Een winderige zaterdagmiddag maar wel met een zonnetje die de garage heerlijk verwarmde en veel licht op het project deed schijnen, ideaal om er nog wat aan te doen! Koelvloeistof is nu volledig afgevuld en het lijkt allemaal droog te blijven, ik had wel het idee dat er een druppel uit het gaatje kwam zetten nabij de waterpomp maar oke nadat het blok eens goed warm is geweest weten we veel meer, voorlopig zit het systeem tot de strot toe vol,
Op het werk de juiste uitlaatklemmen gevonden in de vorm van Micalor klemmen welke wij gebruiken voor afdichten van zijg en persslangen op tules en diverse systemen, kosten geen drol en goede ervaringen mee dus deze hebben nu een betere functie gekregen in de vorm van gasafdichting ipv waterafdichting,
Ook hier weer een setje nieuwe pakkingen geplaatst en het blijven vreemde pakkingen die uitlaatafdichtingen, meestal zijn ze duur, wegen niks maar het blijft de beste afdichting in mijn ogen,
Voor het definitief monteren even hier en daar een lik Zettex kit smeren zodat later een uitlaatbocht of demper weer makkelijker los komt, rookt en stinkt even na warm draaien maar het resultaat later loont de moeite,
De voorbochten gemonteerd en dus op naar de dempers, het enigste originele nog van het uitlaatsysteem maar deze zijn nog goed genoeg om terug te plaatsen,
Terwijl ik hier mee bezig was kwam de jongste telg neuzen en vragen of ze kon helpen en dat hoeft ze maar 1 keer te vragen en dus niet veel later was ze bezig met iets heel nuttigs...............kinderen zijn niet duur en werken wekelijks 80 uur
[citaat BZB]
En terwijl Kayleigh aan het poetsen was kon ik mooi de uitlaatbeugels voorzien van een nieuwe jas, er was niet zoveel rottigheid aan te zien maar nu alles netjes is moesten deze ook maar gelijk even netter worden,
Het poetsen van de 1e demper is prima gelukt en dus hadden we er nog 1 achter de hand en ook deze heeft ze uiteindelijk helemaal netjes gekregen...............hulde voor Kayleigh!!!
Tegenvallertje, de voorzijde van de collector is prima qwa pasvorm maar toen ik de demper paste bleek deze nu niet echt netjes te passen, in tegendeel zelfs want bij de collector stond de onderzijde onder de demper een stuk open en de bovenzijde zat dicht dus behoorlijk scheef en ook kon de demper er niet ver genoeg in want het ophangpunt zat bijna een cm te ver naar achteren,
Geen nood we zijn niet bang en dus de slijptol met de dunne doorslijper tevoorschijn gehaald en hoppa voor je het weet is de demper op maat en gelukkig hebben ze bij Honda indertijd het gedeelte wat in de collector verdwijnt lang genoeg gehouden en kon er zonder probleem een stukje vanaf, scheelt gelijk weer wat gewicht!
En dan ineens staat dochterlief met het fototoestel in de aanslag om een plaatje te schieten van wat haar Pa allemaal aan het uitvreten is.............hak en beuk tuning is in volle gang hier,
Maar het heeft allemaal geholpen en dus einde van de middag zat het uitlaatsysteem helemaal goed, spanningsvrij en waarschijnlijk nog gasdicht ook maar dat stukje gaan we vast eens meemaken zodra de motor begint te rochelen,
Ook deze zijde helemaal naar mijn eigen wens en dit moet er weer een poos tegen kunnen dacht ik zo.
En zeker niet minder belangrijk aan de achterzijde staat het in 1 lijn, er moest wel het een en ander gericht worden aangezien de collector dus iets verbouwd is, het is allemaal niet heel schokkend maar voor je het weet hangt er 1 demper op 1 oor en dat vindt ik helemaal niks.........dit mag door de feestcommissie,
Wat doe je als de dag nog niet voorbij is en je verder niet heel veel te doen hebt...............dan ga je gewoon verder met de Blauwe Engel en wie weet het nog.............die extra draden die zijn mee gelegd in de vernieuwde kabelboom...........die zitten ondertussen netjes opgeborgen in 1 van de vele bagagevakjes die de CX500 rijk is
Ondertussen zijn deze vakjes ook weer afgedekt door de originele afdekplaatjes en dus weer een stukje werk wat klaar is,
Aangezien we dan toch in de buurt van het stuur bezig zijn gelijk maar de afdekdopjes van de inbussen op de bovenste kroonplaat gemonteerd en als toetje de originele handvatten geplaatst en dat werk zoveel beter dan die goedkope die je bijvoorbeeld bij Roukema/Japparts/Louis/Motorzoom/Polo enzenz kan kopen, die zijn eigenlijk niet helemaal goed passend en mijn ervaring is dat ze meestal net iets te kort zijn en je dus een stukje van de gashendel blijft zien............deze kosten iets meer maar zijn dan ook gelijk in 1 keer goed en zitten ook gelijk goed vast!
