* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Hoe denken we over Quad rijden?  (gelezen 9647 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Hoe denken we over Quad rijden?
« Gepost op: 07 december 2010, 23:21:45 »
Dit na aanleiding van een gedachte van mij vanmorgen toen ik op me werk was.........en niks te doen had. Vanmorgen bijna een uitglijder gehad waarbij er best wel eens kuipschade kon zijn als het gelukt was  :012: Al een aantal jaar denk ik erover om eens in de winter voor woon-werk-treffen-plezier over te stappen naar een Quad.



4 wielen, toch stabieler en net als met de laatste week waarbij het gewoon heel glad is en de motor wel gaat maar de bilspieren te snel groeien een goede optie volgens mij ipv een motorfiets. Ik moet zeggen dat de echte winter motorfiets voor mij ook nog niet is gevonden binnen mijn mogelijkheden en de gedachte naar 4 wielen meer aantrekt, wat ik niet kwijt wil is de helm, de handschoenen en die kouwe kop, heerlijk en met een Quad volgens mij een goede oplossing [een Oxbow ook maar onbereikbaar]  :093:

Hoe zou het rijden? Als ze zo geweldig zijn waarom zie ik er dan zelden 1 rijden? Kostenpost is redelijk hoog volgens mij? Ligt dat een beetje op de [snel]weg?, veel vragen en misschien hier meer antwoorden, natuurlijk is zo'n ding niet werkeloos in de zomer want je kunt er natuurlijk veel meer mee al zit er weer verschil tussen on en off road.

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Hoe denken we over Quad rijden?
« Reactie #1 Gepost op: 07 december 2010, 23:25:52 »
Quad met R1 blok?  :018: Als ik jou was zou ik maar een goedkoop adresje voor banden zoeken want dat wordt echt gummen en vegen  :103:
Straight to your face with the truth!

eliminator

  • Gast
Re: Hoe denken we over Quad rijden?
« Reactie #2 Gepost op: 07 december 2010, 23:27:55 »
Ik dacht eigenlijk dat die dingen niet zo hard mochten? Dus dat je ze daarom niet op de snelweg ziet?
Trikes wel; heb ik wel eens op gereden,maar daar moet je toch ook wat beenlengte voor hebben, anders is het net een ligfiets.
Ook wel heel leuk al moet je erg wennen aan de breedte die je hebt aam de achterkant.
Met een Quad hoef je toch ook geen helm op? Met een trike niet iig, je moet dan wel oppassen dat je lenzen niet achterop je hoofd belanden met enige snelheid..

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Hoe denken we over Quad rijden?
« Reactie #3 Gepost op: 07 december 2010, 23:33:11 »
Quads had je geloof ik in 2 categorieën A en B rijbewijs, daar zit ook het gevalletje helm in...
Straight to your face with the truth!

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Hoe denken we over Quad rijden?
« Reactie #4 Gepost op: 07 december 2010, 23:35:52 »
Quads kunnen worden verdeeld in twee categorieën: utilityquads  en sportquads.
Utilityquad

Een utilityquad is een grote quad met grote banden, gebouwd voor zoals de naam het al zegt: werken. Ze zijn voorzien van sterke motoren en vaak ook 4x4-aandrijvingen. Onder meer op boerderijen worden utilityquads gebruikt. Ook rattenvangers maken tegenwoordig vaak gebruik van utilityquads. Voor recreatief gebruik zijn ze zeer geschikt voor het ruige terreinwerk, de 4x4-aandrijving maakt ze geschikt voor het doorkruisen van bijvoorbeeld modderpoelen.

Eventueel met behulp van een lier kunnen deze quads vrijwel alle terreinomstandigheden overwinnen.

Utilityquads zijn gemaakt om werk te verrichten en om over ruig terrein te kunnen rijden. Ze zijn niet zo snel als hun sportieve tegenhangers maar ze zijn wel veel sterker. Deze machines zijn sterk gebouwd en klimmen over bijna alle obstakels heen zonder dat hierdoor het chassis erg beschadigd wordt, bij sportquads is dat niet het geval.

Maar al het voorgaande wil niet zeggen dat de utility's lomp zijn. De topmodellen kunnen zo hard accelereren als de meeste sport-ATV's en gaan ook even snel. Ze zijn een stuk krachtiger maar ook een stuk zwaarder. Door hun hogere gewicht zijn ze niet zo vinnig maar bij de topmodellen zijn de stuureigenschappen meestal ook goed. Hun cilinderinhoud varieert van 200 tot 800 cc. Bij de sportquads bedraagt het maximum ongeveer 800, bijvoorbeeld de Can-am renagade 800.


Quad (vervoermiddel)
Aandrijving    motor: erg verschillend, meestal 1 of 2 cilinders, 50 tot 1000cc, 2 of 4-takt
Periode    vanaf 1980
Snelheid    standaard maximaal 144 km/u
Beschikbaarheid    particulier/zakelijk
Infrastructuur    wegen & allerlei terrein
Doelgroep    1 of 2 personen
Portaal  Portaalicoon      Verkeer & Vervoer

Nog een verschil is dat de utility's over onafhankelijke achterwielophanging beschikken. Dit zorgt dat de beweging van het ene achterwiel het andere niet beïnvloedt, wat het comfort en de grip bevordert. De sportquads hebben meestal een starre achteras en kunnen wel beter driften (slippen bij het nemen van een bocht) maar zijn veel minder geschikt voor het echt ruige terreinwerk. Bovendien zijn de meeste sportquads aangedreven door een ketting, net zoals een motorfiets, omdat een kettingaandrijving sportief en licht is. Het grote nadeel hiervan is dat de ketting onderhouden en soms vervangen moet worden. De utilityquads daarentegen worden, net zoals een auto, aangedreven door een cardanas. De torsie van de motor wordt via een roterende stang die in een oliebad draait van de transmissie naar de wielen gebracht. Deze aandrijving is iets zwaarder maar veel sterker, betrouwbaarder en onderhoudsvriendelijker. Een cardanaandrijving is dan ook helemaal onderhoudsvrij.

Bijna alle utilitymodellen hebben rekken voor- en achteraan waar men zaken op kan plaatsen (soms zelfs meer dan 100 kg) en een grote reeks accessoires, bijvoorbeeld grasmaaiers, ploegen, grote opbergboxen, extra brandstoftanks en lieren.
[bewerken] Sportquad

Deze quads worden gebruikt als sportvoertuig. Door hun snelle motoren kunnen ze snel accelereren en hoge snelheden behalen. In principe zijn sportquads gewoon gemaakt om zo snel en wendbaar mogelijk te zijn op een zanderig of modderig terrein, maar voor diepe modder en ander erg moeilijk terrein zijn ze minder geschikt. Sportquads zijn ook niet gemaakt om werk mee te verrichten.

Ook zijn de frames en schokdempers gebouwd voor het gebruik op bijvoorbeeld crossbanen. De populaire sportquads worden alleen nog maar voorzien van viertaktmotoren. In tegenstelling tot tweetaktmotoren leveren de viertaktmotoren weinig vermogen in verhouding met hun cilinderinhoud, maar door de huidige technieken is het mogelijk om toch veel vermogen uit de viertaktmotorblokken te halen. De populairste sportquad op dit moment, is de can-am renegade 800XR (Special edition) en de Yamaha 700R, zijn tegenstander in de 700cc-klasse is onder andere de Kawasaki KFX700.

Als de quad is voorzien van een kenteken mag men er ook mee op de openbare weg rijden. De quad wordt gelijkgesteld aan een motor, auto of een landbouwvoertuig. In Nederland mag de quad zelfs op de snelweg, als deze de minimale snelheid kan behalen.
[bewerken] Opbouw

    * Aan het rechterhandvat bevindt zich de gashendel. Gasgeven gaat door middel van druk met de duim. Of net zoals motoren, draaigas, ook aan de rechterkant.
    * Meestal zit er een hendel rechts aan het stuur voor de rem, en één rechtsonder bij uw voet. Bij automatisch geschakelde quad zitten beide hendels aan het stuur.
    * Links onder bij uw voet zit de schakelpook, bij semi-automaten is omhoog 1 versnelling omhoog, bij handgeschakelden is de 1e versnelling naar beneden, dan de rest omhoog. (Tussen 1e en 2e bevindt zich de 'vrij'/neutraal)
    * Een drukknop links bedient de claxon (Als deze erop zit).
    * De richtingaanwijzer wordt bediend door een of meer knoppen aan de linkerkant (Als deze eropzitten).

