* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Motorfreak] Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''  (gelezen 84022 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #260 Gepost op: 29 april 2011, 23:10:25 »
Vanavond weer een gaatje gevonden in deze drukke tijd om aan de Blauwe engel te werken en dus het thermostaathuis en waterpijpen geheel gereinigd met borstels die de binnenzijde keurig schoon hebben gekregen, een zachte rvs-borstel voor de buitenzijde en de thermostaat in water gecontroleerd en deze ging keurig bij 82 graden open. Nieuwe afdichtingen bij de hand en monteren deze onderdelen en zo krijgen we weer een beetje meer CX-blok op de tafel staan,



Het begint drukker te worden bovenop het blok maar alles ging prima met het monteren van de waterpijpen en de juiste o-ringen, so far so good,



De koelfan heb ik nog gecontroleerd op onbalans of andere narigheden maar deze is prima in orde en dus zit ook deze weer op zijn plaats terug en goed vastgezet. De motorsteun zit ook weer op zijn plaats en met de originele bouten en kraagmoeren vastgezet,



De grote slangenklemmen waren niet meer leverbaar dus die heb ik met velgenspray gespoten en de werking was prima, de motorsteun is gepoedercoat en de metalen ring rond de koelfan heb ik zelf met hammerritte gespoten en steeds meer zie je dan het resultaat als elk onderdeeltje apart wordt aangepakt, elk puntje roest begint steeds meer op te vallen, al met al begint het een mooi blok te worden,



De radiateur heeft goede lamellen en er zijn er maar een paar gedeukt, de bovenen onderbak zijn prima in orde en de lasnaden volledig dicht dus een goed exemplaar. De binnenzijde heeft nog wel wat aandacht nodig want er zit best wat ketelsteen in maar daar gaan we dan ook wat aan/tegen doen,



Als 1e gaat er een flush in om de grove ketelsteen los te krijgen, onderzijde afplakken en vullen met warm water, vervolgens een oplossing hierin en daarna even laten weken, vervolgens spoelen met warm water en net zo lang tot de melkachtige oplossing veranderd tot helder kraanwater. Morgen nog een keer een andere oplossing erin en weer goed spoelen, voorzichtig doorblazen met compressorlucht en hopelijk is dan het meeste ketelsteen verdwenen maar dat weten we morgen!

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4922
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #261 Gepost op: 30 april 2011, 10:38:10 »
veel uren werk maar het resultaat mag er wezen radiateur ook nog een kleurtje (zwart) succes :054:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #262 Gepost op: 30 april 2011, 12:28:24 »
Ja die radiateur krijgt inderdaad nog een kleurtje, staat nu in te weken binnenzijde  :039:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #263 Gepost op: 01 mei 2011, 10:53:55 »
Prachtig Freak, aanpak van 100%,  :036:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #264 Gepost op: 01 mei 2011, 11:11:12 »
Prachtig Freak, aanpak van 100%,  :036:
Ik doe mijn best  :071:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #265 Gepost op: 01 mei 2011, 11:16:50 »
En na inweken van de radiateurreiniger moet dat dus gespoeld worden en nog niet alle openingen zijn 100% vrij van ketelsteen en dat zie je aan de doorstroming,



En dus nog een kalkoplosser gebruikt die dan weer de metalen delen niet aantast, vaak is zulk spul enorm agressief dus het blijft opletten maar na een poosje inweken met Ajax Kalksteenverwijderraar stroomde het warme water al een stuk beterder door de radiateur!



Het is niet heel goed te zien maar duidelijk is wel dat de meeste zooi verwijderd is, de doorstroming prima en dus drogen en een poosje in de schone koelvloeistof zetten, uiteraard nog een keer met koelvloeistof doorspoelen en dit door een panty om te kijken of er nog deeltjes uitkomen maar ik denk dat deze weer goed is. Voor monteren nog even een beetje opfrissen met hittebestendige verf en dan kunnen we dit ook weer van de lijst schrapen!

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #266 Gepost op: 09 mei 2011, 22:46:47 »
De radiateur heeft een hittebestendige nieuwe jas gekregen en was ondertussen goed uitgehard en tijd om dan weer het een en ander terug te monteren,



De meeste originele slangenklemmen heb ik opnieuw gespoten en hier de beste koelleidingen opgezocht en alles zit weer gemonteerd, de binnenzijde van de radiateur is keurig schoon en we duimen ervoor dat alles gelijk dicht is, voorlopig begint het steeds meer op een compleet blok te lijken,



Ook zitten de meeste onderdelen weer op hun plaats en dus ook de inlaatrubbers welke zijn opgepoetst en met nieuwe afdichtingen zijn teruggeplaatst, wat nog rest was de klepspeling controleren en bijstellen maar dit is natuurlijk een fluitje van een cent en zeker met mijn nieuwe hulptooltje verkregen via Marco Becker,



Na het klepstellen en controleren van de linkercilinder uiteraard gelijk de nokkenaskettingspanner even lossen zodat deze weer wat kon spannen..............via de binnenzijde gezien dat de ketting en spanner dik op orde waren dus ook dit kan weer van de lijst worden geschrapt,



Als laatste vanavond nog het blok weer wat voorzien van schone olie op de bewegende delen zodat we zeker weten dat bij de 1e start er alvast wat smering aanwezig is, de kleppen zijn er niet uit geweest maar ik doe altijd een beetje olie overal op en kwaad kan dit nooit,



De kleppendeksels moeten nog worden gepolijst..............of eventueel zwart laten poedercoaten, ik ben er nog niet helemaal over uit want er zit behoorlijk wat ,,weer'' in het aluminium en dit betekend een hoop uren aan polijsten maar persoonlijk vindt ik dit wel mooier dan ze zwart poedercoaten...........alle meningen worden op prijs gesteld  :)

Morgen misschien de hereniging van frame en blok?, we gaan het beleven  8)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline CBRenee

  • Streetfighter's Rule !
  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 681
  • Geslacht: Man
  • !!!!!! Hoppa !!!!!!
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #267 Gepost op: 09 mei 2011, 22:49:40 »
Gaat lekker hoor Louis, vooral doorgaan  :036:  , we blijven lekker mee kijken  :034:
Honda CB1100RR StreetFighter,  Oldskool Suzuki GSXR 884 BBK Fighter,  Goldwing GL1500 Aspencade

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4922
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #268 Gepost op: 09 mei 2011, 23:07:56 »
lekker door blijven gaan ben benieuwd naar het resultaat t"ziet er goed uit :054:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline Zdpp

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 299
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #269 Gepost op: 10 mei 2011, 09:30:11 »
wat voor kleur waren de klepdeksels origineel?
daar moet je dus weer naartoe voor het originele uiterlijk want iets anders past eigenlijk niet op deze mooie fiets.

en misschien een setje andere nog nette deksels scoren?

kleintje

  • Gast
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #270 Gepost op: 10 mei 2011, 11:38:02 »
mocht er bij mij een nettere opzitten kan je zo ruilen freak ben niet zo moeilijk  :054:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #271 Gepost op: 10 mei 2011, 18:06:14 »
Origineel zijn ze gewoon alukleur en soms zit er een alucoating op maar polijsten blijft het mooiste  :014:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Twin-Power

  • por op de ketel!!
  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 995
  • Geslacht: Man
  • hank is allessssssssss.
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #272 Gepost op: 10 mei 2011, 18:12:30 »
Helemaal mee eens Freak polijsten die deksels :054:

kleintje

  • Gast
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #273 Gepost op: 10 mei 2011, 18:13:51 »
en parelstralen freak ???  :042:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #274 Gepost op: 10 mei 2011, 22:21:54 »
en parelstralen freak ???  :042:
Nee dan krijg je teveel pitting, eventueel kersenpitten zou kunnen  ;)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4922
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #275 Gepost op: 10 mei 2011, 22:24:32 »
moet je wel veel kersen eten en er hard tegen aan spugen :056:  :054:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

kleintje

  • Gast
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #276 Gepost op: 10 mei 2011, 22:27:01 »
heb net de fusie van het hart met het skelet mee gemaakt blijft een genoegen om deze heer te zien sleutelen  :054:

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4922
  • Geslacht: Man
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #277 Gepost op: 10 mei 2011, 22:29:07 »
nog even dan kan hij rijden :054:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #278 Gepost op: 10 mei 2011, 22:33:43 »
De CX500 was alweer voorzien van een dun laagje stof dus tijd om er weer eens wat aan te doen en vanavond stond op het programma de verbintenis van het frame met het blok, ergens toch weer een mijlpaal,



Van dichtbij zit er nog behoorlijk wat stof op maar dat wordt er vast nog afgehaald binnenkort, belangrijker is dat het blok goed contact maar het het blok, een goede aarde voorkomt veel problemen met de elektra en dus opschuren die punten waar het blok aarde moet maken met het frame,



Dit blijft 1 van de motoren waarvan je zeer makkelijk het blok kan verwijderen en weer terug hangen, met een hefkrukje staat het blok goed stabiel en dit werkt lekker zo,



Even goed richten en zorgen dat de bekabeling via de juiste route loopt, helaas ook nog tegenslag want de toerentellerkabel bleek net iets korter te zijn dan deze moest wezen en dus is Sunny de bakken met nieuwe kabels na gaan zoeken en een juiste gevonden, gelukkig is het boutje goed te lossen met een flexschroevendraaier en ook zo weer makkelijk terug te plaatsen.



Heel belangrijk................de borgbout van de cardanas!!!



En met de juiste bouten zit het blok dan weer op zijn plaats en goed vast, de aarde hier en daar nagemeten op het blok en zo goed als geen weerstand dus het ziet er prima uit,



Ik kreeg nog de tip om de kleppendeksels rood te maken, vallen ze lekker op en makkelijk te doen en snel klaar,





Dit gaat hem dus niet worden.............haha ik had toevallig een setje liggen in deze kleur maar dit zou zo erg wezen, minimaal net zo erg als een zwarte supersport met fel gele of roze wielen...............nee polijsten blijft de mooiste optie..............wordt weer vervolgt!
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda CX500 ,,De Blauwe Engel''
« Reactie #279 Gepost op: 10 mei 2011, 22:34:41 »
heb net de fusie van het hart met het skelet mee gemaakt blijft een genoegen om deze heer te zien sleutelen  :054:
Was geen top avond want er zat wel het een en ander tegen, ik probeer altijd netjes en ordelijk te werken maar dan moest ik toch zoeken naar de juiste blokbouten...........weer een leer moment  :034:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
142 Reacties
30704 Gelezen
Laatste bericht 08 december 2008, 10:59:35
door kleintje
829 Reacties
147150 Gelezen
Laatste bericht 16 januari 2014, 00:51:05
door Jack
98 Reacties
20093 Gelezen
Laatste bericht 12 augustus 2011, 23:01:47
door MotorFreak
54 Reacties
9138 Gelezen
Laatste bericht 27 februari 2012, 19:17:15
door MotorFreak
6 Reacties
1401 Gelezen
Laatste bericht 24 juni 2019, 11:57:39
door Aladin