Auteur Topic: Een oudje CZ 175  (gelezen 16004 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4877
  • Geslacht: Man
  • Last Login:26 april 2019, 19:36:35
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #140 Gepost op: 03 februari 2017, 19:28:31 »
Ik zou het best met een (goede kwaliteit) bronzen binnenbus durven Dick, en wat rijd je daar nou voor kilometers mee............

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #141 Gepost op: 04 februari 2017, 12:19:50 »
Ik zou het best met een (goede kwaliteit) bronzen binnenbus durven Dick, en wat rijd je daar nou voor kilometers mee............
Kom uit op CnSn12 sterk en zou goed te gebruiken zijn voor koppelingshuizen en dergelijke met een hoge belasting.
Nu nog wat zien te vinden wat op een bruikbare diameter en lengte uit gaat komen.
Binnen diameter is nog geen probleem maar buitendiameter dan weer wel.
Het ergste is dat het in lengtes van 3 meter geleverd wordt. :042:
Kom uit op massief met een buitendiameter van 31 mm.
Veel verspanen dus.
Nu verder zoeken naar een restant of iets dergelijks.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4877
  • Geslacht: Man
  • Last Login:26 april 2019, 19:36:35
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #142 Gepost op: 04 februari 2017, 19:04:15 »
Gewoon ff een stukje bij Hollestelle halen Dick.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #143 Gepost op: 05 februari 2017, 09:57:17 »
Een mooi stuk brons gevonden op mp.
Hij bied brons, messing, alu en ijzer restanten aan voor een mooie prijs.
Heb eingelijk CuSn 12c nodig, maar alleen groothandel
Kan wel aan CuSn7Znpb komen.

Heb ondertussen de koppeling in de draaibank en met een aangepaste binnenbeitel voorzichtig een paar honderdste er uit gedraaid.

Wat is dit zacht gietijzer(lijken wel de nokkenassen van een jap/gs 500) :016:

Op het loopvlak zitten 3 dwarse olie sleuven dus uithonen gaat het niet worden.
Eerst materiaal maar binnen , en dan zien of het toch een bronzen lagerbus gaat worden.
En een nieuwe kleinere diameter binnenbus gaat worden.
Met daarin een paar oliegroeven.
Het geheel wordt met een beetje spatsmering gesmeerd.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Ghulst

  • 3rd King Of ZMVC
  • ***
  • Berichten: 2690
  • Geslacht: Man
  • Last Login:20 oktober 2019, 22:08:01
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #144 Gepost op: 05 februari 2017, 19:04:43 »
Creatief! Gaaf hoor dat je dat kunt.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #145 Gepost op: 07 februari 2017, 18:47:38 »


Koppeling in de draaibank,beetje te donker.

Postduuf vandaag ook langs geweest.
Een mooi stuk brons CuSn7Znpb 
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4877
  • Geslacht: Man
  • Last Login:26 april 2019, 19:36:35
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #146 Gepost op: 08 februari 2017, 19:17:23 »
Effe onthouden.............brons 13 x 26 op voorraad bij Dick  :069:

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #147 Gepost op: 08 februari 2017, 20:48:40 »
Effe onthouden.............brons 13 x 26 op voorraad bij Dick  :069:
Mocht het niet in een keer lukken ,dan is er nog meer te proberen :103:
Was een mooie prijs,en in deze maat had hij geen kortere stukken.http://www.marktplaats.nl/verkopers/11473112.html
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2017, 21:03:21 door Dick »
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #148 Gepost op: 18 februari 2017, 14:47:00 »


Koppelingshuis uitgedraaid.een 3 tal groeven et dus ook uit.
Reden anders niet uit kunnen honen.
De koppeling is van zacht gietijzer.
De oude binnenbus was van gehard staal.
De nieuwe binnenbus is van een mooie brons legering.
Zou moeten kunnen zonder die groeven.


Nog redelijk wat wanddikte over kunnen houden.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #149 Gepost op: 18 februari 2017, 14:54:49 »


Een mooi beiteltje van HBM  :103:
Niet duur en het resultaat zie je zo :054:

Zo dus even grof afdraaien.

En met een nieuwe steekbeitel,netjes af kunnen steken.

Materaal(brons) en een paar nieuwe beitels,was al goedkoper dan wat de prijs moest zijn voor een nieuwe koppeling.
Maar die was niet meer leverbaar.
Dus dat is dan gelijk ook weer terugverdient.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #150 Gepost op: 18 februari 2017, 15:02:11 »


Oude hardstalen bus en de nieuwe naast elkaar.

Past ook weer netjes in elkaar.
Koppeling gehoond voor een glad oppervlak.
Speling erg precies,maar er kan olie tussen.
En dit soort brons is redelijk zelfsmerend.
Het glijlager wordt alleen gebruikt bij gebruik van de koppeling.
Dus moet het erg makkelijk aankunnen.

