Precies, een 18-jarig broekkie in papa's porsche lijkt me vele malen gevaarlijker dan datzelfde broekkie op een R1.
Hij zal zichzelf niet kapot rijden in zo'n kooi, maar je kunt er natuurlijk wel veel meer schade mee veroorzaken als je een inschattingsfoutje maakt.
Maargoed, straks mogen ze met 16 al in papa's Porsche rijden om wat ervaring op te kunnen doen
En hoeveel % van de bevolking is dat?
Wees reëel, je kan beter in je porsche zitten als ventje van 18 dan op een R1.
Nu verdraai je het een beetje.
Je kunt als 16 jarig ventje beter in een Porsche zitten dan als 22 jarig ventje op een R1? (Zo wordt die nieuwe regeling dus).
Daar ben ik het niet mee eens...
Restrictie aan motoren kan ik mee leven (ik ben die leeftijd immers toch al gepasseerd
), maar ik vind wel dat ze dat dan door moeten trekken naar automobielen en daar ook een leeftijds/vermogens restrictie op doen.
Qua verzekering is dat vaak al zo, het is lastig een auto te verzekeren als hij veel peekaa's heeft en je zelf jong bent, maar in de auto van een ander rijden mag altijd. En als je genoeg geld wilt neerleggen is alles te verzekeren via NN.
Daarbij gaat niemand mij wijsmaken dat een 16/17/18 jarige genoeg verstand/verkeersinzicht/zelfcontrole heeft om een auto met 300pk veilig door het verkeer te kunnen manoeuvreren. Uiteraard zal de uitzondering hier de regel bevestigen, maar ik weet van mezelf dat ik dit niet had gekund toen ik 16/17 was en nu wil ik mezelf niet de hemel in gaan prijzen, maar ik schat mijzelf toch een stuk verstandiger dan de gemiddelde boem-boem-petje-achterstevoren-en-gas-dr-op 16/17 jarige.
Ik vind scooters al veel te gevaarlijk voor de meeste van die figuren en feit blijft dat je met een auto (van pakweg anderhalve ton) veel meer schade kunt veroorzaken dan met een motor (van pakweg 250kg).
Wat mij betreft: 22 jaar voor welk rijbewijs dan ook
NB:
ik heb al aan het bier gezeten, dus mocht het ondanks het nalezen toch een compleet onsamenhangend geheeld zijn, dan mijn excuses