* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Mr Kik] Honda XR600R  (gelezen 60681 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Mr. Kik

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 586
  • Geslacht: Man
  • Motorisch gestoord.....
    • www.ribverhuur.nl
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #160 Gepost op: 15 april 2011, 22:19:09 »
Hee, dat is goed om te horen!! Nieuw is altijd beter dan gebruikt!! :054:

Yep, klopt, maar ik heb ook nog plannen met jouw setje  :054: Ik hoop dan ook dat ik ze nog mag kopen ?

Verder ben ik benieuwd naar het verschil met de huidige nopskes.....meer grip betekent meer plaggen de lucht in ! En schuiner door de bocht  :039:

Was het maar vast zondag....



Komt helemaal goed !

eliminator

  • Gast
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #161 Gepost op: 15 april 2011, 23:27:39 »
Je bent altijd welkom om te kijken of het wat voor je is! :054:
Ga je zondag weer stuiven en stuiteren? :070:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #162 Gepost op: 19 juni 2011, 18:52:25 »
Het was een lange zondag sleutelen, veel vloeken en overal olie maar het heeft wat opgeleverd...............weet u nog het blok want kon niesen ............... :034:

Vanavond weer eens een up-date hier, nu eerst de bussen remmemreiniger hanteren en een berg gereedschap schoonmaken  :012:

Ik weet ook nog een raadseltje...........hoe kan een nokkenas 90 graden draaien terwijl er werkelijk nergens iets te vinden is van schade, afgebroken delen, slechte ketting/spanner of bladen, wie het weet mag het zeggen  ;)

nog even een tip van flip...........automatische decompressie zuigt  :020:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Mr. Kik

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 586
  • Geslacht: Man
  • Motorisch gestoord.....
    • www.ribverhuur.nl
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #163 Gepost op: 19 juni 2011, 19:15:19 »
Olie uit de XR op de garagevloer......je raakt er langzaam aan gewend !  :093:

Louis, respect dat je het weer gefixed hebt, ik had er eerlijk gezegd een hard hoofd in toen ik van de week bij je was. But you did it !  :039: :039:

Binnenkort weer lekker brommen !!!!!! :079: :038: :063: :074: :092:
Komt helemaal goed !

ba searcher!!

  • Gast
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #164 Gepost op: 19 juni 2011, 19:38:35 »
 :048:  WE did it  :093:..heb vanmiddag ook me handen uit de mouwen gestoken......idd een heel vreemd raadsel.. hoe kan het dat de nokkenstok t.o.v je krukas verdraaid terwijl alles dus spanbladen en dergelijke gewoon zijn werk doet??  :042:  :043:
Ik snap em ook niet...
Iig hij draaid weer, hopen dat ie het nu ook blijft doen  :026:

ba searcher!!

  • Gast
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #165 Gepost op: 19 juni 2011, 21:15:47 »
Iets te vroeg gejuicht.....je ex schoonmoeder is een taaie Mr Kik...... :046:  ;(

Offline Mr. Kik

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 586
  • Geslacht: Man
  • Motorisch gestoord.....
    • www.ribverhuur.nl
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #166 Gepost op: 19 juni 2011, 21:34:21 »
Iets te vroeg gejuicht.....je ex schoonmoeder is een taaie Mr Kik...... :046:  ;(

Gelukkig heb ik een jachtvergunning....... :027:
Komt helemaal goed !

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #167 Gepost op: 19 juni 2011, 21:41:30 »
is het jachtseizoen dan al geopend???? :018:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

ba searcher!!

  • Gast
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #168 Gepost op: 19 juni 2011, 21:52:46 »
Iets te vroeg gejuicht.....je ex schoonmoeder is een taaie Mr Kik...... :046:  ;(

Gelukkig heb ik een jachtvergunning....... :027:

That B*tch will never die.... ;(

is het jachtseizoen dan al geopend???? :018:

namens mij vanaf heden, JA  :027:

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #169 Gepost op: 19 juni 2011, 21:54:24 »
Iets te vroeg gejuicht.....je ex schoonmoeder is een taaie Mr Kik...... :046:  ;(

Gelukkig heb ik een jachtvergunning....... :027:

That B*tch will never die.... ;(

is het jachtseizoen dan al geopend???? :018:

namens mij vanaf heden, JA  :027:
ex schoonmoeder aan het braadspit :018:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline Mr. Kik

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 586
  • Geslacht: Man
  • Motorisch gestoord.....
    • www.ribverhuur.nl
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #170 Gepost op: 19 juni 2011, 21:57:00 »
Ben benieuwd : zelfde probleem ?
Komt helemaal goed !

ba searcher!!

