Auteur Topic: Spaanse motorveilige geleiderail goed alternatief  (gelezen 1972 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 3687
  • Geslacht: Man
  • Last Login:13 juli 2019, 20:02:15
Spaanse motorveilige geleiderail goed alternatief
« Gepost op: 14 januari 2011, 19:35:06 »
Motorveilige geleiderails (MVG’s) voorkomen dat motorrijders die in een bocht ten val komen tegen de geleiderailstijlen onder de vangrail botsen. En verkleinen zo de kans op ernstig letsel. Tot op de dag van vandaag paste Rijkswaterstaat alleen stalen MVG’s toe. Nu bekijkt de organisatie ook de mogelijkheden van een nieuw Spaans alternatief.


De stalen motorveilige geleiderails zijn planken onder de geleiderail om de stijlen af te schermen. Sinds 2007 plaatst Rijkswaterstaat deze motorrijders vriendelijke geleiderails in gevaarlijke bochten op de rijkswegen. Dit op verzoek van en na een jarenlange lobby van motorbelangenverenigingen KNMV en MAG om de gevaren voor motorrijders te verkleinen. De criteria van gevaarlijke bochten stelde Rijkswaterstaat in 2007 samen op met deze motorbelangenverenigingen. In de voorbereiding op de plaatsing van de MVG’s brachten de afzonderlijke diensten van Rijkswaterstaat de gevaarlijke bochten in kaart.

Inmiddels zijn al verschillende typen MVG’s op de markt. En de ontwikkeling van nieuwe systemen gaat in hoog tempo. Zo toonde een Spaanse producent afgelopen maart een aantrekkelijk alternatief tijdens de Intertraffic Amsterdam 2010, de vakbeurs voor de verkeer- en transportindustrie: een brandwerend doek gemaakt van elastisch geotextiel. Dit doek bleef niet onopgemerkt. Het doek is een beschermingssysteem zonder overgangen dat onder de geleiderail wordt aangebracht. Deze variant voldoet als motorveilige geleiderail al aan de nog vigerende Spaanse norm UNE 135900. Het Spaanse testhuis CIDAUT legde het doek bloot aan verplichte full scale tests. En liet een testpop in verschillende posities tegen de MVG glijden. De Europese norm EN 1317-8, die de Spaanse en Franse normen op dat gebied vervangt, wordt momenteel voorbereid.

Uit de onderzoeken blijkt dat een motorrijder bij een val door de elasticiteit van het doek in dezelfde richting wordt teruggekeerd. Daarmee maakt hij geen klap in tegengestelde richting. Volgens de Spaanse producent vermindert hierdoor het aantal fatale ongevallen door botsingen tegen geleiderails. Het doek is bestand tegen temperaturen die variëren tussen de -20 en 80 graden Celsius. Door het geleidende vermogen is er minder frictie op het moment van de botsing met de motorrijder. En is de kans op brandwonden kleiner. Daarnaast is het elastische doek gemakkelijk te monteren op alle bekende geleiderailsystemen en is het onderhoud- en brandvrij. Mooie bijkomstigheid is dat het doek bedrukbaar is met bijvoorbeeld kleuren of logo’s. Ook past het prima in het kader van duurzaam bouwen van Rijkswaterstaat, omdat het 100 procent recyclebaar is.

De Spaanse variant lijkt daardoor een prima alternatief voor de stalen MVG’s. Wilco Gorter, adviseur/specialistisch medewerker bij de afdeling Ontwerp en Inrichting van de Dienst Verkeer en Scheepvaart, zegt: “Het doek is volgens de Spaanse norm getest en zal naar verwachting ook voldoen aan de Europese norm, die momenteel wordt voorbereid. Toch staan er nog vragen open. Want hoe herstel je het doek na een aanrijding? Binnenkort hoopt Rijkswaterstaat deze en andere zaken met de producent te bespreken.”
Straight to your face with the truth!

