Auteur Topic: BMW r 1100 RT Een oudje met een defect  (gelezen 9042 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jack

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 522
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Vandaag om 00:48:27
Re: BMW r 1100 RT Een oudje met een defect
« Reactie #20 Gepost op: 04 april 2016, 00:29:12 »
Iemand een idee om een rvs uitlaat met pitting glimmend te krijgen.
RVS schuurspons met olie werkt om de ergste zooi er af te krijgen.
Maar verder gaat het dan ook niet.
Heb eens iets gezien met Cola en een prop aluminiumfolie.

Groet,
Jack

Offline Ghulst

  • 3rd King Of ZMVC
  • ***
  • Berichten: 2690
  • Geslacht: Man
  • Last Login:20 oktober 2019, 22:08:01
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: BMW r 1100 RT Een oudje met een defect
« Reactie #21 Gepost op: 04 april 2016, 07:13:59 »
Daar zat ik inderdaad ook over te denken, maar ik had erover gehoord bij verchroomde pijpen volgens mij. Maar het is altijd het proberen waard.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: BMW r 1100 RT Een oudje met een defect
« Reactie #22 Gepost op: 04 april 2016, 19:39:04 »
Iemand een idee om een rvs uitlaat met pitting glimmend te krijgen.
RVS schuurspons met olie werkt om de ergste zooi er af te krijgen.
Maar verder gaat het dan ook niet.
Heb eens iets gezien met Cola en een prop aluminiumfolie.

Groet,
Jack
[member=620]Jack[/member]   Maakt de soort /merk cola iets uit.
Onder dompelen of gewoon nat maken en poetsen?
Is te proberen.  :039:
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Ghulst

  • 3rd King Of ZMVC
  • ***
  • Berichten: 2690
  • Geslacht: Man
  • Last Login:20 oktober 2019, 22:08:01
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: BMW r 1100 RT Een oudje met een defect
« Reactie #23 Gepost op: 04 april 2016, 20:29:05 »
Ik begreep inderdaad onderdompelen en poetsen. Flink spetteren en zo. Merk is vast naar smaak. Geen idee of Coca Cola of Pepsi cola beter is in ontroesten. ;)

Offline Jack

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 522
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Vandaag om 00:48:27
Re: BMW r 1100 RT Een oudje met een defect
« Reactie #24 Gepost op: 05 april 2016, 12:24:07 »
nat maken en poetsen. Heb er een keer een youtube filmpje van gezien. Ik meen me te herinneren dat suikervrij of diet het best werkt.

Groet,
Jack

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: BMW r 1100 RT Een oudje met een defect
« Reactie #25 Gepost op: 12 april 2016, 09:33:33 »
nat maken en poetsen. Heb er een keer een youtube filmpje van gezien. Ik meen me te herinneren dat suikervrij of diet het best werkt.

Groet,
Jack
Filmpje nog niet terug kunnen vinden.
Het werkt in ieder geval niet, mogelijk doordat alles al in de olie stond.
Schuren met schuurlinnen gaat de zooi zit er erg diep in.
Sommige stukken zijn diep aangevreten.
Mooi blinken krijgen gaat het niet worden.
De vorige eigenaar zette alles in de olie of iets dergelijks.
De hele motor is een vette zooi.
Duidelijke is dat er weinig aandacht voor besteed was.
En veel buiten heeft moeten doorbrengen, in weer en wind.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Arnold

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1280
  • Geslacht: Man
  • Last Login:19 oktober 2019, 18:06:35
Re: BMW r 1100 RT Een oudje met een defect
« Reactie #26 Gepost op: 12 april 2016, 09:56:36 »
Ik heb wel eens aardige resultaten gekregen met Brillo.
Van die staalwolsponsjes met zeep er in.
Wel een vereiste, dat je ruim water neemt zodat het zeep goed vrij komt en niet te hard drukken, anders krijg je krassen.
"Pitten" in je chroom krijg je nooit helemaal weg. Chroom is namelijk poreus en als er lang water op staat, dringt het door de poriën door tot onder je chroomlaag. Hierdoor gaat de onderlaag corroderen en daardoor uitzetten en komt je chroom omhoog en breekt. (Goed verroest staal en ijzer lijkt soms net bladerdeeg.)
Als iets echt heel goed verchroomd is, is de onderlaag verkoperd en heb je hier iets minder last van omdat koper bij oxidatie minder uitzet als bijv. staal.
Bij kleine vlakke pitjes, kan polijsten ook een boel maskeren. Zijn het al van die "kratertjes", dan houdt het echt op.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: BMW r 1100 RT Een oudje met een defect
« Reactie #27 Gepost op: 12 april 2016, 12:33:20 »
[member=783]Arnold[/member] de uitlaat is van een rvs soort.
Deze heeft wel flink last van pitten op sommige plaatsen.
Ben wel al met staalwol en scott en nog wat sponsen bezig.
Dit lukt goed zover het niet te zwaar is gecorrodeerd.
De demperpot onder het blok was te erg.
De demper wat in het zicht zit best wel redelijk gekregen.
Krijg het idee dat de combinatie rvs en aluminium de boosdoener is.
Dit kan een galvanische werking geven.
Waardoor het rvs opvreet.