  • Gast
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #171 Gepost op: 19 juni 2011, 21:58:34 »
Liever niet Dick, ten eerst zonde van het spit...en ten 2e...die wil jij niet op eten....ze is niet te eten zo slecht :088:

Maare laten we niet te ver Offtopic gaan btw.....

@ Mr Kik, ja het zelfde probleem, Freak reed er de straat mee uit en op de zelfde plaats in het zelfde dorp viel ie weer stil  :046:

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #172 Gepost op: 19 juni 2011, 21:59:40 »
nou niet met nokkenassen die een eigen leven leiden t"ja die schoon moeder is even iets anders :018: :042:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

ba searcher!!

  • Gast
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #173 Gepost op: 19 juni 2011, 22:03:57 »
Ik denk zelf...ik weet niet of het kan...dat de ketting stapsgewijs over de nokkenas tandwiel heen klimt......en zo van tijd af gaat.....dit keer is verder van zijn tijd af dan de eerste keer dat Mr Kik dat had...nu is ie gruwelijk van zijn tijd af......maar wat ik me afvraag, hoe kan het zo zijn dat de ketting toch kans ziet over het tandwiel, of sterker nog alle 2 die van de krukas dus ook, heen kan glippen terwijl ie onder spanning staat en opgesloten zit tussen 2 bladen.... :043:  :044:

kleintje

  • Gast
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #174 Gepost op: 19 juni 2011, 22:10:42 »
Ik denk zelf...ik weet niet of het kan...dat de ketting stapsgewijs over de nokkenas tandwiel heen klimt......en zo van tijd af gaat.....dit keer is verder van zijn tijd af dan de eerste keer dat Mr Kik dat had...nu is ie gruwelijk van zijn tijd af......maar wat ik me afvraag, hoe kan het zo zijn dat de ketting toch kans ziet over het tandwiel, of sterker nog alle 2 die van de krukas dus ook, heen kan glippen terwijl ie onder spanning staat en opgesloten zit tussen 2 bladen.... :043:  :044:

en die spannen goed vraag maar aan motorfreak zijn vingers  :093:

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #175 Gepost op: 19 juni 2011, 22:42:27 »
Ik denk zelf...ik weet niet of het kan...dat de ketting stapsgewijs over de nokkenas tandwiel heen klimt......en zo van tijd af gaat.....dit keer is verder van zijn tijd af dan de eerste keer dat Mr Kik dat had...nu is ie gruwelijk van zijn tijd af......maar wat ik me afvraag, hoe kan het zo zijn dat de ketting toch kans ziet over het tandwiel, of sterker nog alle 2 die van de krukas dus ook, heen kan glippen terwijl ie onder spanning staat en opgesloten zit tussen 2 bladen.... :043:  :044:
het tandwiel op de krukas mogelijk versleten heeft daar de meeste kans is het kleinste kan misschien tijdens op de motor afremmen gebeuren.
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #176 Gepost op: 19 juni 2011, 23:14:25 »
Ik ga wat foto's up-loaden en wat tekst typen, Mr. KiK heeft inmiddels een PM.............tot zo  ;(
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #177 Gepost op: 19 juni 2011, 23:55:56 »
Oke de motor welke niet doet wat wij willen en het nog steeds niet van plan is ook..............laatst toen Mr.KiK hier langs was gekomen met de motor was er niks aan de hand, de motor draaide prima, starte prima en de modder hing in de spatborden dus klonk en zag er goed uit. Na hier wat te hebben gedronken en we Mr.KiK uitgezwaaid hadden is het mis gegaan, helemaal precies weet ik het niet meer maar de motor sloeg wel aan maar viel vrij direct weer uit, bij het weer willen aankicken zat de kickstarter vast en een volle slag van de zuiger was niet mogelijk..........kleppen tegen de kop van de zuiger in het ergste geval, een gebroken kickstartveer is het beste geval maar evengoed de motor hier laten staan en Mr.KiK met het blik naar huis gebracht.

