Tijd voor een up-date
Vanaf het begin af aan vond ik de CB650Z, die tegenwoordig door het leven gaat als De Zwarte Weduwe al niet zo lekker starten. Dat verbaasde mij want The Mechanic had er een redelijk nieuwe accu in gezet. Omdat nieuwe kaarsjes en nieuwe kaarsdoppen nou niet echt de hoofdprijs kosten heb ik die maar eens vervangen. Mooie nieuwe NGK bougie doppen en vier nieuwe NGK bougies, dan kan mij niks gebeuren.
Nou niks gebeuren gebeurde inderdaad want het verbeterde niet echt het start resultaat. Zo slecht dat ik tot twee keer toe de boel heb aan moeten duwen om aan de gang te krijgen.. Met die eigenschap is ze dus haar winterslaap in gegaan en het oplossen leek mij een mooi klusje voor voorjaar 2012. Helaas heb ik er geen foto's van gemaakt tijdens de wissel. Maar dit is zo basaal, dat geloof ik wel...
Eenmaal winterslaap uit moest toch het probleem worden aangepakt. Die winterslaap duurde wat langer dan gepland omdat er in Huize Muur een "verbouwinkje" gaande was en dat had voorrang. Maar vorige maand was het de bedoeling om de Hernia-rit met de Zwarte Weduwe te doen dus enkele dagen daarvoor de Madam maar eens naar buiten gerold.
Maar dat rollen ging niet helemaal zonder geluid en al helemaal niet zonder kracht.. Ernstig aanlopen van de remmen op de voorschijven. Meer dan normaal of meer dan gebruikelijk of meer dan goed zou zijn. Raad gevraagd aan onze Remmenkoning Freak en die opperde een revisie. Hoewel hij zich niet kon voorstellen dat The Mechanic daar niets aan gedaan zou hebben. Navraag wees ook uit dat de remmerij volledig was gereviseerd dus dat was merkwaardig.
Omdat wellicht een ritje Geersdijk nodig zou zijn heb ik eerst maar het start probleem opgepakt. Accu eruit gelepeld en aan de Optima IV gezet. Waterlevel was onder het benodigde niveau dus aangevuld met demi-water. Maar de Optimate gaf na verloop van tijd een rood led bericht. Wat zou betekenen dat de accu dood zou zijn en niet meer tot leven zou komen. Eigenwijs als ik ben procedure nog drie keer herhaald maar helaas, de accu was ontzielt.
Bij Motoport Rockanje een nieuwe Yuasa gehaald, opgeladen, erin gelepeld en jawel hoor.. Starten als een zonnetje. Motoport Rockanje..?? Ja Motoport Rockanje, daar waren we toch wij in de buurt...
Maar goed starten is één maar het is minstens zo belangrijk te controleren of aan de motor zijde alles klopt. Dus handboek erbij, multi-meter en gaan. Meten is weten. Maar alles klopte, dynamo, spanningsregelaar, gelijkrichter, laadstroom en al dat soort flauwekul doorgemeten en er was niets aan de hand.
Start probleem dus opgelost en ach, vier nieuwe doppen en vier nieuwe kaarsjes zijn nooit weg toch..??
Ik neem aan dat klemmen invetten, zorgen dat het overloop slangetje goed is aangesloten en dat soort dingen bekend zijn. Verder heb ik nog wat contactjes schoon gemaakt en ingespoten maar dat hebben we bij Freak al zo vaak kunnen zien. Het gemis aan foto's is niet groot.
Toen de remmelarij.. Nu bleek dat de boel al door The Mechanic was gereviseerd zou het probleem toch niet zo heel groot kunnen zijn. Overleg gepleegd met MotorFreak en het er maar op gewaagd om het zelf op te lossen.
Vanaf hier heb ik foto's en plaatjes zeggen vaak meer dan woorden dus hier gaan we..
Bouten los gehaald en klauwen van de voorvork afgehaald. Uiteraard één voor één maar ik spreek even in meervoud omdat de CB voor twee klauwen heeft.
Eerst moet de borgplaat van de, tsja hoe heten die dingen eigenlijk, remblokvasthoudstaafjes..??
eraf.
Boutje los
Boutje eruit
Plaatje eraf
Pinnen eruit en dan "vallen" bijna de remblokken er vanzelf uit..
Met die blokken ben ik even naar Abco geweest en die wees mij op het volgende. Tussen de voering en de houder is waarschijnlijk vocht gekomen waardoor corrosie is ontstaan. Dit heeft ervoor gezorgd dat de voering is krom gedrukt door de corrosie, lees roest.. En dan kan een remzuiger terugtrekken wat ie wil, het blok blijft tegen de schijf klemmen... Verhaal kortgesloten met Freak en die beaamde het verhaal
Zie hier het kromme blok
En zo waren ze, bleek later, helaas alle vier...
Spullen verzameld om de klus te klaren
En speciaal uit China dit originele remmenvetkwastje in laten vliegen. Dit kwastje wordt speciaal door getrainde kinderhandjes haartje voor haartje in elkaar gezet. Kinderhandjes mogen niet ouder zijn dan 6 jaar, de haartjes dienen van maagdelijke kworstwezelbiggetjes te zijn en er is een wachtlijst van minimaal 7 maanden na ballotage.
Gelukkig ook te koop voor iets meer dan een Euro bij de plaatselijke dorps-winkel-van-Sinkel, annex Stomerij depot, annex slijter, annex drogist De Mikado in Scharendijke. Beetje remmenvet van Abco bekomen en twee paar nieuwe blokken van Ferodo. Minstens net zo goed als Brembo, misschien zelf wel beter maar in ieder geval prijs technisch interessanter.
Vervolgens de boel gedemonteerd en gereinigd met remmenreiniger en tandenborstel.. Spuiten, poetsen, spuiten, poetsen...
Hierna zuiger voor zuiger ingesmeerd met remmenvet en heen en weer bewogen totdat dat naar volle tevredenheid met de duimen gedaan kon worden.
En terug
Ook aan de goede raad van Freak gedacht en opgelet dat het remoliepotje niet overloopt doordat je alle zuigers volledig terug duwt.
De schoongemaakt koperplaatjes met een heel dun laagje kopervet weer terug gezet
Handig hoor zo'n kopervettubehouder op de Honda...
Blokjes licht invetten en weer terug op z'n plaats. Overigens hier heb een heel blok ingesmeerd maar dat heb ik er weer af gehaald en alleen dat ingesmeerd wat echt contact maakt met klauw of zuiger.
De "bijmekaarhoudstangetjes" ingevet met keramisch vet..
En alles gleed in elkaar als een verliefd puberstel voor het eerst op vakantie..
Wat ik wel bijzonder vond was dat de remolie bijzonder troebel was. Nou schijnt de kleur per merk te verschillen maar hier zat een soort van zwarte swirll doorheen. Rook goed, smaakte prima maar de kleur vond ik niet ok. Met de spuit er zoveel mogelijk uitgehaald
En vervolgens volgens de klassiek methode van bovenaf net zo lang verse olie door gepompt totdat het er vanonder helder uit kwam (Brembo remolie dot 4).
En nogmaals, die zag er niet lekker uit... Als iemand een idee heeft wat dat kan zijn hoor ik het graag. Ik vrees voor vergaand rubber in de hoofdcilinder maar hoop dat dat niet zo is..
Dit kan ik dus ook aan mijn lijstje toevoegen als vaardigheden..
Nu de boel rustig inremmen en rijden en dan moet het helemaal goed zijn. Aanlopen doet de boel in ieder geval niet meer.