* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Mr Kik] Honda XR600R  (gelezen 60466 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Zeeuwse Klei

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2073
  • Geslacht: Man
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #60 Gepost op: 16 februari 2011, 19:06:16 »
Hoe reageert ie vanaf stationair?  Meteen accelereren of een kleine aarzeling?
En als je zachtjes gas geeft, reageert die dan ook mooi? Als je afremt draait de motor meestal stationair waarna hij afsteft denk ik. Ook als ik weg wilde rijden bij een stoplicht wilde die dan niet oppakken en viel ie nét stil ipv. op te pakken en door te trekken.

Als je vol gas geeft doet de hoofdsproeier zo goed als alles.
Bij snel gas geven weet ik het niet precies, maar dan gooi je ook ineens de klep open en dus ook de naald omhoog.
Trial and error... vooral veel 'error'.

Offline Chupra Cabra

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 673
  • Geslacht: Man
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #61 Gepost op: 16 februari 2011, 19:13:36 »
Ik had dat met de DR 650 ook heel sterk, vooral als ie koud was, dan moest je nog niet eens te hard remmen of ie stopte er mee. Eenmaal warm veel minder last. Maar dat was met de vorige carburateur... Heb er toen wel een iets grotere hoofdsproeier ingestoken, dat leek wel te schelen. Eigenlijk zou je het eerder moeten zoeken in de luchtschroef, want die regelt het stationair toerental.

Ik verwacht dat het ofwel met het vlotterniveau te maken heeft.  Is de kleur van de bougie wel goed?

Wat het precies is kan ik niet zeggen, weet ik gewoon niet  :|

Waar ik aan zit te denken...want ook ik heb er ook naar gekeken en geprobeert om het het er uit te krijgen....
Misschien een stapje grotere statio sproeier of anders eventueel de pilot air screw (die dus de hoeveelheid lucht bepaald voor de statio sproeier) mischien nog is wat te verstellen.
Een grotere hoofdsproeier zou een optie zijn , maar is alleen eigenlijk van toepassing op volgas.....niet bij het starten(theoretisch gezien).
Ik heb gisteren achter Mr.Kik aan gereden met de auto en onderweg trok ie de XR nog even vol open, geen moment aarzeling van inhouden omdat de sproeier te klein zou zijn....dus daar zoek ik het niet echt in.
Het is puur die eerste paar minuten van koud start tot ie wat warmer wordt...dan is dat genies ook gelijk weg.
Zo snel er wat warmte in de cilinder en kop zit draait ie als een zonnetje......maar koud is het een drama....
Zou het niet zo zijn dat de onsteking zo scherp wordt af geregeld door de CDI, dat ie dus af en toe dus een slag mist? :042:

denk niet dat je het in de brandstof moet zoeken maar in de luchtaanvoer  zit er geen bypass kanaal verstopt.
RSV 1000 R (MILLE) GRC RRz **37**

Offline Mr. Kik

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 586
  • Geslacht: Man
  • Motorisch gestoord.....
    • www.ribverhuur.nl
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #62 Gepost op: 16 februari 2011, 19:50:18 »
Super dat jullie allemaal zo mee denken ! De koude start is voor mij nog even wennen, maar eigenlijk bij de eerste ki(c) zit er leven in, net als gisteren eigenlijk. Daarna een beetje met choke/gas/trappen gespeeld en weer de nies. Als er ook maar een heel klein streepje warmte komt, dan is het weg. Vanuit half toeren, vanaf stationair, hij pakt prima op in alle versnellingen en met de bijbehorende snelheden ( dat heb ik mooi kunnen testen op een prachtige brede gang langs de Oosterschelde  :048: ).

Zojuist de XR dus lekker de sporen gegeven, een stukje strand, een stuk dijk, een stukje bos, de XR was in zijn nopjes, evenals zijn baasje. Gooien en smijten in vergelijk met de FJR en veel slippen, glijden en een beetje driften : waarom heb ik dit niet 25 jaar eerder gedaan !!



Komt helemaal goed !

Offline Zeeuwse Klei

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2073
  • Geslacht: Man
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #63 Gepost op: 16 februari 2011, 19:55:37 »
Is het alleen als ie koud is? Dan zou ik me er niet te druk over maken  :054:
Trial and error... vooral veel 'error'.

