* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Mechanic] Mike The Bike Lookalike  (gelezen 60481 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: [Mechanic] Mike The Bike Lookalike
« Reactie #200 Gepost op: 03 december 2009, 19:45:29 »
Toch heel mooi om te zien hoe je voor normale stervelingen moeilijke problemen heel simpel oplost, Joop! Erg mooi!
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline Verstuuver

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 756
  • Geslacht: Man
  • "stuuf"
Re: [Mechanic] Mike The Bike Lookalike
« Reactie #201 Gepost op: 03 december 2009, 20:14:05 »
@Stuuv

Helicoiltje zou daar misschien nog wel kunnen Stuuv, maar, en die heb ik niet liggen, en dan houd je toch zwakkere oortjes over dan op deze manier. En het lijkt wel een heel verhaal, maar als je de spullen hebt is het zo gebeurt hoor!
Ja bij nader inzien denk ik dat een helicoil ongeveer even tijd gaat kosten. Netjes or Joop  :036:

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: [Mechanic] Mike The Bike Lookalike
« Reactie #202 Gepost op: 03 december 2009, 20:18:46 »
Prachtige oplossing, alsof het nooit stuk geweest is :039:

Offline Bright

  • 5th King Of ZMVC
  • *
  • Berichten: 1661
  • Geslacht: Man
  • Ride your bandit like you stole it!
Re: [Mechanic] Mike The Bike Lookalike
« Reactie #203 Gepost op: 05 december 2009, 10:49:16 »
Haha! Echt prachtig gedaan :036:  :054:
.: Always Look On The Bright Side Of Life :.

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: [Mechanic] Mike The Bike Lookalike
« Reactie #204 Gepost op: 06 december 2009, 10:42:57 »
Gisteren heb ik hem laten draaien!
Eén druk op de knop en perfect lopen  8)
Het is toch aardigheid om te zien, dat als je de carbs op het oog synchroon zet (de gasschuiven dus precies op gelijke hoogte), dit ook tot uiting komt op de uitslag van de vacuümmeters. Dan zit je echt al een eind in de goede richting  :026:
Ontsteking zat er ook niet ver naast. Cil. 1/4 stonden goed, cil. 2/3 stonden iets te vroeg.
Blokje loopt verder keurig neemt prima op, en heeft nergens lekkage.
Nu de kleppen nog even nastellen en dan kan ie weer "aangekleed" worden  :034:

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: [Mechanic] Mike The Bike Lookalike
« Reactie #205 Gepost op: 06 december 2009, 10:47:56 »
goed bezig joop!  :034:


Hoe werkt dat afstellen van de ontsteking nou met zo'n strobo? Ik weet dat het kan maar hoe het werkt geen idee  :042:
Straight to your face with the truth!

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Mechanic] Mike The Bike Lookalike
« Reactie #206 Gepost op: 06 december 2009, 13:53:22 »
Wat heb jij daar voor mooie verlengpijpjes in de M5 aansluitingen zitten op de inlaatspuitstukken  :103: Ik gebruik die plastikdopjes maar werken niet fijun want zijn zo klein en moeilijk in te draaien.......................vertel ons je diepste geheimen nestor  :057: :069:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: [Mechanic] Mike The Bike Lookalike
« Reactie #207 Gepost op: 06 december 2009, 16:34:29 »
goed bezig joop!  :034:

Hoe werkt dat afstellen van de ontsteking nou met zo'n strobo? Ik weet dat het kan maar hoe het werkt geen idee  :042:

Je hebt een merkteken op het vliegwiel en een vast merkteken. Op het blok of op de stator. De krukas zet je dan op BDP (Bovenste Dode Punt, voor degene die de term niet kennen) met zo'n tooltje voor in het bougie gat. Vervolgens zorg je dat het merkteken gelijk staat op rotor en stator. Dan zou de ontsteking moeten vonken op het moment dat de zuiger in bdp staat. Om dat te controleren gebruik je de stroboscoop. Die flitst op het moment dat de ontsteking een vonk geeft. Richt je die op de merktekens dan zouden die in het verlengde van elkaar moeten staan. Als dat klopt heb je geen voor ontsteking.

