* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: 996SPS Project  (gelezen 31498 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #100 Gepost op: 18 september 2014, 11:44:36 »
Bij nader inzien (meer info vergaard) is wel duidelijk wat er in het verleden is gebeurd: het blok is een sps blok van 1999 en dat jaar staat er precies bekend om dat de moer van de rotor los wil lopen. Dat is duidelijk ooit gebeurd; ook gezien de symptomen die typisch zijn daarvoor:
-zoals te zien wat sporen op de rotor  (lijkt me verder niet echt een probleem)
-klein scheurtje in dynamo deksel (is getracht te repareren, maar zweet nog een klein beetje; moet dus overnieuw)
-drukstang van de koppeling bij de o-ringen gebroken  (zie het verband niet helemaal, maar schijnt een typisch symptoom te zijn)
-slot van de borgspie is een beetje beschadigd (zie foto)

Daarom waarschijnlijk de boel met loctite heel goed vastgezet. En met succes, want die rotor zat echt heeeeel vast; die had ik eerlijk gezegd echt niet zomaar weer los zien lopen hoor.

Maar iemand hier een mening over? Wat kan wel en wat niet? Als hij zo vast komt te zitten zoals hij zat zie ik niet echt een probleem erin. Grootste punt is natuurlijk het slot van de spie in de krukas. Als de spie geen zijwaardse speling heeft (in draairichting dus) en de spiebaan in de rotor is ook nog goed, kan het dan? Weer met voldoende loctite? Het laatste waar ik op zit te wachten is een andere krukas (of reparatie van deze indien mogelijk). Dat gaat toch niet gebeuren.
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: 996SPS Project
« Reactie #101 Gepost op: 18 september 2014, 12:46:45 »
Als ik het zo begrijp zou ik kiezen voor wederom vastzetten met loctite, er is natuurlijk wel een verschil tussen definitief vast zetten [nutlock] en de versie waarbij het meer geborgd zit waarbij je de rotor ook weer kunt verwijderen........ik zou even verder verdiepen of laten adviseren welk middel hier vaker voor wordt gebruikt want die erop zat klinkt als vast om nooit meer los te maken!
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: 996SPS Project
« Reactie #102 Gepost op: 18 september 2014, 13:52:57 »
Ik zou er ook voor kiezen om de rotor weer vast te zetten met loctite Rudi.
Bearing fit 641 voor as/spie/gat en studlock 270 (groene sterke schroefdraadborging) voor de moer en dan ook nog het borgblik omslaan.
De oude loctite kan je er voorzichtig afkrabben met een mesje en opschuren met een fijn schuurpapiertje. Wat in de draad zit van de as kan met een staalborstel.

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #103 Gepost op: 18 september 2014, 15:41:06 »
Bedankt heren vaste techneuten! Bedankt ook voor de nummers Joop! De 641 mag van mij ook best nog wat sterker zijn hoor  :103:
De rotor ging er idd zwaar af; dat wil zeggen met een trekker en wat warmte erin kwam hij er tot het eind aan toe tik-voor-tik af (begrijp je?) en niet zoals het primaire tandwiel één grote tik losschieten en klaar.
Maar dat lijkt mij niet voor 'regelmatige/mogelijke' demontage. Daar ging het iets te zwaar voor. Maar dat geeft me wel een zekerder gevoel, ook dat de rotor niet gaat draaien (inslaan op de spie). Als hij er echt nog eens af moet dan komt hij er echt wel weer af. Dus ik weet niet of er nog een sterkere versie is? Of dat echt onverstandig?

Deze moer heeft geen omgeslagen borgring/blik dacht ik. Primaire tandwiel en tandwiel van de distributie as wel idd.
De rest zag er allemaal uitstekend uit en nergens een ongerechtigheid te vinden. Ben alleen nog even benieuwd wat ik binnen in de bak kan vinden qua slijtage ivm het moeilijk terugschakelen.

Ik ga morgen of proberen voorzichtig de rest locktite te verwijderen en daarna het carter splitsen en wassen.
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: 996SPS Project
« Reactie #104 Gepost op: 18 september 2014, 19:06:36 »
Bedankt heren vaste techneuten! Bedankt ook voor de nummers Joop! De 641 mag van mij ook best nog wat sterker zijn hoor  :103:
De rotor ging er idd zwaar af; dat wil zeggen met een trekker en wat warmte erin kwam hij er tot het eind aan toe tik-voor-tik af (begrijp je?) en niet zoals het primaire tandwiel één grote tik losschieten en klaar.
Maar dat lijkt mij niet voor 'regelmatige/mogelijke' demontage. Daar ging het iets te zwaar voor. Maar dat geeft me wel een zekerder gevoel, ook dat de rotor niet gaat draaien (inslaan op de spie). Als hij er echt nog eens af moet dan komt hij er echt wel weer af. Dus ik weet niet of er nog een sterkere versie is? Of dat echt onverstandig?