Offline Mr. Kik

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 586
  • Geslacht: Man
  • Motorisch gestoord.....
    • www.ribverhuur.nl
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #64 Gepost op: 16 februari 2011, 20:16:09 »
Ja, warm trapt hij zo aan, zonder enige moeite.

Ik maak me er niet heel druk over, eerst maar eens het trappen goed onder de knie krijgen. Maar als het opgelost kan worden, dan zou dat wel fijn zijn. Als de motor goed warm is, dan loopt het stationair toerental ook best op overigens. Zou het samenhangen met elkaar ?

Doei,
Xr. Kik
Komt helemaal goed !

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #65 Gepost op: 16 februari 2011, 20:20:53 »
loop jij ook soepel als je net je nest uit ben zal je toch ook op gang moeten komen heeft die motor dus ook last van :056: :056: :056: :054: :070: :070:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline Pepe

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3308
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #66 Gepost op: 16 februari 2011, 20:27:29 »
Ja, warm trapt hij zo aan, zonder enige moeite.

Ik maak me er niet heel druk over, eerst maar eens het trappen goed onder de knie krijgen. Maar als het opgelost kan worden, dan zou dat wel fijn zijn. Als de motor goed warm is, dan loopt het stationair toerental ook best op overigens. Zou het samenhangen met elkaar ?

Doei,
Xr. Kik

? hoe bedoel je dit ?

Offline Zeeuwse Klei

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2073
  • Geslacht: Man
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #67 Gepost op: 16 februari 2011, 20:31:35 »
Lijkt of ie onderin wat arm staat. Luchtschoef bijstellen kan misschien helpen (ff aantal draaitjes tellen zodat je het weer terug op de oude waarde kunt zetten)
Trial and error... vooral veel 'error'.

Offline Mr. Kik

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 586
  • Geslacht: Man
  • Motorisch gestoord.....
    • www.ribverhuur.nl
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #68 Gepost op: 16 februari 2011, 20:38:34 »
Lijkt of ie onderin wat arm staat. Luchtschoef bijstellen kan misschien helpen (ff aantal draaitjes tellen zodat je het weer terug op de oude waarde kunt zetten)

Louis leest vast mee, ik laat carb's bijstellen graag aan hem over, want als ik zelf ergens aan ga draaien, komt het meestal nie goed nie...... :026:

Komt helemaal goed !

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #69 Gepost op: 16 februari 2011, 20:46:55 »
meestal helemaal dicht draaien en dan anderhalve slag open :054:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #70 Gepost op: 16 februari 2011, 22:36:46 »
Lijkt of ie onderin wat arm staat. Luchtschoef bijstellen kan misschien helpen (ff aantal draaitjes tellen zodat je het weer terug op de oude waarde kunt zetten)
Iets te arm onderin is een feit want hij slaat niet nat met koude start en de bougie is ietwat licht maar ook een lichte creme kleur is te zien.

Oke de motor staat koud te wachten om te gaan werken, je haalt de gashebdel even heen en weer, zet de choke er vol op en zoekt met de kickstarter het juiste punt op, vervolgens trap je de kickstarter naar beneden zonder het gas aan te raken en na een paar keer trappen slaat de motor aan, je hoort een plofje/soortje van nies en valt gelijk uit, je start hem weer en na even draaien weer een nies en weer uitvallen, zodra die even heeft gelopen dan draait die keurig stationair, opvallend is dat de motor nu hoger stationair begint te draaien als hij echt warm is dat verloopt dus iets.

Ik heb ook een koude start als volgt gedaan, choke er vol op, streepje gas geven bij kicken en dan het gas er iets op houden zodra de motor draait, dan overleeft die de flof/nies en blijft netjes draaien, warm is er helemaal niks aan de hand, oppakken doet die prima zowel langzaam als keihard optrekken.

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #71 Gepost op: 16 februari 2011, 22:37:36 »
meestal helemaal dicht draaien en dan anderhalve slag open :054:
Minimaal 2 en een halve slag en dan loopt die netter stationair , 2 slagen vanaf uit is dacht ik fabrieksinstelling  :034:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

ba searcher!!

  • Gast
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #72 Gepost op: 16 februari 2011, 23:02:42 »
Lijkt of ie onderin wat arm staat. Luchtschoef bijstellen kan misschien helpen (ff aantal draaitjes tellen zodat je het weer terug op de oude waarde kunt zetten)

Basis instelling volgens het boek: 2 slagen UIT vanaf DICHT.
Gevonden instelling voor revisie Carb: 1/2 slag UIT vanaf DICHT.

Ik heb de carb terug gezet op 2 slagen dicht en zijn toen gaan proefdraaien op tafel.....wat opviel was een keer of 4 trappen met de choke der op en daarna sloeg ie aan, maar met genies tussendoor.
Eenmaal de warmte in de cilinder was het eigenlijk wel over met dat genies.
Ik heb em laten nog een 1/2 slag terug dicht gezet, dus kom je op 1 1/2 slag UIT vanaf DICHT in totaal.
Daarna is freak er nog mee aan het freubelen geweest...dus ik weet niet precies op welke positie die nu staat...

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #73 Gepost op: 16 februari 2011, 23:05:28 »
Nu staat die volgens mij op 2 slagen uit maar gokken doen we niet met motoren  :018:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Pepe

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3308
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #74 Gepost op: 17 februari 2011, 09:14:31 »
kan het de ontsteking zijn dat als hij koud draait te weinig "prikkels "krijgt en bij hoger stationair meer waardoor hij blijft draaien ?

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #75 Gepost op: 13 maart 2011, 23:57:29 »
We zijn nog geen maand en maximaal 400km verder en de XR600 staat weer terug op de heftafel en ditmaal vanwege een tik in de cilinderkop welke er dus niet was bij verlaten van de heftafel. omdat we geen geheimen hebben en we niks verbergen mag ik hier wat foto's en tekst neerzetten hoe klote dit ook is voor Mr.KiK.

Mr. KiK kwam even langs voor wat nazorg, ketting eventueel spannen en smeren, dat laatste was nodig en dus even gesmeerd maar al snel was duidelijk dat er ook een tik te horen was bovenin de kop.............de welbekende tik welke deze juist niet had en niet moet hebben, besloten is om de motor dan ook hier te laten staan en kijken hoe en wat. Bij lossen van de onderste banjo van de olieleiding en een voorzichtige duw met de hand van de kickstarter gelijk een blub olie eruit.........dat is oke............vervolgens de onderste dichtgedraaid en de bovenste iets gelost en de motor aangekickt, meer dan spetteren uit de banjo was het niet dus te weinig olie die naar boven wordt geduwd  :|

Met wat lucht via het frame nogmaals geprobeerd wat meer druk te geven op de olie en merkbaar minder getik en dus kwam de olie wel beter boven...........het blok moet open...........tis niet anders maar deze keer met echte tegenzin want dit is zo overbodsig maar het moet om verdere schade te voorkomen en er achter zien te komen waardoor dit probleem is ontstaan zo kort na de zeer uitgebreide beurt.

Tijdens de temperatuur meten van de olie in het frame kwamen we ook niet hoger dan 42 graden dus te koud en te weinig doorstroming, de oliepomp is dan gelijk verdacht. Eerst de olie uit het frame en blok laten lopen en zag er wat zwarter uit als 400km geleden  :014:



Vervolgens het zeefje des doods eruit en deze was schoon dus geen verstopping aldaar en zou ook vreemd zijn zo snel, gecontroleerd en schrapen we van de lijst af, daarna het carterdeksel eraf [klei had jij die pakking nog liggen..........heel graag neem ik hem over van je  :034: ]



Oliepomp oogt goed qwa speling maar moet compleet nagezien worden en dus demonteren en meten maar!






We kunnen niet anders dan tot de conclusie komen dat alles ruim binnen de limieten zit, hier en daar nog niet op de helft van de limiet en de oliepomp lijkt het ook gewoon prima te doen en ook het klpeje werkt naar behoren.............hierna de olieleidingen gecontroleerd en aangezien alle olie eruit is deze eens doorblazen met een lage druk, de aanzuigleiding vanaf het zeefje des doods leek even druk op te bouwen en ineens is de druk weg en plopt er iets uit de leiding vanuit het blok............een stukje vloeibare pakking  :046:



De olie die uit het blok kwam is ook goed gecontroleerd en daar zat eigenlijk niks bijzonders in, geen grove slijpsel of nare zaken dus dit lijkt wel goed in orde te zijn............wel viel me op dat de vorige of wie dan ook ooit eens de rubberen afdichting tussen blok en carterhelft heeft ingesmeerd met grijze vloeibare pakking en deze is overrijkelijk gesmeerd.



Op zo'n moment bekruipt me een rotgevoel want het zal toch niet dat de vloeibare pakking loslaat en terecht komt in de olie, de grove zeef in het blok vertoonde ook wel wat puntjes maar geen grove delen, door het zeefje des doods komt er geen stukjes vloeibare pakking. Met een punttang een stukje van de pakking gepakt en jawel deze laat gewoon los.



Zonder er echt aan te trekken hebben we dus weer een stuk vloeibare pakking te pakken en dit is balen want tijdens de beurt hebben we de carterhelft laten zitten want hier moesten we niet wezen, als het fijne zeefje nu smerig was of de koppeling nagezien moest oke maar deze keer eens niet het blok open en dus zooi die nu aan het loslaten is.



Nu rijst mijn vraag of dit een deel van de olie geblokeerd heeft, het stukje wat we vonden zat tussen het fijne zeefje en de oliepomp en een deeltje voor het klepje van de oliepomp..............ik baal er zeker wel van want hadden we dit moeten voorkomen door toch een carterhelft te verwijderen terwijl het eigenlijk niet moest...........andere zijde is dat je dan ook makkelijker je oliepomp kunt ontluchten maar dit is de koe in de kont kijken, belangrijker is dat als morgen de pet eraf gaat er niet al te veel schade is aan het middelste glijlager want die kan niet al te lang zonder olie en aangezien het tikken een km of 80 geleden is begonnen vrees ik er wel een beetje voor.............we gaan het beleven  :014:

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Zdpp

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 299
  • Geslacht: Man
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #76 Gepost op: 14 maart 2011, 12:17:15 »
het kan idd heel goed dat een losgelaten stuk vloeibare pakking het oliecircuit blokkeert danwel nadelig beinvloed.

vloeibare pakking bij voorkeur dan ook niet gebruiken.
en als je het al gebruikt met mate (dun) ,meer is niet beter in dit geval want dan krijg je hele randen met vloeibare pakking die er gewoon teveel op is aangebracht bij het aandraaien.
beste is gewoon (altijd) een nieuwe pakking te monteren maar niet iedereen denkt daar hetzelfde over.





en wat ik ook al eens gezien heb in het verleden:
andere bouten in een motorblok van de diverse deksels omdat die van een mooier model waren.
er zat er echter wel een bij die langer was dan de originele op die plaats en toevallig net de toevoer van de olie naar de kop belemmerde.....
dat kostte hem toen een kop en andere nokkenassen.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #77 Gepost op: 14 maart 2011, 18:04:34 »
het kan idd heel goed dat een losgelaten stuk vloeibare pakking het oliecircuit blokkeert danwel nadelig beinvloed.

vloeibare pakking bij voorkeur dan ook niet gebruiken.
en als je het al gebruikt met mate (dun) ,meer is niet beter in dit geval want dan krijg je hele randen met vloeibare pakking die er gewoon teveel op is aangebracht bij het aandraaien.
beste is gewoon (altijd) een nieuwe pakking te monteren maar niet iedereen denkt daar hetzelfde over.


Is mijn dan ook helemaal bekend, vanavond de pet er eens afhalen en daar kijken  :|
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #78 Gepost op: 14 maart 2011, 22:38:42 »
Verslag volgt maar deze wordt compleet weer nieuw opgebouwd  :|
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

eliminator

  • Gast
Re: Honda XR600R van Mr. Kik
« Reactie #79 Gepost op: 14 maart 2011, 22:48:10 »
Balen dat zoiets kleins eigenlijk zoveel kan veroorzaken! Motor is in goede handen, dat is zeker! Succes!! :039:

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
18 Reacties
4963 Gelezen
Laatste bericht 19 september 2008, 14:00:30
door Border
144 Reacties
27892 Gelezen
Laatste bericht 04 juni 2012, 19:17:27
door MotorFreak
17 Reacties
4931 Gelezen
Laatste bericht 14 november 2009, 15:57:16
door eliminator
79 Reacties
13898 Gelezen
Laatste bericht 13 augustus 2014, 17:02:53
door Ghulst
133 Reacties
20606 Gelezen
Laatste bericht 09 juni 2015, 23:47:11
door Sledge HaMMeR