* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: TransAlp XL600V versus BMW K1100LT  (gelezen 4736 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3253
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
TransAlp XL600V versus BMW K1100LT
« Gepost op: 07 januari 2014, 08:36:52 »
Goed, dit is het verhaal. Ik heb de TransAlp nu bijna een jaar en ik doe steeds meer dingen op de motor. Sinds september ook het werkverkeer waarbij ik twee keer in de week naar Den Haag rijdt. Ik vind de TransAlp een heerlijke gooi en smijt motor waarmee ik prima uit de voeten kan. Gemakkelijk te manoevreren, leuk voor lange ritten en voor op dijkjes etc. Maar er zijn ook wat aspecten van de Alp die ik jammer vind. Ik heb, behalve de topkoffer geen koffers bij de Alp en de tassen die ik heb zitten niet echt prettig op de Alp. Op de lange stukken snelweg (A29, A15, A4, A20, A13) die ik rij, valt me de acceleratie en de stabiliteit wat tegen. Ook staat de wind mij wel een beetje tegen. Ik zit ongeveer tot en met mijn buik uit de wind en vooral bij slechter weer is dat best vervelend.

Dus ben ik eens gaan kijken of er wat anders zou zijn dat ik leuk zou vinden. Je ziet in deze tijd van het jaar niet veel motoren meer los rondrijden. En ik denk dat meer dan de helft van de motoren die ik nu tegenkom BMW's zijn. Daarnaast kan een cardan aardig onderhoud schelen, dus dat leek me ook wel prettig. Met de ketting moet ik die nu eigenlijk na elke rit meteen weer smeren. Dus ben ik ook de K75/K100/K1100 van BMW gaan opzoeken. Vaak wel met de LT ruit, want dan schijn je wel lekker uit de wind te zitten.

Nou kan ik de TransAlp waarschijnlijk met iemand ruilen die een K1100LT heeft en een kleinere lichte motor wil hebben. Ik heb er nog geen meter op gereden, maar ik ben wel benieuwd naar wat jullie de voor en tegens vinden. Dit is mijn lijstje:

K1100LT
+ Meer windbescherming
+ Meer bagageruimte
+ Cardan
+ Breder zadel (waarschijnlijk comfortabeler)
o Brandstofverbruik (1:17/18 zegt de huidige eigenaar, dus ongeveer gelijk aan de Alp.)
- Gewicht
- Minder wendbaar

TransAlp
+ Lichter
+ Stoerder
+ Smaller tussen de file door
+ Je kunt van de gebaande wegen af (nog niet gedaan, zou wel willen)
- Hard zadel
- Nèt te weinig power op de snelweg
- Minder windbescherming

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: TransAlp XL600V versus BMW K1100LT
« Reactie #1 Gepost op: 07 januari 2014, 09:35:37 »
Gewoon proefrijden en als het goed klinkt en voelt dan doen maar bedenk wel dat de T.A. een hogere funfactor heeft !
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3253
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: TransAlp XL600V versus BMW K1100LT
« Reactie #2 Gepost op: 07 januari 2014, 11:02:43 »
Ja, daar zit ik ook even over te dubben. Aan de ander kant heb ik nog wel de XJ550 staan die die rol voor de Zeeuwse dijkjes wel weer in moet kunnen vullen. Daar gaat ook een breed stuur op en ik wil waarschijnlijk ook het zadel aanpassen. Dan wordt dat meer fun/gooi en smijt en de K1100LT voor de lange ritten naar Den Haag en Amsterdam etc. Weet alleen niet of hij makkelijk de garage in kan via de loopdeur...

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: TransAlp XL600V versus BMW K1100LT
« Reactie #3 Gepost op: 07 januari 2014, 14:29:36 »
De garage via een loopdeur.....eeuuhh nee niet makkelijk!
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: TransAlp XL600V versus BMW K1100LT
« Reactie #4 Gepost op: 07 januari 2014, 18:50:37 »
Vliegende bakstenen.................zijn super voor wat jij er mee wilt doen Ghulst  :034:

Offline Aladin

  • Lemans 1000; 1000SP; Nato; Daytona1000
  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1404
  • Geslacht: Man
    • Guzzioot
Re: TransAlp XL600V versus BMW K1100LT
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2014, 20:05:07 »
Ja inderdaad. Zijn wensen en bezwaren zit hij al of niet onbewust aan een Beemer vast.



Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3253
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: TransAlp XL600V versus BMW K1100LT
« Reactie #6 Gepost op: 07 januari 2014, 22:55:04 »
Ok. Ik ga er maar eens op verder. Al ben ik wel benieuwd waarom ik al dan niet onbewust aan een Beemer vast zit, Aladin. Kun je dat eens uitleggen?

En die loopdeur wordt dan wel proberen. ;)

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3253
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: TransAlp XL600V versus BMW K1100LT
« Reactie #7 Gepost op: 08 januari 2014, 12:29:55 »
Ok. En de huidige eigenaar van de K1100LT heeft zich teruggetrokken. Helaas. Einde dilemma dus.

Maar goed, mettertijd komt er toch wel weer wat anders denk ik. ;)

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3253
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: TransAlp XL600V versus BMW K1100LT
« Reactie #8 Gepost op: 09 januari 2014, 17:16:12 »
Goed. Ik ben door dit verhaal wel aan het denken gezet. Dus vandaag maar eens een K100LT en een K1100LT gaan rijden. En dat was anders dan ik had gedacht. Het weer werkte natuurlijk goed mee. Als je windgevoeligheid en de bescherming van een volle kuip wilt testen, dan is harde zijwind en flinke regen natuurlijk ideaal. Dus ik naar Rilland...


De K1100LT die ik heb gereden.

Maar het eindresultaat van de ritten was niet zoals ik had verwacht. De K's rijden goed en zitten lekker. Allebei hadden ze van die dikke zadels. Prima op uit te houden dus. Maar daarna werden ze steeds minder overtuigend. Het elektrische raam van de K1100LT kon ik eigenlijk niet omhoog zetten boven de 100km/u, omdat mijn hoofd anders door het vacuum naar achter werd getrokken. In de laagste stand ging dat wel goed. En dan bood hij ongeveer evenveel bescherming als de hoge ruit op de K100LT. Het was wel te merken dat de K1100LT een iets moderner ontwerp is. Hij ligt iets strakker op de weg en je rijdt er snel wat harder op. Maar de verschillen zijn maar klein. En als er een flinke zijwind komt, dan waai je nog steeds alle kanten op. Dus voor de windbescherming en de zijwindgevoeligheid hoef ik de overstap niet te maken. Daarnaast vond ik het stuur wat aan de smalle kant (TransAlp gewend natuurlijk). En daarmee was de zitpositie voor mij ook niet ideaal. Dus, na de twee ritten vriendelijk bedankt en weer op de TransAlp gestapt en lekker naar huis gestuurd.

In vergelijking zoek ik dus eigenlijk alleen nog wat meer power. Verder is de TransAlp gewoon fijn. ;)

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: TransAlp XL600V versus BMW K1100LT
« Reactie #9 Gepost op: 09 januari 2014, 23:07:04 »
Niks is lekkerder rijden dan een Allroad en S.F. :D
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3253
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: TransAlp XL600V versus BMW K1100LT
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2014, 07:46:48 »
Niks is lekkerder rijden dan een Allroad en S.F. :D
Dat blijkt... Nou ja, voor mij wat betreft de allroad dan. Nooit s.f. gereden. ;)

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: TransAlp XL600V versus BMW K1100LT
« Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2014, 12:07:03 »
Is op de veerweg na bijna gelijk maar dan een bom peekaas!
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3253
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: TransAlp XL600V versus BMW K1100LT
« Reactie #12 Gepost op: 10 januari 2014, 13:28:02 »
Is op de veerweg na bijna gelijk maar dan een bom peekaas!

:)

Ah, ja, zoals de KTM 1190 Adventure vs 1200GS. De manier waarop de 1190 z'n pk's wegzet laat je wel denken dat je een wegmisbruiker bent. (Terwijl Allroadtoad je dan met twee vingers in de neus voorbijrijdt op z'n Crosstourer. ;) )

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
105 Reacties
23290 Gelezen
Laatste bericht 05 maart 2009, 20:50:51
door Racegirl
45 Reacties
8381 Gelezen
Laatste bericht 06 oktober 2011, 22:15:45
door Twin-Power
111 Reacties
14531 Gelezen
Laatste bericht 22 juni 2014, 00:42:44
door MotorFreak
116 Reacties
13566 Gelezen
Laatste bericht 24 februari 2016, 23:12:18
door Ghulst
131 Reacties
16049 Gelezen
Laatste bericht 28 september 2016, 20:13:32
door Ghulst