Deze moer heeft geen omgeslagen borgring/blik dacht ik. Primaire tandwiel en tandwiel van de distributie as wel idd.
De rest zag er allemaal uitstekend uit en nergens een ongerechtigheid te vinden. Ben alleen nog even benieuwd wat ik binnen in de bak kan vinden qua slijtage ivm het moeilijk terugschakelen.

Ik ga morgen of proberen voorzichtig de rest locktite te verwijderen en daarna het carter splitsen en wassen.

Pak dan 638  :029:

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4922
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #105 Gepost op: 18 september 2014, 19:27:34 »
Loctite 570 werkt ook en met 130 newton meter aandraaien.
Komt niet meer uit zich zelf los.
Zorg dat je vliegwiel goed op de spie banen past als daar speling op zit kan de boel los komen.
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: 996SPS Project
« Reactie #106 Gepost op: 19 september 2014, 09:22:49 »
Loctite 570 werkt ook en met 130 newton meter aandraaien.
Komt niet meer uit zich zelf los.
Zorg dat je vliegwiel goed op de spie banen past als daar speling op zit kan de boel los komen.

= Steam Sealant, geschikt voor pijpdraadafdichtingen die warm worden, dus NIET voor cilindrische verbindingen.  :023:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: 996SPS Project
« Reactie #107 Gepost op: 19 september 2014, 11:02:47 »
Klopt samen met de 577 gebruiken wij die om draadafdichtingen onder water af te dichten/borgen  :054:

duur spul trouwens  :X
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #108 Gepost op: 19 september 2014, 11:19:12 »
Zorg dat je vliegwiel goed op de spie banen past als daar speling op zit kan de boel los komen.

Ja, spiebanen zijn prima. Die passing is zo nauw daar zal niks mee gebeuren. Probleem met het loslopen is een hele dunne ring / shim die tussen het naaldlager vd startkoppeling zit en het timing tandwiel. Deze wil bij het monteren ertussen kruipen en is bijna niet te zien of hij goed zit. Hij gaat dan kapot en er ontstaat ruimte, met alle gevolgen van dien. Mijns (en van vele anderen) inziens is het ding ook overbodig en waarschijnlijk ga ik het ding dumpen.

Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4922
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #109 Gepost op: 19 september 2014, 18:34:39 »
Loctite 570 werkt ook en met 130 newton meter aandraaien.
Komt niet meer uit zich zelf los.
Zorg dat je vliegwiel goed op de spie banen past als daar speling op zit kan de boel los komen.

= Steam Sealant, geschikt voor pijpdraadafdichtingen die warm worden, dus NIET voor cilindrische verbindingen.  :023:
Werkt goed en als het los moet dan goed warm stoken :D
De schroefdraad verbindingen zitten er heel erg goed mee vast :048:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4922
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #110 Gepost op: 19 september 2014, 18:35:55 »
Zorg dat je vliegwiel goed op de spie banen past als daar speling op zit kan de boel los komen.

Ja, spiebanen zijn prima. Die passing is zo nauw daar zal niks mee gebeuren. Probleem met het loslopen is een hele dunne ring / shim die tussen het naaldlager vd startkoppeling zit en het timing tandwiel. Deze wil bij het monteren ertussen kruipen en is bijna niet te zien of hij goed zit. Hij gaat dan kapot en er ontstaat ruimte, met alle gevolgen van dien. Mijns (en van vele anderen) inziens is het ding ook overbodig en waarschijnlijk ga ik het ding dumpen.


Als er genoeg ruimte is en niets aanloopt dan mag die er gewoon tussen uit gelaten worden. :034:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: 996SPS Project
« Reactie #111 Gepost op: 19 september 2014, 18:43:33 »
Scheelt weer gewicht ook :-)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: 996SPS Project
« Reactie #112 Gepost op: 19 september 2014, 19:17:45 »
Als je die ring met een likje vet tegen dat tandwiel aanplakt, blijft ie bij de montage van dat lager en de rotor, gewoon op zijn plaats zitten en loopt je lagerkooi toch tegen een sympathiek vlak aan  :026:

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #113 Gepost op: 05 oktober 2014, 19:56:52 »
Tijd voor een update:

Eventjes op vakantie geweest dus er gebeurde even niks. Ondertussen wel dit binnen gekomen:



Een prachtige, complete versnellingsbak uit de VS laten komen. Willen ze hier minimaal 250 euro voor hebben. Ik heb deze voor $49.95; een euro of 38 ofzo geloof ik.  De koppakkingen zijn per stuk trouwens duurder dan de hele bak.  :032:

Hier de oude en de nieuwe bak naast elkaar (rechts de nieuwe):


Er is aan de oude bak niet heel veel te zien. Wel beschadigingen die er niet horen op de vork van 5 en 6:


Ook op het lagertje van het 1e versn. tandwiel van de uitgaande as ongelijkmatige sporen (moeilijk te zien op de foto misschien).


