* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Baksteen] De Salamander  (gelezen 3572 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vliegende baksteen

  • Gast
[Baksteen] De Salamander
« Gepost op: 01 mei 2010, 20:28:03 »
Leuk, even een stukkie over mijn eigen motor neerpennen. Een paar jaar geleden kocht ik bij de welbekende BMW motorzaak in Rilland een oude K100 in naakte uitvoering. Hij was niet duur, maar er bleek het één en ander aan te mankeren..  :/


Vorig jaar onderweg in de Vogezen. Prachtig sturen op de colletjes  :039:

Bij afremmen op de motor was er een stuk "vrij" waarin er even geen reactie was, daarna een tik en vervolgens remde de motor pas af.. Na demontage bleek dat de ingaande as van de Cardan enkel nog heel dunne streepjes overhad van de eens zo dikke spiebanen. De as had hetzelfde probleem; spiebanen bijna 2x zo breed geworden.


Op de Sustenpass..

Aldus een nieuwe as gekocht en een 2e hands cardan met goede spieën. Bij montage bleek die echter een defect lager te hebben (had 20 jaar bij een dealert op de plank gelegen met het lager naar boven, dus los van de olie..)
Van die cardan heb ik het huis en het Pinionwiel gebruikt en deze gecombineerd met het zonnewiel en de lagers van mijn eigen Cardan.

Het werkplaatshandboek gaf enkel aan dat je van het cardan af moet blijven, dus daar had ik niks an. Met olieverf op het pinionwiel de boel in elkaar gezet en op de hand rondgedraait; lagers vertoonden geen speling, geen vaste punten en de tanden grepen vrij netjes in elkaar. Blauwe verf eruit gehaald, in elkaar geschroefd en de olie de eerste 2000km elke paar honderd km vervangen. In het begin wat grijze sludge, daarna bijna niks meer en van het voorjaar was de olie na 10.000km nog helemaal schoon.


En op de Furkapass...

Achterrem bouwde geen druk op, het pedaal drukte met een kromme stelbout op de plunjer van de rempomp, die was dus scheef afgesleten en gaan lekken. Rempomp met revisiesetje opgeknapt.

Verder bleek de motor na een tijdje enorm te gaan tikken.. Blok uit elkaar gehaald, lagers van de dynamo vervangen, waren helemaal rot. Nokkenasketting geleiders waren een eind versleten (kosten geen drol) dus die ook vervangen. Ondertussen kleppen gesteld, grote beurt en nieuwe benzineslangen erop gezet. Het blok zag er verder echter heel prima uit vanbinnen, al bleek bij het terugzetten van de nokkenasaandrijving dat de borgpen niet goed in het gat kon hebben gezeten omdat deze verschoven was. Spul netjes in elkaar gezet en tikken was weg.


Op de ebenalp in Oost Zwitserland

Nieuwe remschijven voorin gezet, rempomp uit elkaar gehaald aan het stuur en deze was dus ook prompt lek.. Hier een nieuwe opgezet, oude zat vol krassen..
Zo ook nog kabels vervangen, aanjager bleek vast te zitten dus daar zit een nieuwe in en uiteindelijk is het hele ding van de winter nog uit elkaar geweest voor een nieuw kleurtje omdat hij per ongeluk door iemand van zijn standaard is geduwd. Heb de knipperlichten vergoed gehad, de rest heb ik zelf weer opgelapt (kappen gelast en scheuren weggeplamuurd, gespoten en met blanke lak afgewerkt..)


Nu ziet-ie er zo uit.
 
Met een andere uitlaat die wat meer herrie maakt dan de brave autoauspuff die er origineel opzit, Corbin zadel om comfortabel te blijven zitten als je lange afstanden moet rijden (ongeveer 1200km lukt nog op één dag)

Van dakrubber heb ik 2 salamandertjes uitgeknipt en op de kappen geplakt, onderhand is de naam wel terecht..
Echter de grote beurt die ik van het voorjaar heb gedaan gaf helemaal geen problemen, zelfs de kleppen stonden nog goed, olie was schoon, bougies keurig van kleur..

Steeds heb ik op de wip gestaan om hem te verkopen en iets anders terug te kopen, maar onderhand is de salamander met me vergroeid en heb ik een halve motor aan onderdelen liggen, dus het is wel een blijvertje..

