* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: En we hebben een APK voor motoren vanaf 2016  (gelezen 6442 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: En we hebben een APK voor motoren vanaf 2016
« Reactie #20 Gepost op: 04 juli 2013, 09:24:27 »
Zeker nu je steeds meer mensen hebt die winter en zomerbanden wisselen. Onze auto heeft altijd keuring in februari. Die zomerbanden worden dus nooit gekeurd.
En zo worden er bij sommige auto's heel veel dingen gewisseld. Ik heb wel gehoord van mensen die onderling een setje nette banden op velgen hadden, omdat de dagelijkse banden niet goedgekeurd waren voor straatgebruik. Katalysatoren, uitlaatsystemen, gordels, stoelen, verlichting, vering, kentekenplaten en bumpers die worden gemonteerd voor keuringen en daarna weer keurig worden opgeborgen en worden vervangen door niet straat-legaal materiaal. En laten we wel zijn, dat gaat bij motoren zeker ook gebeuren...

Offline Arnemuiden-RS

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1079
  • Geslacht: Man
Re: En we hebben een APK voor motoren vanaf 2016
« Reactie #21 Gepost op: 04 juli 2013, 11:22:34 »
Wij moeten ook even de middenpijp met cat terug zetten voor de keuring ja

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: En we hebben een APK voor motoren vanaf 2016
« Reactie #22 Gepost op: 05 juli 2013, 09:00:29 »
Wij moeten ook even de middenpijp met cat terug zetten voor de keuring ja

En dan valt dat nog wel mee. ;)

Offline Anthony

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 297
  • Geslacht: Man
  • Bob de Verbouwer
Re: En we hebben een APK voor motoren vanaf 2016
« Reactie #23 Gepost op: 05 juli 2013, 13:43:02 »
Ik maak me niet zo druk om de keuring van zowel de motor als de aanhanger als de caravan. Wel vind ik het zonde van het geld, want alle3 zijn in orde bij mij. Alhoewel ik me afvraag hoe ze mijn aanhanger APK plichtig willen stellen, wanneer deze geen kenteken heeft. Lijkt me lastig te controleren door de verschillende instanties. Daarnaast is een reperterende keuring om de 5 jaar nog altijd Periodiek. Alles hangt af van de randvoorwaarden. Deze moeten in heel Europa hetzelfde worden. Succes ermee!!!

Als we dan de keuringscriteria op een rijtje zetten voor de aanhanger cq caravan, hebben we daar zelf een groot aandeel in.
  • Frame;
  • Losbreek-reminrichting;
  • Rijwielgedeelte als in banden (voor banden zijn er al leeftijdsrestricties bij caravans-> max 6 jaar oud), lagers en schokbrekers ed;
  • Verlichting;
  • Bevestiging van gasflessen (alleen bij caravans)
Het kan onmogelijk om de integriteit van de installatie in de caravan gaan, daar dit niet van invloed is op het deelnemen aan het verkeer. Uiteindelijk controleer ik zelf op al het bovenstaande voorafgaande de vakantie. Alleen de oplooprem kan ik niet controleren, behalve door de handrem aan te trekken en te kijken of ik de caravan kan verplaatsen. Ook voel de werking van zo'n rem goed in de auto. Dat zou voor de enige toegevoegde waarde zijn. Ook de aanhanger controleer ik van tijd tot tijd al heeft deze geen kenteken.

Voor wat betreft motoren, zie ik geen totaal geen toegevoegde waarde. Geen van ons zal rijden met versleten banden, remschijven, remblokken, weggecorrodeerd frame ed. We volgen allemaal braaf BRAVOK. Wanneer er maar ergens een "nee" is, dan zullen we niet snel de weg opgaan. Ze zouden dan alleen kunnen afkeuren op een niet gasdicht uitlaatsysteem.

Aan de andere kant bestaat de MOT (de Engelse APK) al jaren voor motoren. Een auto zonder APK kopen we niet. Een motor, aanhanger of caravan daarop waarschijnlijk ook niet. De eigenaars worden dan wel gedwongen om hun zaakjes in orde te brengen. Al blijft het een momentopname.

En voor diegene, die wel bewust risico's willen nemen, helpt geen enkele APK voor welk voertuig dan ook. Het blijft toch allemaal je eigen verantwoording.

Kwikshit is een officiele keuringsinstantie. Die zullen het druk krijgen met het aanbod van motoren, aanhangers en caravans.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: En we hebben een APK voor motoren vanaf 2016
« Reactie #24 Gepost op: 07 juli 2013, 23:25:38 »
Aanhangers zonder eigen kenteken

....zoals mijn eigen karretje. ....sjips wordt dat de nieuwe melkkoe met een eigen kenteken dan...
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Anthony

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 297
  • Geslacht: Man
  • Bob de Verbouwer
Re: En we hebben een APK voor motoren vanaf 2016
« Reactie #25 Gepost op: 08 juli 2013, 11:12:00 »
Tja, het begrotingstekort moet toch ergens vandaan komen LOL

Offline Recycler

  • Beginnend ZMVCer
  • **
  • Berichten: 132
  • Geslacht: Man
  • Broem Broem Broem
Re: En we hebben een APK voor motoren vanaf 2016
« Reactie #26 Gepost op: 09 juli 2013, 15:46:59 »
Stel voor om al die skoeters ook aan te pakken, hup keuren die hap. En vervolgens de rollators en andere invalidekarretjes.
Zag in het weekend in Koudekerke zo'n bromding autootje waar het motorblok onderuit gedonderd was... :037: Stond zo'n snaak van een jaar of 16 beteuterd bij te kijken  :040:
Verder ben ik wel positief over deze aanpak....ben benieuwd of mijn brik wel door de keuring komt tzt  :042:

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4907
  • Geslacht: Man
Re: En we hebben een APK voor motoren vanaf 2016
« Reactie #27 Gepost op: 01 oktober 2016, 17:30:31 »
Nog steeds geen apk voor motoren. :)
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij motor rijden

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: En we hebben een APK voor motoren vanaf 2016
« Reactie #28 Gepost op: 01 oktober 2016, 18:40:14 »
Ssssssssssssssssssst  :020:

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
20 Reacties
4893 Gelezen
Laatste bericht 20 oktober 2010, 21:21:21
door Lil-Devil
39 Reacties
7919 Gelezen
Laatste bericht 19 januari 2012, 21:08:07
door Aladin
71 Reacties
18172 Gelezen
Laatste bericht 02 februari 2012, 15:00:13
door Peugeot103
0 Reacties
1818 Gelezen
Laatste bericht 11 februari 2012, 14:06:05
door Stealth
14 Reacties
4812 Gelezen
Laatste bericht 21 december 2013, 11:44:08
door Oemoemenoe