Goed, dit is het verhaal. Ik heb de TransAlp nu bijna een jaar en ik doe steeds meer dingen op de motor. Sinds september ook het werkverkeer waarbij ik twee keer in de week naar Den Haag rijdt. Ik vind de TransAlp een heerlijke gooi en smijt motor waarmee ik prima uit de voeten kan. Gemakkelijk te manoevreren, leuk voor lange ritten en voor op dijkjes etc. Maar er zijn ook wat aspecten van de Alp die ik jammer vind. Ik heb, behalve de topkoffer geen koffers bij de Alp en de tassen die ik heb zitten niet echt prettig op de Alp. Op de lange stukken snelweg (A29, A15, A4, A20, A13) die ik rij, valt me de acceleratie en de stabiliteit wat tegen. Ook staat de wind mij wel een beetje tegen. Ik zit ongeveer tot en met mijn buik uit de wind en vooral bij slechter weer is dat best vervelend.
Dus ben ik eens gaan kijken of er wat anders zou zijn dat ik leuk zou vinden. Je ziet in deze tijd van het jaar niet veel motoren meer los rondrijden. En ik denk dat meer dan de helft van de motoren die ik nu tegenkom BMW's zijn. Daarnaast kan een cardan aardig onderhoud schelen, dus dat leek me ook wel prettig. Met de ketting moet ik die nu eigenlijk na elke rit meteen weer smeren. Dus ben ik ook de K75/K100/K1100 van BMW gaan opzoeken. Vaak wel met de LT ruit, want dan schijn je wel lekker uit de wind te zitten.
Nou kan ik de TransAlp waarschijnlijk met iemand ruilen die een K1100LT heeft en een kleinere lichte motor wil hebben. Ik heb er nog geen meter op gereden, maar ik ben wel benieuwd naar wat jullie de voor en tegens vinden. Dit is mijn lijstje:
K1100LT
+ Meer windbescherming
+ Meer bagageruimte
+ Cardan
+ Breder zadel (waarschijnlijk comfortabeler)
o Brandstofverbruik (1:17/18 zegt de huidige eigenaar, dus ongeveer gelijk aan de Alp.)
- Gewicht
- Minder wendbaar
TransAlp
+ Lichter
+ Stoerder
+ Smaller tussen de file door
+ Je kunt van de gebaande wegen af (nog niet gedaan, zou wel willen)
- Hard zadel
- Nèt te weinig power op de snelweg
- Minder windbescherming