* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: ghulst's Tiger  (gelezen 3235 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
ghulst's Tiger
« Gepost op: 01 september 2019, 22:44:47 »
Ach, een nieuwe motor, een nieuw topic. ;)



Het verhaal begint in ergens in juni als de vorige eigenaar de Tiger te koop zet. Ik negeer hem een poosje, maar het begint toch te kriebelen aangezien de DR800S ook net weg is. Ik heb nog een BMW R800GS overwogen, maar ik ben ooit eens bij de 1993 Tiger (de rode) uitgekomen omdat ik in 2014 Thièrry bij Motoport een Tiger 800XC mee kreeg om te proberen. Ik vond het een heerlijke machine. Wat meer power dan mijn Transalp en wat stabieler dan de XT660Z die ik een paar weken daarvoor geprobeerd had. Maar ja, het budget reikte niet tot een nieuwe machine, dus teruggezet en gaan zoeken naar een Tiger. Dat is toen de rode geworden. Nu ik weer op zoek was, leek de Tiger mij wel een heel fijn apparaat om te hebben ter vervanging van de BMW R1150GS. Een stukje lichter, met de driecilinder een stukje speelser en met wat meer vermogen. dus na een paar weken negeren een bod gedaan naar de vorige eigenaar. Verrassend genoeg werd het bod geaccepteerd. Eind juli met al mijn spullen in de trein naar Purmerend om de Tiger daar op te halen. Helaas was de proefrit van korte duur. Na een goede 400 meter en een noodstop-test, viel de motor uit en wilde niet meer starten. Bij nameten bleek de motor niet te laden en de accu een eind heen. Daar kon ik niet op naar huis. Ik keerde onverrichterzake terug, met een berg excuses van een zeer ongelukkige verkoper.
De afspraak was eigenlijk dat de vorige eigenaar de motor zou laten repareren, maar hij was verder niet handig. Tijdens mijn vakantie kreeg ik dan ook ineens een appje met een tegenaanbod. De motor zoals hij stond, maar dan thuisgebracht. Na wat nadenken heb ik besloten om het maar te doen. Er moest in ieder geval een nieuwe accu in, waarschijnlijk en nieuwe spanningsregelaar en als het allemaal fout zou zijn, een nieuwe dynamo. Allemaal dingen die ik in principe gewoon hier in de garage kan doen. Meteen een paar dingen besteld, zodat de onderdelen er zouden zijn als ik thuis kwam.
De motor kwam op een donderdagavond voor een druk weekend en een drukke week, maar gelukkig kon ik maandagavond nog wat tijd vrijmaken voor een nieuwe accu en het strippen van de voorkant voor de spanningsregelaar. Het was een rottige klus (Tigers staan er niet om bekend dat het makkelijke sleutelmachines zijn), maar het is gelukt en de Tiger laadde weer als vanouds.



De afgelopen week een paar keer op en neer naar Vlissingen geweest naar volle tevredenheid. Natuurlijk een poetsbeurtje gegeven, want hij was nogal smerig. En intussen een setje Triumph Adventure koffers op de kop getikt met een rek. Het rek bleek redelijk simpel te monteren, tenminste, als je de rubber pluggen uit de schroefdraad kunt draaien. Helaas zaten die bij mij zo vast, dat ik ze hardhandig heb moeten verwijderen en de draad flink heb moeten opschonen. Maar na 2,5 uur rotzooien zat het rek er op en kan er bagage mee. Het enige waar ik me wel over verwonder, is dat de koffers speling hebben. Het hoort blijkbaar af fabriek zo, maar ik vind het toch vreemd. Eens kijken of ik daar nog wat aan kan/moet doen



De koffers zitten ook nog vol met allerhande stickers, dus daar moet ik ook nog even mee aan de gang, want dat hoeft van mij niet zo. ;)

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten, rij ik ook vrijwel altijd met een topkoffer rond. Ik heb geen Triumph Adventure koffer kunnen vinden, dus gaat mijn oude Givi gewoon terug. Dat was nog wel even een puzzel, want achterop de Tiger zit alleen een soort kunststof dekje om het water buiten te houden. daar kun je dus geen topkoffer op vastzetten. Na wat zoeken een IBEX topkofferrek gekocht speciaal voor de Tiger. Daar dan weer een paar extra gaten in geboord en daarna de Givi prima vast kunnen zetten. Een mooie oplossing zonder al te veel gedoe en voor niet al te veel geld.



Binnenkort maar eens een foto sturen met de koffers en in een beetje een leuke omgeving. ;)

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4907
  • Geslacht: Man
Re: ghulst's Tiger
« Reactie #1 Gepost op: 02 september 2019, 12:47:13 »
Mooie motor.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij motor rijden

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: ghulst's Tiger
« Reactie #2 Gepost op: 02 september 2019, 18:22:52 »
Bedankt Dick! Inmiddels uitgevonden dat de koffers inderdaad speling horen te hebben rondom het ophangpunt en dat dat dus niets is om je zorgen over te maken.

Morgen Motoport eens bellen, want bij de motor zaten 3 cilinders, dus het zou mogelijk moeten zijn om de sloten van de koffers om te zetten naar de cilinders die ook op de sleutel van de motor passen. Dat zou het gemak wel weer groter maken.

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: ghulst's Tiger
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2019, 17:01:23 »
De koffers zitten er op. Vanmiddag nog even bij MotoPort geweest. In eerste instantie zeiden ze dat ze de sloten konden wisselen, maar uiteindelijk moesten ze daar -helaas- op terugkomen.


 
In ieder geval staat de Tiger nu wel reisklaar. Vanochtend bij Motorbanden Zeeland nog even een nieuwe Conti Trail Attack 3 om het voorwiel laten leggen met een nieuwe binnenband. Bij het uitbalanceren bleek dat een van de wiellagers ook stuk was, dus meteen twee nieuwe laten zetten. (Dan is het handig dat iemand anders dat voor je doet, want die zaten ongelofelijk vast.)

Maar goed, dit is dus de Tiger zoals hij er nu staat. Met de topkoffer en de Adventure zijkoffers. Meestal rij ik alleen met de topkoffer rond, maar voor het weekend zijn de zijkoffers ook wel handig. En er zitten leuke opties op, zoals een brandblusser, een EHBO pakketje en een fles. Ik heb geen idee waar de vorige eigenaar de fles voor gebruikte, maar misschien dat ik er maar benzine in meeneem of zo...


Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3496
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: ghulst's Tiger
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2019, 21:18:55 »
flinke koffers. daar kun je een maand me van huis..  :007:
Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: ghulst's Tiger
« Reactie #5 Gepost op: 12 september 2019, 05:52:00 »
flinke koffers. daar kun je een maand me van huis..  :007:
LOL, klopt. Nou ja, met de linker dan, de rechter heeft een flinke uitsparing voor de uitlaat en daardoor zit daar een stuk minder ruimte in. Maar goed, zeker met de topkoffer erbij, heb ik echt wel ruimte genoeg. Normaal gesproken blijven de zijkoffers overigens gewoon thuis. De topkoffer zit wel vrijwel altijd op de Tiger. Daar kan namelijk makkelijk mijn tas met laptop etc. in voor onderweg. Als ik dan aangekomen ben op de plaats waar k die dag werk, dan kunnen mijn helm, motorbroek en motorschoenen daar in, zodat ik daar niet mee loop te slepen.

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: ghulst's Tiger
« Reactie #6 Gepost op: 16 september 2019, 22:37:30 »

Afgelopen weekend naar Luxemburg gereden. In totaal een dikke 1000km op de Tiger gezet zonder problemen en meteen de voorband even ingereden. ;)


Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3496
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: ghulst's Tiger
« Reactie #7 Gepost op: 17 september 2019, 06:08:56 »
Heerlijk rijden daar. Wij gaan in oktober nog even een weekendje.

Bevalt de tiger nog goed?
Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: ghulst's Tiger
« Reactie #8 Gepost op: 17 september 2019, 16:48:45 »
Ja hoor, de Tiger bevalt nog goed. Het verbruik ook. Zeker niet rustig aan gedaan, maar over de hele trip gemiddeld 1:19  :034:

Offline Veloce

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 229
Re: ghulst's Tiger
« Reactie #9 Gepost op: 17 september 2019, 19:11:23 »
Niet echt zuinig vind ik, mijn F800GS verbruik ruim 1:24 (Op vakantie)

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: ghulst's Tiger
« Reactie #10 Gepost op: 17 september 2019, 22:47:54 »
Niet echt zuinig vind ik, mijn F800GS verbruik ruim 1:24 (Op vakantie)
Dat ligt eraan. Van de 1050+km zat er wel 500km snelweg in om in Luxemburg te komen en terug en dat hebben we zelden onder de 140 afgeraffeld... Dat vind ik dan toch niet gek. Met eerdere motoren haalde ik dat niet. ;)

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: ghulst's Tiger
« Reactie #11 Gepost op: 18 september 2019, 12:16:21 »
Anderhalve maand geleden twee dagen naar de Eifel en Luxemburg geweest op mn 999. Was eigenlijk wel verrast dat ie op lange afstanden (snelweg) met 150/165 km/h gewoon makkelijk 1:19 loopt.  :048:
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: ghulst's Tiger
« Reactie #12 Gepost op: 18 september 2019, 17:21:03 »
Lekker. Maar de 999 is wel wat aerodynamischer dan de Tiger, denk ik. ;) Als hij ooit loopt, dan ben ik benieuwd hoe zuinig de 600SS dan is. ;)

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: ghulst's Tiger
« Reactie #13 Gepost op: 23 oktober 2019, 21:32:08 »
Natuurlijk gebeurt er ook nog wat met de Tiger... Helaas niet positief... Ik ben er vandaag mee naar Vlissingen gereden en onderweg kwam het schakelpedaal niet meer omhoog. :( Best lastig als je in 6 van de snelweg af komt en dan bij de verkeerslichten moet stoppen in 1...

Dus er moet weer wat gesleuteld worden. Eerst maar eens opzoeken hoe, wat en waar...

Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3496
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: ghulst's Tiger
« Reactie #14 Gepost op: 23 oktober 2019, 23:37:32 »
oeps... dat is mooi k*t
Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: ghulst's Tiger
« Reactie #15 Gepost op: 24 oktober 2019, 11:23:15 »
oeps... dat is mooi k*t
Best wel, omdat ik er nu achter ben dat de koppeling er helemaal uit moet en de kooi ook. :(

Even kijken of ik meteen het koppelingshuis vervang, want die van mij heeft wat pekelschade.

Offline Oemoemenoe

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 343
  • Geslacht: Man
Re: ghulst's Tiger
« Reactie #16 Gepost op: 26 oktober 2019, 12:43:30 »
zo blijf je bezig he , van welke jaar is deze tiger ?

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: ghulst's Tiger
« Reactie #17 Gepost op: 26 oktober 2019, 22:26:05 »
Deze is van 2011. Dus aan het begin van de serie. ;)

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4907
  • Geslacht: Man
Re: ghulst's Tiger
« Reactie #18 Gepost op: 27 oktober 2019, 20:05:29 »
Lekker bezig
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij motor rijden

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: ghulst's Tiger
« Reactie #19 Gepost op: 27 oktober 2019, 23:12:46 »
Nou ja, dat bezig zijn, dat gaat nog komen. Eerst moeten er wat dingen uit de weg, maar dat gaat wel binnenkort gebeuren. Hij moet namelijk wel rijden. Zeker zolang ik er nog geen tweede rijdende motor naast heb staan. ;)

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
387 Reacties
38926 Gelezen
Laatste bericht 10 januari 2018, 11:34:35
door Passie