* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Wijzigingen Belgische Verkeersregels  (gelezen 5463 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Wijzigingen Belgische Verkeersregels
« Gepost op: 13 april 2010, 00:10:59 »
De bedoeling is dat de nieuwe verkeersregels voor de zomer van kracht worden (na publicatie in het Belgische Staatsblad).

Voor motorrijders is van belang:

- Het zogenaamde “filteren”, het rijden van motorfietsers tussen de voertuigen in de files, is een gekend fenomeen dat echter niet in de wegcode werd geregeld. Om meer rechtszekerheid te bekomen, wordt het rijden tussen de files toegelaten met een maximale snelheid van 50 km per uur en met een maximaal snelheidsverschil van 20 km per uur met de voertuigen die worden voorbijgereden. Op autosnelwegen en autowegen dient dit te gebeuren tussen de twee meest links gelegen rijstroken.
- Motorrijders en hun passagiers moeten verplicht beschermende kledij dragen.
- Passagiers van bromfietsen en motorfietsen moeten hun voeten op de voetsteunen hebben, en mogen dus geen amazone-zit aannemen.
- Er wordt ook een dubbelzinnigheid weggenomen betreffende het parkeren van motorfietsen buiten de rijbaan: motorfietsen mogen niet langer op het trottoir parkeren.
- Motorfietsen met zijspanwagen mogen voortaan een aanhangwagen
trekken.
- Het vervoer van kinderen onder de 3 jaar op bromfietsen en motorfietsen wordt verboden. Tussen 3 en 8 jaar mogen zij in een kinderbeveiligingssysteem worden vervoerd op bromfietsen en motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3. Pas vanaf 8 jaar mogen kinderen op de motorfietsen met een cilinderinhoud van meer dan 125 cm3 worden vervoerd.
- Het gebruik van de busstroken en van de overrijdbare beddingen kan worden uitgebreid tot andere voertuigen dan die van het openbaar vervoer, zoals bromfietsen, motorfietsen en autocars. De wegbeheerders kunnen de toelating daarvoor geven door middel van het aanbrengen van een pictogram.
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Wijzigingen Belgische Verkeersregels
« Reactie #1 Gepost op: 13 april 2010, 00:16:04 »
Had al zoiets gelezen elders..

Een van de reacties:
"You need to organise a rally like happened here many years ago. As many as possible bike riders ride into the CBD and took 1 parking bay per bike before the office workers and shoppers in their cages arrived."

:018:

Offline Sabre-Zeeuw

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2220
  • Geslacht: Man
Re: Wijzigingen Belgische Verkeersregels
« Reactie #2 Gepost op: 13 april 2010, 08:33:14 »
Ja denk dat de "nietopdestoepparkeeregel" dan wel gauw klaar zal wezen. :046:
Dkw 125 RT (1953)   Honda VFR 800i Harley-Davidson Electra-Glide Sport `90  met 287.000KM!!!!

I

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: Wijzigingen Belgische Verkeersregels
« Reactie #3 Gepost op: 13 april 2010, 08:38:01 »
En dat voor Belgie..  :039:

Vooral het "filteren bij wet regelen is erg slim. Dat is hier nog steeds een grijs gebied.
Het Nederlandse gedoog beleid..  :086:
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Rider-64

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1430
  • Geslacht: Man
Re: Wijzigingen Belgische Verkeersregels
« Reactie #4 Gepost op: 13 april 2010, 08:38:56 »
En hoe zit dat hier in Nederland? Rij altijd tussen file door, busbaan, stoepparkeren... 8)
Zoekende naar..

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: Wijzigingen Belgische Verkeersregels
« Reactie #5 Gepost op: 13 april 2010, 08:41:45 »
Ik geef de vraag door aan mijn buurvrouw..

Mijn antwoord, het wordt gedoogd. Tussen de file door is nergens bij wet geregeld. Het wordt toegelaten maar bij een ongeval is er altijd gezeik....
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Rider-64

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1430
  • Geslacht: Man
Re: Wijzigingen Belgische Verkeersregels
« Reactie #6 Gepost op: 13 april 2010, 09:02:10 »
Ik geef de vraag door aan mijn buurvrouw..

Mijn antwoord, het wordt gedoogd. Tussen de file door is nergens bij wet geregeld. Het wordt toegelaten maar bij een ongeval is er altijd gezeik....

Okeej, ja gedoogd geeft altijd problemen want wettelijk heb je geen rechten.
Thanks  :054:
Zoekende naar..

Tinus

  • Gast
Re: Wijzigingen Belgische Verkeersregels
« Reactie #7 Gepost op: 13 april 2010, 09:14:09 »

- Motorrijders en hun passagiers moeten verplicht beschermende kledij dragen.

:039: Ook een duidelijke regel.

Offline Zdpp

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 299
  • Geslacht: Man
Re: Wijzigingen Belgische Verkeersregels
« Reactie #8 Gepost op: 13 april 2010, 09:44:46 »
er is toch niets handiger dan op de stoep parkeren met de moto. :018:
en wat verstaan ze onder beschermende kledij?

ik heb deze regels nog niet eerder gezien/gelezen en kom toch regelmatig in Belgie met de motor.

Offline Aladin

  • Lemans 1000; 1000SP; Nato; Daytona1000
  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1404
  • Geslacht: Man
    • Guzzioot
Re: Wijzigingen Belgische Verkeersregels
« Reactie #9 Gepost op: 14 april 2010, 20:52:43 »
Daarbij is het vaak verboden te parkeren op een parkeerplek voor auto's.
Dat van die kinderen en zo vind ik niet verkeerd.


Offline V-Strom Pierrio

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2192
  • Geslacht: Man
  • I'll see you on the dark side of the moon
Re: Wijzigingen Belgische Verkeersregels
« Reactie #10 Gepost op: 10 mei 2010, 15:45:07 »
Afgelopen weekend ook weer de nodige motorvriendelijk rails mogen aanschouwen in de Eiffel.


Is there anybody out there

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Wijzigingen Belgische Verkeersregels
« Reactie #11 Gepost op: 10 mei 2010, 17:13:56 »
Jij was er ook? Waar dan? Wij zaten in Hotel Molitor`s Muhle in Eisenschmitt (http://www.molitor.com/)
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline Verstuuver

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 756
  • Geslacht: Man
  • "stuuf"
Re: Wijzigingen Belgische Verkeersregels
« Reactie #12 Gepost op: 11 mei 2010, 12:09:17 »
De bedoeling is dat de nieuwe verkeersregels voor de zomer van kracht worden (na publicatie in het Belgische Staatsblad).

Voor motorrijders is van belang:

- Het zogenaamde “filteren”, het rijden van motorfietsers tussen de voertuigen in de files, is een gekend fenomeen dat echter niet in de wegcode werd geregeld. Om meer rechtszekerheid te bekomen, wordt het rijden tussen de files toegelaten met een maximale snelheid van 50 km per uur en met een maximaal snelheidsverschil van 20 km per uur met de voertuigen die worden voorbijgereden. Op autosnelwegen en autowegen dient dit te gebeuren tussen de twee meest links gelegen rijstroken.
- Motorrijders en hun passagiers moeten verplicht beschermende kledij dragen.
- Passagiers van bromfietsen en motorfietsen moeten hun voeten op de voetsteunen hebben, en mogen dus geen amazone-zit aannemen.
- Er wordt ook een dubbelzinnigheid weggenomen betreffende het parkeren van motorfietsen buiten de rijbaan: motorfietsen mogen niet langer op het trottoir parkeren.
- Motorfietsen met zijspanwagen mogen voortaan een aanhangwagen
trekken.
- Het vervoer van kinderen onder de 3 jaar op bromfietsen en motorfietsen wordt verboden. Tussen 3 en 8 jaar mogen zij in een kinderbeveiligingssysteem worden vervoerd op bromfietsen en motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3. Pas vanaf 8 jaar mogen kinderen op de motorfietsen met een cilinderinhoud van meer dan 125 cm3 worden vervoerd.
- Het gebruik van de busstroken en van de overrijdbare beddingen kan worden uitgebreid tot andere voertuigen dan die van het openbaar vervoer, zoals bromfietsen, motorfietsen en autocars. De wegbeheerders kunnen de toelating daarvoor geven door middel van het aanbrengen van een pictogram.

 :039:

Offline V-Strom Pierrio

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2192
  • Geslacht: Man
  • I'll see you on the dark side of the moon
Re: Wijzigingen Belgische Verkeersregels
« Reactie #13 Gepost op: 11 mei 2010, 20:51:21 »
Jij was er ook? Waar dan? Wij zaten in Hotel Molitor`s Muhle in Eisenschmitt (http://www.molitor.com/)

Wij zaten in een park nabij Cochem. We waren deze keer niet op de motor omdat de vrienden waarmee we waren niks met motoren hebben. Dat was wel even wennen, zo in de Eiffel zonder brommer.
Wel nog even gestuurd met het autootje, en zodoende weer wat mooi wegen gezien en verkend voor een volgende keer.


Is there anybody out there

J0hn

  • Gast
Re: Wijzigingen Belgische Verkeersregels
« Reactie #14 Gepost op: 12 mei 2010, 10:49:19 »
Ah ok dan..  Ik werk sinds kort in belgie en vroeg me al af of zoals in nederland, de motor op het troittoir geparkeerd mocht worden... niet dus.  :017:

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
33 Reacties
6085 Gelezen
Laatste bericht 11 juni 2013, 19:44:00
door Ghulst