[bewerken] Geschiedenis

Quads werden in de beginjaren ook wel ATV (All Terrain Vehicle) genoemd.

De ontwikkeling van de quad begon met de driewielers, ook wel ATC of trike genoemd. In 1980 kwam Yamaha als eerste met haar productiemodel, de Yamaha Tri-moto. Het jaar daarop kwam Honda met haar Honda ATC250R. De ATC250R wordt in 2005 nog steeds gebruikt en er zijn nog allerlei onderdelen voor verkrijgbaar. Anno 2007 is het al een stuk moeilijker en duur om aan onderdelen te komen (deze moeten uit Amerika/Japan/België komen wat veel geld kost).

Vanwege de instabiliteit van de ATC's, werd besloten te stoppen met de productie van ATC's. Er gebeurden te veel ongelukken mee. Daarom werd alleen nog doorgegaan met de productie van ATV's (quads). Suzuki kwam in 1983 met de eerste quad, de Suzuki LT125. Yamaha kwam in 1985 met een utilitymodel, de Yamaha YFM200. Honda kwam in 1986 met een aantal quads, waaronder de Honda TRX250R.

De Yamaha Banshee is voor het eerst geproduceerd in 1987. De motor komt uit de populaire 350RD-racemotoren. Net als de Yamaha Blaster uit 1988 wordt de Yamaha Banshee sinds januari 2007 niet meer geproduceerd, dit heeft te maken gehad met nieuwe emissie regelgeveing waardoor tweetakt motoren steeds meer van de productielijn verdwijnen. De Yamaha Blaster is nog steeds een van de populairste instapmodellen voor de quadsport. In al deze jaren hebben de modellen slechts minimale wijzigingen ondergaan. De Yamaha Blaster heeft sinds 2003 een nieuw design en is volledig voorzien van schijfremmen. De Yamaha Banshee is behalve de kleur niet veranderd in design.

Het grootste deel van de quads wordt in de Verenigde Staten verkocht. Als gevolg van de steeds strenger wordende Amerikaanse milieu-eisen worden nog slechts weinig quads met een tweetaktmotor verkocht. De enige twee tweetaktfabrieksmodellen die nog verkrijgbaar zijn, zijn de Yamaha Banshee en de Yamaha Blaster. Gezien de populariteit van de Banshee en Blaster, zullen deze misschien worden voorzien van een viertaktmotor.

Quads worden sinds de introductie van de eerste modellen steeds populairder in de Verenigde Staten. Het merendeel van de verkochte motorvoertuigen in de Verenigde Staten betreft quads. In Europa blijft de quad in 2005 een zeldzaam sportvoertuig, al begint hij sinds 2000 in Europa steeds populairder te worden.

Het eerste EK quad racen was anno 2009 in Vennebulten, waar op het zelfde moment de wereldkampioenschappen zijspanracen aan de gang was.
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Hoe denken we over Quad rijden?
« Reactie #5 Gepost op: 07 december 2010, 23:36:15 »
Quads had je geloof ik in 2 categorieën A en B rijbewijs, daar zit ook het gevalletje helm in...
Een quad is een vierwielige motorfiets  of brommer  en dus een motorvoertuig. Een quad wordt echter door Nederlandse verkeerswet gezien als een 3-wielige auto. Een quad met kenteken mag je dus besturen met een auto (b) rijbewijs.

Moet ik een helm op bij het quadrijden?

Het dragen van een helm is verplicht als u een quad bestuurt die een typekuring heeft als bromfiets of als driewielig motorrijtuig, tenzij hij is voorzien van goedgekeurde autogordels.

Is een trike een motor of een auto?

