* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Motorfreak] Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''  (gelezen 82294 keer)

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #160 Gepost op: 17 februari 2011, 23:33:09 »
Zo alles staat klaar voor elefantentreffen en nog wat tijd gevonden om wat aan de CX500 te doen, achterbrug, nieuwe lagers en keerringen, pot vet, wat gereedschap en de zon in de rug.



Nu is het makkelijker de remstang te monteren, nieuwe splitpen, opgeschoonde bout en moer en dit zit weer keurig.



En niet veel later zit de achterbrug in de motor, beetje een tussenweg gezocht met het aanzetten van de inbusbout, eerst even wat strakker gezet om de nieuwe lagers wat te ,,zetten'' en daarna zo gezet dat de achterbrug geen enkele weerstand heeft met op en neer bewegen en nergens speling te voelen is, dat zal weer bij dragen een een beter stuurgedrag.



De cardanklok, deze voelde al helemaal goed aan dus zit er weinig werk aan, meer schoonmaken, oud vet verwijderen en weer alles opnieuw invetten, ik kon totaal geen speling voelen, alles draait soepel zonder zwaar punt oid dus een prima cardanklok.



Werkelijk alle spiebanen zijn netjes, schoonmaken en invetten, de kruiskoppeling lijkt rechtstreeks uit de winkel te komen............dit zijn momenten dat het sleutelen aan een brik toch weer geweldig is!



Borsteltje met schoonmaakmiddel en poetsen maar, de verf van de cardanklok is 100% met nog een mooie blanke lak laag erover, dit is de 1e cardanklok die ik in bezit heb welke zo netjes uit een motor kwam, leuk detail van de schuurvonst.



Na wat schoonmaakwerk en invetten van diverse punten de cardanklok gemonteerd aan de achterbrug, ik vindt het geweldig, uiteraard met nieuwe afdichtingen en een nieuwe plug.



Op bovenstaande foto kun je zien dat ik gelijk de olie heb afgetapt en hieronder hoe netjes deze olie eruit komt...................heerlijk!



Tot na het elefantentreffen...................  :)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

kleintje

  • Gast
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #161 Gepost op: 18 februari 2011, 07:30:22 »
nee tot zo  :056:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #162 Gepost op: 20 februari 2011, 21:48:05 »
Cardanklok is volledig uitgedruppeld en klaar om weer gevuld te worden met schone olie, de schokkers moeten helaas nog helemaal netjes gemaakt worden voor het achterwiel er weer in kan maar hopelijk is dat snel een feit zodat die ook wat makkelijker te verplaatsen is  :054:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #163 Gepost op: 22 februari 2011, 22:18:26 »
Nieuwe avond, nieuwe onderdeel op de werktafel en deze keer de achterrem die al was voorzien van nieuwe originele remschoenen. Alles losgehaald zodat op de scharnierpunten keramisch vet gesmeerd kan worden en dan scharniert het weer als nieuw, vroeger gebruikte ik hiervoor kopervet maar keramisch vet heeft zich ondertussen ook goed bewezen om te gebruiken. Alles los en schoonmaken maar.



Binnenzijde weer schoon, remschoenen nog wat licht opgeschuurd en de scherpe randjes stomp gemaakt, keramisch vet op de punten alwaar de remschoenen scharnieren en uiteraard op de hevel die door de remplaat loopt alwaar de hevel aan vast zit.



Buitenzijde vertoonde lelijke plekken waar de blanke lak laag iets losliet en er ,,weer'' onder was gekomen, flink bezig geweest met staal-koperborsteltjes, vervolgens waterproof schuurpapier 320-600-1000 en daarna polijsten met het blauwe en witte polijstblok en afgewerkt met Belgom. Helaas zitten er nog wat sporen van pitting in maar deze zal wel vaker de poestdoek over zich heen krijgen als de motor klaar is dus verplicht schoonhouden. Onderdeel ligt ook weer klaar en op naar de achtervelg als er weer een uurtje of wat over is.

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #164 Gepost op: 23 februari 2011, 12:23:54 »
ziet er weer mooi uit  :039:
Straight to your face with the truth!

Offline Twin-Power

  • por op de ketel!!
  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 995
  • Geslacht: Man
  • hank is allessssssssss.
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #165 Gepost op: 23 februari 2011, 20:15:24 »
Nieuw ziet er beslist niet beter uit!!!!!!!!!!! :039:

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #166 Gepost op: 23 februari 2011, 20:22:36 »
nog effen door poetsen scheelt een spiegel :054:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #167 Gepost op: 23 februari 2011, 23:37:25 »
Ik hou geen vingers meer over  :+
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #168 Gepost op: 23 februari 2011, 23:52:54 »
De achterschokkers, ze voelden prima tijdens de testrit en er was best goede demping aanwezig en de veervoorspanning stond nog niet eens op zijn hardst dus het loont de moeite om deze netjes te maken want met al dat mooie aan de motor kunnen er geen roestige onderdelen op terug komen..........in de bankschroef met de schokker en en dikke tyrap met metaal er door heen halen.



Tyraps goed aantrekken en de veervoorspanning zo soft mogelijk zetten en dan kom je bij de borgmoer tussen de veer onder de kop, dit werkt dus gewoon heel goed.



De kop is er nu af en de veer kan weer ontlast worden.



Knipknip met de zijkniptang en hoppa de veer staat weer een eind omhoog.



Veer ligt er nu af en nu kunnen we goed controleren of de demper lek is.............beide schokkers voelen gewoon goed aan gelukkig want dit helaas kun je bij deze schokkers geen nieuwe seal en keering plaatsen, heel jammer dat ze dit zo bedacht hebben bij Honda.



Alles wat er af kan ligt eraf en zo kun je makkelijk overal bij komen om te poetsen.



De veren zijn toch al behoorlijk aangetast door de roest, dit is dan weer nadeel van dempers die niet lekken want dan zijn ze wel zwart maar vaak minder roestig, wat de veren betreft daar moet ik even de gedachte over laten gaan, stralen en coaten is een optie.



Beide schokkers liggen klaar en dit klusje is dan binnen een half uurtje gedaan.



Voor de zekerheid nog even de vrije lengte gemeten en deze zit nog binnen de tolerantie en dus zeer de moeite waard van het opknappen, ook tof als er zoveel mogelijk originele onderdelen hergebruikt worden vindt ik zelf.



De schokkers liggen klaar en weer iets om over na te denken, opnieuw laten verchromen zou ook een optie kunnen wezen maar vaak is dat niet leuk vanwege de prijs, koop je vast een setje Hagon's voor............we gaan het beleven.

Het achterwiel............het is en blijft een eigen keuze o hier iets aan te gaan doen, op de foto ziet de velg er best oke uit maar dichtbij zie je best veel pitting en pokken in het alu zitten.............die moeten weg.



Ik heb diverse dingen uitgeprobeerd en heb een keuze gemaakt, de velgrand ga ik polijsten, persoonlijk vindt ik dat altijd geweldig om te zien bij anderen en dus ga ik die monsterklus ook uitvoeren. De opstaande rand van de velg laat ik zo net als de comstars in het wiel, schuren en polijsten en dan staan de beide wielen er straks helemaal blingbling bij.

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

kleintje

  • Gast
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #169 Gepost op: 24 februari 2011, 09:13:29 »
 :036:   en mocht je willen coaten hoor ik het wel heb denk ik ook nog wat dingen

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #170 Gepost op: 24 februari 2011, 15:45:45 »
heel verhaal
kan ook met spanbandjes {die voor surfplanken} kun je zelfs voor de auto gebruiken makkelijker om weer los te maken :054:
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2011, 18:07:05 door MotorFreak »
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #171 Gepost op: 24 februari 2011, 18:07:25 »
Ja kan ook maar die heb ik niet gelijk voorhanden  :054:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #172 Gepost op: 24 februari 2011, 18:08:59 »
:036:   en mocht je willen coaten hoor ik het wel heb denk ik ook nog wat dingen
De veren liggen nu bij Pluscoating en ze gaan eerst kijken of het wel te stralen is want net als ik twijfelde hun ook...................evengoed heb ik misschien nog wel wat voor de kleur 9005  :034:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #173 Gepost op: 24 februari 2011, 18:27:09 »
:036:   en mocht je willen coaten hoor ik het wel heb denk ik ook nog wat dingen
De veren liggen nu bij Pluscoating en ze gaan eerst kijken of het wel te stralen is want net als ik twijfelde hun ook...................evengoed heb ik misschien nog wel wat voor de kleur 9005  :034:

Stralen kan altijd toch?  :042: lijkt me eerder dat coaten niet kan omdat een coating te hard is...
Straight to your face with the truth!

Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 3502
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #174 Gepost op: 24 februari 2011, 18:31:48 »
weet dat de veer van regina's gele hawk ook gecoat is bij lete. ander har even vragen of het een beetje blijft zitten.
Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #175 Gepost op: 24 februari 2011, 18:41:49 »
Stralen van schoon materiaal kan altijd maar zodra er chroom op zit wordt het een ander verhaal  ;)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #176 Gepost op: 24 februari 2011, 19:01:13 »
Stralen van schoon materiaal kan altijd maar zodra er chroom op zit wordt het een ander verhaal  ;)

is dat zo?
Straight to your face with the truth!

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #177 Gepost op: 24 februari 2011, 22:56:06 »
Chroom is werkelijk keihard en zodra je dit gaat stralen dan spettert het er in kleine stukje af, of het spettert enorm en het materiaal naast het chroom vreet op en dan krijg je diepe putten, morgen hoor ik wel of het mogelijk is  :)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #178 Gepost op: 24 februari 2011, 23:17:08 »
Waar ben ik weer aan begonnen, wat een werk maar het resultaat moet straks gewoon goed wezen  :p









En mijn handen zijn ongelooflijk zacht nu, alle eelt is er afgeschuurd............kantoorvingertjes niveau  :+

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Zdpp

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 299
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #179 Gepost op: 25 februari 2011, 09:54:55 »
kantoorvingers zijn nooit zo vuil :023:

maar het word wel weer mooi zo allemaal :054:



en over dat chroom : als je geluk hebt is het er af te stralen ,andere optie is om te het laten ontchromen (bij een verchromer)
je kunt ook zelf ontchromen met gevaarlijk spul maar daar begin ik zelf ook  niet aan.

maar met veren zijn niet alle behandelingen met diverse vreemde (chemische) goedjes zonder gevaar , hierdoor kunnen ze breekbaar worden en dat wil je echt niet

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
142 Reacties
30067 Gelezen
Laatste bericht 08 december 2008, 10:59:35
door kleintje
829 Reacties
144319 Gelezen
Laatste bericht 16 januari 2014, 00:51:05
door Jack
98 Reacties
19677 Gelezen
Laatste bericht 12 augustus 2011, 23:01:47
door MotorFreak
54 Reacties
8872 Gelezen
Laatste bericht 27 februari 2012, 19:17:15
door MotorFreak
6 Reacties
1352 Gelezen
Laatste bericht 24 juni 2019, 11:57:39
door Aladin