* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Vraag m.b.t. aanschaf motor e.d.  (gelezen 8784 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Subito

  • Gast
Vraag m.b.t. aanschaf motor e.d.
« Gepost op: 20 april 2009, 23:19:50 »
Hallo beste mensjes,

Ik had eens een vraagje.
Momenteel bevind ik mij nog zo'n 10.000 km van huis, namelijk in de caribiën.
9 Juli zal ik weer in Nederland zijn, waarna ik 2 maanden vakantie heb.
In die 2 maanden wil ik graag (indien mogelijk) mijn motor-rijbewijs gaan halen.
Wanneer ik deze gehaald heb (neem aan dat het me wel zal lukken  :p), wil ik uiteraard ook graag een motortje hebben. Echter zit ik dan nog wel vast aan de welbekende 25 kW regel. Ik ben pas 20 dan.
Wat is nou de beste optie?
Het aanbod van 25 kW motoren is nou niet echt denderend.
Laatst is Suzuki met de nieuwe Gladius uitgekomen, die standaard ook te leveren is in 25 kW uitvoering.
De tests leken veelbelovend van wat ik gelezen heb.
Dan heb je nog de Kawasaki Zx-250 (R) en vast nog vele andere opties.
Aan de andere kant, als ik een jaar wacht dan zou ik eventueel gelijk een zwaardere motor kunnen kopen.

Het schijnt ook dat zwaardere motors (zeg 600cc) vrij lastig af te voeren zijn naar 25 kW en zelfs als het lukt, dan staan ze niet dusdanig op het kenteken. Wel zou je met een dyno-run test aan kunnen tonen aan de politie dat je motor niet meer dan 25 kW levert...alleen vormt dit vaak nog wel problemen op.

Wie o wie kan mij helpen  :070:

M.v.g. Sven

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Vraag m.b.t. aanschaf motor e.d.
« Reactie #1 Gepost op: 20 april 2009, 23:28:10 »
Die ZX250R, doe dat aub niet, het is net een brommertje. Oud leerling van mij had er 1 tot ie ermee overhoop werd gereden bij de EPZ, nu heeft ie een teruggetunede ZR6N ofzoiets, meer motor en beter zichtbaar.  nog een tip, als je maar 2 maanden vakantie hebt en je komt terug in juli, doe dan gelijk een intest en plan gelijk je examens want er is een tekort aan examinatoren wat de wachttijd vergroot. nu al leren voor je theorie is een goed plan.
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Vraag m.b.t. aanschaf motor e.d.
« Reactie #2 Gepost op: 20 april 2009, 23:33:40 »
Ligt er natuurlijk voornamelijk aan wat je te besteden hebt maar als ik het zo lees dan zoek je iets rond de 5000 euro. ZZR250 zal zeker tegenvallen want je minibike is nog sneller weg, een terugevoerde CBR600 is anders best goed te doen en ik zou zeggen vraag eens aan Sander want die heeft volgens mij toch wel goede ervaringen ermee.

En zoek je wat goeds en goedkoops...................DR500s  :103:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: Vraag m.b.t. aanschaf motor e.d.
« Reactie #3 Gepost op: 20 april 2009, 23:46:11 »
Dus je hebt 1 jaar te overbruggen .....

Ik zeg : koop een goedkoop hok, leer rijden als een crazy m*therf*cker met de duivel op zijn hielen, oriënteer je ondertussen op je uiteindelijke motor die je wilt hebben op vol vermogen, maak lekker veel proefritten.

Na 1 jaar : een berg ervaring, weinig ellende, je weet wat je wilt en bakken met geld bespaart.

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Vraag m.b.t. aanschaf motor e.d.
« Reactie #4 Gepost op: 20 april 2009, 23:46:58 »
Zo is dat.
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: Vraag m.b.t. aanschaf motor e.d.
« Reactie #5 Gepost op: 20 april 2009, 23:58:38 »
Zo is dat.

Ghegheghe, tis altijd zo lekker makkelijk praten voor een ander. Voor subito klinkt '1 jaar' gevoelsmatig als een onoverbrugbare periode, een eeuwigheid.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Vraag m.b.t. aanschaf motor e.d.
« Reactie #6 Gepost op: 20 april 2009, 23:59:45 »
we zijn weer wat ouder geworden  :037:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Muutje

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vraag m.b.t. aanschaf motor e.d.
« Reactie #7 Gepost op: 21 april 2009, 08:11:37 »
Heb nog wel een verregend theorieboekje.
Tijd genoeg om alle bescheiden op te zoeken......
CD's zijn er ook.