Een trike wordt beschouwd als een driewielig motorrijtuig of een driewielige bromfiets.
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline CBRenee

  • Streetfighter's Rule !
  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 681
  • Geslacht: Man
  • !!!!!! Hoppa !!!!!!
Re: Hoe denken we over Quad rijden?
« Reactie #6 Gepost op: 07 december 2010, 23:40:34 »
Ik heb er toch diverse ritjes mee gedaan, on road en offroad. Niet op zo'n wedstrijd ding zoals ze op de foto's hierboven staan, maar als ik het geld ervoor had kocht ik er eentje voor erbij, want zeker offroaden met zo'n ding is echt Fun met een hoofdletter F. Heb vorig jaar op Curacao met 2 neven van me een rit gedaan, van 3 uur, door de Bush en dat is eigenlijk niet te beschrijven hoe ik me daar heb uitgeleefd. Vind die machines hierboven echt mega gaaf, maar idd kosten een hoop euries.
Honda CB1100RR StreetFighter,  Oldskool Suzuki GSXR 884 BBK Fighter,  Goldwing GL1500 Aspencade

Offline V-Strom Pierrio

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2192
  • Geslacht: Man
  • I'll see you on the dark side of the moon
Re: Hoe denken we over Quad rijden?
« Reactie #7 Gepost op: 07 december 2010, 23:44:00 »
Quad rijden is gewoon leuk , en het is uiteraard heel wat stabieler met het huidige weer dan een motor.

Ik heb afgelopen zomer op Kos met zo'n apparaat rond gereden en het heeft een hele grote fun-factor


Is there anybody out there

eliminator

  • Gast
Re: Hoe denken we over Quad rijden?
« Reactie #8 Gepost op: 07 december 2010, 23:46:53 »
Het is wel GAAF hoor! Vooral de utillity quad lijkt mij dan wel weer wat... :103:

Offline TripleEdged

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2014
  • Geslacht: Man
Re: Hoe denken we over Quad rijden?
« Reactie #9 Gepost op: 08 december 2010, 15:06:57 »
Ik zeg: gaaf  :039:

Miss Trip dr broer heeft zo'n Yamaha Raptor (volgens mij de 750), maar das gewoon leuk om mee te raggen, al is het wel goed vermoeiend.

Met een top van 130, vanaf domburg naar westkapelle, kon dus wsl nog wel harder. Gemeten op de gixxerteller.

Mijn persoonlijke ervaring op verhard wegdek: rijd lekker tot 100 km/h, daarna voelt het "vreemd"... maar dat zal wel een kwestie van wennen zijn...

Offline Peugeot103

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1418
  • Geslacht: Man
  • klussen leer je door te ... "AUW, me fikke"
    • Peugeot103
Re: Hoe denken we over Quad rijden?
« Reactie #10 Gepost op: 08 december 2010, 15:11:41 »
gaaf !!   en soms zelfs noodzakelijk goed, lees; minder validen kunnen toch nog mee een rondje buitenspelen  :039:  Dus als je t mij vraagd, een super stuk machine!
!!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!

Offline Rider-64

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1430
  • Geslacht: Man
Re: Hoe denken we over Quad rijden?
« Reactie #11 Gepost op: 08 december 2010, 17:54:08 »
Top! paarkeer mee gereden, echt leuk voor erbij. Alleen niet voor mijn woon-werk verkeer...
"Voordeel" dat je ook hiermee nat word in de regen en dat je niet langs de file kan... :103:
Zoekende naar..

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Hoe denken we over Quad rijden?
« Reactie #12 Gepost op: 08 december 2010, 18:02:42 »
Jammer dat die dingen met een beetje vermogen en looks zo duur zijn dat je er een mooie jong gebruikte liter fiets van kan kopen...
Straight to your face with the truth!

Offline Raptor

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 616
  • Geslacht: Man
  • GS road to Adventure
    • http://communities.zeelandnet.nl/data/malamute/index.php?page=1
Re: Hoe denken we over Quad rijden?
« Reactie #13 Gepost op: 08 december 2010, 18:14:57 »
quads zijn leuk zeker in het terrein ,ik heb er al een paar keer mee mogen spelen
(zonder honden )

Een beetje driften op het zand en blubber
Op de weg vond ik hem een beetje zoekerig bij hogere snelheden ,maar er zaten dan ook terreinbanden op en 4x4

Rij niet sneller als je beschermengel vliegen kan

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: Hoe denken we over Quad rijden?
« Reactie #14 Gepost op: 08 december 2010, 18:43:10 »
Ik dacht eigenlijk dat die dingen niet zo hard mochten? Dus dat je ze daarom niet op de snelweg ziet?

Dat komt niet of het mag of niet, het hangt af van je ballen ..... de wielbasis is zo kort en smal, dat je in een poep en een scheet op twee wielen rijdt. Maar vanaf een km of 80 a 100 worden de centrifugaal  krachten zo groot, dat bij de minst geringste stuur beweging (bewust of onbewust) dan ding al bij op z'n kant gaat, al helemaal na een (minimale) stuurcorrectie.

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: Hoe denken we over Quad rijden?
« Reactie #15 Gepost op: 08 december 2010, 19:13:32 »
*meld*

Gaaf!!  :039: Heb een keer een dagdeel met zo'n ding mogen scheuren. Klavertjes draaien op het rulle zand.. Dikke pret retteketet..   :022:

In het "normale" verkeer geen ervaring mee maar lijkt mij minstens net zo leuk hoewel de verleiding tot het betere scheurwerk waarschijnlijk wel groot is...  :103:
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Zeeuwse Klei

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2073
  • Geslacht: Man
Re: Hoe denken we over Quad rijden?
« Reactie #16 Gepost op: 08 december 2010, 19:15:27 »
Quadrijden is gaaf, maar erg verradelijk. Als je driftend ineens grip krijgt ben je in sommige gevallen goed klaar....
ATV's zijn de zwaardere en meestal rustigere machines, maar evengoed komen die ook heel erg ver in het terrein.

Leuk spul, maar net ff te breed naar m'n zin
Trial and error... vooral veel 'error'.

Offline Mr. Kik

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 586
  • Geslacht: Man
  • Motorisch gestoord.....
    • www.ribverhuur.nl
Re: Hoe denken we over Quad rijden?
« Reactie #17 Gepost op: 08 december 2010, 22:11:40 »
Laatste keer dat ik op een quad reed, ...... ach, laat ook maar..... :106:
Komt helemaal goed !

Offline Big Twin

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hoe denken we over Quad rijden?
« Reactie #18 Gepost op: 08 december 2010, 23:14:28 »
Ziet er best leuk uit maar niet mijn ding
Blijf lachen wat er ook gebeurd


Offline EriKawa

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
Re: Hoe denken we over Quad rijden?
« Reactie #19 Gepost op: 09 december 2010, 09:36:13 »
Quad is volgens mij beleving, helemaal niks om mee te rijden in het verkeer , wil niet door de bocht, kiept makkelijk om, hebt minder zicht want je zit lager, zit geen snelheid in,

Leuk om eens mee te spelen, niks voor dagelijks gebruik, als je niet met de motor uit de voeten kunt is dit ook niks, geen wieldruk, lage gewicht en brede banden, denk zelfs dat je in de meeste gevallen, bv bij regen op een goede motor met goede banden meer grip hebt

Waren dit jaar op de strandcross, daar was het wel leuk, om op onverhard terrein komen ze denk ik wel goed uit de voeten, zijn daar volgens mij oorspronkelijk ook voor uitgedacht, schapen en ander vee mee drijven en ander werk op het platteland

Kortom, leuk speelgoed voor veel geld


 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
163 Reacties
27435 Gelezen
Laatste bericht 10 maart 2023, 16:39:53
door Aladin
2 Reacties
2079 Gelezen
Laatste bericht 03 augustus 2010, 16:51:22
door Paulusssttt
4 Reacties
2021 Gelezen
Laatste bericht 09 december 2010, 23:07:55
door Stealth
42 Reacties
5645 Gelezen
Laatste bericht 22 oktober 2021, 12:52:52
door Dick
10 Reacties
810 Gelezen
Laatste bericht 17 mei 2022, 22:02:56
door Ghulst