Maakt het blok veel toeren, dan moet de ontsteking wel op het juiste moment ontsteken. Want bij een hoger toerental is de zuiger vanzelf sprekend sneller op bdp. Het ontstekingsproces kan wel veranderen, maar niet zoveel als de zuigersnelheid dat doet. Om toch op het juiste moment de maximale energie uit de verbranding te halen kun je de ontsteking afstellen op een aantal graden (stator) of een aantal millimeter (bdp tool) voor ontsteking. Zodat het vlamfront van de ontbranding de zuiger raakt op het moment dat deze nét voorbij BDP is. Hoe beter die staat, hoe meer rendement je hebt van de verbranding. Echter, staat deze te vroeg dan ontsteekt de boel terwijl de zuiger de boel nog aan het comprimeren is. Dat geeft extra warmte en een opdonder op het draaiende gedeelte.. en das nie goed nie!

Dat is wat ik ervan weet anyway.. misschien interessant voor de technisch minder onderlegde. Want voor Stealth zou het meeste niet nieuw mogen zijn :018:

edit: door een te warme bougie of andere hotspots kan er ook ontbranding plaats vinden los van de ontsteking. Dat noem je pingelen en is eveneens zeer slecht voor het blok. Een 2 takt is hier veel gevoeliger voo dan een 4 takt. Pingelen kun je horen. Maar er zijn ook pingel of klop sensoren. Het zou heel goed kunnen dat dat een heel normaal gegeven is in moderne auto's aangezien deze steeds strakker afgesteld staan om zo schoon mogelijk te ontbranden. Milieu geneuzel etc.
« Laatst bewerkt op: 06 december 2009, 16:40:52 door Loki »

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: [Mechanic] Mike The Bike Lookalike
« Reactie #208 Gepost op: 06 december 2009, 17:42:10 »
Ben je met een elektronische ontsteking van dit afstellen af..??
Of moet de elektronische ontsteking ook nog afgesteld worden.
Kreeg de indruk dat dat de gradatie plug and play is.  :042:

Of Plug and Pray..  :D
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: [Mechanic] Mike The Bike Lookalike
« Reactie #209 Gepost op: 06 december 2009, 18:58:08 »
Wat heb jij daar voor mooie verlengpijpjes in de M5 aansluitingen zitten op de inlaatspuitstukken  :103: Ik gebruik die plastikdopjes maar werken niet fijun want zijn zo klein en moeilijk in te draaien.......................vertel ons je diepste geheimen nestor  :057: :069:

Bij die klokkenset van mij zitten standaard verschillende sets pijpjes, waaronder deze.........errug handig, die verlengde voor de cilinders 2 en 3  :026:

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: [Mechanic] Mike The Bike Lookalike
« Reactie #210 Gepost op: 06 december 2009, 18:59:53 »
@ Loki: Bedankt voor de heldere uitleg, niets aan toe te voegen  :039:

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: [Mechanic] Mike The Bike Lookalike
« Reactie #211 Gepost op: 06 december 2009, 19:02:44 »
Ben je met een elektronische ontsteking van dit afstellen af..??
Of moet de elektronische ontsteking ook nog afgesteld worden.
Kreeg de indruk dat dat de gradatie plug and play is.  :042:

Of Plug and Pray..  :D
Elektronische ontsteking moet net zo goed afgesteld worden, maar ontsteld niet door slijtage aan kontaktpuntjes.

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: [Mechanic] Mike The Bike Lookalike
« Reactie #212 Gepost op: 06 december 2009, 19:08:38 »
goed bezig joop!  :034:

Hoe werkt dat afstellen van de ontsteking nou met zo'n strobo? Ik weet dat het kan maar hoe het werkt geen idee  :042:

Dat is wat ik ervan weet anyway.. misschien interessant voor de technisch minder onderlegde. Want voor Stealth zou het meeste niet nieuw mogen zijn :018:

 :039: Het meeste weet ik inderdaad. Alleen snapte nooit hoe die strobo werkte. Ik werk gewoon altijd met een micrometer in het bougiegat. Dat is voor mij het meest simpele. Gewoon op TDP zetten en dan indraaien op je juiste vooronsteking. En daarna de rotor vastzetten met de streepjes op de rotor en stator gelijk aan elkaar.
Straight to your face with the truth!

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: [Mechanic] Mike The Bike Lookalike
« Reactie #213 Gepost op: 06 december 2009, 19:11:35 »
Ben je met een elektronische ontsteking van dit afstellen af..??
Of moet de elektronische ontsteking ook nog afgesteld worden.
Kreeg de indruk dat dat de gradatie plug and play is.  :042:

Of Plug and Pray..  :D

Nee die hoef je niet af te stellen. Wat je wel kan doen met digitale onsteking is een andere mapping - Chiptuning -  erop zetten. Daarvoor zijn dus die kastjes zoals PowerComander zoals Trip heeft.

Voordeel van zo'n onsteking is dat je bij verschillende toerentallen verschillende vooronstekingen kan hebben en zo dus nog meer vermogen uit een blok kan halen.
Straight to your face with the truth!

Offline TechnoGremlin

  • Force Majeur
  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 387
  • Geslacht: Man
  • CB1300
Re: [Mechanic] Mike The Bike Lookalike
« Reactie #214 Gepost op: 06 december 2009, 19:35:23 »
@ Loki; netjes uitgelegd hoor :026:

@ Mechanic; volg je topic al weer even, bere-mooi werk weer allemaal :036:

Nee die hoef je niet af te stellen. Wat je wel kan doen met digitale onsteking is een andere mapping - Chiptuning -  erop zetten. Daarvoor zijn dus die kastjes zoals PowerComander zoals Trip heeft.

Voordeel van zo'n onsteking is dat je bij verschillende toerentallen verschillende vooronstekingen kan hebben en zo dus nog meer vermogen uit een blok kan halen.

Is het niet zo dat je op een mechanische ontsteking ook een variabele voorontsteking kan hebben, door een mechanische vervroeger. Geen idee of dat ook op motorfietsen werd/wordt gebruikt, de laatste onsteking die ik heb afgesteld was op de MTS; een Pratt & Whitney  R-2800 18 cilinder dubbelkrans stermotor. En die vindt je dus echt niet op een motorfiets :037:

Is dus ook al zo lang geleden dat ik nu echt in de boeken moet als ik een eenvoudig motorblok af zou moeten stellen.

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: [Mechanic] Mike The Bike Lookalike
« Reactie #215 Gepost op: 06 december 2009, 19:58:24 »
Zover ik weet niet, want dat werkt op je krukas dus je kan hem wel vervroegen maar je hebt geen curve zoals bij een digitale ontsteking...
Straight to your face with the truth!

Offline TechnoGremlin

  • Force Majeur
  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 387
  • Geslacht: Man
  • CB1300
Re: [Mechanic] Mike The Bike Lookalike
« Reactie #216 Gepost op: 06 december 2009, 20:38:35 »
Zover ik weet niet, want dat werkt op je krukas dus je kan hem wel vervroegen maar je hebt geen curve zoals bij een digitale ontsteking...

