* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Motorfreak] Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''  (gelezen 82298 keer)

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #180 Gepost op: 25 februari 2011, 17:39:52 »
kantoorvingers zijn nooit zo vuil :023:


Maar wel zo glad  ;)

kantoorvingers zijn nooit zo vuil :023:


maar met veren zijn niet alle behandelingen met diverse vreemde (chemische) goedjes zonder gevaar , hierdoor kunnen ze breekbaar worden en dat wil je echt niet
Daarom wordt het eerst goed bekeken en een stukje proefstralen, inderdaad zelfs door de warmte kan de veer zijn kracht verliezen tijdens stralen/coaten  :034:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #181 Gepost op: 25 februari 2011, 18:53:38 »
Chroom is werkelijk keihard en zodra je dit gaat stralen dan spettert het er in kleine stukje af, of het spettert enorm en het materiaal naast het chroom vreet op en dan krijg je diepe putten, morgen hoor ik wel of het mogelijk is  :)

Helder! weer wat geleerd!  :034:
Straight to your face with the truth!

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #182 Gepost op: 26 februari 2011, 18:02:37 »
Polijsten is een butwerk maar het begint er een beetje gepolijst uit te zien   :)



The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #183 Gepost op: 26 februari 2011, 19:40:07 »
blijven poetsen vooral na regen :054:  :070:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #184 Gepost op: 27 februari 2011, 00:14:36 »
blijven poetsen vooral na regen :054:  :070:
Dat gaat met plezier, cd in de player, motor op de heftafel, baco.biertje of monster erbij en poetsen maar...........geen probleem  :054:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #185 Gepost op: 27 februari 2011, 00:25:50 »
Ik heb eens gekeken of het wat is als het achterwiel min of meer op zijn plaats zit, ging wel maar niet tevreden.



Oftewel verder schuren maar weer zodat de plekjes die er nog zaten ook verdwijnen, over het mooie glimende met een schuurpapier geeft gelijk behoorlijke krassen.



Maar na een schuurvel en polijstpasta of wat zijn we weer wat verder en als toetje ook maar wat gespoten met velgenspray, de remtrommel ziet er net weer wat frisser uit zo.



Ik vindt hem prima zo, nog 1 keer goed napoetsen met Neverdull en dan moet het achterwiel maar in de achterbrug en er voorlopig niet meer uit komen, na elke bui poetsen zal heel wat makkelijker gaan dan dan afgelopen dagen.



Remtrommel oogt netjes zo, de comstar-spaken ook wat opgeschoond en de zwarte Honda kapjes niet gespoten want deze zijn nog keurig, wel met silicone opgepoetst, deze zijde is mij prima.



Aan de cardanzijde zit nog iets werk en ook moet de meenemer nog wat opgeschoond en gepoetst worden, kan er daarna vet op en monteren dat wiel.



12 uur bezig geweest met schuren en polijsten, heel veel schuurvellen zijn uit de lade weg en de polijstblokken zijn ook hard aan het minderen maar 1 wiel is klaar..............op naar de volgende en uiteraard pak ik deze gelijk goed aan, harten van de remschijven opnieuw in de verf de spaken opschonen............ik zie er weer naar uit maar eerst de nagels laten groeien want die zijn tot op het vlees toe afgeschuurd  :p

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Sabre-Zeeuw

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2224
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #186 Gepost op: 27 februari 2011, 08:26:36 »
PPpppfftt  wat een werk zeg, maar mooier als nieuw, klasse hoor  :054:
Dkw 125 RT (1953)   Honda VFR 800i Harley-Davidson Electra-Glide Sport `90  met 287.000KM!!!!

I

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #187 Gepost op: 27 februari 2011, 09:48:16 »
Na dit stukje aluminium begreep ik ook het gezegde "tot op het bot"..



Zo erg was het nou ook weer niet maar ik heb een week met pijn in mijn klauwen gelopen omdat het vel gewoon weg was...  :026:

Ziet er weer mooi uit allemaal..  :039:
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #188 Gepost op: 27 februari 2011, 12:19:54 »
heb zelf ook in het verleden veel alu gepolijst kost inderdaat wel een beetje je handen maar je moet er wel veel voor over hebben.
het loont wel de moeite.
niet mee in de regen rijden slaat gelijk dof.
succes met het volgende wiel :054:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #189 Gepost op: 27 februari 2011, 12:22:06 »
Niet mee in de regen rijden in NL  :+

Ik wil er overal mee rijden maar pekel ga ik mijden  ;)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #190 Gepost op: 27 februari 2011, 23:10:14 »
Achterwiel nog wat verder op orde gemaakt en alles zit weer gemonteerd met het juiste vet, het achterwiel draait keurig zonder mankeren.



