* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Een nieuw soort tweetakt motor  (gelezen 6544 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Een nieuw soort tweetakt motor
« Gepost op: 19 juli 2010, 10:23:28 »

Bill Gates, de oprichter van het gigantische computerbedrijf Microsoft, heeft ruim 18 miljoen euro geïnvesteerd in een bedrijf dat nieuwe motortechnologieën onderzoekt. Bill Gates ontwikkelde jaren geleden het meest gebruikte besturingssysteem, genaamd Windows. De Amerikaan werd hiermee in één klap multimiljonair, en investeert nu in bedrijven die onderzoek doen naar duurzame technologieën op het gebied van transport.

Hij investeert onder andere in het bedrijf EcoMotors International, die onderzoek doet naar een wel heel bijzondere motor. Deze motor wordt OPOC (Opposed Piston and Opposed Cylinder) genoemd en heeft gek genoeg twee cilinders, waarin maarliefst vier zuigers bewegen. Dit klinkt heel erg onwaarschijnlijk, maar door goed naar de tekening te kijken zie dat de motor per cilinder beschikt over twee zuigers. Op de plaats van een cilinderkop, waarin de explosie plaatsvindt, is er een tweede zuiger geplaatst. Op die manier zijn er twee zuigers die de kracht van één explosie verplaatsen en hierdoor legt elke zuiger in principe de halve lengte af, van wat normaal een hele takt is.

Straight to your face with the truth!

Offline Arnemuiden-RS

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1079
  • Geslacht: Man
Re: Een nieuw soort tweetakt motor
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2010, 11:15:33 »
erg slim bedacht, maar lijkt mij dat dat er nooit hoge compressie kan plaatsvinden? in de bedoeling dat de compressiedruk langs de zuigerveren van de andere zuiger ontsnapt?
en wanneer je die zuigerveren beter laat afsluiten? of groter, zal er meer slijtage plaatsvinden?

Offline Raytje192

  • Streetfighter
  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
Re: Een nieuw soort tweetakt motor
« Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2010, 12:13:35 »
erg slim bedacht, maar lijkt mij dat dat er nooit hoge compressie kan plaatsvinden? in de bedoeling dat de compressiedruk langs de zuigerveren van de andere zuiger ontsnapt?
en wanneer je die zuigerveren beter laat afsluiten? of groter, zal er meer slijtage plaatsvinden?

Zal wel mee vallen denk ik, eerder minder druk op de zuigerveren omdat de krachten verdeelt worden zeg maar over 2 zuigers  ;) Lijkt in theorie leuk concept vraag me af of het in praktijk ook werkt, mensen zijn al jaren bezig met zuinigere en krachtigere 2 takt concepten en dr is nog niks echt door gebroken ;)
Fighting the streets with my Suzuki

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: Een nieuw soort tweetakt motor
« Reactie #3 Gepost op: 19 juli 2010, 12:15:25 »
Wel een leuk concept hoor

Offline Raytje192

  • Streetfighter
  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
Re: Een nieuw soort tweetakt motor
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2010, 12:17:17 »
Plus als bill gates dr mee te maken heeft  :088:  :056:
Fighting the streets with my Suzuki

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Een nieuw soort tweetakt motor
« Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2010, 12:55:28 »
Ik vind het concept aardig bedacht, het is alleen super moeilijk afstellen qua poorttiming, ontsteking e.d. Ze zeggen op hun site dat het brandstof verbruik met 50% af neemt. (klink logisch) echter het olie verbruik lijkt mij meer worden. En dat is juist wat een 2-takt zo vervuilend maakt...
Straight to your face with the truth!

Offline Raytje192

  • Streetfighter
  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
Re: Een nieuw soort tweetakt motor
« Reactie #6 Gepost op: 19 juli 2010, 13:58:21 »
Ik vind het concept aardig bedacht, het is alleen super moeilijk afstellen qua poorttiming, ontsteking e.d. Ze zeggen op hun site dat het brandstof verbruik met 50% af neemt. (klink logisch) echter het olie verbruik lijkt mij meer worden. En dat is juist wat een 2-takt zo vervuilend maakt...
Ja timing zal lastig zijn,maar goed meer olie is toch niet nodig ? zit vermengt in je mengsel je zal hier toch niet spontaan 1:20 moeten smeren in plaats van 1:40 ?

