Vandaag iets waar ik lang tegen op zag,de afbouw van de voorvork.
Omdat ik eigenlijk niemand vond die mij dikke pijpen zonder problemen kom buigen heb ik het maar anders gedaan.
Gewoon zagen en lassen.Ik heb 8mm wand dikte,en als ik dat staks met TIG aflas,dan is het strek genoeg .
Ik heb eerst 2 kleine conussen gedraaid die in de holle balhoofds pen vallen.Door de conussen heb ik een staaf die echt recht was doorheen gestoken.Die heb ik dus vanuit balhoofd pen helemaal laten doorsteken tot op de grond.Dit afgetekend op de grond.Nu wist ik dus het draaipunt.
Vervolgens het wiel met ondervork er onder gezet en bekeken waar ik de knik in de vork buizen wilde.
Doordat de fiets al een behoorlijke vlakke hoek heeft samen met mijn behoorlijk verlaging was eigenlijk maar weinig knik nodig.
Daarna heb ik 2 bussen gedraaid ,met daarin weer 2 bronzen bussen ,dit als scharnier punt voor onder de vorkpoten.Ik heb in de buitenste bus inwendig weer een smeer kamer gedraait,die van buiten af weer gevoed word door een smeernippel.
Straks dus gewoon af en toe met de vetspuit rond.
Ik wilde namelijk geen kogellagers.Omdat ik van mening ben dat kogel lagers zijn om rond te draaien.En niet een paar graden te scharnieren.
Op de freesbank met de juiste boor de radius in de bijp gemaakt,zodat mijn scharnier bus mooi aansloot.
Op mijn werk had ik op de zetbank al 2 beugels gemaakt met 3 gaten om straks eventueel wat te kunnen stellen.In het midden heb ik nu 3 cm naloop.
Dan de veren er op .
Helaas kwam ik er nu wel achter dat mijn lekker dikke voorband net te dik is,en tegen de beugels van de scharnier bussen aanloopt.GRRRRRRR.Je moet ook overal aan denken
Dus het word een iets smallere band,of ik moet geluk hebben dat wanneer ik iets van de kop van de bout wat afhaal,of ik dan wel genoeg ruimte heb.......
Alles zit nu alleen gehecht met MIG,ik ga straks alles af lassen met TIG want ik heb gemerkt dat mig toch niet de sterkste verbinding is die er is.Toen ik alles op de grond liet zakken om te zien of er vering in zat brak de hechting zo van de vorkpoot af.Verschil tussen dik en dun materiaal is lastig.Want het dunne vloeit mooi terwijl de ander nauwelijks smelt en hecht.
Met tig kun je veel mooier je smeltbed zien.
Morgen beugel maken voor de koplamp.en een lekproef doen op mijn rvs brandstof tank .Deze moet straks in de koffer van de bak komen .27 Liter !! *O*