* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Mr Kik] Honda XR600R  (gelezen 60465 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Zeeuwse Klei

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2073
  • Geslacht: Man
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #20 Gepost op: 02 februari 2011, 17:02:24 »
Ontlucht die oliepomp goed hè!

Eventueel met een klein beetje perslucht op de olietank ontluchten, werd mij aangeraden door een kenner (en toch ging het bij mij mis....)
Trial and error... vooral veel 'error'.

Offline Twin-Power

  • por op de ketel!!
  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 995
  • Geslacht: Man
  • hank is allessssssssss.
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #21 Gepost op: 02 februari 2011, 17:22:29 »
  ZMVC  Blij met zo,n monteur met een voorliefde voor motoren :054:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #22 Gepost op: 02 februari 2011, 18:06:36 »
Ontlucht die oliepomp goed hè!

Eventueel met een klein beetje perslucht op de olietank ontluchten, werd mij aangeraden door een kenner (en toch ging het bij mij mis....)
Hoe bedoel je dat met ontluchten op het frame/olietank?

In principe is de bovenste banjo's even lossen tot de olie eruit kom al genoeg, daarna kijken of de olie daadwerkelijk rond gaat in het frame.

Tip's zijn altijd welkom, tot nu toe nooit mis gegaan maar het is een teer punt.
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Zeeuwse Klei

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2073
  • Geslacht: Man
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #23 Gepost op: 02 februari 2011, 19:57:27 »
Slang van onderkant frame naar oliepomp in blok is wil zich slecht luchtvrij laten maken (of ik had pech, dat denk ik eerder)
Trial and error... vooral veel 'error'.

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #24 Gepost op: 02 februari 2011, 21:14:17 »
Goed topic..!!  :039:  :036:

Thnx Mr. Kik voor de Blik in Freak zijn Kitchen..  :026:
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Mr. Kik

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 586
  • Geslacht: Man
  • Motorisch gestoord.....
    • www.ribverhuur.nl
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #25 Gepost op: 02 februari 2011, 21:40:28 »
Hey Paulusssttt, no thanks. Wij mogen toch ook in jouw keuken kijken ? Iedere ombouw, reparatie of revisie is interessant, dus dan dient gedeeld te worden toch ??  :054:
Komt helemaal goed !

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #26 Gepost op: 02 februari 2011, 23:21:08 »
Slang van onderkant frame naar oliepomp in blok is wil zich slecht luchtvrij laten maken (of ik had pech, dat denk ik eerder)
Klopt en deze lekt daar ook nog een druppel en de nieuwe afdichtingen zijn onderweg, uiteraard zetten we die pas aan als er vol olie uitkomt  :034:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #27 Gepost op: 02 februari 2011, 23:45:55 »
De remklauw achter werkt tijdens het proefritje niet verkeerd, na verwijderen kappen viel het wel op dat het een laag niveau van remolie was en na demonteren remklauw blijkt dat de keerring zweet, ik zou zeggen tegen het lekken aan en zat een stuk rubber net naast de remzuiger en dus een kantelende keerring en overal aangekoek remstof en olie, deze krijgt een beurtje met een nieuwe schuifpen [is ingeleten] , nieuwe keerring en uiteraard schone olie en ontluchten zullen we ook maar doen  :+



Gezien de achterschokbreker zonder demping moet deze worden verwijderd want hier hebben we niks aan, ik heb een mooie aanbieding gekregen van de motorspecialist voor een andere complete schokbreker maar deze is van een ouder type, een goede 2e-hands vinden is te doen maar daar willen ze dan ook gelijk de hoofdprijs voor, die er wat minder uitzien vragen ze ook zomaar even minimaal 75 euro voor, voor deze wordt een nieuwe sealset bestelt want de keerring van de geleidestang is overduidelijk lek en olie zit er niet meer in Er is nog een beetje stikstof aanwezig maar gezien deze uitelkaar gaat wordt deze opnieuw gevuld. Tijd om de achterzijde geheel te demonteren en dus kan er gelijk overal nieuw vet in, lagertjes zijn voor de rest goed.



De 1e keer dat ik dit frame eens bekeek jaren terug dacht ik dat er schade aan dat frame zat, een vette deuk en een kromme dwars,,balk'' ......................niet veel later bleek dit zo ontworpen te zijn door meneer Honda  :044: We zullen gelijk een doek achterlangs het blok halen, kunnen we nu toch makkelijk bij.