Plus heb voor het vermogen nog wel een verbeter punt, ze gebruiken nu maar het vacuum van 1 van de 2 zuigers om mengsel aan te zuigen, maar goed das gelijk weer van uit het tuners oogpunt haha  ;)
Fighting the streets with my Suzuki

Offline Arnemuiden-RS

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1079
  • Geslacht: Man
Re: Een nieuw soort tweetakt motor
« Reactie #7 Gepost op: 19 juli 2010, 14:05:14 »
misschien een idee om een verstuiver toe te passen dan

Offline Peugeot103

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1418
  • Geslacht: Man
  • klussen leer je door te ... "AUW, me fikke"
    • Peugeot103
Re: Een nieuw soort tweetakt motor
« Reactie #8 Gepost op: 19 juli 2010, 14:11:07 »
logisch concept, alleen denk ik niet ;
- dat het probleem hem in de keuze van smering zit (mengsmering of conventioneel)
- ook niet in compressieproblemen; hoge druk betekend niet altijd efficienter. En afdichten kunnen we bij 1 zuiger ook "perfect".
- ook niet afstelling; als het onbrandingspunt altijd op de zelfde plaats is, kan je een bougie of dergelijke op een vaste plaats plaatsen. En carburatie of dergelijke, je weet dat je volume uiteindelijk altijd binnen dezelfde upper- en lower spec blijft. Dus kan je daar mijns inziens een redelijke standaard op los laten.

Ik vraag mij enkel af wat het mechanische verlies is? Kortom, kan met deze gedacht van een cylinder met 2 zuigers, geen slimmere constructie bedacht worden.
Afijn, er zullen vast genoeg slimme mensen aan werken om het allemaal uit te dokteren.  :054:
!!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!

Offline Aladin

  • Lemans 1000; 1000SP; Nato; Daytona1000
  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1404
  • Geslacht: Man
    • Guzzioot
Re: Een nieuw soort tweetakt motor
« Reactie #9 Gepost op: 19 juli 2010, 17:46:21 »
Plus als bill gates dr mee te maken heeft  :088:  :056:

Inderdaad

Citaat
Bill Gates ontwikkelde jaren geleden het meest gebruikte besturingssysteem, genaamd Windows.
Beetje kort door de bocht en vraagt om een teiltje inderdaad. Daarbij is het enkel een software bedrijf, geen computer bedrijf ala IBM
Maar tzal de jeugd zijn die het ontging hoe dat in de jaren 80/90 aan toe ging.
Spyglass is de nachtmerrie nooit te boven gekomen bijvoorbeeld net als honderden andere bedrijfjes.
En IBM natuurlijk  :007:


Maar goed het ging hier om techniek.
En das altijd interessant.

Het voordeel van een korteslag machine maar het nadeel van een langeslag machine.
Ik ben bang dat het zal afleggen tegen een meercilinder, al was het maar om de eenvoudiger techniek.

Staat me trouwens bij dat iets dergelijks al eens eerder vertoond is, in de stoomtijd zelfs.




Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Een nieuw soort tweetakt motor
« Reactie #10 Gepost op: 19 juli 2010, 19:28:44 »
Ik vraag me af hoe ze afdichting van de buitenste drijfstangen opgelost hebben.
Deze vallen immers buiten de cilinders, dus bijbehorende big-ends moeten door een sleuf in de cilinderwanden lopen  :012:

Offline EriKawa

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
Re: Een nieuw soort tweetakt motor
« Reactie #11 Gepost op: 19 juli 2010, 20:11:54 »
Concept is zeker niet nieuw, is al eerder toegepast in zware diesels, was volgens mij geen succes, ook zijn er diverse variante van gemaakt, tik bij google maar eens opec diesel engines in.

Rendament voor dit soort machines is 50% maar dit heeft een moderne, langzaamlopende scheepsdiesel ook.
2 omw/ sec, slag 2 meter, boring 1 meter


Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Een nieuw soort tweetakt motor
« Reactie #12 Gepost op: 19 juli 2010, 20:16:13 »
:105:

De "six stroke" had ook al iets in die richting :034:

Wat mij opvalt is dat de lange zuiger zo lang is aangezien die juist de minste leibaankrachten op zich krijgt. En door met de kruktap te spelen is volgens mij de cilinder inhoud te verkleinen en overlap van de geopende poorten te verminderen. Dat is misschien wel een interessante feature. En volgens mij duurt het, met de bougie in de cilinderwant, twee keer zo lang om het mengsel volledig te ontsteken.