Enige oplossing voor zo mooi als nieuw , is een nieuwe.
Dat was niet de bedoeling dus zo schoon als mogelijk ben ik ook tevreden mee.
Na een stuk rijden zal er waarschijnlijk wel een beetje verkleuring op komen.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Arnold

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1280
  • Geslacht: Man
  • Last Login:19 oktober 2019, 18:06:35
Re: BMW r 1100 RT Een oudje met een defect
« Reactie #28 Gepost op: 12 april 2016, 13:49:02 »
100% RVS bestaat natuurlijk niet, al wordt het wel zo genoemd.
Zodra er staal (ijzer) in zit, kan het roesten, punt uit.
Kijk maar eens naar het RVS op zeeschepen. Zit nog wel eens een bruinige waas op.
Met RVS en aluminium, zal eerder het aluminium als het RVS wegvreten.
Zeker als er een beetje zout bij komt.....(zilte lucht, pekel......)
Er is ook een materiaal, wat vaak verkocht wordt als RVS, maar het eigenlijk niet echt is. Is goedkoper en ook minder hard. Inox. Uitlaten worden daar i.d.d.  nog wel eens van gemaakt, omdat het lichter èn goedkoper is als RVS. Lijkt ook vaak of het chroom is, want er zit ook chroom in verwerkt. Het glimt wat meer als RVS. Denk je dat je RVS hebt, en gaat ie alsnog roesten........ :025:

Offline Floris 500

  • 2 x 500
  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 532
  • Geslacht: Man
  • Last Login:28 januari 2019, 14:17:45
  • Honda VTR1000f
Re: BMW r 1100 RT Een oudje met een defect
« Reactie #29 Gepost op: 13 april 2016, 08:10:20 »
100% RVS bestaat natuurlijk niet, al wordt het wel zo genoemd.
Zodra er staal (ijzer) in zit, kan het roesten, punt uit.

Daar moet ik je even verbeteren, 100% RVS bestaat natuurlijk wel. Het is gewoon een legering van hoofdzakelijk ijzer, nikkel, koolstof en chroom. Als je dat hebt gemaakt heb je simpelweg gewoon RVS.

De misvatting dat RVS een afkorting is voor roestVRIJstaal zorgt voor je verwarring denk ik. RVS kan zeker roesten in bepaalde situaties, daarom wordt het liever roestVASTstaal genoemd.

Lijkt ook vaak of het chroom is, want er zit ook chroom in verwerkt. Het glimt wat meer als RVS. Denk je dat je RVS hebt, en gaat ie alsnog roesten........ :025:

In RVS zit dus altijd chroom. Je hebt gewoon verschillende soorten, de ene bewerkelijker/roestvaster dan de ander of bijvoorbeeld verschil in mogelijkheid tot harden.
It's sad that, in our blindness we gather thorns for flowers

Offline Arnold

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1280
  • Geslacht: Man
  • Last Login:19 oktober 2019, 18:06:35
Re: BMW r 1100 RT Een oudje met een defect
« Reactie #30 Gepost op: 13 april 2016, 08:52:53 »
Klopt helemaal, Floris, RVS staat officieel voor "roestvast". :054:
Maar aangezien bijna iedereen het heeft over "roestvrij", bedoelde ik in die context, dat 100% RVS niet bestaat, maar dat had ik er even bij moeten zetten......  :046:
Zit ook nog nikkel en koolstof in en soms zelfs titanium en mangaan en nog wat ander spul. De verhoudingen van deze stoffen bepalen dan weer de hardheid, roestvastheid en lasbaarheid. Oftewel veel kwaliteitsverschil afhankelijk waar je het voor nodig hebt en......wat het mag kosten :070:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 13755
  • Geslacht: Man
  • Last Login:02 mei 2017, 11:37:04
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: BMW r 1100 RT Een oudje met een defect
« Reactie #31 Gepost op: 13 april 2016, 13:00:49 »
En dan heb je nog de verschillende  soorten rvs...A2. A4. 304.316.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Floris 500

