Oke even resumé..............het blok is aan snot gedraaid en ernstige schade, dit blok gaan we weer opbouwen met nieuwe/zeer goede gebruikte delen en dit kost veel tijd en dus is er aangeschaft een donor XR600 zodat er ondertussen gereden kan worden en de kosten wat gespreid kunnen worden. Gevonden is dus een XR600 van 1992 met daarbij een complete nieuwe set koppelingsplaten/tussenplaten en veren, voor deze prijs en een par tientjes mocht de motor wisselen van eigenaar en dus een redelijke aankoop want laten we eerlijk zijn dit is een XR600 waar al anderhalf jaar mee is geragd en dat is goed te zien.
Dit is natuurlijk van doorslag geweest voor de aanschaf, ooit moet je dit toch aanschaffen en met een paar tientjes meer een complete fiets erbij.
Voorbereidingen waren getroffen en samen met B.A. het blok uit de goede motor gehaald, de motor staat ondertussen weer veilig gestald te wachten op een ander hartje.
2 uur bezig geweest met schoonmaken van dit hok, al die tijd dat de vorige eigenaar hen heeft gehad heeft hij er niks aan gedaan en dat is jammer want de straat moest ik verplicht napoesten van de zwarte zooi/kettingvet en smeer..............was een pokkewerk maar zonder dit te doen is het zo klote werken aan een motor.
Uiteraard even een ander plaatje achterop en de motor warm gereden en duidelijk te weinig olie aan boord maar 1 kick warm en koud en het blok draait maar wel met enige bijgeluiden, aan dit blok gaan we ook niet veel doen want het is echt maar tijdelijk, deze motor gebruiken is niks want hij rijdt niet goed, spoort niet goed, remt kut, veert slecht aan de voorzijde en alles lijkt wel vastgebakken te zitten, er zijn heel wat lagertjes kapot aan de achterzijde want alleen de ketting werd wel eens gesmeerd volgens mij, evengoed warm op de operatietafel gezet.
Al dagen lang kruipolie op de voorbochten/tapeinden gespoten in de hoop dat ze dan makkelijker los komen, roestig is het zeker wel.
Ik vermoed dat het tandwiel zijn beste tijd heeft gehad
De ketting staat te strak en bij achteruit rollen van de motor kraakt het als een gek ventje
Kijk hoe de ketting over de tanden heen draait
Olie aftappen...............eerlijk waar veels te weinig olie uit de framebuis.
Hier ook nog een beetje aftappen,
En hier als laatste de olie aftappen en nog niet de helft eruit van wat er in moet zitten............het is een vreemde wereld want een blok die keurige schone olie had, nieuwe filter en afdichten draait aan stront en deze heeft alles te weinig en draait best goed
Afijn de smerige zwarte stinkende olie is eruit.
Ik ga het niet achterhouden want eerlijk duurt het langst maar ik heb snippers gevonden in het filter en olie, duidelijk dat er iets behoorlijk aan het slijten is maar bonken doet het blok niet dus van mij mag die het 1 seizoen volhouden............in ieder geval tot het andere blok klaar is maar met het rijden voelde dat best oke. mensen met een slecht hart kunnen beter deze foto mijden
Samen met Sunny tekeer gegaan in de garage...............om een motor te slachten wel te verstaan
Met deze tapeinden en borgmoeren ben ik lang bezig geweest, beide handen al tig keer flink bezeerd aan het frame en blok door uitschieten van de ratel en sleutel, met vijlen, dremelen en prutsen is alles los gekomen zonder iets af te breken...........een overwinning voelt altijd het beste.
Een hele koplamp............moeten we zuinig op wezen
Heel veel onderdelen liggen klaar om in dozen gepakt te worden, heel veel onderdelen zijn zeer bruikbaar als donor in de toekomst...............iemand nog een frame kopen met kenteken
De hoezen rond de voorpoten waren zo slecht dat deze naar het strot kunnen, deels opgevreten door olie en smeer en de rest verdroogt.............weg ermee.
Zo deze staat klaar voor het verwijderen van het blok, na een lange dag zijn we een heel eind gekomen