* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Motorrijbewijs vanaf 2013 in drie varianten  (gelezen 3629 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Border

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 1819
  • Geslacht: Vrouw
  • bietunakkunaje
    • www.siereveld.eu
Motorrijbewijs vanaf 2013 in drie varianten
« Gepost op: 01 juli 2011, 14:07:40 »
BOVAG Rijscholen en het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) stellen dit najaar in overleg de richtlijnen vast, waaraan de nieuwe rijexamens vanaf januari 2013 moeten voldoen. Als 18-jarig broekie knallen op een dikke Kawasaki is er straks niet meer bij.
Want er verandert nogal wat. Per 19 januari 2013 wordt in de EU immers de derde Europese Rijbewijs Richtlijn van kracht. Belangrijkste wijzigingen: er zijn straks drie motorrijbewijzen, en twee rijbewijzen voor bussen en vrachtwagens. Met name de invoering van drie verschillende motorrijbewijzen heeft vrij ingrijpende gevolgen. Jongeren tot 24 jaar beginnen straks met de lichtste rijbewijscategorie (A1).

'Voordat zij kunnen overstappen naar de middelzware categorie A2 moeten zij minstens twee jaar in het bezit zijn van rijbewijs A1', licht Frans Bastiaansen, manager BOVAG Rijscholen, toe. 'En pas als rijbewijs A2 twee jaar of langer in het bezit is van de bestuurder, kan categorie A worden gehaald.' Nederland heeft voor een geleidelijke instroom de leeftijden gekozen van 18 jaar voor categorie A1, 20 voor categorie A2 en 22 voor de categorie A. Voor bussen (D1 en D) en vrachtwagens (C1 en C) wordt straks eveneens onderscheid gemaakt tussen "licht" en "zwaar".


'Het is een goede zaak dat BOVAG Rijscholen en het CBR samen optrekken bij het opstellen van de nieuwe rijprocedures en exameneisen in het kader van de derde Europese Rijbewijs Richtlijn', stelt Bastiaansen. 'Het geeft tevens aan dat BOVAG binnen de rijscholenbranche een gidsrol vervult. En daar mogen wij best trots op zijn.
 
SP1 en SP2

Hroeten uut de polder

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Motorrijbewijs vanaf 2013 in drie varianten
« Reactie #1 Gepost op: 01 juli 2011, 14:52:10 »
Nou wat zijn we trots....................maar de blikken met 100+kw blijven ongemoeid  :046:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Volume

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 154
  • Geslacht: Man
Re: Motorrijbewijs vanaf 2013 in drie varianten
« Reactie #2 Gepost op: 01 juli 2011, 16:00:59 »
Nou wat zijn we trots....................maar de blikken met 100+kw blijven ongemoeid  :046:

Precies, een 18-jarig broekkie in papa's porsche lijkt me vele malen gevaarlijker dan datzelfde broekkie op een R1.
Hij zal zichzelf niet kapot rijden in zo'n kooi, maar je kunt er natuurlijk wel veel meer schade mee veroorzaken als je een inschattingsfoutje maakt.
Maargoed, straks mogen ze met 16 al in papa's Porsche rijden om wat ervaring op te kunnen doen  :021:  :046:  :X

Tinus

  • Gast
Re: Motorrijbewijs vanaf 2013 in drie varianten
« Reactie #3 Gepost op: 01 juli 2011, 16:41:04 »

Precies, een 18-jarig broekkie in papa's porsche lijkt me vele malen gevaarlijker dan datzelfde broekkie op een R1.
Hij zal zichzelf niet kapot rijden in zo'n kooi, maar je kunt er natuurlijk wel veel meer schade mee veroorzaken als je een inschattingsfoutje maakt.
Maargoed, straks mogen ze met 16 al in papa's Porsche rijden om wat ervaring op te kunnen doen  :021:  :046:  :X
En hoeveel % van de bevolking is dat?
Wees reëel, je kan beter in je porsche zitten als ventje van 18 dan op een R1.

Offline Arnemuiden-RS

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1079
  • Geslacht: Man
Re: Motorrijbewijs vanaf 2013 in drie varianten
« Reactie #4 Gepost op: 01 juli 2011, 16:52:59 »
ik ben blij dat ik mijn rijbewijs al heb :D

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Motorrijbewijs vanaf 2013 in drie varianten
« Reactie #5 Gepost op: 01 juli 2011, 17:12:02 »
ik ben blij dat ik mijn rijbewijs al heb :D
Nog heb bedoel je  :018:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Arnemuiden-RS

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1079
  • Geslacht: Man
Re: Motorrijbewijs vanaf 2013 in drie varianten
« Reactie #6 Gepost op: 01 juli 2011, 17:15:02 »
 :007:

