* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Zichtbaarheid motorrijders onderzocht  (gelezen 3623 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Zichtbaarheid motorrijders onderzocht
« Gepost op: 15 februari 2012, 20:56:28 »

In een onlangs verschenen rapport van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) komt de zichtbaarheid van motorrijders in relatie tot verkeersongevallen aan de orde.

De SWOV heeft bij haar onderzoek zowel naar de rol van motorrijders als van automobilisten gekeken. Hier volgen de voornaamste conclusies:

• De waarneembaarheid van motorfietsen wordt beïnvloed door hun zichtbaarheid én door het verwachtingspatroon en kennis over motorrijders bij automobilisten.

• De zichtbaarheid van motorrijders verbetert als het contrast met de omgeving wordt vergroot. Dit betekent niet altijd dat felle kleuren het beste zijn. In het buitengebied, op een heldere dag. zijn donkere kleding en een donkere motorfiets bijvoorbeeld opvallender.

• Het blijkt dat ook de verwachting om een motorfiets in het verkeer tegen te komen, een rol speelt bij het waarnemen van motorfietsen. Hiernaast blijken mensen die én autorijden én motorrijden minder vaak betrokken te zijn bij auto-motorongevallen. Automobilisten lijken over het algemeen wel voorzichtig om te gaan met motorrijders en geven bijvoorbeeld meer ruimte aan een motorfiets dan aan een andere auto.

• De zichtbaarheid van de motorfiets speelt vooral een rol bij ongevallen waarbij de auto linksaf slaat en de motorfiets tegemoet komt rijden.

• Wanneer de motorfiets vanuit een kruisende weg nadert blijkt deze even vaak geen voorrang te krijgen als een naderende auto. In deze specifieke situatie lijkt een motorrijder dus niet minder zichtbaar dan een auto.

• Een defensieve rijstijl van motorrijders kan bijdragen aan hun verkeersveiligheid (noot van de KNMV: de KNMV laat dit punt ook al jaren terugkomen in de rijopleiding VRO risico).

De SWOV pleit voor: meer onderzoek naar het effect van de kleding/kleur van de motorrijder (gele hesjes), verbetering van de verlichting van het vooraanzicht van motorfietsen en voorlichting in de autorijopleiding over het verwachtingspatroon rond motorrijders. Ook de specifieke situatie van links afslaande auto’s vraagt extra aandacht.

Arjan Everink van KNMV rijopleidingen is niet verrast over de resultaten van het rapport: “Bijna al deze problemen zijn terug te leiden naar ‘zien’ en ‘waarnemen’. Veel verkeersdeelnemers kijken wel, maar verwerken deze informatie niet of onvoldoende. Het onderwerp gaat dus veel verder dan alleen over motorrijders en wij zijn er van overtuigd dat dit ook breed onder de aandacht van automobilisten gebracht moet worden.”
Straight to your face with the truth!

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4907
  • Geslacht: Man
Re: Zichtbaarheid motorrijders onderzocht
« Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2012, 21:11:10 »
Citaat
Wanneer de motorfiets vanuit een kruisende weg nadert blijkt deze even vaak geen voorrang te krijgen als een naderende auto. In deze specifieke situatie lijkt een motorrijder dus niet minder zichtbaar dan een auto.

Zelf eens de reactie gekregen van een automobilist zo van OOooo ik dacht dat het maar een brommer was.
Op de manier van rij maar raak, daar krijg je wel andere ideeën mee. 
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2012, 22:15:15 door Stealth »
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij motor rijden

Offline Thervain

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3003
  • Geslacht: Man
Re: Zichtbaarheid motorrijders onderzocht
« Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2012, 23:42:57 »
• Een defensieve rijstijl van motorrijders kan bijdragen aan hun verkeersveiligheid (noot van de KNMV: de KNMV laat dit punt ook al jaren terugkomen in de rijopleiding VRO risico).

Molto molto importantè!
Er altijd van uitgaan dat automobilisten blind zijn!
Hou je hier rekening mee, dan is de kans groot dat je er, met flink vloeken, vanaf komt ;)

De rest, tsja... nauwelijks nieuws. 'k Ben benieuwd hoe je een automobilist duidelijk kan maken dat een motorfiets je ook gewoon met 100 km/u tegemoet komt.
- Peter

"Speak your mind! You can always apologize later..."

Offline Pepe

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3308
Re: Zichtbaarheid motorrijders onderzocht
« Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2012, 10:04:03 »
Gewoon je eigen verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat je gezien word. En dan bedoel ik niet als een smiley op je motor zitten, maar meer de plaats op de weg en de manier van rijden.

Offline Thervain

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3003
  • Geslacht: Man
Re: Zichtbaarheid motorrijders onderzocht
« Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2012, 18:10:31 »
als een smiley op je motor zitten

 :018: Als jullie nu toch in mijn hoofd konden kijken...  :018:
- Peter

"Speak your mind! You can always apologize later..."

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4907
  • Geslacht: Man
Re: Zichtbaarheid motorrijders onderzocht
« Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2012, 19:27:03 »
Maar een leeg hoofd maakt je niet zichtbaarder :+
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij motor rijden

Offline Arnold

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1195
  • Geslacht: Man
Re: Zichtbaarheid motorrijders onderzocht
« Reactie #6 Gepost op: 04 april 2012, 11:17:35 »
Ook ik ben zo eigenwijs om géén geel hesje te dragen  :023:, omdat ik het niet mooi vind, dus voor dat punt heb ik ook boter op mijn hoofd  :044:.
(Onder mijn helm trouwens niet zo lekker. :070:
Maar........hoeveel motoren ik nog tegen kom die zonder licht rijden.. :043:..?
En als ik op de snelweg rijd (op 4 of 2 wielen) zie ik nog genoeg motoren, die schijnbaar even willen kijken wat voor een vlekje er nu zit op de achterbumper van de auto voor hun rijdt... :043:...!!!!!
En.....we mogen bij een file tussendoor rijden. Niet blazen...... :068:!!
Heel veel motorrijders rijden ook auto en hebben vast zelf ook wel eens zo'n moment gehad van........oeps.......die zag ik even niet aankomen  :033: .
Ik heb het vaak genoeg meegemaakt, dat ik wilde inhalen en plots uit het "niets" een GTI'tje o.i.d. kwam aansuizen   :052:.
Ik denk, dat de zichtbaarheid voor een héél groot deel wordt bepaald door het verschil in snelheid tussen 2 voertuigen   :054:.


Offline Anthony

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 297
  • Geslacht: Man
  • Bob de Verbouwer
Re: Zichtbaarheid motorrijders onderzocht
« Reactie #7 Gepost op: 04 april 2012, 11:34:32 »
Al met al niets dat ik niet wist. Wel ben ik erg benieuw naar de uitkomst van het vervolg onderzoek. Altijd met grootlicht aan rijden, lijkt ook niet altijd te helpen  :052:

Offline Arnold

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1195
  • Geslacht: Man
Re: Zichtbaarheid motorrijders onderzocht
« Reactie #8 Gepost op: 04 april 2012, 11:53:51 »
Wat al wel uitgezocht èn bewezen is, is het feit dat een groter of breder voertuig niet alleen beter te zien is (of je moet echt jampot-glazen XXXL hebben 8)),
maar dat het bij een breed voertuig makkelijker is om zijn nadersnelheid te bepalen.
Nu even een moeilijk woord............ :040:heeft alles te maken met "parallax".
Maar aangezien op de motor een rugtas ter breedte van een matras zo rottig draagt................ :051:
Rijden met groot licht scheelt wel v.w.b. de zichtbaarheid, maar niet v.w.b. het bepalen van de nadersnelheid en een valbeugel van 2 meter breed met verstralers erop......... :026: is ook niet alles.

Offline Recycler

  • Beginnend ZMVCer
  • **
  • Berichten: 132
  • Geslacht: Man
  • Broem Broem Broem
Re: Zichtbaarheid motorrijders onderzocht
« Reactie #9 Gepost op: 04 april 2012, 12:05:00 »
Juust, ik werd zaterdag j.l. bijna van mijn fiets gereden op een kleine rotonde door een toerist. Het kon niet liggen aan mijn licht, of aan mijn kanarieimitatie.
Hetzelfde overkomt me regelmatig ook als ik in het autootje zit, ook met licht maar zonder kanarieimitatie....het blijft gewoon opletten.

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: Zichtbaarheid motorrijders onderzocht
« Reactie #10 Gepost op: 04 april 2012, 14:08:31 »
Wat al wel uitgezocht èn bewezen is, is het feit dat een groter of breder voertuig niet alleen beter te zien is (of je moet echt jampot-glazen XXXL hebben 8)),
maar dat het bij een breed voertuig makkelijker is om zijn nadersnelheid te bepalen.
Nu even een moeilijk woord............ :040:heeft alles te maken met "parallax".

Helemaal waar, daarom dus ook de verstralers gekocht. Dito verhaal was afgelopen keer nog bij blik op de weg, daar hebben ze de interpretatie afstand gemeten tussen een trekker (waar de koplampen vaak erg in het midden zitten) en een doorsnee auto. In het pikke donker uiteraard.


Juust, ik werd zaterdag j.l. bijna van mijn fiets gereden op een kleine rotonde door een toerist.

Feit blijft dat er horken op de weg zitten. Stond laatst op de rechterbaan naast een personenauto. Samen wachtend tot we de rotonde op konden rijden. We rijden samen de rotonde op en zij 9tja, het was weer eens een dame) trapt zo de auto een baan naar rechts, nog over de doorgetrokken streep ook (het was bij Middelburg. Vanaf Vliss de A58 af bij Mburg, dan de rotonde boven. Ik wilde rechtdoor richting Arnestein. Zij stond links voorgesorteerd en mocht alleen maar drie kwart rond.)

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
21 Reacties
6692 Gelezen
Laatste bericht 02 januari 2007, 10:46:05
door easy pete
4 Reacties
2169 Gelezen
Laatste bericht 27 juli 2010, 14:28:37
door Rider-64
43 Reacties
7680 Gelezen
Laatste bericht 25 maart 2011, 17:30:58
door Twin-Power
12 Reacties
3230 Gelezen
Laatste bericht 24 oktober 2011, 11:43:39
door TripleEdged
39 Reacties
7915 Gelezen
Laatste bericht 19 januari 2012, 21:08:07
door Aladin