* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Paulusssttt] Honda CB650Z 1982  (gelezen 12279 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Paulusssttt] Honda CB650Z 1982
« Reactie #20 Gepost op: 25 juli 2011, 23:02:51 »
Nu nog waarmaken  :103:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Paulusssttt] Honda CB650Z 1982
« Reactie #21 Gepost op: 31 juli 2011, 11:31:18 »
En toch heb je hem te snel gekocht  :020:


Al de nodige kilometers gemaakt ondertussen?  :103:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: [Paulusssttt] Honda CB650Z 1982
« Reactie #22 Gepost op: 31 juli 2011, 11:53:51 »
De eerste kilometers zitten erop. Maar helaas nog met de oude achterband. Gisteren zou bij Abco de nieuwe achterband binnen zijn. De Heidenau K36. Heerlijke zachte band die Mechanic uitgezocht had. Het was natuurlijk de goden verzoeken om alvast een afspraak te maken voor gisterenochtend want om 9:00 uur kreeg ik helaas een telefoontje dat de band er nog niet was... Ik ben echt rete benieuwd hoe dat gaat rijden want geloof het of niet maar het is echt een bochtenmachine..
Gisteren nog wel even een klein probleempje opgelost. Bij hogere snelheden verschoof de koppelingshendel. Alles gedemonteerd, schoon gemaakt, wat tape eronder, nieuw boutje erin en opnieuw vastgezet. Zit nu goed vast  :054:

Nu snel douche en dan Echte Limburgse vlaai eten in Scharendijke (hebben de Limburgers meegebracht..) Mooie reden om even wat extra kilometers te maken.

Het ontbreekt een beetje aan tijd en ik heb ook wat aandacht aan de Saxonette besteed. Weer geen foto's gemaakt :046:. Carb. schoongemaakt en inmiddels loopt ie 30 km/h. Maar dat hoort eigenlijk niet hier..

Oh, en ik heb vannacht gedroomd dat er toch het één en ander aan de CB650 werd veranderd...  :070:

Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Paulusssttt] Honda CB650Z 1982
« Reactie #23 Gepost op: 31 juli 2011, 18:00:06 »
Hij goed  :034: Met een stel nieuwe koppelingsplaatjes kan die nog jaren vooruit  :054:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: [Paulusssttt] Honda CB650Z 1982
« Reactie #24 Gepost op: 31 juli 2011, 19:58:47 »
1 op 16,8 bij best wel sportief gebruik..
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Paulusssttt] Honda CB650Z 1982
« Reactie #25 Gepost op: 31 juli 2011, 21:06:02 »
1 op 16,8 bij best wel sportief gebruik..
Is gewoon goed  :039:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Paulusssttt] Honda CB650Z 1982
« Reactie #26 Gepost op: 22 augustus 2011, 23:18:03 »
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: [Paulusssttt] Honda CB650Z 1982
« Reactie #27 Gepost op: 23 augustus 2011, 09:21:57 »
Thnx  :054:

Engels boekie (Haynes) is onderweg maar een NL versie kan nooit kwaad..
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Paulusssttt] Honda CB650Z 1982
« Reactie #28 Gepost op: 01 september 2011, 22:28:39 »
Voetsteun en middenbok schrapende oldtaimers, heerlijk geluid en gezicht met de vonken achter je motor te zien..............was leuk  :034:

Ik stond nog te praten met iemand aan het begin van de Polredijk toen je voorbij kwam, ik zwaaien maar je was druk, moest er stevig aan trekken om in te lopen  :018:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: [Paulusssttt] Honda CB650Z 1982
« Reactie #29 Gepost op: 06 september 2011, 18:34:44 »
Ja, ging als een speer hè?? Ik zal eerdaags een up-date geven want er zitten al heel wat km's op de nieuwe achterband en die gaat als een Jekko..!! Overigens lijkt het koppelingsplaten verhaal als sneeuw voor de zon verdwenen en ik denk dat ik een beetje weet hoe dat komt  :026:

Die GSX gaat trouwens ook als de brandweer.....  :103:
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Paulusssttt] Honda CB650Z 1982
« Reactie #30 Gepost op: 06 september 2011, 18:53:37 »

Die GSX gaat trouwens ook als de brandweer.....  :103:
Yepzzz en zuipt als een ketter maar braakt wat zwarte rook uit dus onverbrande benzine zo de lucht in  :+
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: [Paulusssttt] Honda CB650Z 1982
« Reactie #31 Gepost op: 06 september 2011, 18:58:06 »
Leuk om te lezen dat je zo veel lol aan de 650 beleeft Paulusssttt  :)

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: [Paulusssttt] Honda CB650Z 1982
« Reactie #32 Gepost op: 06 juni 2012, 20:12:44 »
Tijd voor een up-date  :026:

Vanaf het begin af aan vond ik de CB650Z, die tegenwoordig door het leven gaat als De Zwarte Weduwe al niet zo lekker starten. Dat verbaasde mij want The Mechanic had er een redelijk nieuwe accu in gezet. Omdat nieuwe kaarsjes en nieuwe kaarsdoppen nou niet echt de hoofdprijs kosten heb ik die maar eens vervangen. Mooie nieuwe NGK bougie doppen en vier nieuwe NGK bougies, dan kan mij niks gebeuren.
Nou niks gebeuren gebeurde inderdaad want het verbeterde niet echt het start resultaat. Zo slecht dat ik tot twee keer toe de boel heb aan moeten duwen om aan de gang te krijgen.. Met die eigenschap is ze dus haar winterslaap in gegaan en het oplossen leek mij een mooi klusje voor voorjaar 2012. Helaas heb ik er geen foto's van gemaakt tijdens de wissel. Maar dit is zo basaal, dat geloof ik wel...

Eenmaal winterslaap uit moest toch het probleem worden aangepakt. Die winterslaap duurde wat langer dan gepland omdat er in Huize Muur een "verbouwinkje" gaande was en dat had voorrang. Maar vorige maand was het de bedoeling om de Hernia-rit met de Zwarte Weduwe te doen dus enkele dagen daarvoor de Madam maar eens naar buiten gerold.

Maar dat rollen ging niet helemaal zonder geluid en al helemaal niet zonder kracht.. Ernstig aanlopen van de remmen op de voorschijven. Meer dan normaal of meer dan gebruikelijk of meer dan goed zou zijn. Raad gevraagd aan onze Remmenkoning Freak en die opperde een revisie. Hoewel hij zich niet kon voorstellen dat The Mechanic daar niets aan gedaan zou hebben. Navraag wees ook uit dat de remmerij volledig was gereviseerd dus dat was merkwaardig.

Omdat wellicht een ritje Geersdijk nodig zou zijn heb ik eerst maar het start probleem opgepakt. Accu eruit gelepeld en aan de Optima IV gezet. Waterlevel was onder het benodigde niveau dus aangevuld met demi-water. Maar de Optimate gaf na verloop van tijd een rood led bericht. Wat zou betekenen dat de accu dood zou zijn en niet meer tot leven zou komen. Eigenwijs als ik ben procedure nog drie keer herhaald maar helaas, de accu was ontzielt.

Bij Motoport Rockanje een nieuwe Yuasa gehaald, opgeladen, erin gelepeld en jawel hoor.. Starten als een zonnetje. Motoport Rockanje..?? Ja Motoport Rockanje, daar waren we toch wij in de buurt...
Maar goed starten is één maar het is minstens zo belangrijk te controleren of aan de motor zijde alles klopt. Dus handboek erbij, multi-meter en gaan. Meten is weten. Maar alles klopte, dynamo, spanningsregelaar, gelijkrichter, laadstroom en al dat soort flauwekul doorgemeten en er was niets aan de hand.

Start probleem dus opgelost en ach, vier nieuwe doppen en vier nieuwe kaarsjes zijn nooit weg toch..??
Ik neem aan dat klemmen invetten, zorgen dat het overloop slangetje goed is aangesloten en dat soort dingen bekend zijn. Verder heb ik nog wat contactjes schoon gemaakt en ingespoten maar dat hebben we bij Freak al zo vaak kunnen zien. Het gemis aan foto's is niet groot.

Toen de remmelarij.. Nu bleek dat de boel al door The Mechanic was gereviseerd zou het probleem toch niet zo heel groot kunnen zijn. Overleg gepleegd met MotorFreak en het er maar op gewaagd om het zelf op te lossen.

Vanaf hier heb ik foto's en plaatjes zeggen vaak meer dan woorden dus hier gaan we..

Bouten los gehaald en klauwen van de voorvork afgehaald. Uiteraard één voor één maar ik spreek even in meervoud omdat de CB voor twee klauwen heeft.



Eerst moet de borgplaat van de, tsja hoe heten die dingen eigenlijk, remblokvasthoudstaafjes..??  :042: eraf.



Boutje los



Boutje eruit



Plaatje eraf



Pinnen eruit en dan "vallen" bijna de remblokken er vanzelf uit..



Met die blokken ben ik even naar Abco geweest en die wees mij op het volgende. Tussen de voering en de houder is waarschijnlijk vocht gekomen waardoor corrosie is ontstaan. Dit heeft ervoor gezorgd dat de voering is krom gedrukt door de corrosie, lees roest.. En dan kan een remzuiger terugtrekken wat ie wil, het blok blijft tegen de schijf klemmen... Verhaal kortgesloten met Freak en die beaamde het verhaal  :034:

Zie hier het kromme blok



En zo waren ze, bleek later, helaas alle vier...

Spullen verzameld om de klus te klaren



En speciaal uit China dit originele remmenvetkwastje in laten vliegen. Dit kwastje wordt speciaal door getrainde kinderhandjes haartje voor haartje in elkaar gezet. Kinderhandjes mogen niet ouder zijn dan 6 jaar, de haartjes dienen van maagdelijke kworstwezelbiggetjes te zijn en er is een wachtlijst van minimaal 7 maanden na ballotage.



Gelukkig ook te koop voor iets meer dan een Euro bij de plaatselijke dorps-winkel-van-Sinkel, annex Stomerij depot, annex slijter, annex drogist De Mikado in Scharendijke. Beetje remmenvet van Abco bekomen en twee paar nieuwe blokken van Ferodo. Minstens net zo goed als Brembo, misschien zelf wel beter maar in ieder geval prijs technisch interessanter.

Vervolgens de boel gedemonteerd en gereinigd met remmenreiniger en tandenborstel.. Spuiten, poetsen, spuiten, poetsen...



Hierna zuiger voor zuiger ingesmeerd met remmenvet en heen en weer bewogen totdat dat naar volle tevredenheid met de duimen gedaan kon worden.



En terug



Ook aan de goede raad van Freak gedacht en opgelet dat het remoliepotje niet overloopt doordat je alle zuigers volledig terug duwt.

De schoongemaakt koperplaatjes met een heel dun laagje kopervet weer terug gezet



Handig hoor zo'n kopervettubehouder op de Honda...



Blokjes licht invetten en weer terug op z'n plaats. Overigens hier heb een heel blok ingesmeerd maar dat heb ik er weer af gehaald en alleen dat ingesmeerd wat echt contact maakt met klauw of zuiger.



De "bijmekaarhoudstangetjes" ingevet met keramisch vet..



En alles gleed in elkaar als een verliefd puberstel voor het eerst op vakantie..

Wat ik wel bijzonder vond was dat de remolie bijzonder troebel was. Nou schijnt de kleur per merk te verschillen maar hier zat een soort van zwarte swirll doorheen. Rook goed, smaakte prima maar de kleur vond ik niet ok. Met de spuit er zoveel mogelijk uitgehaald
 


En vervolgens volgens de klassiek methode van bovenaf net zo lang verse olie door gepompt totdat het er vanonder helder uit kwam (Brembo remolie dot 4).



En nogmaals, die zag er niet lekker uit... Als iemand een idee heeft wat dat kan zijn hoor ik het graag. Ik vrees voor vergaand rubber in de hoofdcilinder maar hoop dat dat niet zo is..



Dit kan ik dus ook aan mijn lijstje toevoegen als vaardigheden..  :039:

Nu de boel rustig inremmen en rijden en dan moet het helemaal goed zijn. Aanlopen doet de boel in ieder geval niet meer.


Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Jaco R1

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 18
  • Geslacht: Man
Re: [Paulusssttt] Honda CB650Z 1982
« Reactie #33 Gepost op: 06 juni 2012, 20:23:20 »
Zo dat was een hele operatie, goed gedaan en de mayonaise is ook weer aangevuld ;D

[Mobile Post] GT-I9001 met Tapatalk

Offline Thervain

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3003
  • Geslacht: Man
Re: [Paulusssttt] Honda CB650Z 1982
« Reactie #34 Gepost op: 06 juni 2012, 20:31:20 »
 :036:

Oh, en leuk vertelt ook nog eens!  :036:
- Peter

"Speak your mind! You can always apologize later..."

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4921
  • Geslacht: Man
Re: [Paulusssttt] Honda CB650Z 1982
« Reactie #35 Gepost op: 06 juni 2012, 20:58:47 »
Leuk werk T'ja dat hoort gewoon bij het onderhoud wat regelmatig terug komt,
Die donkere kleur kan inderdaad komen door het vergaan van rubber delen.
Dit zelfde probleem van verkleuring was met de gts ook en daar is een revisie set in gegaan.
Was dan wel de koppeling maar die had vorig jaar eerst nog nieuwe remolie gekregen en was in een korte tijd donker en vies dus vergaan rubber sliertjes er in.
Mooie foto's en een mooi geschreven verhaal :039:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline Border

  • 5th King Of ZMVC
  • *
  • Berichten: 1819
  • Geslacht: Vrouw
  • bietunakkunaje
    • www.siereveld.eu
Re: [Paulusssttt] Honda CB650Z 1982
« Reactie #36 Gepost op: 06 juni 2012, 21:46:32 »
goed verteld Paul, zelfs ik kon het volgen  :026:
SP1 en SP2

Hroeten uut de polder

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Paulusssttt] Honda CB650Z 1982
« Reactie #37 Gepost op: 06 juni 2012, 22:05:14 »
En alles gleed in elkaar als een verliefd puberstel voor het eerst op vakantie.. :037: :037: :037:

Maar top man, een geweldig verhaal verduidelijkt met foto's..........genieten!
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: [Paulusssttt] Honda CB650Z 1982
« Reactie #38 Gepost op: 07 juni 2012, 19:33:18 »
Netjes Paul  :039:
Blokken had ik idd niet vervangen, waren nog dik zat, dus schoongemaakt opgeschuurd en er weer in.
Ik heb er wel nieuwe remolie ingedaan, dus de slangen zullen hun beste tijd wel gehad kunnen hebben.
Dan gelijk staalomvlochten pakken natuurlijk  :034:
O ja........tip van Flip.......ik probeer, als ik met regen thuis kom, de motor altijd met goed warm geremde schijven in de schuur te krijgen!

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: [Paulusssttt] Honda CB650Z 1982
« Reactie #39 Gepost op: 07 juni 2012, 19:55:50 »
En speciaal uit China dit originele remmenvetkwastje in laten vliegen. Dit kwastje wordt speciaal door getrainde kinderhandjes haartje voor haartje in elkaar gezet. Kinderhandjes mogen niet ouder zijn dan 6 jaar, de haartjes dienen van maagdelijke kworstwezelbiggetjes te zijn en er is een wachtlijst van minimaal 7 maanden na ballotage.

 :037: :037:

O ja........tip van Flip.......ik probeer, als ik met regen thuis kom, de motor altijd met goed warm geremde schijven in de schuur te krijgen!

Volgens mij is het voor jou een zwaardere klus om de motor koud en ongeremd in de schuur te krijgen  :079:

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
224 Reacties
45829 Gelezen
Laatste bericht 09 oktober 2012, 18:00:12
door Dick
17 Reacties
5023 Gelezen
Laatste bericht 14 november 2009, 15:57:16
door eliminator
16 Reacties
7386 Gelezen
Laatste bericht 20 juli 2011, 00:05:59
door kleintje
118 Reacties
18611 Gelezen
Laatste bericht 22 juli 2013, 12:17:04
door Paulusssttt
99 Reacties
14780 Gelezen
Laatste bericht 27 februari 2017, 11:58:31
door Floris 500