Al met al denk ik dat de oorzaak van het 'schakelprobleem' gewoon is geweest dat de bak slecht was uitgeshimd en daardoor de as bewoog. Hij had (zoals ik al eerder meldde ook veel te veel axiale speling). Bij belasting trad het probleem op en daardoor is natuurlijk bovengetoonde 'schade' ontstaan.
Het carter moest dus toch open en ik wilde sowieso andere verhoudingen.

Ben nu op zoek naar fatsoenlijk geprijsde hoofdlagers voor de krukas. Die krengen vragen ze de 3x hoofdprijs voor. In feite is er niks mis mee, maar ja nu ligt alles uit elkaar...
Hopelijk vind ik ze op korte termijn en kan ik gaan uitshimmen. Ondertussen de carterhelften spuiten.
Oja, en nog verder met het cockpitje, want daar zit Joop met smart op te wachten  ;)  :018:
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4922
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #114 Gepost op: 05 oktober 2014, 20:12:44 »
Heb voor de st2 een lagertje bij   http://www.partool.be/nl/   gekocht en er waren geen verzendkosten bij en snel geleverd.
Was hier in Nederland niet te leveren of ze willen niet.
Was ook niet duur en met een mooi lager poetsdoekje er bij :039: :103:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #115 Gepost op: 05 oktober 2014, 20:19:18 »
Het gaat me niet om dat lagertje van de laatste foto, Dick. Maar ik zoek de main bearings / hoofdlagers van de krukas. Ducati heeft er een handje van om dingen af (proberen) te schermen en daardoor veel te hoge prijzen te vragen.

Dit zijn ze:
RHP 7307 X2TB
RHP 7207 X2ETN (9)
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4922
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #116 Gepost op: 05 oktober 2014, 20:47:41 »
Het gaat me niet om dat lagertje van de laatste foto, Dick. Maar ik zoek de main bearings / hoofdlagers van de krukas. Ducati heeft er een handje van om dingen af (proberen) te schermen en daardoor veel te hoge prijzen te vragen.

Dit zijn ze:
RHP 7307 X2TB
RHP 7207 X2ETN (9)
Heb met het lager wat ik zelf nodig had het merk en het nummer wat er op stond ingevuld en dat werkte wel.
Ging om een skf
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4922
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #117 Gepost op: 05 oktober 2014, 20:49:16 »
Het gaat me niet om dat lagertje van de laatste foto, Dick. Maar ik zoek de main bearings / hoofdlagers van de krukas. Ducati heeft er een handje van om dingen af (proberen) te schermen en daardoor veel te hoge prijzen te vragen.

Dit zijn ze:
RHP 7307 X2TB
RHP 7207 X2ETN (9)
Heb met het lager wat ik zelf nodig had het merk en het nummer wat er op stond ingevuld en dat werkte wel.
Ging om een skf 6003 tn9/
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4922
  • Geslacht: Man
Re: 996SPS Project
« Reactie #118 Gepost op: 05 oktober 2014, 20:50:44 »
Het gaat me niet om dat lagertje van de laatste foto, Dick. Maar ik zoek de main bearings / hoofdlagers van de krukas. Ducati heeft er een handje van om dingen af (proberen) te schermen en daardoor veel te hoge prijzen te vragen.

Dit zijn ze:
RHP 7307 X2TB
RHP 7207 X2ETN (9)
Heb met het lager wat ik zelf nodig had het merk en het nummer wat er op stond ingevuld en dat werkte wel.
Ging om een skf 6003 tn9/c3
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: 996SPS Project
« Reactie #119 Gepost op: 06 oktober 2014, 14:03:46 »

Oja, en nog verder met het cockpitje, want daar zit Joop met smart op te wachten  ;)  :018:


Die smart valt wel mee Rudi. Maar nu het demoseizoen weer ten einde is, heb ik wel weer wat meer tijd, maar ik kan me voorstellen dat blok plus opbouw prioriteit heeft.
Ik hoor je wel als je me nodig hebt hè  :034:

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
80 Reacties
18548 Gelezen
Laatste bericht 21 juli 2006, 23:28:53
door Enrico
359 Reacties
66767 Gelezen
Laatste bericht 25 maart 2016, 12:38:02
door Floris 500
226 Reacties
36405 Gelezen
Laatste bericht 27 november 2012, 06:55:38
door CBRenee