Zoals bij de meeste off-roads en overige motoren was de achterbrug een smerige bende van kettingvet en aangekoekt vuil, ondertussen is alles door de ontvetterbak gegaan en weer schoon. Morgen overal nieuw vet in en dan kan er weer gemonteerd worden zodra de nieuwe onderdelen binnen zijn.



Niet alleen de remklauw achter had een puntje ,,minder'' maar na schoonmaken van de achterbrug komt de kettingslider in zicht en deze is overleden, is te diep weggesleten en al eens omgedraaid dus niet meer te gebruiken zonder dat de achterbrug verder inslijt wat ondertussen al een beetje gebeurd is...............geven ze niet weg zo'n slider  :|



Weer een paar stappen verder gekomen en al weer wat dichterbij de montage want het staat er maar een beetje kaal bij nu  ;)

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #28 Gepost op: 03 februari 2011, 23:21:13 »
Verslagje komt nog wel, vanavond maar eens op tijd mandje opzoeken  :014:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #29 Gepost op: 05 februari 2011, 18:51:58 »
Een heel bericht getypt en bij ergens op klikken per ongeluk bericht weg  :020: Afijn nog een poging waarschijnlijk in andere bewoording  :019:

De achterzijde ligt nog compleet uit de motor, er moesten nog wat onderdelen binnenkomen zoals de slider, teflon houdertjes voor de remleiding, wat rubbertjes, sealsetje voor de achterremklauw, nieuwe schuifpen voor de blokken en wat klein spul. In de tussentijd zijn de kleppen ook weer gesteld, de uitlaatkleppen stonden zowaar redelijk goed maar de inlaatkleppen stonden behoorlijk te ruim, 0,10mm is de maat en een voelertje van 0,18mm vloog er zo doorheen.



Voor zover we konden zien zagen de nokken op de nokkenas er goed uit, geen erge pitting enz maar het blok klonk ook goed dus hier hebben we waarschijnlijk weer 1 van de XRen met een goede kop...............ze worden zeldzaam in advertenties. Ook is er nooit echt gekloot met de cilinderkop gezien de mooie onbeschadigde originele boutjes overal. Kleppen gesteld, nieuwe afdichtrubbers in de klepseldekseltjes en de kop is weer dicht. 



Ook de carburateur is weer geholpen met een revisiesetje en als toetje een air-cut valve met jawel een nieuw dekseltje en dat moet toch wel even als de brandweer gaan straks............zoniet rij ik hem persoonlijk op het achterwiel naar binnen bij iemand in de zaak  :D Overal nieuwe afdichtingen en ik mag hopen dat deze niet meer lekt, het vlotterniveau zal inmiddel ook door B.A. goed gezet zijn, carb dicht, zit weer op de plaats.



De achterschokbreker, deze had totaal geen demping meer, je duwd de motor omlaag en zodra je hem losliet schoot hij weer omhoog en deinde even na..............tijdens het rijden over een drempel bleef je een paar honderd meter meedeinen en de kamelendraf was geboren. Hier kun je dus echt niet mee off-road rijden.......... :023: Oke her en der staan er nog wel te koop voor bedragen tussen de 50 en 150 euro maar niemand die zegt dat dit een perfect exemplaar is, stel je koop er zo 1 en deze blijkt lek te zijn dan zit je na een paar kilometer weer met een slappe achterveer, laten reviseren is een andere mogelijkheid en dan gelijk een andere veer erop en dan ben je zomaar een aantal honderd euro lichter maar heb je zeker weten wel een goede schokker. En wij hebben besloten deze zelf te gaan reviseren en dus was er een sealset besteld omdat de olie er gewoon uit kwam druipen, deze kost iets van 25 euro inclusief maar dan zijn we er nog niet dus een setje verenspanners erbij en proberen maar.



Het koste wel wat moeite want de veervoorspanning had de vorige eigenaar een heel eind ingedraaid om waarschijnlijk zijn slappe veer strakker te zetten met als gevolg niks geen demping meer.................hoe dan ook het is gelukt en dus de veer van de schokker af kunnen halen zonder gekkigheid.



Vervolgens de binnenzijde van het gedeelte tussen de veer leeggehaald en daar zitten best wat onderdelen waaronder de sealset  :012:



Shimringen, koolstofringen, seals, afstandringen, rubber o-ringen enz het is hier allemaal te vinden maar het sealsetje zit als gegoten en ik vond er merkbaar meer weerstand in zitten bij heen en weer schuiven over de demperstang.