Offline Volume

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 154
  • Geslacht: Man
Re: Motorrijbewijs vanaf 2013 in drie varianten
« Reactie #7 Gepost op: 01 juli 2011, 17:45:54 »

Precies, een 18-jarig broekkie in papa's porsche lijkt me vele malen gevaarlijker dan datzelfde broekkie op een R1.
Hij zal zichzelf niet kapot rijden in zo'n kooi, maar je kunt er natuurlijk wel veel meer schade mee veroorzaken als je een inschattingsfoutje maakt.
Maargoed, straks mogen ze met 16 al in papa's Porsche rijden om wat ervaring op te kunnen doen  :021:  :046:  :X
En hoeveel % van de bevolking is dat?
Wees reëel, je kan beter in je porsche zitten als ventje van 18 dan op een R1.

Nu verdraai je het een beetje.
Je kunt als 16 jarig ventje beter in een Porsche zitten dan als 22 jarig ventje op een R1? (Zo wordt die nieuwe regeling dus).
Daar ben ik het niet mee eens...

Restrictie aan motoren kan ik mee leven (ik ben die leeftijd immers toch al gepasseerd  :056:), maar ik vind wel dat ze dat dan door moeten trekken naar automobielen en daar ook een leeftijds/vermogens restrictie op doen.
Qua verzekering is dat vaak al zo, het is lastig een auto te verzekeren als hij veel peekaa's heeft en je zelf jong bent, maar in de auto van een ander rijden mag altijd. En als je genoeg geld wilt neerleggen is alles te verzekeren via NN.
Daarbij gaat niemand mij wijsmaken dat een 16/17/18 jarige genoeg verstand/verkeersinzicht/zelfcontrole heeft om een auto met 300pk veilig door het verkeer te kunnen manoeuvreren. Uiteraard zal de uitzondering hier de regel bevestigen, maar ik weet van mezelf dat ik dit niet had gekund toen ik 16/17 was en nu wil ik mezelf niet de hemel in gaan prijzen, maar ik schat mijzelf toch een stuk verstandiger dan de gemiddelde boem-boem-petje-achterstevoren-en-gas-dr-op 16/17 jarige.
Ik vind scooters al veel te gevaarlijk voor de meeste van die figuren en feit blijft dat je met een auto (van pakweg anderhalve ton) veel meer schade kunt veroorzaken dan met een motor (van pakweg 250kg).

Wat mij betreft: 22 jaar voor welk rijbewijs dan ook  :+


NB:
ik heb al aan het bier gezeten, dus mocht het ondanks het nalezen toch een compleet onsamenhangend geheeld zijn, dan mijn excuses  :044:

Offline Big Twin

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Vrouw
Re: Motorrijbewijs vanaf 2013 in drie varianten
« Reactie #8 Gepost op: 01 juli 2011, 21:33:55 »
Belachelijk gedoe inderdaad
Heeft i.m.o. ook niet met veiligheid te maken maar meer met het demotiveren om motor te gaan rijden
Als ze voor veiligheid gaan, pas dan het lessen aan en neem daarin een aantal zaken uit de VRO op
Blijf lachen wat er ook gebeurd


Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Motorrijbewijs vanaf 2013 in drie varianten
« Reactie #9 Gepost op: 01 juli 2011, 21:42:02 »
Precies, dat is het idee.
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline Zdpp

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 299
  • Geslacht: Man
Re: Motorrijbewijs vanaf 2013 in drie varianten
« Reactie #10 Gepost op: 04 juli 2011, 09:48:06 »
wij als motorrijders zijn dus een uitstervend ras....

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Motorrijbewijs vanaf 2013 in drie varianten
« Reactie #11 Gepost op: 04 juli 2011, 11:03:13 »
Nee hoor, want als ik kijk naar mijn lessers komen de meeste pas na hun 25ste... vaak wordt het argument gebruikt dat ze wat rustiger zijn geworden...
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline Big Twin

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Vrouw
Re: Motorrijbewijs vanaf 2013 in drie varianten
« Reactie #12 Gepost op: 04 juli 2011, 11:41:42 »
haha ja je kunt ook stellen dat de verzekeringen dan goedkoper worden
Blijf lachen wat er ook gebeurd


 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
31 Reacties
6143 Gelezen
Laatste bericht 25 maart 2011, 14:27:54
door Dick
39 Reacties
7902 Gelezen
Laatste bericht 19 januari 2012, 21:08:07
door Aladin
5 Reacties
2781 Gelezen
Laatste bericht 04 juli 2012, 00:14:13
door MotorFreak
5 Reacties
2906 Gelezen
Laatste bericht 25 juli 2012, 16:54:53
door Border
12 Reacties
2765 Gelezen
Laatste bericht 19 oktober 2014, 01:40:00
door Ghulst