We hebben later het zijdeksel verwijderd en daar was niks te vinden wat niet goed was maar wel was duidelijk dat het de kleppen waren die tegen de kop van de zuiger aan kwamen dus vervolgens kleppendeksel eraf gehaald en toen bleek de nokkenas/stoters en slepers er ook niet best aan toe. Motor even opzij gezet en de boel overdenken en zoeken naar een oplossing welke niet gelijk de wereld moest gaan kosten en tijd vrij zien te maken want dit was geen klusje voor een avondje.

Vandaag dus de tijd genomen en samen met B.A. de boel weer gedemonteerd en de krukas op tijd gezet en toen viel op dat de nokkenas totaal niet op tijd stond maar 90graden was gedraaid, oke dan snap je ook waarom de kleppen tegen de kop van de zuiger aankomen. Voor er iets werd gedemonteerd eerst goed gekeken of er iets anders te zien was dan normaal, zijn er vreemde slijtsporen, missen er tanden, is er iets onder de slijtagelimiet enz en ondertussen onderdeel voor onderdeel eraf halen. De nokkenas en slepers hadden het al eens warm gehad maar de reserve nokkenas was ondertussen hier wat opgeschoond en afgeslepen...........kortom weer op orde gebracht voor minimaal een aantal duizend kilometer plezier. Het nokkenastandwiel heeft keurige tanden en totaal geen slijtage sporen, de enigste sporen die je ziet zijn die van de nokkenas in de cilinderkop, een bekend verschijnsel van de XR600,



Oke de bovenzijde lijkt prima dus we hebben de nokkenas en de pet terug gemonteerd op handvast met de nokkenas en de kleptiming zoals volgens het boekje en tsja dan raken de kleppen de kop totaal niet, ook loopt de ketting keurig over het tandwiel op de nokkenas dus het probleem moet haast wel in het kleine tandwiel op de krukas zitten en dus veel onderdelen in het blok verwijderen om daar bij te komen,



Na een hoop onderdelen verwijderd te hebben kom je dan bij de spiebanen van de krukas alwaar de tandwielen op zitten van de oliepomp, overbrenging tandwiel naar koppeling en ook het nokkenaskettingtandwiel. De spiebanen hebben 1 grotere uitsparing zodat je nooit een tandwiel er verkeerd op kan schuiven, de spiebanen zien er best goed uit en het enigste wat iets heeft lopen ,,jutteren'' is het tandwiel naar de koppeling maar dit is vrij normaal, het kleine nokkenastandwiel heeft nog best mooie tanden en de ketting loopt er netjes overheen zonder er op te klimmen, ook zitten er hier nergens slij of vreetsporen en dit geldt ook voor de spanbladen. De nokkenaskettingspanner werkt naar behoren en deze is van het type alleen spannen en kan niet terug ontspannen en deze werkt prima dat kun je onze vingers navragen  :| [ja ze bijten bij loslaten]. Oke verder geen schade of rottigheid en besloten om alles weer op te bouwen, de lengte van de nokkenasketting is iets langer maar volgens de boeken binnen de limiet en aangezien we geen nieuwe hebben liggen deze weer teruggemonteerd en uiteraard alleen de beste onderdelen gebruikt uit de blokken die hier aanwezig zijn.