Offline Sjees

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1403
  • Geslacht: Vrouw
  • Suzuki GSX-R 600 k6 & Suzuki GSX-R 1000 k7
Re: Vraag m.b.t. aanschaf motor e.d.
« Reactie #8 Gepost op: 21 april 2009, 17:10:11 »
Ligt er natuurlijk voornamelijk aan wat je te besteden hebt maar als ik het zo lees dan zoek je iets rond de 5000 euro. ZZR250 zal zeker tegenvallen want je minibike is nog sneller weg, een terugevoerde CBR600 is anders best goed te doen en ik zou zeggen vraag eens aan Sander want die heeft volgens mij toch wel goede ervaringen ermee.


DIe cbr 600 reed idd nog goed op 25 kw, over mijn SV kon ik ook echt niet klagen.. ;)
Ok, je top is een eind lager, maar verder reed het echt nog super, dus ik denk dat het echt wel mogelijk is om een 'normale' motor op 25 kw te zetten.. En ik heb 2 jaar rond gereden met een brief van de rdw dat mij motor op 25 kw stond en op mn kentekenbewijs stond het niet.. En ik ben er nog nooit mee aangehouden, maar volgens mij doet de pliesie daar niet echt moeilijk over, als je maar bewijs hebt. Of zit ik nu fout?! :042:
Als je jezelf niet kietelt, lach je nooit..

Subito

  • Gast
Re: Vraag m.b.t. aanschaf motor e.d.
« Reactie #9 Gepost op: 21 april 2009, 22:56:44 »
1 jaar...ach is te doen. Waarschijnlijk ben ik de helft van dat jaar toch niet thuis, maar aan het varen  :070:

Over wat ik wil...naja uiteindelijk wil ik voor een CBR 600 RR gaan of de Gixxer 750.  :052:
Vallen beide ruim binnen mijn budget.  :)
Alleen ben ik bang dat geen van beide "makkelijk" of goed terug te tunen is naar 25 kW.

Over het vermogen, zoals ik al zei, volgens mij als je een uitdraai hebt van een dyno-run waarop staat dat je motor niet meer dan 25 kW levert moet dat kunnen.

Gr. Sven

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Vraag m.b.t. aanschaf motor e.d.
« Reactie #10 Gepost op: 21 april 2009, 23:22:27 »
1 jaar...ach is te doen. Waarschijnlijk ben ik de helft van dat jaar toch niet thuis, maar aan het varen  :070:

Over wat ik wil...naja uiteindelijk wil ik voor een CBR 600 RR gaan of de Gixxer 750.  :052:
Vallen beide ruim binnen mijn budget.  :)
Alleen ben ik bang dat geen van beide "makkelijk" of goed terug te tunen is naar 25 kW.

Over het vermogen, zoals ik al zei, volgens mij als je een uitdraai hebt van een dyno-run waarop staat dat je motor niet meer dan 25 kW levert moet dat kunnen.

Gr. Sven

Uitdraai is en blijft niet legaal. KNMV verzekerd als een van de weinige een motor met uitdraai na goedkeuring. ik durfde het risico niet te nemen en heb toen maar gekozen voor een motor met officieel 25kw.

De kans blijft bestaan dat een verzekering bij uitkering weigert te betalen omdat het voertuig niet klopt met de papieren. 
Straight to your face with the truth!

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Vraag m.b.t. aanschaf motor e.d.
« Reactie #11 Gepost op: 22 april 2009, 00:22:55 »
CBR600 van rond 2000-2001 is prima terug te tunen en er zijn nog mooie exemplaren van te vinden. Ga je naar die nieuwe injectie-zooi dan wordt het moeilijk/duur
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline Sabre-Zeeuw

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2220
  • Geslacht: Man
Re: Vraag m.b.t. aanschaf motor e.d.
« Reactie #12 Gepost op: 22 april 2009, 16:21:58 »
Gewoon ff bij Marktplaats 25 Kw invoeren, sta je van te kijken wat er allemaal mogelijk is!!!!   Zuuksex ermee :+
Dkw 125 RT (1953)   Honda VFR 800i Harley-Davidson Electra-Glide Sport `90  met 287.000KM!!!!