Remstang weer gemonteerd en hier en daar nog wat kleine onderdeeltjes gespoten, nieuwe ringen, rubbers en meer van die kleine onderdelen die uit het zicht zitten maar een bijdrage leveren aan een nette motor, het geheel is weer netjes vindt ik.



Cardan weer gevuld met olie, nieuwe afdichtingen en een nieuwe dop met o-ring in de vulopening geplaatst. Het blijft helaas nog even wachten op de schokkers maar ik popel om deze terug te monteren voor het mooie en handige want nu hangt de achterzijde nog aan de trekbandjes.



De chromen beugel heeft wel een aantal plekjes maar kan er nog mee door, opnieuw verchromen is een kostbare zaak en kan eventueel altijd nog gebeuren, misschien lopen we wel eens tegen een nieuwe aan die nog ergens op de plank ligt.............blijven dromen geeft de burger moed.



De achterkap aan de binnenzijde geschrobd en weer opgepoetst, helaas is de stikker bovenop niet meer echt netjes en deze zijn nog te krijgen dus gaan we opzoeken, de gele NL-stikker smoelt totaal niet en dus met de fhön de stikkers verwijderd.



Het achterlicht zit op weer op de plaats en helemaal gereinigd en opgepoetst, de ZMVC kentekenplaathouder heb ik eraf gehaald want deze is geschikt voor een gele plaat en dus te groot voor de blauwe plaat en uiteraard krijgt deze een mooie illegale blauwe plaat, de reflector en lang achterspatbord blijven ook zitten aangezien dit origineel is.



Voor de rest de avond nog wat gevuld met sratchremover en teflon was, dit haalt de kleur weer iets op en staat gelijk in de bescherming. Zodra er weer wat tijd voor is dan moet ik het achterlicht nog voorzien van de beide lampen, houders en bedrading want deze was wel compleet maar ranzig van het vet en vuil, uiteraard nog nieuwe lampen plaatsen en dan aansluiten op de kabelboom, de nieuwe accu is nog niet gevuld maar ook dit komt toch steeds dichterbij.

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Arnemuiden-RS

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1079
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #191 Gepost op: 27 februari 2011, 23:20:52 »
 :052:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #192 Gepost op: 01 maart 2011, 23:42:44 »
De veren kwamen net uit de oven toen ik ging kijken bij Plus-Coating te 'S-Gravenpolder en zagen er gelijk zeer netjes uit, na afkoelen netjes ingepakt en thuis het lekkers eens bekeken en ja het is dus gelukt dat stralen en coaten.



Uiteraard gelijk de veren terug gemonteerd en dat was een appeltje-eitje  :026:



Beide schokkers weer klaar en schoon, ze voelen prima aan en de operatie lijkt gelukt. De zwarte veren vindt is zelf ook wat meer retro-look als ze zo los liggen.



En dit beeld veranderd niet als ze weer op hun plaats zitten, de dopmoeren vertonen nog wat pitting en roest en worden nog vervangen voor het mooie  :p



De gereedschapsbak zit ook weer op zijn plaats met daarachter de schoongemaakte bedrading en 2 nieuwe duplo-lampen, de gereedschapsbak klemt nog goed op het binnenspatbord in tegenstelling van mijn rode CX500, de lag altijd te rammelen.



Toen ik de motor kocht zat er nog keurig een gereedschapsetje in de bak en dus gaat deze uiteraard weer mee waar de motor heen gaat, ik hoop ook nog een origineel boekje te scoren voor een ,,normale'' prijs ergens op een beurs of internet, die kan dan in een waterdicht zakje en is het gereedschapsbakje helemaal compleet.



Poppetje gezien, kastje dicht!



De CX500 is weer rolbaar en dit gaat zo makkelijk zonder remmen die aangesloten zitten, toen ik hem kocht moesten we eerst de remklauwen wat lossen omdat de remseals de zuiger vast hielden. De Jiffy en middenbok hebben duidelijk goede sterke veren en alles gaat met niks, de Fred-Flinstone-motor is geboren. Ik moest hem omdraaien in de garage en dus gelijk even van de gelegenheid gebruik gemaakt en buiten een foto gemaakt.



Ik ben vastbesloten een andere bulb in de koplamp te monteren dan ik al jaren gewend ben, dat zijn vaak de ,,normale'' H4 lampen met de iets wti-crème-gele uitstraling en dan heb je vaak niet meer dan een klein rondje ergens een meter of 8 voor het spatbord. Ik ga wat verschillende lampen proberen en vanavond een Phillips Blue-Vision Ultra wat een beetje een Xenon-effect zou moeten geven en belangrijker een breder bereik van het licht.



Voorwaarde voor goed licht zijn natuurlijk een goede kabelboom/goede aansluitingen, goed voltage, nette spiegel en een helder glas, het glas hier zou nog iets netter kunnen zijn want er zit een lichte waas in, goede ervaringen met een koplamp aan de binnenzijde reinigen heb ik niet, de ene keer wordt de spiegel minder mooi ervan of kun je er niet goed bij of zit het glas gelijmd aan de spiegel/huis en ik vermoed dat deze dat ook heeft, gaan we nader bekijken. Dit licht geen zoiezo al een beter beeld dan de lamp die er in zat, breder en aanmerkelijker witter dus een verbetering maar ben nog niet uitgeprobeerd.



Duidelijk een breder beeld dan de oude lamp. Benny de Caferacer heeft een gele lamp en is daaraan vaak te herkennen onderweg, valt prima op tussen de blikken en met mist is die lamp goud waard, evengoed kies ik niet gelijk weer voor een gele lamp in deze motor want ook de gele heeft nadelen met helder zicht in het donker, dan voldoet die voor mij niet. Deze kan er goed mee door, moet hem buiten natuurlijk nog laten schijnen maar dat komt als ik meerdere lampen hier heb liggen  :039:



De stroomvoorziening komt trouwens van een  nagelnieuwe net afgevulde en doorgeladen accu, is natuurlijk ook weer een nieuw onderdeel wat van de plank af kan en stiekem ben ik toch wel nieuwsgierig of de kabelboom op orde is, meten is wel weten maar testen is net zo leuk om te doen en toe nu toe niks aan het handje, overal nieuwe lampjes dus dat zit wel goed maar ze doen het ook nog eens een keer  :+ Wel ben ik op iets gestuit wat ik dus was vergeten, tsja moest nog gebeuren en is vanavond dus een feit...............ik ben vergeten de massa aan te sluiten en in vermoed dat die onder de luchtfilterbak moet gezien de lengte, dit punt moet dus nog worden opgeschoond, opgetapt enz voor de beste massa  :034:



Ik had nog een momentje over en dus alvast eens wat geprobeerd met stalen remleidingen, welke past, welke zijn mogelijk enz, deze komt van de achterzijde van een BMW F800S uit 2008, een bijna nieuwe en deze past best aardig zo op het 1e zicht, helaas heb ik er hier maar 1 van dus ik kijk naar nog wat mogelijkheden hier en eventueel zoek ik er nog zo 1 bij voor weinig. Uiteraard kan ik ook een complete set voor dit model aanschaffen maar gezien de prijs die ze vaak vragen probeer ik het eerst even anders.

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #193 Gepost op: 03 maart 2011, 22:55:37 »
Ik had al heel lang liggen een Safety-light met remfunctie en heb deze maar eens opgescharreld en eens gekeken of ik dit op de CX500 wil hebben, zijn wel weer een hoop draden maar net als bij woon-werk verkeer vindt ik het niet verkeerd, de CBR600 hier heeft het ook en waarom ook niet plaatsen, eerst uitzoeken hoe dit moet worden aangesloten.



Na wat testen en meten de draden netjes verwerkt in een krimpkous voor de netheid, draden lekker lang gelaten en een plaatsje gezocht waar het kastje geplaatst kon worden en ik heb volgens mij een nette plaats gevonden.



Draden definitief aangesloten met de wetenschap dat als ik eventueel de CX500 laat taxeren voor de verzekering deze binnen 1 minut afgekoppeld kan worden, het laten taxeren zal wel gebeuren aangezien de dagwaarde van de motor voor de verzekering dus nihil is en ik ooit al eens van achter ben aangereden met een gerestaureerde Honda CB550K3 van 1978, kreeg er nog 300,= euro voor.



Hier is de kast dus in terecht gekomen, zit straks waterdicht en met een poetslapje eronder en een rubberen dop kan deze nooit rammelen tijdens het rijden, zelf vindt ik dit een prima plaats, niet in het zicht, waterdicht en ook de bedrading is niet te zien.



Gereedschapsetje past er ook nog makkelijk in en ook deze zit in een washandje zodat deze ook niet kan rammelen en makkelijk mocht je eens vieze handen hebben onderweg, als ik een origineel boekje te pakken krijg past deze er ook nog bij.