Offline Sabre-Zeeuw

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2151
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Vandaag om 09:23:19
Re: Spaanse motorveilige geleiderail goed alternatief
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2011, 20:09:02 »
Ziet er wel goed uit , maar waar de geleide-rail vastgezet is (paal in de grond) blijft er toch nog steeds een gevaarlijk obstakel bestaan als je er tegen aan glijdt, valt. :042:
Dkw 125 RT (1953)   Honda VFR 800i Kawasaki Voyager 1200II `86

I

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 3687
  • Geslacht: Man
  • Last Login:13 juli 2019, 20:02:15
Re: Spaanse motorveilige geleiderail goed alternatief
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2011, 20:56:38 »
Ziet er wel goed uit , maar waar de geleide-rail vastgezet is (paal in de grond) blijft er toch nog steeds een gevaarlijk obstakel bestaan als je er tegen aan glijdt, valt. :042:

 :023: Zoals op de foto te zien is, zit dit doek vast aan het asfalt en aan de geleide-rail zelf, het doek staat gespannen maar is wel veerkrachtig om de impact op te vangen. Waarschijnlijk raak je die paaltjes niet eens...
Straight to your face with the truth!

Offline Rider-64

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1407
  • Geslacht: Man
  • Last Login:14 maart 2017, 19:56:03
Re: Spaanse motorveilige geleiderail goed alternatief
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2011, 21:22:24 »
De winst zit hem in de "energie absorbering" van het doek. waardoor de (inwendige) schade sterk gereduceerd wordt.
Kan prima oplossing zijn.
VT400

Offline Border

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 1898
  • Geslacht: Vrouw
  • Last Login:17 december 2017, 12:54:43
  • bietunakkunaje
    • www.siereveld.eu
Re: Spaanse motorveilige geleiderail goed alternatief
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2011, 18:37:19 »
ik zou zeggen; toepassen op alle snelwegen hier, die dingen  :054:
SP1 en SP2

Hroeten uut de polder

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3359
  • Geslacht: Man
  • Last Login:03 februari 2019, 12:12:05
  • Beterweter
Re: Spaanse motorveilige geleiderail goed alternatief
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2011, 09:43:26 »
Soort horizontaal hangmatje..  :D
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 10592
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 22:12:57
  • Tha HaMMeR
    • Sledge.nl
Re: Spaanse motorveilige geleiderail goed alternatief
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2011, 10:44:11 »
Ben benieuwd hoeveel rek erin zit en hoeveel kracht het kan weerstaan, want veelal glijdt je motor voor je uit. Als die dan het doek scheurt en/of uitlubbert kom je toch weer die frietsnijder tegen.
I'm a human being, God damn it! My life has value!
| Sidney Aaron “Paddy” Chayefsky, Network 1976 | YouTube |

Offline Rider-64

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1407
  • Geslacht: Man
  • Last Login:14 maart 2017, 19:56:03
Re: Spaanse motorveilige geleiderail goed alternatief
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2011, 12:04:27 »
Ja daar heb je een punt, wel benieuwd naar maar neem aan dat ze daar ook over nagedacht hebben...
VT400

Offline Border

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 1898
  • Geslacht: Vrouw
  • Last Login:17 december 2017, 12:54:43
  • bietunakkunaje
    • www.siereveld.eu
Re: Spaanse motorveilige geleiderail goed alternatief
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2011, 12:56:13 »
Ben benieuwd hoeveel rek erin zit en hoeveel kracht het kan weerstaan, want veelal glijdt je motor voor je uit. Als die dan het doek scheurt en/of uitlubbert kom je toch weer die frietsnijder tegen.

ik neem aan dat dat toch wel getest is en dat dat doek/rail niet van oude pantys gemaakt is
SP1 en SP2

Hroeten uut de polder

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 13755
  • Geslacht: Man
  • Last Login:02 mei 2017, 11:37:04
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Spaanse motorveilige geleiderail goed alternatief
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2011, 13:54:30 »
Ben benieuwd hoeveel rek erin zit en hoeveel kracht het kan weerstaan, want veelal glijdt je motor voor je uit. Als die dan het doek scheurt en/of uitlubbert kom je toch weer die frietsnijder tegen.
Naar spaanse normen en die zijn lager dan de TÜV kan ik je zoiezo vertellen want ook onze buurlanden zijn bezig met andere oplossingen dan de stalen platen  :034:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"