Oke de Suzuki DR350 heeft best lang stilgestaan, afgelopen zomer heeft het blok nog gedraaid maar nu het weer wat kouder en natter is wil die gewoon niet meer aanslaan na indrukken startknop
Ook ik heb het nu gezien/gehoord en gevoeld en zelfs met startpilote slaat het blok gewoon niet aan en dat zint me niet, kreng mot het gewoon doen en ook BA vond dat dit niet kon dus wij hebben besloten de DR350 eens na te zien want deze moet toch gewoon draaien
Motor opgehaald met de werkbus, Eliminator gelijk weer even gezien dus gisteravond begon gelijk goed, vol moed de DR350 voor de garage gezet en doen wat ik die avond nog meer moest doen! Natuurlijk was er tijd over en dus begonnen met het aftappen van de oude stinkende groene benzine die duidelijk verjaard was........met het los halen van de benzineslang aan de rechter benzinekraan viel me op dat er iets had gelekt, jawel een scheurtje in het benzinefilter en met een lichte wiebel brak deze dan zonder te buigen, voelde zelfs wat verteerd aan dus onbruikbaar geworden!
Alle slangen waren met de grote beurt vervangen en in prima staat, geen verstoppingen of verdere lekkages dus hier zal het probleem niet zitten, de benzinekraantjes lieten de benzine ook goed door en dus ook van de lijst af geschrapt. Het vlotterbakje van de carbs even door laten lopen totdat de leidingen leeg waren en vervolgens de tank geleegd.........de oude benzine is echt waardeloos geworden dus die zien we nooit meer terug
Gisteren had ik geen verse benzine meer staan dus de tank weer vullen kon vanavond pas, ook geen passend benzinefilter in huis dus met wat tijd over een nieuwe bougie gestoken, de vorige is zeker niet slecht maar mag op reserve meereizen voortaan maar ik wilde een goede start maken dus een verse bougie geplaatst..........de CR9EK, een dunne bougie met dubbele elektrode
Vandaag dus verse benzine geregeld , 2 nieuwe benzinefilters een grote fles Fortè en uit voorzorg nog wat klein spul want vanavond moet het blok toch draaien als nooit tevoren.........met verse moed de nieuwe benzinefilters geplaatst en de tank gevuld met Fortè en een beetje benzine..........accu was volgeladen, vlotterbakje nog heel even door laten lopen dus niks in de weg voor een 1e start in dit jaar...............vergeet het, niet aan willen slaan en dus ook niet met wat hulp van de startpilote
Oke dan blijft toch weer die 1e gedachte over en dat is dat de carbs aan de binnenzijde vergomd is, de oude benzine verdampt altijd iets en wat achterblijft zijn dus vaste bestanddelen en die slaan neer op metalen delen en zo slippen sproeiers bijvoorbeeld dicht...........BA heeft de carb er weer vakkundig van tussen gepield terwijl ik nog wat andere zaken aan het checken was
Natuurlijk het vlotterbakje gelijk verwijderd en jawel..............groen, overal groene aanslag en dit kan dus in een half jaar gebeuren want de carb was echt schoon na de beurt hier...........rotzooi is die tegenwoordige benzine
Oke werk aan de winkel dus want waarschijnlijk vinden we wel een dicht geslipte sproeier gezien de zooi onderin het vlotterbakje,
De vlotter zelf is ondertussen ook lekker groen geworden, was een jaar terug nog keurig wit
Leeg lepelen die gasfabriek, hoppa alles eruit waar rottigheid in kan zitten..........
En jawel hier is de kleine etter welke we dus al verwachten de spelbreker te zijn...........de statiosproeier zit compleet dichtgegomd, met een ijzerdraadje bijna niet door te prikken en met veel carbreiniger, compressorlucht en veel peuteren weer wat kougomachtig gekregen en vervolgens met WD40 het meeste weg kunnen halen, heb helaas nog geen ultrasoonbakje dus handwerk maar hij is schoon uit de strijd gekomen
De DR350 had dus echt niet willen draaien zolang deze dicht zit, evengoed zit er meer in een carbs e weten we nog niet of deze wel wil starten maar dit aantreffen geeft de burger weer moed
De vlakschuif met de gasnaald, dik onder de aanslag..........en groen.........poetsen dus,
Tandenborstels, carbreiniger en vooral veel poetsen en dan begint het weer aardig op te schonen........na een uur is dan het meeste weer glimmend en zonder die groene troep
Nadat BA de carb weer tussen luchtfilterhuis en cilinder had geplaatst en de verse benzine weer de weg had gevonden richting de vlotterbak begint de spanning op te lopen............diverse schroeven stonden compleet verkeerd maar zo goed als alles op het gevoel en zicht afgesteld en de contactsleutel omgedraaid...........startknop in en jawel de DR350 kwam gelijk tot leven
Maar!!!!!!!!!!
De DR350 draaide niet netjes, wilde alleen op de choke draaien en klonk ook niet lekker, aangezien het blok weer even wakker moest worden voorzichtig even laten draaien maar zodra je nog maar keek naar de gashendel viel het blok uit...........de avond vorderde ook al dus de Dr350 om de hoek hier geparkeerd gezien de luide demper. Weer een aantal keer opnieuw moeten starten en toen begon het blokje licht te reageren...........ook is er een verschijnsel opgetreden waar Sratch over mee kan praten, de uitlaatbocht werd ineens roodgloeiend en toen was er weer een puntje duidelijk na wat snuffelen aan de demper, het hele uitlaatsysteem zat vol met oude benzine en dit is gekomen door het steeds proberen te starten
Oke dan even drastisch wezen en dus even de gashendel vol open getrokken want het blok was toch al redelijk opgewarmd en jawel een flinke knal en een vlam van een halve meter uit de demper en ineens liep het blok een stuk beter
Een poosje laten draaien, hier en daar nog wat aan gerommeld en ik heb even zonder buddy een stukje gereden....willen jullie gelijk ff lachen
Ik was zo slim om even te gaan zitten op het frame en voor ik het wist sloeg de motor uit en kreeg het idee dat er iemand aan me ballen zat.............ja juist de opening van het luchtfilterhuis zit dus naar boven gericht vlak onder de buddy, ik heb die even afgesloten met de kloten
Even een stukje gereden na dit akkefietje en de DR350 is weer on-road........hij ging steeds beter klinken en de dikke zwarte rook uit de demper is nu volledig weg.........morgenavond nog even laten draaien, stukje proberen en de bougie op kleur bekijken en met wat licht afstelwerk staat deze dan weer helemaal klaar voor een nieuw avontuur
Me happy
BA weer vreselijk bedankt voor al je hulp ook al is het later geworden dan je bedoeling was, top maat