Na een flink aantal uren op de vloer gesleuteld te hebben was net voor het eten de motor weer in elkaar en klaar voor de 1e start en jawel na 2 keer kicken draaide het blok en nog redelijk netjes ook............het blok nieste wel maar hier over straks meer. We hebben een klein proefritje gemaakt en alle ellende was even vergeten en we hadden weer een blok wat en goed klonk en goed aanvoelde en dus Mr.KiK geinformeerd dat er weer gereden kon worden  :) Helaas hebben we te vroeg gejuigd  :|

Ik citeer even uit de PM-box;
..............ik zou zelf nog wat bouten natrekken en een nogmaals een proefritje maken............ik was het dorp nog niet uit en het was een aantal keer een tik en de motor viel uit en ik wist al dat het mis was..............conclusie nu van mijn kant is dat bij het warm worden de nokkenasketting over het bovenste of onderste tandwiel kruipt en dan over de tandjes schiet, vreemd is dat er vanmiddag geen enkel spoor te ontdekken was dat dit eventueel vorige keer ook was gebeurd. De nokkenasketting lijkt dus wel van elastiek te wezen en daar zoek ik dan ook de oorzaak  :019:

Het niezen van het blok................we zijn er achter gekomen doordat we de nokkenas uit je originele blok hebben gebruikt die met automatische decompressie, alles gemonteerd en jawel ook dit blok nieste  :046: Hoe dit komt..............zodra een blok wat ouder wordt en er wat slijpsel van metaal gaat rondzwerven dan kan dit tussen de nokkenas en bewegende delen van de automatische decompressie gaan zitten waardoor deze niet meer goed werkt en rondgaat waardoor de rechteruitlaatklep op een ander moment dan het moet iets wordt ingeduwd...........gevolg is dus dat er compressie [druk] uit de cilinder ontsnapt terwijl dit niet mag. Als er lucht ontsnapt uit de cilinder dan krijg je dus een soort van nies geluid, als dit gebeurd vlak voordat er bijvoorbeeld een vonk in de cilinder komt dan is je mengsel niet genoeg gecomprimeerd om tot ontsteking te komen en wil de motor dus uitvallen, door wat gas bij te geven hou je hem wel aan de praat. Misschien niet de beste uitleg maar hopelijk begrijpbaar, nu snap ik waarom de mensen die wedstrijden rijden altijd de automatische decompressie eruit halen, dit is dus niet alleen voor het gewicht.................. :|

Dit kreeg ik nog via de mail binnen van een bekende,

Voorts, jij wil de automatische decompressie erop hebben. Maar veel rijders verwijderen die juist, omdat kleppen stellen hartstikke lastig is met dat ding, kickpunt is lastig te vinden en ze geven na verloop van tijd de geest met alle gevolgen van dien. Op de klepdeksel zit de hevel voor handmatige decompressie, dus je kunt de koppeling eraf laten. Kan het ook niet kapot gaan.

Hoe dan ook het is een klote dag, je voelt je zeer ondeskundig als het weer kapot gaat maar ik weet ook wel dat we met wat oudere onderdelen werken maar toch om mij heen zijn er zoveel die dit doen en die rammen, gummen en vegen als een gek ventje en het blijft draaien............een goed blok opbouwen kost redelijk wat maar in mijn ogen nu de beste oplossing, voor vandaag zijn we er even klaar mee.........heel jammer dat we toch weer teleurstellend nieuws brengen  :017:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #178 Gepost op: 19 juni 2011, 23:58:02 »
Oja...........van de 11 foto's zijn er 4 gelukt..............zou het echt niet mogen  ;)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #179 Gepost op: 20 juni 2011, 00:29:00 »
het is wel iets vreemds inderdaad mogelijk de ketting je blijft zo wel bezig met de oorzaak op te lossen.
neem aan dat de ketting geleiders geen breuken vertonen :042:
veel succes met het oplossen ben ook wel benieuwd wat er de oorzaak van is  :054:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
18 Reacties
4985 Gelezen
Laatste bericht 19 september 2008, 14:00:30
door Border
144 Reacties
27973 Gelezen
Laatste bericht 04 juni 2012, 19:17:27
door MotorFreak
17 Reacties
4950 Gelezen
Laatste bericht 14 november 2009, 15:57:16
door eliminator
79 Reacties
13942 Gelezen
Laatste bericht 13 augustus 2014, 17:02:53
door Ghulst
133 Reacties
20663 Gelezen
Laatste bericht 09 juni 2015, 23:47:11
door Sledge HaMMeR