Auteur Topic: Een oudje CZ 175  (gelezen 10634 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4524
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Vandaag om 12:39:24
Een oudje CZ 175
« Gepost op: 20 november 2015, 21:57:03 »
Van de week aangeschaft.





Stond op prikbord eerst uitzoeken of er op een redelijke manier nog wat van te maken is.
Geen kenteken wel een rekening,zou voor de RDW voldoende moeten zijn.
Is compleet en nog redelijk in orde.
Heeft al even gedraaid,nadat de ontsteking goed was aangesloten.
Kabelboom is origineel en erg netjes.
Zat in het contactslot verkeerd aangesloten.
Nou is het een beetje verwarrend voor de meest vanwege de zelfde kleur blauwe bedrading.
+ van de accu naar het contact slot heeft een zwart witte kleur.
En die van het contact naar de spanningsregelaar /dynamo gaat bruin met geel.
Alle schakeldraden met deze oost Europeanen hebben 1 kleur.
Er zijn er nog ergere IHS heeft 1 kleur en geen massa via het frame.
In een ver verleden veel aan van deze motoren gewerkt.
Een andere manier van bouwen dan de meest kennen van een jap.
Bij deze motoren kun je de achter schokdempers nog gewoon repareren en dus geen wegwerp zooi.
Maar aparte massa draden naar de spanningsregelaar.
CZ gebruikt bij deze al wel het frame als massa.
Dus zo moeilijk is het toch niet om dat uit te zoeken.
De vorige eigenaar kon daar blijkbaar niet uit komen, en al wat los kon zat ook los en verkeerd om.
Ondertussen een site voor nieuwe onderdelen gevonden via hulp op het motorforum.
  jawamarkt.cz
  motoren.sk
  jawashop.com
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2018, 18:31:42 door Dick »
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 13755
  • Geslacht: Man
  • Last Login:02 mei 2017, 11:37:04
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #1 Gepost op: 20 november 2015, 22:15:50 »
Mooi man tof project!  Ik haalde via de CZ/Jawa club Nederland onderdelen kosten weinig en alles is zo een beetje nog te krijgen!
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4524
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Vandaag om 12:39:24
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2015, 09:30:35 »
Mooi man tof project!  Ik haalde via de CZ/Jawa club Nederland onderdelen kosten weinig en alles is zo een beetje nog te krijgen!
De CZ/Jawa club is er nog ,maar het forum is er door de vele belangstelling al enige tijd ter ziele.
Op het motorforum is er nog wel enige activiteit.
Had daar al wat op gezet ,maar de reacties van de meeste liggen onder de moeilijkheids- graad van sleutelen.
Aan iets wat nog simpeler dan een CZ is,Krijg je met de generaties (een Debieltje met zijn mobieltje) Computer en geen andere interesses.
Maar leuk project waar op een betaalbare manier wat van te maken is.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Arnold

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1260
  • Geslacht: Man
  • Last Login:13 oktober 2018, 17:52:38
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2015, 16:52:50 »
Gaaf Dick, ik heb ooit mijn rijbewijs gehaald op een CZ.

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4870
  • Geslacht: Man
  • Last Login:16 september 2018, 19:25:32
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2015, 18:50:42 »
Mijn eerste motor was een CZ 150cc, iets ouder dan deze denk ik want de koplamp was niet ingebouwd en het achterframe niet omkapseld. Het (linnen) kenteken en het instructieboekje heb ik nog steeds. Met je oren in je nek haalde je wel 85 dus was ik sneller dan mijn maten op de brommer.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4524
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Vandaag om 12:39:24
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #5 Gepost op: 21 november 2015, 18:57:51 »
Mijn eerste motor was een CZ 150cc, iets ouder dan deze denk ik want de koplamp was niet ingebouwd en het achterframe niet omkapseld. Het (linnen) kenteken en het instructieboekje heb ik nog steeds. Met je oren in je nek haalde je wel 85 dus was ik sneller dan mijn maten op de brommer.
Het type 450 is tussen 1954 en 1968 gemaakt.
Deze zou 10 hele pk,s moeten hebben, en er 95 km mee moeten kunnen halen.
De eerst 3 cijfers van je frame nummer is het type.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4524
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Vandaag om 12:39:24
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #6 Gepost op: 21 november 2015, 18:58:37 »
Gaaf Dick, ik heb ooit mijn rijbewijs gehaald op een CZ.
Wat voor type was dat ?
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline RedRunner

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2425
  • Geslacht: Vrouw
  • Last Login:17 september 2018, 21:55:41
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #7 Gepost op: 21 november 2015, 19:16:16 »
Succes en tot de eerstvolgende Oldtimerrit Middelburg!  :039:
Honda CB 500 '98, Suzuki DR 350 SE '96, Honda NC 750X DCT

Offline Arnold

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1260
  • Geslacht: Man
  • Last Login:13 oktober 2018, 17:52:38
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #8 Gepost op: 21 november 2015, 20:03:54 »
Gaaf Dick, ik heb ooit mijn rijbewijs gehaald op een CZ.
Wat voor type was dat ?

 
 Een 250 twin.



Offline Ghulst

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2397
  • Geslacht: Man
  • Last Login:08 oktober 2018, 09:15:53
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #9 Gepost op: 21 november 2015, 21:52:45 »
 Leuk ding Dick! Nou snap ik waarom je van die Duc af wilt. :012:

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4524
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Vandaag om 12:39:24
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #10 Gepost op: 22 november 2015, 10:18:31 »
Leuk ding Dick! Nou snap ik waarom je van die Duc af wilt. :012:
Ducati blijft nog wel even staan ivm grote belangstelling.
De CZ is leuk om in orde te maken ivm geen sleutelwerk aan de Ducati :103:
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4524
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Vandaag om 12:39:24
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #11 Gepost op: 22 november 2015, 10:19:36 »
Succes en tot de eerstvolgende Oldtimerrit Middelburg!  :039:
Thank,s   Duurt nog wel even voor dat deze in orde is. :026:
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4524
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Vandaag om 12:39:24
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #12 Gepost op: 22 november 2015, 10:23:58 »
Gaaf Dick, ik heb ooit mijn rijbewijs gehaald op een CZ.
Wat voor type was dat ?

 
 Een 250 twin.


Veel jongere leeftijd (motor)
De uitvoeringen die door de japanners gekopieerd en verbeterd werden.
Wel makkelijk dat er veel onderdelen gewoon nieuw verkrijgbaar zijn.
Zegt wel iets over de belangstelling in deze motoren.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 13755
  • Geslacht: Man
  • Last Login:02 mei 2017, 11:37:04
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #13 Gepost op: 22 november 2015, 20:22:29 »
Ik had toen de CZ250 Sport :-)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4524
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Vandaag om 12:39:24
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #14 Gepost op: 25 november 2015, 19:19:53 »
Vandaag contact met de RDW gehad.
Kentekenaanvragen.
Op afspraak kun je tegenwoordig voor een keuring gewoon in Roosendaal terecht.
Ook voor voertuigen ouder dan 30 jaar.
Dit geval is een voertuig ouder dan 30 jaar van buiten de EU.
1 probleem het exacte bouwjaar moeten ze hebben.
Er is natuurlijk geen type plaatje met het bijbehorende bouwjaar meer op de motor te vinden.
Zit normaal op voorkant frame (balhoofd) met klinknagels vast.
De klinknagels zijn er nog wel het plaatje niet.
Moet nu aan de hand van het framenummer,zo nodig van een ander aan tonen welk bouwjaar de motor is.
Dus als er nog iemand een eigenaar weet die een cz 175 type 450 heeft.
Zou daar van een kopie van het kenteken moeten hebben waar zijn frame nummer op staat.
Zou voldoende zijn volgens de RDW.
Natuurlijk de aankoopbon er bij.
De verlichting simpel vernieuwen voor en achter.
Gaat er om dat deze een E keur heeft anders kost het nog 0ngeveer €60 euro aan extra kosten ivm afwijkende verlichting.
Groet en klein licht moeten werken.
Remlicht nog niet verplicht voor bj 75.
Bij deze werkt de verlichting in ieder geval.
En er zit een remlicht op de achterrem.
Vooruitstrevend voor zijn leeftijd.
Zelfs dagrij licht zit er op.
Moet rijden dus een verplichte blokrevisie was toch al de bedoeling.
Moet dus eerst uitgevoerd worden.
Banden en remmen in een goede staat (werkend en geen droogst scheuren).
Geen los zittende delen zoals kappen en buddyseat.
Zelfs de vering moet inclusief de demping goed werken.
In iedergeval voorlopig genoeg er aan te doen om dit in orde te krijgen.



BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4524
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Vandaag om 12:39:24
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #15 Gepost op: 25 november 2015, 19:39:24 »




Vandaag begonnen om de motor uit elkaar te halen.
eerst zien wat er aan vernieuwd moet worden.


Binnenkant benzine tank. (erg veel roest)

Achterlicht moet vervangen worden,deze voldoet dus niet.
De reflector wel ,is ook verplicht.

Koplanp made in polen hoort er niet in dus gelijk een nieuwe met een nieuwe chroomrand.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4524
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Vandaag om 12:39:24
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #16 Gepost op: 25 november 2015, 19:45:35 »




Achterspatbord bijde kanten gescheurd ,dus gelast en vlak geslepen.
Een van de loszittende delen.
Niet dat er veel aan deze motor vast zat.
Het meeste is met de hand los te draaien.


Luchtfilter compleet en heel.
Dus schoon maken en weer gebruiken.Is nog een orgineel.
Alleen buis tussen carburateur  vervangen en de rest is weer bruikbaar.
Van de carburateur de gasschuif vervangen en de rest op een pakking of wat na ook bruikbaar.



Bobine 6 volt werkt goed.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4524
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Vandaag om 12:39:24
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #17 Gepost op: 25 november 2015, 19:53:17 »


Frame buddyseat alle puntlassen waren af.
gelast en de bouten die de rest op de plaats houden vast gedraaid.


Luchtfilterhuis en kap op de carburateur, kappen er om heen.
De  boel verder uit elkaar.



Kabelboom alles ziet er nog erg netjes en heel uit.



Dynamo en ontsteking.
In een redelijke staat.
Contactpunten vervangen, zijn slecht.
Koolborstels zijn nog te gebruiken.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4524
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Vandaag om 12:39:24
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #18 Gepost op: 25 november 2015, 20:03:41 »

Wordt al kaal.

Blok op de werkbank.


Orginele pakkingen lekten blijkbaar ,dus vond iemand het nodig om het op deze weg dicht te smeren.
Werkt dus niet.
Duidelijk dat blok met te weinig olie heeft gereden.
Carter was zo lek dat de motor er valse lucht door aantrok.
De stelschroef stationair was helemaal terug gedraaid.


Cilinderkop zier er niet beroerd uit.

Zuiger beetje schoon gemaakt, en heeft een beetje speling  (0.20)
Is nog een originele maat dus er kan een eerste overmaat in.
Geen stootranden in de cilinder.
Wel iets ovaal uitgesleten.
Dus boren en honen.
Koppelingsdeksel er ook al afgehaald en de lagers zijn zo erg slecht dat die in ieder geval vervangen moeten worden.
Primaire ketting zelfde verhaal en tandwiel koppeling.
Te weinig olie gehad.
Gekke is dat het tandwiel op de krukas er als nieuw uit ziet.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 13755
  • Geslacht: Man
  • Last Login:02 mei 2017, 11:37:04
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #19 Gepost op: 26 november 2015, 14:50:36 »
Goed bezig man en zo te zien goed de moeite waard van het opknappen ☺
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"