Doet ie er nou nog wat aan, zullen jullie onderhand wel denken.
Wees gerust, ik doe er nog wat aan, maar de griep heeft mij al een paar weken in haar macht, en dat decimeert de vorderingen.
Met een griepje onder je leden is het dus veel te koud voor in de werkplaats, en de (wel aanwezige kachel) is geen echte optie, want eer dat je de 300 ton staal, die er aanwezig is in die ruimte opgewarmd hebt, is het al weer voorjaar denk ik.
Dus zijn de werkzaamheden beperkt tot de huiskamer en de wel goed te verwarmen garage.
Dat wil zeggen dat de revisiesetjes voor de carburateurs gemonteerd zijn, zodat naar ik hoop het overlopen van de vlotterbakken vt zal zijn. De door mij gemolesteerde aftapplug uit een van de vlotterbakken, werd vanzelfsprekend naadloos aangeleverd door Motorfreak. Tevens heb ik nieuwe aanzuigrubbers gemonteerd en de slangklemmen weer netjes gemaakt.
Het zitje heb ik, nadat ik het zelf voorzien heb van schuimrubber, naar de stoffeerder gebracht, voor het maken van een juchtlederen dekje.
Ook de hoogspanningsspoelen, kabels en bougiekappen hebben aandacht gekregen. De spoel van de cylinders 2 en 3, had helaas slechte bougiekabels, net waar ze uit de spoel komen kon je zo op de kern kijken. Hij mat nog wel goed door en gaf ook een goede vonk. Gelukkig bood Motorfreak met zijn onuitputtelijke magazijn, weer uitkomst, door de levering van een puntgave gebruikte spoel, en twee halfhaakse bougiekappen. Er zaten nu drie haakse en een rechte bougiekap bij. Twee haakse en twee halfhaakse horen het te zijn! Bij het schoonmaken en testen, kwam ik er toch achter, dat de oude haakse bougiekappen (want die horen op cyl. 2 en 3), ook niet meer helemaal “je dat” waren, ze hadden een weerstand van meer dan 50 K Ohm, terwijl 5 K Ohm de goede waarde is(de halfhaakse van Freak hadden netjes die waarde). Dus toch ook die haakse maar vervangen.
De kabelboom heb ik helemaal gepeld, en de kabels die ik nodig heb voor het zeer sterk afgeslankte kabelboompje, heb ik er uitgehaald.
Met dank wederom aan Motorfreak, ligt er nu ook een puntgave oliekoeler op de werkbank, waarvan de diverse onderdeeltjes morgen weer gestraald en gespoten kunnen worden en na montage van nieuwe slangen, weer netjes afgehangen.
De oliekoeler was gelukkig reeds voorzien van een tussenring, waar de slangen op aangesloten zitten.
Bij mijn eigen racer heb ik die ring indertijd zelf gedraaid, op een manier dat de olie “full flow” door de koeler stroomt.
Nu zit er bij deze ring een tamelijk groot gat in de tussenwand, zodat bij dit systeem geen sprake zal zijn van “full flow”. Nu is het zo, dat ook de binnen diameters, van de pijpjes, daar ook niet erg geschikt voor zijn (8 mm). Bij mij is dat 12 mm.
De werking zal volgens mij nu als “by pass” op thermosyphon principe plaats vinden, want de druk aan weerszijden van het tussenschot zal hetzelfde zijn. Puntje van aandacht tijdens het proefdraaien op de testbank straks!