I

Offline Sjees

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1403
  • Geslacht: Vrouw
  • Suzuki GSX-R 600 k6 & Suzuki GSX-R 1000 k7
Re: Vraag m.b.t. aanschaf motor e.d.
« Reactie #13 Gepost op: 22 april 2009, 17:31:38 »
Uitdraai is en blijft niet legaal. KNMV verzekerd als een van de weinige een motor met uitdraai na goedkeuring. ik durfde het risico niet te nemen en heb toen maar gekozen voor een motor met officieel 25kw.

De kans blijft bestaan dat een verzekering bij uitkering weigert te betalen omdat het voertuig niet klopt met de papieren. 

Ik zit gewoon bij de ZLM en die hebben me ook verzekerd nadat ik vertelde dat ik 25 kw heb..
Staat niet op de papieren, maar uitdraai was voldoende..
Als je jezelf niet kietelt, lach je nooit..

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Vraag m.b.t. aanschaf motor e.d.
« Reactie #14 Gepost op: 22 april 2009, 18:14:53 »
Was bij m'n Bandit ook :034:

Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3496
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: Vraag m.b.t. aanschaf motor e.d.
« Reactie #15 Gepost op: 22 april 2009, 18:21:36 »
tuurlijk is een uitdraai voldoende totdat er stront aan de knikker is bij een ongeval.

maar zelf zou ik ook gewoon een uitdraai bij m'n papieren stoppen
Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Offline Sander

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 868
  • Geslacht: Man
Re: Vraag m.b.t. aanschaf motor e.d.
« Reactie #16 Gepost op: 23 april 2009, 19:21:30 »
Dus je hebt 1 jaar te overbruggen .....

Ik zeg : koop een goedkoop hok, leer rijden als een crazy m*therf*cker met de duivel op zijn hielen, oriënteer je ondertussen op je uiteindelijke motor die je wilt hebben op vol vermogen, maak lekker veel proefritten.

Na 1 jaar : een berg ervaring, weinig ellende, je weet wat je wilt en bakken met geld bespaart.

Ehm volgens mij is het zo dat als je voor je 21ste je felbegeerde A-papiertje haalt je 2 jaar op 25kW moet
Althans dat is mijn ervaring ;)

Ligt er natuurlijk voornamelijk aan wat je te besteden hebt maar als ik het zo lees dan zoek je iets rond de 5000 euro. ZZR250 zal zeker tegenvallen want je minibike is nog sneller weg, een terugevoerde CBR600 is anders best goed te doen en ik zou zeggen vraag eens aan Sander want die heeft volgens mij toch wel goede ervaringen ermee.

Mijn CBR reed/liep anders wel vrij netjes op 25kW :034:
Je moest em alleen niet verder opendraaien als 9000rpm want dan gebeurde er gewoon verdomd weinig meer
Verder vervloekte ik het meer dat ik op 25kW reed omdat mijn mederijders dit bijna allemaal niet hadden en op een recht stuk mijn volledig zoek reden
Je leert er overigens dan wel als een halve natte mee door de bochten te sturen om nog enigszins bij te blijven
Overigens mocht je er interesse in hebben zou zelf graag een andere motor kopen en heb nog steeds de 25kW set thuis liggen ;)
GSX-R 750 '10
VW Golf GTI MK IV '09

Matthieu

  • Gast
Re: Vraag m.b.t. aanschaf motor e.d.
« Reactie #17 Gepost op: 24 april 2009, 12:38:48 »
Ik ga ook mee met de rest.. Eerst leren rijden ;)

Alleen een serieuzere motor op 25 kw is ook leuk. En beter dan zo'n 250tje...


Sander z'n fiets is natuurlijk een hele mooie  :057:

Sunny

  • Gast
Re: Vraag m.b.t. aanschaf motor e.d.
« Reactie #18 Gepost op: 24 april 2009, 14:46:52 »
Het schijnt ook dat zwaardere motors (zeg 600cc) vrij lastig af te voeren zijn naar 25 kW en zelfs als het lukt, dan staan ze niet dusdanig op het kenteken. Wel zou je met een dyno-run test aan kunnen tonen aan de politie dat je motor niet meer dan 25 kW levert...alleen vormt dit vaak nog wel problemen op.

Wie o wie kan mij helpen  :070:

M.v.g. Sven
Hierbij (wederom) ff mijn wetenschap over het 25kw verhaal:
Je kunt een zwaardere motor gerust op 25 kw zetten, alleen zal hij natuurlijk niet zo snel zijn als een niet-teruggevoerde. Voor wat betreft het 25 kw verhaal op papier: iedere motor die in Nederland een type 2 goedkeuring heeft, kan op het kentekenbewijs op 25 kw gezet worden. Motoren die nieuw via de Nederlandse importeur zijn verkocht, hebben deze type 2 goedkeuring en kunnen dus officieel via de RDW een 25 kw vermelding op het kentekenbewijs krijgen. Hiervoor moet de 25 kw set wel via een RDW-goedgekeurd inbouwstation zijn gemonteerd. Het inbouwstation (denk aan Gerrits Motoren, Jan Poppe Motoparts, Motoport) zal de kentekenbewijzen opsturen naar de RDW om de 25 kw vermelding op het kenteken te krijgen.
Motoren die via de grijze of parallel-import Nederland zijn binnengekomen, kunnen geen 25 kw goedkeuring op papier krijgen, omdat er geen type 2 goedkeuring opzit. Je bent, als je een zwaardere motorfiets wilt kopen die netjes 25 kw op het kenteken vermeld heeft, dus het beste een motor kopen die vanaf dag 1 op Nederlands kenteken is gezet. Ook kun je een lichtere, oudere motor kopen die standaard minder dan 25 kw heeft, daarop de komende 2 jaar leren rijden en daarna een "goede" fiets kopen. Ook ik ben begonnen met 25 kw, niet vanwege mijn leeftijd, maar omdat ik het sturen, schakelen en evenwicht nog niet helemaal onder de knie had en ik me niet veilig en lekker voelde op een zwaardere motor. De 25 kw periode was na 2 jaar afgelopen, qua leeftijd maakt het niet zoveel uit, als je 25 kw afrijdt, moet je dat ook de komende 2 jaar blijven rijden en niet maar 1 jaar zoals jij denkt. Hou hier wel rekening mee, want als je snel je motorrijbewijs wilt halen, zit je 2 jaar aan de 25 kw regeling vast, wacht je nog ruim een jaar, dan kun je meteen vol vermogen rijden. Aangezien je al veel ervaring hebt met minibiken, scheelt het wel veel dat je al lekker kunt sturen, maar hou er wel rekening mee dat een minibike geen echte motor in zakformaat is, een echte motorfiets is veel zwaarder en stuurt heel anders. Denk er nog maar eens over en hopelijk heb je wat aan mijn verhaal. Succes ermee!

Subito

  • Gast
Re: Vraag m.b.t. aanschaf motor e.d.
« Reactie #19 Gepost op: 25 april 2009, 00:33:10 »
Hey Sunny,

Ik heb zeker wat aan je verhaal gehad.
Het komt er dus zeg maar op neer dat wanneer ik af zou rijden dit jaar, ik sowieso afrij op 25 kW. Dat staat vast. Daar zit tevens bij dat je dan 2 jaar vast, ongeacht leeftijd, 25 kW moet rijden.
Over het minibiken en motor-rijden...ben ik met je eens :p heb vorig jaar op St. Maarten bij me oom een paar keer motor gereden op die van hem ( Triumph Tiger 1050cc). Is inderdaad niet te vergelijken.

Ik heb de tip van Sabre ook even bekeken en op marktplaats gezocht naar 25 kW motoren.
Er staan inderdaad hele leuke motoren bij.
Ik ga gewoon lessen en afrijden, hopen dat ik alles in 1x haal en dan ga ik gewoon ervaring opdoen en dan later eens op zoek naar een gewone (lees: niet afgevoerde) motor :).

Btw even een hele stomme vraag hoor, maar moet ik dan ook weer zo'n theorie toets halen?
Had dacht ik namelijk laatst iets gelezen over dat mensen die hun auto-rijbewijs al hebben, hun de theorie-toets voor motor over zouden kunnen slaan ofzo.
Ik weet niet in hoeverre dat nu is?

M.v.g. Sven

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
3 Reacties
2041 Gelezen
Laatste bericht 19 juli 2010, 23:05:31
door Big Twin
24 Reacties
6281 Gelezen
Laatste bericht 22 maart 2011, 20:30:02
door Estingo
26 Reacties
5177 Gelezen
Laatste bericht 30 december 2011, 09:55:46
door Pepe
0 Reacties
2125 Gelezen
Laatste bericht 19 april 2012, 16:00:10
door Alex Davidse
17 Reacties
2701 Gelezen
Laatste bericht 19 december 2016, 12:18:48
door Dick