van Overveld eens moeten bellen, die weet vast meer.

Zojuist gebeld... RMX zou een ander type zijn dan de RMZ, maar de RMZ is op kenteken uit voorraad leverbaar door Van Overveld. Volgens de dame aan de telefoon was de RMZ een pure crosser en absoluut ongeschikt voor offroad/enduro, maar waarom kon ze me niet vertellen.
De kietelkitjes voor een DRZ400 hebben ze op voorraad liggen en kunnen gemonteerd worden terwijl je d'r op wacht. Alleen die prijs  :044:

Als ik meer informatie wilde over de RMZ moest ik na 20u 's avonds nog maar eens bellen... daar heb ik deze week niet echt tijd voor dus dat komt volgende week wel :)
Einde reclamezuil :-)

easy pete

  • Gast
Re: DR650SE / DRZ400 / RMZ450
« Reactie #18 Gepost op: 08 september 2007, 12:43:38 »
De RMZ is ongeschikt voor de weg eenvoudig omdat hij geen kenteken noch verlichting heeft, neem ik aan. De enduroversie is dan de RMX. Net zoals bij Yamaha de YZF en de WRF.

Dit type is beestachtig krachtig, en je kan er gewéldige hard-core offroadavonturen mee beleven. Maar als je vaak vlakke stukken of asfalt doet is er niks aan. Tevéél power en koppel, te weinig snelheid, zeer onstabiel bij vlak rechtdoor.

 :068:

Meestal geldt hoe moeilijker het parcours hoe lichter (in gewicht) de motor hoort te zijn. Bij veel asfalt of vlak offroad heb je nood aan wat gewicht en een rustiger motorblok.

Over SM weet ik niets.

Een DR400 vind ikzelf een goed gemiddelde voor alle avontuurlijke gebruik.
Als het ook je gewoon verplaatsingsvoertuig moet worden voor afstanden groter dan pakweg 40 km neem je best een 650.

Voilà, da's mijn bescheiden mening.
 
 :069:


Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: DR650SE / DRZ400 / RMZ450
« Reactie #19 Gepost op: 08 september 2007, 13:03:38 »
Vind ik ook, DR650 is het beste van 2 werelden. Ik zie mezelf die niet te verkopen. Zeker niet als morgen m`n Mikuni erop zit denk ik  :039:
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
36 Reacties
8681 Gelezen
Laatste bericht 13 november 2009, 21:16:23
door MotorFreak
8 Reacties
3783 Gelezen
Laatste bericht 20 augustus 2008, 16:23:03
door Allroadtoad