De rubberen afdekhoesjes welke bijna alleen op de Honda CB's zijn te vinden blijven voor mij een mooi zicht, ik vindt ze nog steeds niet misstaan en het zijn dan ook blijvertjes,
Ook hier zijn weer die extra draden te vinden die ooit een bestemming gaan krijgen maar dit blijft hier nog in de boeken zitten.............beetje spanning moet er toch blijven, evengoed zijn ze ook aan deze zijde netjes weggewerkt naast de accu,
Wat er ook nog op het programma stond was een aantal extra massa draden te plaatsen, waarom wordt er misschien gedacht? Ik heb er een hekel aan dat er lampjes niet of niet voldoende werken puur en alleen door het feit dat er ergens een slechte massa is, evengoed komt dit best vaak voor en een paar extra draadjes trekken is een kleine moeite en uiteindelijk zie je er straks helemaal niks meer van dus ik heb vanavond een 2-tal massa draden getrokken rechtstreeks vanaf de accu,
1tje komt dan.............oke ondertussen mag ik zeggen die zit dan onder de bevestiging bout van de CDI, hier en daar opgevangen dat bij een CX500 best een extra massa daar mag zitten en dus is die gelegd en aangesloten,
En de andere heb ik naar de bobines getrokken, deze komt , oke zit dan onder de moer van de bout welke de 2 bobines met elkaar verbind, voor de kenners het voorste ophangpunt...........ook weer klaar en compleet,
De dozen met onderdelen beginnen een bodem in het zicht te krijgen en het schiet zeker op als je de lakdelen tevoorschijn haalt, de zijkapjes zaten in een krant gewikkeld en die datum van de krant geeft ook weer aan hoelang dit project toch alweer bezig is, een goed half jaar hebben ze op zolder gelegen en dus tijd om deze eens nader te bekijken. Wat ik niet meer eens wist is het feit dat er een stikker mist op het linkerzijkapje en dus zit er hier nog wat werk aan,
Makkelijk een doos vol met onderdelen en ook een boekje met stikkers welke we een poos terug via Ebay hebben gescoord..............het zijkapje gelijk maar helemaal met scratchremouver behandeld, daarna het embleem zo goed mogelijk opgepoetst en het zijkapje dik in de was gezet............en...........een stikker geplakt!
Op een stikker na heeft het rechterzijkapje ook diezelfde behandeling gekregen en staat nu ook te glimmen, dit kapje past nog niet helemaal naar wens en zit iets te hoog eigenlijk maar hier ga ik me nog eens over buigen. Tussen de stikkers vonden we er nog 1 welke nog op de kont moest..........ook weer gedaan en we strepen de lijst nu snel af, het moet toch een keertje klaar zou je denken
Ook was er ondertussen een volle kan olie gehaald en dus heb ik het blok voorzien van olie, weer zo'n moment waarbij je hartslag net even iets hoger is, zou er een keering van het achterdeksel lekken of lekt er wat tussen de pakking..........het lijkt me niet want je probeert alles zo goed mogelijk te plaatsen en te monteren maar toch.........Het ziet er gelukkig goed uit maar meer weten we zodra het blok goed warm is geweest en weer is afgekoeld, dan pas zetten de delen zich weer wat en hebben diverse delen gedraaid of bewogen en we houden de spanning er lekker in zo! Wel heb ik zonder ontsteking het blok even laten rond gaan en binnen no-time kwam de olie keurig tussen de juiste delen stromen, de olie wordt dus keurig opgepompt,
De accu............ik heb deze in maart 2011 gekocht en is van het merk QMP, deze accu zou eigenlijk in een andere motor gaan maar deze werd verkocht voor de nieuwe accu binnen was en aangezien dit type ook geschikt is voor deze motor hier in geplaatst en steeds aan de druppellader gehad en af en toe de testlamp erop gezet, helemaal volgens het boekje maar mij is vanavond toch weer duidelijk geworden dat er geen betere ,,normale'' accu te krijgen is dan een Yusua .............deze gaat er dus snel komen, wordt weer vervolgt dus!
De datum welke de motor de 1e start zou hebben was vorig jaar gezet op juni 2011, het lijkt erop dat we dit gaan halen.............we gaan het beleven