Smering en poorttiming daar zie ik niet zoveel problemen eigenlijk? Zo te zien gebruiken ze geen verliessmering.. kan ook haast niet anders met die lange zuiger en bijbehorend "small-end".

Offline EriKawa

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
Re: Een nieuw soort tweetakt motor
« Reactie #13 Gepost op: 19 juli 2010, 20:24:59 »
tis een diesel, heeft geen bougie's

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Een nieuw soort tweetakt motor
« Reactie #14 Gepost op: 19 juli 2010, 20:56:21 »
tis een diesel, heeft geen bougie's

Op de bovenstaande foto en het filmpje zie ik toch echt een bougie zitten hoor  :034:
Straight to your face with the truth!

Offline Sabre-Zeeuw

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2220
  • Geslacht: Man
Re: Een nieuw soort tweetakt motor
« Reactie #15 Gepost op: 19 juli 2010, 22:14:29 »
Denk dat het geen bougie is maar een z.g. gloeistift  :+
Dkw 125 RT (1953)   Honda VFR 800i Harley-Davidson Electra-Glide Sport `90  met 287.000KM!!!!

I

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Een nieuw soort tweetakt motor
« Reactie #16 Gepost op: 19 juli 2010, 22:51:33 »
Denk dat het geen bougie is maar een z.g. gloeistift  :+

misschien is het wel LPG  :018:
Straight to your face with the truth!

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Een nieuw soort tweetakt motor
« Reactie #17 Gepost op: 19 juli 2010, 23:22:21 »
tis een diesel, heeft geen bougie's

Aha, aan die mogelijkheid heb ik totaal niet gedacht maar klinkt logisch! :D

Offline Peugeot103

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1418
  • Geslacht: Man
  • klussen leer je door te ... "AUW, me fikke"
    • Peugeot103
Re: Een nieuw soort tweetakt motor
« Reactie #18 Gepost op: 21 juli 2010, 20:11:05 »

2 omw/ sec, slag 2 meter, boring 1 meter


 :036:


ff een tukje doen....   totdat iemand de startmotor laat draaien en je naar boven komt voor het oog van je baas!
!!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!

Offline Verstuuver

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 756
  • Geslacht: Man
  • "stuuf"
Re: Een nieuw soort tweetakt motor
« Reactie #19 Gepost op: 24 juli 2010, 23:02:17 »
Concept is zeker niet nieuw, is al eerder toegepast in zware diesels, was volgens mij geen succes, ook zijn er diverse variante van gemaakt, tik bij google maar eens opec diesel engines in.

Rendament voor dit soort machines is 50% maar dit heeft een moderne, langzaamlopende scheepsdiesel ook.
2 omw/ sec, slag 2 meter, boring 1 meter

Inderdaad geen succes geworden, is vroeger ook al eens geprobeerd met scheepsmotoren. Volgens mij door een schot bedacht, maar dat weet ik niet zeker. Kan ook zo snel ook even niet op de naam komen.
Het is in dit geval jammer dat de 'normale' trunk-zuiger motor zover is door ontwikkeld. Dat maakt het voor nieuwe concepten als deze moeilijk om een succes te worden. Denk bijvoorbeeld aan de wankel motor, is het ook niet echt geworden door dezelfde reden, terwijl het concept opzich goed is.

owja, btw: 2 omw/ sec, slag bijna 2 meter, boring 0,6m  ;)


 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
1645 Reacties
198525 Gelezen
Laatste bericht 23 november 2021, 17:59:39
door Jack
0 Reacties
1644 Gelezen
Laatste bericht 14 november 2010, 11:31:10
door Border
23 Reacties
4903 Gelezen
Laatste bericht 29 januari 2011, 20:40:48
door Dick
11 Reacties
3353 Gelezen
Laatste bericht 03 september 2012, 20:04:40
door Thervain
1 Reacties
2343 Gelezen
Laatste bericht 24 december 2012, 19:00:27
door The Mechanic