Oke de motor welke niet doet wat wij willen en het nog steeds niet van plan is ook..............laatst toen Mr.KiK hier langs was gekomen met de motor was er niks aan de hand, de motor draaide prima, starte prima en de modder hing in de spatborden dus klonk en zag er goed uit. Na hier wat te hebben gedronken en we Mr.KiK uitgezwaaid hadden is het mis gegaan, helemaal precies weet ik het niet meer maar de motor sloeg wel aan maar viel vrij direct weer uit, bij het weer willen aankicken zat de kickstarter vast en een volle slag van de zuiger was niet mogelijk..........kleppen tegen de kop van de zuiger in het ergste geval, een gebroken kickstartveer is het beste geval maar evengoed de motor hier laten staan en Mr.KiK met het blik naar huis gebracht.
We hebben later het zijdeksel verwijderd en daar was niks te vinden wat niet goed was maar wel was duidelijk dat het de kleppen waren die tegen de kop van de zuiger aan kwamen dus vervolgens kleppendeksel eraf gehaald en toen bleek de nokkenas/stoters en slepers er ook niet best aan toe. Motor even opzij gezet en de boel overdenken en zoeken naar een oplossing welke niet gelijk de wereld moest gaan kosten en tijd vrij zien te maken want dit was geen klusje voor een avondje.
Vandaag dus de tijd genomen en samen met B.A. de boel weer gedemonteerd en de krukas op tijd gezet en toen viel op dat de nokkenas totaal niet op tijd stond maar 90graden was gedraaid, oke dan snap je ook waarom de kleppen tegen de kop van de zuiger aankomen. Voor er iets werd gedemonteerd eerst goed gekeken of er iets anders te zien was dan normaal, zijn er vreemde slijtsporen, missen er tanden, is er iets onder de slijtagelimiet enz en ondertussen onderdeel voor onderdeel eraf halen. De nokkenas en slepers hadden het al eens warm gehad maar de reserve nokkenas was ondertussen hier wat opgeschoond en afgeslepen...........kortom weer op orde gebracht voor minimaal een aantal duizend kilometer plezier. Het nokkenastandwiel heeft keurige tanden en totaal geen slijtage sporen, de enigste sporen die je ziet zijn die van de nokkenas in de cilinderkop, een bekend verschijnsel van de XR600,
Oke de bovenzijde lijkt prima dus we hebben de nokkenas en de pet terug gemonteerd op handvast met de nokkenas en de kleptiming zoals volgens het boekje en tsja dan raken de kleppen de kop totaal niet, ook loopt de ketting keurig over het tandwiel op de nokkenas dus het probleem moet haast wel in het kleine tandwiel op de krukas zitten en dus veel onderdelen in het blok verwijderen om daar bij te komen,
Na een hoop onderdelen verwijderd te hebben kom je dan bij de spiebanen van de krukas alwaar de tandwielen op zitten van de oliepomp, overbrenging tandwiel naar koppeling en ook het nokkenaskettingtandwiel. De spiebanen hebben 1 grotere uitsparing zodat je nooit een tandwiel er verkeerd op kan schuiven, de spiebanen zien er best goed uit en het enigste wat iets heeft lopen ,,jutteren'' is het tandwiel naar de koppeling maar dit is vrij normaal, het kleine nokkenastandwiel heeft nog best mooie tanden en de ketting loopt er netjes overheen zonder er op te klimmen, ook zitten er hier nergens slij of vreetsporen en dit geldt ook voor de spanbladen. De nokkenaskettingspanner werkt naar behoren en deze is van het type alleen spannen en kan niet terug ontspannen en deze werkt prima dat kun je onze vingers navragen
[ja ze bijten bij loslaten]. Oke verder geen schade of rottigheid en besloten om alles weer op te bouwen, de lengte van de nokkenasketting is iets langer maar volgens de boeken binnen de limiet en aangezien we geen nieuwe hebben liggen deze weer teruggemonteerd en uiteraard alleen de beste onderdelen gebruikt uit de blokken die hier aanwezig zijn.
Na een flink aantal uren op de vloer gesleuteld te hebben was net voor het eten de motor weer in elkaar en klaar voor de 1e start en jawel na 2 keer kicken draaide het blok en nog redelijk netjes ook............het blok nieste wel maar hier over straks meer. We hebben een klein proefritje gemaakt en alle ellende was even vergeten en we hadden weer een blok wat en goed klonk en goed aanvoelde en dus Mr.KiK geinformeerd dat er weer gereden kon worden
Helaas hebben we te vroeg gejuigd
Ik citeer even uit de PM-box;
..............ik zou zelf nog wat bouten natrekken en een nogmaals een proefritje maken............ik was het dorp nog niet uit en het was een aantal keer een tik en de motor viel uit en ik wist al dat het mis was..............conclusie nu van mijn kant is dat bij het warm worden de nokkenasketting over het bovenste of onderste tandwiel kruipt en dan over de tandjes schiet, vreemd is dat er vanmiddag geen enkel spoor te ontdekken was dat dit eventueel vorige keer ook was gebeurd. De nokkenasketting lijkt dus wel van elastiek te wezen en daar zoek ik dan ook de oorzaak
Het niezen van het blok................we zijn er achter gekomen doordat we de nokkenas uit je originele blok hebben gebruikt die met automatische decompressie, alles gemonteerd en jawel ook dit blok nieste
Hoe dit komt..............zodra een blok wat ouder wordt en er wat slijpsel van metaal gaat rondzwerven dan kan dit tussen de nokkenas en bewegende delen van de automatische decompressie gaan zitten waardoor deze niet meer goed werkt en rondgaat waardoor de rechteruitlaatklep op een ander moment dan het moet iets wordt ingeduwd...........gevolg is dus dat er compressie [druk] uit de cilinder ontsnapt terwijl dit niet mag. Als er lucht ontsnapt uit de cilinder dan krijg je dus een soort van nies geluid, als dit gebeurd vlak voordat er bijvoorbeeld een vonk in de cilinder komt dan is je mengsel niet genoeg gecomprimeerd om tot ontsteking te komen en wil de motor dus uitvallen, door wat gas bij te geven hou je hem wel aan de praat. Misschien niet de beste uitleg maar hopelijk begrijpbaar, nu snap ik waarom de mensen die wedstrijden rijden altijd de automatische decompressie eruit halen, dit is dus niet alleen voor het gewicht..................
Dit kreeg ik nog via de mail binnen van een bekende,
Voorts, jij wil de automatische decompressie erop hebben. Maar veel rijders verwijderen die juist, omdat kleppen stellen hartstikke lastig is met dat ding, kickpunt is lastig te vinden en ze geven na verloop van tijd de geest met alle gevolgen van dien. Op de klepdeksel zit de hevel voor handmatige decompressie, dus je kunt de koppeling eraf laten. Kan het ook niet kapot gaan.
Hoe dan ook het is een klote dag, je voelt je zeer ondeskundig als het weer kapot gaat maar ik weet ook wel dat we met wat oudere onderdelen werken maar toch om mij heen zijn er zoveel die dit doen en die rammen, gummen en vegen als een gek ventje en het blijft draaien............een goed blok opbouwen kost redelijk wat maar in mijn ogen nu de beste oplossing, voor vandaag zijn we er even klaar mee.........heel jammer dat we toch weer teleurstellend nieuws brengen