  • 2 x 500
  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 532
  • Geslacht: Man
  • Last Login:28 januari 2019, 14:17:45
  • Honda VTR1000f
Re: BMW r 1100 RT Een oudje met een defect
« Reactie #32 Gepost op: 13 april 2016, 13:35:45 »
Klopt helemaal, Floris, RVS staat officieel voor "roestvast". :054:
Maar aangezien bijna iedereen het heeft over "roestvrij", bedoelde ik in die context, dat 100% RVS niet bestaat, maar dat had ik er even bij moeten zetten......  :046:
Zit ook nog nikkel en koolstof in en soms zelfs titanium en mangaan en nog wat ander spul. De verhoudingen van deze stoffen bepalen dan weer de hardheid, roestvastheid en lasbaarheid. Oftewel veel kwaliteitsverschil afhankelijk waar je het voor nodig hebt en......wat het mag kosten :070:


Ah ok, snap je bedoeling dan ja. Klopt verder over de toevoegingen ja, vandaar dat ik in mijn post "hoofdzakelijk" ervoor had gezet.

En dan heb je nog de verschillende  soorten rvs...A2. A4. 304.316.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk



etc/etc inderdaad, tig mogelijkheden bij een legering.
It's sad that, in our blindness we gather thorns for flowers

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: BMW r 1100 RT Een oudje met een defect
« Reactie #33 Gepost op: 15 april 2016, 19:37:11 »


De bochten een stuk geschuurd met schuurlinnen.



De demper eerst flink in de olie laten staan.
Met scotch brite en olie flink op gepoetst.

BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: BMW r 1100 RT Een oudje met een defect
« Reactie #34 Gepost op: 15 april 2016, 19:42:11 »



Verder gaat het niet zonder schuurpapier.
Te ver aangevreten.



De volgende stap maar genomen.
Met zilverzand en een beetje luchtdruk kom je ook verder.
Dus maar gezandstraald.
de demper flink geschuurd.
En daarna met polijstpasta en een polijstschijf de demper redelijk gekregen.
Niet wat de verwachting was maar het ziet er schoon uit.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: BMW r 1100 RT Een oudje met een defect
« Reactie #35 Gepost op: 15 april 2016, 19:46:10 »



Voorvelg schoon gekregen met erg veel velgenreiniger.
En een nieuwe band.



Iets met een klep van de olie koeler,naar een rooster.
Lekker in de winter verwarming via de olie koeler.


BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4731
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:12:02
Re: BMW r 1100 RT Een oudje met een defect
« Reactie #36 Gepost op: 15 april 2016, 19:48:28 »



Lekker aan het poetsen.



En zo staat de BMW nu op de brug.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Ghulst

  • 3rd King Of ZMVC
  • ***
  • Berichten: 2690
  • Geslacht: Man
  • Last Login:20 oktober 2019, 22:08:01
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: BMW r 1100 RT Een oudje met een defect
« Reactie #37 Gepost op: 15 april 2016, 20:55:18 »
Zo... Die is meteen alweer €1000 meer waard [member=708]Dick[/member]! Mooi werk.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 13755
  • Geslacht: Man
  • Last Login:02 mei 2017, 11:37:04
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: BMW r 1100 RT Een oudje met een defect
« Reactie #38 Gepost op: 15 april 2016, 21:02:35 »
Netjes hoor. .......De uitlaat spuiten kan helaas niet anders stond die weer mooi in de bescherming!
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Arnold

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1280
  • Geslacht: Man
  • Last Login:19 oktober 2019, 18:06:35
Re: BMW r 1100 RT Een oudje met een defect
« Reactie #39 Gepost op: 15 april 2016, 21:27:18 »
Begint er aardig op te lijken, Dick.
Die uitlaten kan je nog wel netjes krijgen hoor.
Je hebt namelijk ook hittebestendige lak van "Hammerite", die kan tot 600 graden hebben. Ik heb 'm zelf staan in mat-zwart. Prima spul.
Geloof niet, dat je die in spuitversie hebt, maar als je de goede verdunning maakt kan je die met een goede kwast behoorlijk glad aanbrengen.
Je kan daarvoor het best ook Hammerite verdunner nemen.
Wel even opletten op de tijd tussen de verschillende lagen en de definitieve droogtijd.
Dat let namelijk nou bij Hammerite. Staat gewoon op het blikkie.
Voor het schoonmaken van je kwast niet die verdunner gebruiken, want die is daar te duur voor. Gewoon met thinner.
Succes. :054: