Ok, vanwege een beetje verwarring in de planning, moet ik morgen toch echt met de DR800 weg. Nou is dat natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar als dat ding bij elke stop uitvalt (of zelfs als je de koppeling te lang in houdt), dan wordt dat eigenlijk een behoorlijk gevaarlijk geheel. Dus zat er vanmiddag maar een ding op. De DR moest zo snel mogelijk uit elkaar om te kijken of ik het probleem gemakkelijk zou kunnen oplossen.
Het uitvallen deed zich alleen voor bij stationair draaien, verder trekt hij als een malle. Ik heb de 160 aangetikt, maar vanwege de wat versleten banden met grove noppen en de neiging tot wild kwispelen, heb ik het daar maar bij gehouden. Ofwel, hij krijgt dus duidelijk genoeg brandstof. De stationair circuits van de carburateurs zouden natuurlijk verstopt kunnen zitten, maar de kans daarop is vrij klein als hij verder zo goed trekt en nergens hapert. Om de carburateurs schoon te maken, had ik al wel een ultrasoon reiniger gekocht, dus die stond ook al in de startblokken.
Tijd om de schroevendraaiers te pakken. Opvallend bij dit ding is, dat Suzuki heeft geprobeerd om echt alle verschillende soorten bouten, moeren en schroeven zo veel mogelijk door elkaar te gebruiken. Echt belachelijk. In vergelijking hiermee was de Tiger 900 een makkie.
Om bij de carburateurs te komen, moet wel de tank eraf. En omdat een benzineleiding achterlangs een framebuis loopt, moesten de zijkappen er dus ook aan geloven. Voor je het weet staat er dan een gestript frame voor je neus. Nou ja, dan heb ik dat ook maar weer eens gedaan.
De leidingen zagen er sowieso wat sjofel uit, dus was het logisch om meteen even het benzinefilter en de leidingen tussen de benzinekraan en de carburateurs te vervangen. Wat schetst mijn verbazing als ik de benzinepomp los maak:
Dat geeft natuurlijk altijd problemen. De pomp wordt door middel van vacuum aangestuurd, dus daar maar eens beginnen. Even een rondje langs Motoport en met een nieuw K&N benzinefilter en wat decimeters nieuwe slang de boel weer in elkaar gezet. En kijk aan:
https://flic.kr/p/S9pyta']
DR800 stationair[/URL]
(Klik om de video te bekijken.)
Om een lang verhaal nog langer te maken, hij loopt weer. Ik heb even een snel rondje Goes gedaan en de DR loopt als nooit te voren. Ineens had ik geen choke meer nodig na het einde van de straat en waar ik ook stopte, de DR bleef gewoon vrolijk doordraaien. Dat maakt mij weer blij.
Oh, en om andere redenen heb ik nog wat foto's van de carbs gemaakt. Voor degene die het leuk vinden. Of die weten welke carbs dit precies zijn, want ze zitten niet standaard op de DR800.
(Oh, en voor dit project had ik dus mijn ultrasoon reiniger helemaal niet nodig. Dus zal ik een nieuw projectje moeten gaan vinden om hem te proberen...
)