En natuurlijk de werking testen en alles werkt zoals het moet, aan de voorzijde de koplamp weer gemonteerd en deze Blue Vision geeft behoorlijk licht en de pinkers branden dan zacht, ze krijgen ongeveer 8V nu, zodra je richting aan geeft dan knippert deze fel zo als het hoort en de andere zijde blijft zacht branden, hoe beter je ze zien hoe veiliger natuurlijk.



Achterzijde werkt uiteraard op diezelfde manier als de voorzijde, alle massa punten zijn prima op orde en met de nieuwe lampen ook een zeer goed licht aan de achterzijde en bij het remmen.



Deze set heeft dus een remaansluiting en wie zich afvraagt wat dat doet hier een kleine uitleg, zodra ik de remhendel hard intrek dan gaan de knipperbollen snel aan en uit knipperen alsof de alarmverlichting in wordt geschakeld, ze gaan dus niet fel branden maar blijven gematigd knipperen aan beide zijden. Ik dacht dat er op blikken waren die dit hadden, zodra je hard moet remmen gaat de alarmverlichting aan, deze functie kan ik eventueel ook heel makkelijk uitschakelen mocht het te irritant wezen voor mensen die achter me rijden maar voor nu zit het aangesloten en gaan we het gewoon eens proberen............over een poosje  :) Heeft deze set ook een nadeel, ja voor mij wel maar de praktijk moet dit verder uitwijzen want op het dahsbord blijven de verklikkerlampjes van de pinkers dus ook heel zacht branden, tijdens het rijden hoef ik niet zo nodig allerlei lampjes voor het vizier te hebben dus ik moet eens kijken of het met deze zacht brandende lampjes te doen is in het donker, misschien kan ik er nog iets op knutselen dat deze wel uitgeschakeld worden maar wel branden bij richting aangeven............we gaan het beleven!

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #194 Gepost op: 06 maart 2011, 22:44:48 »
Van het weekeind niks gedaan want soms moet je andere dingen doen maar komende week hopen we een stukje verder te komen............nog wel wat plaatjes gemaakt buiten  :)









Zelfs met een Honda CB250 van 1978 op de achtergrond valt de Honda CX500 in het niet  :007:



Oke nog wel iets nuttigs gedaan, de oude collector opmeten zodat we de juiste nieuwe kunnen vinden  :039:





Wat staat er op het progamma de komende tijd:

-Afwachten op wat Ebay onderdelen
-Voorwiel polijsten
-Motorblok oppoetsen en dan pas het blok op orde brengen
-Nog wat kleine dingen aan het frame hangen
-Rempedaal, voorbochten, schakelpedaal en hitteschildjes zijn licht/matig roestig dus verzinnen hoe deze weer netjes te krijgen.

Het is nog niet klaar, de streefdatum van Juni komt dichterbij maar als het blok zonder mankeren op orde gebracht kan worden halen we het..............we gaan het beleven  :039:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #195 Gepost op: 06 maart 2011, 23:51:35 »
Via deze link weer wat info gevonden:

http://cx500forum.com/index.php?/topic/1171-new-member-one-question/

The bike is a 1978 CX500(z). Does it mean the blue is "PB-3C-C Candy sapphire blue custom
" then?

Ik was van mening dat ik het type A had maar dit moet ik eens nazien in het Honda boek met framenummers, ook heb ik geen color stickertje op de motor zitten en misschien heb ik dan diezelfde kleur en kan ik dit eens opzoeken voor een kleine beschadiging weg te werken :)

Bovenstaande CX500 is wel heel erg mooi en origineel  :036:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Zeeuwse Klei

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2073
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #196 Gepost op: 07 maart 2011, 07:41:19 »
Mooi stukje werk dusverre Freak  :054:
Trial and error... vooral veel 'error'.

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #197 Gepost op: 07 maart 2011, 09:38:24 »
Ziet er heel goed uit, Freak!
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #198 Gepost op: 07 maart 2011, 17:33:59 »
Thanks  :039:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #199 Gepost op: 07 maart 2011, 22:27:49 »
Het blok staat op de operatietafel!









Het begin is weer een feit!



Mijn god waar begin ik weer aan  :018:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
142 Reacties
30067 Gelezen
Laatste bericht 08 december 2008, 10:59:35
door kleintje
829 Reacties
144319 Gelezen
Laatste bericht 16 januari 2014, 00:51:05
door Jack
98 Reacties
19677 Gelezen
Laatste bericht 12 augustus 2011, 23:01:47
door MotorFreak
54 Reacties
8872 Gelezen
Laatste bericht 27 februari 2012, 19:17:15
door MotorFreak
6 Reacties
1352 Gelezen
Laatste bericht 24 juni 2019, 11:57:39
door Aladin