Dit bleef er van over,en verder nog een groot stuk brons over.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #151 Gepost op: 18 februari 2017, 15:05:17 »
Effe onthouden.............brons 13 x 26 op voorraad bij Dick  :069:
[member=14]The Mechanic[/member]   Joop het is een stukje korter geworden :)
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4877
  • Geslacht: Man
  • Last Login:26 april 2019, 19:36:35
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #152 Gepost op: 18 februari 2017, 15:46:37 »
Effe onthouden.............brons 13 x 26 op voorraad bij Dick  :069:
[member=14]The Mechanic[/member]   Joop het is een stukje korter geworden :)

Is genoteerd.............maaruh, weer supernetjes voor mekaar toch :054:

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #153 Gepost op: 10 maart 2017, 20:08:25 »
[member=14]The Mechanic[/member]

Nog wat stukken alu binnen.
De vervanger voor de labyrint ring is te smal,er steekt een rand uit die niet de buitenring van het lager steunt.
Dus er dan maar een zelf maken op de goede maat.

BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #154 Gepost op: 11 maart 2017, 18:28:28 »


Zoek de verschillen. :103:

De labyrint ring tussen de lagers was de oude situatie.
Lekt altijd wat door.

De ring ervoor zou moeten passen met een oliekeerring er in.
Had hem mee besteld :042:
Een tussenring moet de buitenste delen van een lager op afstand houden.
Deze doet dit aan 1 kant duidelijk niet.
Wel de binnenring van de een kogellager.
Iets van dat gaat niet goedkomen.

Dus maar een nieuwe zelf gedraaid,dat is de meest rechtse.
De oliekeerring had ik er toch al een teveel mee laten komen.
Eigenlijk met de veronderstelling dat deze in de andere ring moet passen. :016:

BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4877
  • Geslacht: Man
  • Last Login:26 april 2019, 19:36:35
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #155 Gepost op: 11 maart 2017, 18:34:17 »
Zo te zien weer prima gelukt  :026:

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #156 Gepost op: 11 maart 2017, 18:41:22 »

Had ik de verkeerde ring aangepast op de keerring,dan was deze 2 mm te smal.
Keuze simpel,een nieuwe draaien :026:

Oude bronzen lagers er uit persen.

Schoonmaken in de spoelbak.

Leuke spoelbak,pompje snel defect.
Blijkt niet tegen het reinigingsmiddel wat er bij hoort te kunnen. :044:
Een metalen ruitenwisserpomp met een stukje slang en de acculader doen ook wonderen :103:
De blauwe zooi die er op zit,is er erg moeilijk ef te schrapen.
Zelfs met de brander lukt niet.
Toen het blok in een ver verleden lekte,werkt deze aan de buitenkant met iets wat op verf lijkt maar dicht gesmeerd.
En dan ook nog zonder pakking.
Normaal zou dit moeten kunnen blijkbaar.
Door de krukaslagers zonder zijwaartse speling  (c3) werden de carterhelften vervormd.
Nu komt er een middenpakking in met c3 lagers.

Die hadden ze vroeger blijkbaar niet.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2017, 09:42:47 door Dick »
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4877
  • Geslacht: Man
  • Last Login:26 april 2019, 19:36:35
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #157 Gepost op: 12 maart 2017, 18:32:35 »
Kan je aan de aandrijfkant geen rollager plaatsen, dan kan het carter vrij bewegen en een rollager kan de aandrijfkracht beter aan. Kan je aan de andere kant gewoon een 0 lager zetten, dat de zaak op zijn plek houdt.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #158 Gepost op: 12 maart 2017, 21:49:20 »
Kan je aan de aandrijfkant geen rollager plaatsen, dan kan het carter vrij bewegen en een rollager kan de aandrijfkracht beter aan. Kan je aan de andere kant gewoon een 0 lager zetten, dat de zaak op zijn plek houdt.
De bedoeling is aan de kant van de labyrint  c3 lagers met de keerring middenin.
de anders kant van de ontsteking moet ook een c3 lager in.
Bijde zijden dus kogellagers.

Het is best al flink overmeten met de lagers.
Weet niet of er rollagers in passen, en eerlijk gezegt lijkt niet noodzakelijk.
De 250 cc zitten ook deze in.
Deze werden aangeboden voor dit type, met de mogelijkheid c3 of gewone lagers.

Bij Franken in Zegge zei Gerry dat dit de best keuze was.
Hij gaf ook aan als je een hoger in toeren draaiende 2 takt heb dan zelfs bijde zijden c4.
Bij crossmotoren bijvoorbeeld.

Had zelf eerder ook het idee links c3 en rechts gewoon, maar dat zou niet de bedoeling zijn.

Rollagers maken toch ook meer lawaai.?

BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4877
  • Geslacht: Man
  • Last Login:26 april 2019, 19:36:35
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Een oudje CZ 175
« Reactie #159 Gepost op: 13 maart 2017, 19:41:41 »
Moet je voor de lol eens een rekensommetje op loslaten.
Verschil uitzettingsco├źfficient aluminium/staal op de kogellagerafstand bij een temperatuur van 100┬║ C.
Dan zou het nog wel eens kunnen zijn, dat je met je extra speling van C3 nog te kort komt.
Ennuh, afhankelijk van de soort kooi, waar de rollen in lopen hoeft een rollager niet lawaaiger te zijn dan een kogellager. Zeker niet waarneembaar in dit motortje  :069: