Vanmiddag en stukje van de avond op verjaardag geweest bij mijn Ma en ondertussen begon de zon steeds meer terrein te winnen, de wind was nog fors maar het was droog en eigenlijk had ik verder niks dringends op het programma staan dus de Honda CX500 voorzien van de tank, verse benzine, flesje Fortè en een schakelpook...........het roestige rempedaal mag in de doos met oude onderdelen blijven zitten want hebben we voor een test rondje niet nodig en ik vertrouw volledig op de werking van de voorrem
Motor buiten gezet en zodra je de startknop maar aanraakt draait het blok keurig,
Heel eventjes laten pruttelen en de choke kon al snel een stukje ingeduwd worden, het motorblok reageert er direct op en alles klinkt naar behoren, jas aan, helm op en rijden maar
Geen handschoenen aan en onderweg voelen of er niks te warm wordt, de koppeling is een waar feest, deze gaat ongelooflijk licht en ontkoppelt prima, de motor wil niet gaan rijden met ingeknepen koppelingshendel en meer van die fratsen. Eerst even de straat op en neer en de rem aanvoelen............prima en alles voelt dus goed, blok klinkt prima en dus de grote boze wereld in met de CX500. Onderweg viel het me gelijk op hoe licht deze stuurt, is natuurlijk ook geen wonder gezien de nieuwe balhoofdlagers, alles in het vet en de wielen die zeer makkelijk draaien zonder weerstand. Alles lijkt het gewoon goed te doen en na 10km rustig wakker worden van het blok ging het ook merkbaar minder rauw draaien, de motor pakte ook steeds beter op en de gasreacktie werd beter en beter..............na een 15km de motor even midden op de weg gezet en alles even nagezien en uiteraard een foto gemaakt,
Geen lekkage, geen vreemde rook en ongein dus weer verder rijden via de oude haven van Geersdijk over de kasseien strook en jawel ook de veerring bevalt me prima, zeker gezien het nog de originele veerring betreft, ik twijfel nog om de achterzijde een tandje minder veervoorspanning te geven. Bij het strandje van Geersdijk de motor een stukje onverhard laten hobbelen en uiteraard hier weer een foto gemaakt met het Veerse Meer op de achtergrond...........mijn god wat woon ik hier toch mooi
Vervolgens een remproef gedaan met 50 en 80km/h en ik stond stil ruim binnen de marge en de voorrem begint ook beter aan te voelen, remt en lost prima.............richting Kortgene nog even een aantal showplaatjes vanuit de berm,
Het blok voelt lekker warm aan en het stationair was van een 1200 toeren opgelopen naar een 2000 toeren per minuut en dus iets terug gezet zo rond de 1100 toeren per minuut, waarschijnlijk beginnen de zuigerveren te lossen, of de koolaanslag verdwijnt iets, hoe dan ook tijd om de schaamranden eraf te rijden en dus koers gezet richting Stroodorp, Kamperland en Wissenkerke en via het Bokkengat de vele bochten aldaar gereden en jawel de schaamranden zijn tot een minium gebracht en de CX500 stuurt als een scheermes................heerlijk gewoon. De motor trekt keurig in elke toerengebied door naar boven, de vermogenskurve lijkt dan keurig vlak te lopen zonder een dip of iets dergelijks en ik keur hem gewoon helemaal goed, afstelling niks meer aan doen! Ik heb nog even het windgat opgezocht nabij het Veerse Meer tegenover het stadje Veere, het water was ruw maar de CX500 snorde heerlijk ,
Er zullen vast mensen zeggen die is gek met die nieuwe motor zo gelijk onverhard rijden, de spetters brak water om de oren en in de bochten toch best redelijk gereden..............mensen het blijft een motor en die moeten rijden en dan liefst niet als de welbekende man met kaas in de snor
Showen kan met foto's op deze manier,
Eenmaal na een behoorlijke ronde thuis aangekomen uiteraard wel eerst de rommel verwijderd, hier en daar even gepoetst en vervolgens weer de heftafel op gereden na nog een klein rondje rijden zodat de cardanolie op temperatuur was...............deze wilde ik voor alle zekerheid nog aftappen en verversen en dit is toch een klusje van niks, kun je nog tussen de middag doen bij de baas terwijl je de boterhammen naar binnen werkt
De olie is compleet schoon en nu met verse olie zit dat gewoon goed voor de 1e 10.000km , oke de proefrit is dus geslaagd................zijn er dan nog minpunten gevonden..............jawel de lijst is weer iets gegroeid!
-Rechterzijkapje komt los onder het rijden, rubber is vervangen maar de pin blijft niet goed zitten
-Speling gashendel is iets teveel, morgen even afstellen
-Rechterbinnendemper lijkt iets los in te zitten, dit merk je als je er tegen tikt, onder het rijden geen last maar wel aandachtspunt
-Spiegels moesten nog vast gezet worden, zaten nog maar handvast
-Veervoorpanning achterschokkers nog nazien
-.............? [wat we morgen na afkoelen nog vinden]
Punten die zoiezo nog moeten,
-Net rempedaal scoren en monteren
-Remlichtverklikkerveertje achter monteren
-Tank onder behandeling van Lion-art airbrusher
-Nieuwe o-ring peilstok plaatsen
-Nieuw tankrubber van de dop plaatsen
-Alles nazien/natrekken bouten/moeren enz
-Motor geheel poetsen
-Motor taxeren
-veel kilometers mee gaan maken
Wordt vervolgt dus