Ik wilde ook zeker niet beweren dat je met een vervroeger hetzelfde kan als met een electronische ontsteking :093:

Mechanisch heb je een enkele afstelling en daarmee moet je het doen, mijn CB1300 heeft per versnelling zelfs een andere mapping :018:

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: [Mechanic] Mike The Bike Lookalike
« Reactie #217 Gepost op: 06 december 2009, 21:15:31 »
@ Loki: Bedankt voor de heldere uitleg, niets aan toe te voegen  :039:

Dank je :D Bedankt voor de plaatjes :054:

:039: Het meeste weet ik inderdaad. Alleen snapte nooit hoe die strobo werkte. Ik werk gewoon altijd met een micrometer in het bougiegat. Dat is voor mij het meest simpele. Gewoon op TDP zetten en dan indraaien op je juiste vooronsteking. En daarna de rotor vastzetten met de streepjes op de rotor en stator gelijk aan elkaar.

Zo heb ik vroeger ook de binnenrotor op m'n brommer afgesteld, werkt prima! :034: Maar ik kan me voorstellen dat het handig is als de graden voorontsteking bekend zijn. Bijvoorbeeld bij test werkzaamheden is het wat makkelijker controleren en aanpassen dan telkens bougie verwijderen etc. Misschien verstellen ze tegenwoordig de ontsteking ook wel tijdens het testen op de bank.

Nee die hoef je niet af te stellen.

Wel bij een ontsteking met vast tijdstip, lijkt me.

Wat je wel kan doen met digitale onsteking is een andere mapping - Chiptuning -  erop zetten. Daarvoor zijn dus die kastjes zoals PowerCommander zoals Trip heeft.

Alleen hebben niet alle PC's die mogelijkheid dacht ik..

Voordeel van zo'n onsteking is dat je bij verschillende toerentallen verschillende vooronstekingen kan hebben en zo dus nog meer vermogen uit een blok kan halen.

Dat heeft een niet afstelbare ontsteking volgens mij ook, een bepaalde voorontstekingscurve :014:

@ Loki; netjes uitgelegd hoor :026:

Merci 8)

Is het niet zo dat je op een mechanische ontsteking ook een variabele voorontsteking kan hebben, door een mechanische vervroeger.

Volgens mij hebbie gelijk :034:

..mijn CB1300 heeft per versnelling zelfs een andere mapping :018:

Kun je na gaan dat het bijna onmogelijk is om een blok fatsoenlijk af te stellen op een filter, uitlaat en andere modificaties. Per versnelling/toerental/belasting afstellen.. en rekening houden met inlaat druk, lucht druk, inlaat temp, kvs temp, krukas positie etc.

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: [Mechanic] Mike The Bike Lookalike
« Reactie #218 Gepost op: 06 december 2009, 22:15:47 »
Even voor de duidelijkheid ik bedoel dit:



Puur een elektronisch ontsteking die de contactpuntjes vervangt maar wel gebruik maakt van de krukas.

http://doc.honda4.nl/elz2coil/handleiding.htm

« Laatst bewerkt op: 06 december 2009, 22:26:13 door Paulusssttt »
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline TechnoGremlin

  • Force Majeur
  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 387
  • Geslacht: Man
  • CB1300
Re: [Mechanic] Mike The Bike Lookalike
« Reactie #219 Gepost op: 06 december 2009, 22:56:47 »
Even voor de duidelijkheid ik bedoel dit:

...

Puur een elektronisch ontsteking die de contactpuntjes vervangt maar wel gebruik maakt van de krukas.

http://doc.honda4.nl/elz2coil/handleiding.htm



 :034: ik herinner me bij de opkomst van de eerste electronische ontstekingen dat dergelijke setjes ook regelmatig als project langs kwamen in de Elektuur en aanverwante bladen.

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
163 Reacties
28478 Gelezen
Laatste bericht 10 maart 2023, 16:39:53
door Aladin
36 Reacties
12892 Gelezen
Laatste bericht 19 juni 2008, 15:35:10
door Peugeot103
224 Reacties
45259 Gelezen
Laatste bericht 09 oktober 2012, 18:00:12
door Dick
34 Reacties
7194 Gelezen
Laatste bericht 30 oktober 2010, 13:27:11
door MotorFreak
15 Reacties
3331 Gelezen
Laatste bericht 25 april 2017, 19:35:48
door Dick