De achterschokbreker ligt klaar voor montage maar helaas hebben we de juiste olie nog niet in huis, B.A. en Sunny hebben hier en daar nog geprobeerd olie te vinden in de juiste dikte maar die hebben ze niet zomaar even voor de ,,pak'', de demper komt geheel gevuld te zitten met vorkolie 2,5W, dikker zorgt ervoor dat de demper niks meer doet en vast gaat zitten. De blag [stiksrofreservoir] is hieronder te zien op de foto, deze is niet lek en zorgt er straks voor dat de olie onder druk komt te staan...........10 bar gaat erin en dat is niet misselijk natuurlijk vandaar de waarschuwing ,,High Pressure'' Alles ligt schoon klaat te wachten op de juiste olie en het project ligt verder even stal omdat eerst de veer er terug in moet en dan de achterbrug en toebehoren weer gemonteerd kan worden.................wordt vervolgt  :034:



The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #30 Gepost op: 05 februari 2011, 18:56:57 »
Oja zo ziet de schokbreker eruit op een tekening  :+

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #31 Gepost op: 08 februari 2011, 23:18:22 »
Zo de olie voor in de achterschokbreker was binnen en dus kan de schokbreker volledig gevuld en ontlucht worden.



Ziet er weer lekvrij uit, duidelijk meer demping al voelt alles hard aan als je deze met de hand moet induwen, veer zat er ook snel op, voorlopig op 6 bar druk gezet [lucht] en moet nog worden afgevuld met stikstof en dan moet deze weer vele terreinen aankunnen.



Achterbrug zit er weer in met nieuwe slider, nieuwe teflon haakjes voor de remleiding en vers vet in de lagers en alles voelt gewoon weer prima aan. De achterzijde zal weer een heel ander rijgedrag gaan geven al hebben we weinig vergelijkingsmatriaal off-road.



Achterremklauw voorzien van nieuwe seal en stofring, nieuwe schuifpen en deze zit weer beschermd door een afdekdopje wat miste, alles zit weer in het juiste vet en de remblokjes zullen zeker niet meer aanlopen nu, een achterrem op een racer is niet zo heel belangrijk maar zeker off-road kun je niet zonder.



De voorremklauw zat ook redelijk vast, deze loste wel bij de rem lossen maar toch is de sleave-pen behoorlijk roestig, ontroesten, opschonen, nieuw vet erop, de nylon zuigertjes opschonen en dan zal deze ook weer goed zijn werk gaan doen.

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #32 Gepost op: 09 februari 2011, 23:43:01 »
De achterzijde kan er weer terug op en dan stop je geen roestige einddemper terug..............tenminste ik vind dat niks want al is het geen showmotor een beetje smoelen mag het wel, schuren, ontvetten en gazzzzen met die demper  :026:



Binnen spuiten is verplicht met deze temperaturen en vochtigheid buiten maar wel op de grond gedaan want je stikt de moord met die hittebestendige verf  :048:



Alle smeerpunten zijn voorzien van nieuw vet, kan tegen een stootje en de hogedrukreiniger zal voorlopig niet winnen dus dat is geregeld. Achterremklauw werkt weer prima al zit er wel wat speling op de framebout/bus maar binnen de grenzen, kunnen we nog wel eens wat nader bekijken in de toekomst, wel is de verlengbout van de pomp iets uitgedraait en staat het rempedaal iets hoger, makkelijker bij staand rijden en dat zal zeker gaan gebeuren  :103: Achterzijde van de motor weer compleet, elektra aan elkaar geknoopt, achterwiel zit er weer in, ook daar wat verbeteringen gedaan, wordt weer een beetje een motor  :018:



Rond het blok nog wat nieuwe afdichtingen, het laatste restje olie er uit en die was best wel stevig te noemen, niet voor de tijd dat deze er uit ging. Nieuwe olie zit ook in het blok en morgen het ontluchten....................het blijft een minpunt van deze motor helaas. Ook morgen kijken of de koude start beter zal gaan, ik vermoed van wel en de benzine lijkt netjes binnenboord te blijven, voorheen druppelde er constant benzine uit en dat is niks achter dat hete blok  :X Jammer dat deze XR600R geen bodenplaat/keienvanger heeft maar eventueel is dat nog wel eens te maken van een stuk aluminium  :034:



Het luchtfilter is in goede staat maar vies dus een sopje, K&N schoonmaakmiddel erbij en knijpen maar, ligt nu te drogen en morgen in de K&N olie zetten  :026:



Demper weer op de plaats en gasdicht op het gaatje achteraan na  :069: Lekker opgeschoten vanavond en bijna klaar..............moeders houdt uw dochters thuis  :018:

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline The Hawk

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1261
  • Geslacht: Man
  • The Hawk
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #33 Gepost op: 10 februari 2011, 07:40:35 »
Ziet er prima uit weer allemaal en Mr kik kan weer blij zijn straks .
Top Freak  :036:
Ben ik weer nu op een Yamaha xt 600 e

Offline Zeeuwse Klei

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2073
  • Geslacht: Man
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #34 Gepost op: 10 februari 2011, 08:46:35 »
Voor een carterplaatje moet je ff langskomen Freak, daar heb ik d'r al meer van gemaakt  8)
Trial and error... vooral veel 'error'.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #35 Gepost op: 10 februari 2011, 18:11:05 »
Voor een carterplaatje moet je ff langskomen Freak, daar heb ik d'r al meer van gemaakt  8)
Het is niet de mijne maar ik vermoed dat het een zeer goed idee is, meer bescherming voor keien en meer rommel  :054:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Zeeuwse Klei

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2073
  • Geslacht: Man
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #36 Gepost op: 10 februari 2011, 20:05:44 »
Zeg, op die banden gaat Mr. Kik niet offroaden hè? Op een beetje gravel gaat dat prima hoor, maar dan mag ie niet mee het Sloe in  ;)

Staat hier nog een 18" Kenda achterband voor een XR (die ik pas verkocht heb), mag ie voor wênag hebben.. Geloof dat ie iets van 45 Euro kostte. Voorbandje zou ik ff moeten kijken.
Carterplaatje is leuk oefenobjectje, mocht Mr. Kik dat willen.  :)
Trial and error... vooral veel 'error'.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #37 Gepost op: 10 februari 2011, 22:53:34 »
Kenda is top voor meer off-road, voorbandje moet er inderdaad nog komen  :034:

Zeg klei hoeveel olie kwam bij jou uit het bovenste punt op de cilinder [van olieleiding] tijdens ontluchten?
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Mr. Kik

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 586
  • Geslacht: Man
  • Motorisch gestoord.....
    • www.ribverhuur.nl
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #38 Gepost op: 10 februari 2011, 23:01:35 »
Zeg, op die banden gaat Mr. Kik niet offroaden hè? Op een beetje gravel gaat dat prima hoor, maar dan mag ie niet mee het Sloe in  ;)

Staat hier nog een 18" Kenda achterband voor een XR (die ik pas verkocht heb), mag ie voor wênag hebben.. Geloof dat ie iets van 45 Euro kostte. Voorbandje zou ik ff moeten kijken.
Carterplaatje is leuk oefenobjectje, mocht Mr. Kik dat willen.  :)

Ik kom er graag binnenkort even op terug Klei, eerst maar eens een poosje proberen..... Enne...in het Sloe kom ik iedere dag al :103:, ook in de blubber. Wel bedankt voor het meedenken !

Ben vanavond weer even in real life wezen kijken trouwens. Het gaat de goede kant op ! Ik ben er klaar voor ! Louis en Rob weten wel wat ze doen, ik hoef alleen maar te kijken.......( dat is overigens voor iedereen beter ook, want als ik moet sleutelen......zucht..... )

Komt helemaal goed !

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #39 Gepost op: 10 februari 2011, 23:09:23 »
De voorvork is weer voorzien van nieuwe olie en wat eruit kwam gaf licht zo geel als het was, rook heel sterk naar cardanolie en had wat water gezien maar zaakje zit weer in elkaar en het afstellen komt wel goed, voor de rest wat nagelopen en niet zo heel veel bijzonders gedaan. Ontluchten van de olie doen we morgen afmaken want er komt te weinig uit het bovenste punt van de olieleiding, nog wat kleine dingen en klaar deze XR600R  :039:

Vieze lichtgevende olie  :X



The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
18 Reacties
4963 Gelezen
Laatste bericht 19 september 2008, 14:00:30
door Border
144 Reacties
27891 Gelezen
Laatste bericht 04 juni 2012, 19:17:27
door MotorFreak
17 Reacties
4931 Gelezen
Laatste bericht 14 november 2009, 15:57:16
door eliminator
79 Reacties
13897 Gelezen
Laatste bericht 13 augustus 2014, 17:02:53
door Ghulst
133 Reacties
20604 Gelezen
Laatste bericht 09 juni 2015, 23:47:11
door Sledge HaMMeR