Een Salamader is een beest wat, als er een stuk afbreekt of ermee stopt (poot of straart of een orgaan) tot op zekere hoogte in staat is om dat weer aan te laten groeien.. Zo is het met mijn motor ook.. Zolang hij niet volledig plat is, komt er wel weer nieuw spul op en blijft-ie gewoon rijden. Vandaar de naam "Salamander"..

groeten Daan.
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2011, 12:00:54 door Sledge HaMMeR »

eliminator

  • Gast
Re: De Salamander
« Reactie #1 Gepost op: 01 mei 2010, 20:42:20 »
Mooi verhaal en mooie plaatjes!! :054:

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: De Salamander
« Reactie #2 Gepost op: 01 mei 2010, 21:21:01 »
Leuk verslag met mooie foto's Daan  :054:
Ik heb heeeeeeeeeeeel veel jaren BMW gereden (en gesleuteld) waaronder ook de K100RS, een fijne betrouwbare sporttourer  :034:

Offline Zeeuwse Klei

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2073
  • Geslacht: Man
Re: De Salamander
« Reactie #3 Gepost op: 01 mei 2010, 21:23:20 »
Hey,

Das lang geleden!
Leuk om te lezen dat je BMW'tje weer/nog in leven is.
Trial and error... vooral veel 'error'.

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: De Salamander
« Reactie #4 Gepost op: 01 mei 2010, 23:45:27 »
Mooi verhaal Baksteen  :039:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: De Salamander
« Reactie #5 Gepost op: 02 mei 2010, 00:18:53 »
En op deze manier ken je je motor compleet en kun je er gewoon alles mee, wat kapot is kun je zelf vervangen dus waarom ook weg doen  :054: De naam Salamander is wel heel goed gevonden  :p
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Sabre-Zeeuw

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2220
  • Geslacht: Man
Re: De Salamander
« Reactie #6 Gepost op: 02 mei 2010, 00:56:48 »
Een echte amfibie :021:
Dkw 125 RT (1953)   Honda VFR 800i Harley-Davidson Electra-Glide Sport `90  met 287.000KM!!!!

I

Offline Sander

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 868
  • Geslacht: Man
Re: De Salamander
« Reactie #7 Gepost op: 02 mei 2010, 10:07:06 »
Zo te zien ook op veel mooie plaatsen geweest :036:
GSX-R 750 '10
VW Golf GTI MK IV '09

vliegende baksteen

  • Gast
Re: De Salamander
« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2011, 18:41:57 »
De salamander heeft in de tussentijd toch een andere baas gekregen. Na de vakantie van vorig jaar ben ik op de Stelvio door mijn rug gegaan en na 3 dagen sturen ternouwernood thuis gekomen. ik stond letterlijk 30 graden scheef. Sindsdien elke keer als ik met de motor een langere tocht ging rijden stond ik weer scheef; ik heb er toch het een en ander mee gesloopt door stug door te blijven karren vorige zomer.
Dit voorjaar dus de knoop doorgehakt en een enthousiaste nieuwe baas gevonden voor de baksteen. Er komt weer een keer een andere motor, maar dan een lichtere en pas als ik van de rugklachten af ben..
Voorlopig eerst maar goed naar de Osteopaat luisteren en zorgen dat ik tegen de tijd dat het weer duurzaam genezen is weet wat ik dan wil.
Het wordt in ieder geval weer een brikkie..  :018:

groeten Daan.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: De Salamander
« Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2011, 18:51:16 »
Hey die Daan, toevallig verkocht ieman in Goes die Salamander?
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

vliegende baksteen

  • Gast
Re: De Salamander
« Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2011, 19:37:18 »
Nope, ene Jasper uit Utrecht. Had een Yamaha die veel gedoe gaf en was op zoek naar iets betrouwbaars..  8)
Ik ga me eens orienteren op een oeral, dnjepr, een MZ, legerding ala guzzi v50 of zo'n zwitserse ééncilinder met ducatiblokje.
Moet ook een projectje worden, ik wil er wat meer aan gaan knutselen en iets met wat "karakter" terug hebben.. Ik ben weg van een BSA m20, maar die dingen zijn niet te betalen, dus zal iets alternatiefs worden...

Groet daan.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: De Salamander
« Reactie #11 Gepost op: 05 juni 2011, 17:16:56 »
En wie heb ik vandaag gespot op tv en internet tijdens de Kika sponsorrit  :039:





The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"