* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Proefrit Harley-Davidson Livewire  (gelezen 1116 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3273
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Proefrit Harley-Davidson Livewire
« Gepost op: 17 oktober 2020, 14:59:41 »


Vorig jaar heeft H-D de Livewire uitgebracht. Hun eerste volledig Elektrische motor. Ik had er wel eens naar gekeken, maar hij stond nog niet in Goes, dus heb ik er ook geen werk van gemaakt. Ik heb wel al eens een Zero SR/F gereden, waar ik eerder al wel eens iets over geschreven heb.
Vorige maand startte op Apple TV de nieuwe serie Long Way Up waarin Charley Boorman en Ewan McGregor van het zuiden van Zuid Amerika omhoog rijden naar Los Angeles. Verrassend genoeg deze keer niet op BMW GS’en (Long way Round, Long Way Down), maar op Harley-Davidson Livewire’s. Een mooie reden voor H-D om een marketing offensief te beginnen en voor mij om de vraag voor een proefrit tegen te komen op mijn Facebook timeline. Dus het formulier ingevuld en de volgende dag een mailtje van Erik van MotoPort Goes in mijn mailbox. Vandaag zou het droog zijn en ik had wat tijd, dus maar eens gereageerd en om 11:00 stond de Livewire voor me klaar.



Heel eerlijk, het is een stoer ding. Hij ziet er leuk uit, al weet ik niet of ik die plek van het achterlicht en de nummerplaat echt mooi vind. De voorkant is in ieder geval mooier. De zit is wel goed, al zit je natuurlijk flink voorover en zitten je knieën in een sportieve hoek. Starten hoef je niet, gewoon het gas opendraaien en weg. Nou ja, daar moet je dus wel mee uitkijken. De Livewire doet 0-100 in 3 seconden en hij sleurt er dan ook behoorlijk aan. Zeker vanuit stilstand. Nog leuker zijn de tussensprintjes als je even iemand in wilt halen. Let op je rijbewijs, want dat ben je op alle wegen in een mum van tijd kwijt. De eco-modus geeft dan ook nog regeneratief remmen, waardoor de motor afremt als je het gas dichtdoet en daarmee energie opslaat die je later weer kunt gebruiken. Dat remmen bij gas dicht is wel lekker en ik vind het jammer dat het er alleen maar in eco-modus op zit, want dat zou -naar mijn mening- de motor een stuk prettiger maken. De regen-modus is prima voor beginners, de normale modus als je je hand al wat onder controle hebt en de sport modus eigenlijk alleen maar als je weet wat je doet of in complete hooligan modus zit. Wat een beest is het dan. Direct reageren met vol vermogen op elke spiertrekking in je rechterhand. *BOEM* en weg. Ik haalde even een vrachtwagen in op een 80 weg en dan ben je bijna op dubbel de maximale snelheid voordat je bij de cabine bent.

Super leuk vind ik wel het contact met je omgeving. Je hoort alles om je heen, want naast het hoge gezoem hoor je niet veel van de Livewire, in tegenstelling tot al het andere dat H-D maakt. Je hoort de vogels nog fluiten als je er onderdoor rijdt. Een hele andere motor-ervaring dus.



Minpunten? Ja, die zijn er zeker ook. De spiegels leken er meer op te zitten ter versiering dan om mij overzicht te geven. Nou ben ik ook vooral allroads gewend, dus dat scheelt ook, maar ik zag er geen steek in. Alleen als ik mijn arm en schouder helemaal weghaalde, kreeg ik een idee van wat er achter mij gebeurde. Daarnaast lijkt de motor bij stilstand een soort ‘hartslag’ te hebben waarbij je heel zachtjes een soort tikje naar voren krijgt, zonder dat de motor zich verplaatst. Dat is in het begin niet erg, maar als je lang moet wachten, wordt het vervelend, vond ik. En wat mij betreft mag je wel wat rechter zitten en wat minder kniehoek hebben. Ik ben dan misschien ook niet de doelgroep voor de motor.



Mijn eindoordeel? Super speelgoed. Fijne motor om jezelf mee uit te leven en voor wat woon-werk verkeer in aardig weer, want windbescherming zit er verder niet op. Als je een grote grijns op je gezicht wilt hebben en je wilt eens een andere naked, dan is dit een hele mooie optie. Al is hij wel aanzienlijk duurder dan andere nakeds en zul je na 160km echt wel aan de stekker moeten.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2021, 17:38:45 door Ghulst »

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: Proefrit Harley-Davidson Livewire
« Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2020, 16:00:17 »
Lekker kunnen genieten zo te lezen.
Dat bij stilstand zich willen verplaatsen.
Zou je denken de rem er op te houden.
Of werkt dat niet.....
De haalbare afstand scheelt best veel als je wat rustiger weg scheurt.
Kun je lekker een middag door de provincie over de binnenwegen rond tuffen.
Scheelt dat je met een benzine Harley ook niet als een dolle tekeer gaat.
Gaat hij stuk of loopt warm...
Zijn gemaakt om lekker rond te rijden en van de omgeving te kunnen genieten.

En die 160 km wordt dan best een stuk langer
Je heb nog een rode (Ducati)motor waar je op benzine de 200 km alleen haalt met rustig rijden.
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3273
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Proefrit Harley-Davidson Livewire
« Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2020, 19:16:46 »
Lekker kunnen genieten zo te lezen.
Ja hoor, zeker. :)


Dat bij stilstand zich willen verplaatsen.
Zou je denken de rem er op te houden.
Of werkt dat niet.....
Nee, dat werkt niet. Hij verplaatst zich ook eigenlijk niet echt. Het is meer een soort schokje dat door de motor gaat. Alsof er een hart in klopt of zo...


De haalbare afstand scheelt best veel als je wat rustiger weg scheurt.
Kun je lekker een middag door de provincie over de binnenwegen rond tuffen.
Dat wel, maar 90% van de tijd is mijn motor een werkpaard en moet het mij naar klanten brengen met een computer etc. aan boord. Dat is dus niet helemaal waar de Livewire geschikt voor is. Wel om lekker op rond te scheuren ter ontspanning. Ik denk dat je er vast wel rustig op kunt toeren, maar dat gaat wel moeite kosten. Dit is wat dat betreft zeker geen traditionele H-D. Dit is meer een concurrent voor de speel-nakeds van andere merken.


Je heb nog een rode (Ducati)motor waar je op benzine de 200 km alleen haalt met rustig rijden.
Die moet dan eerst nog wel af. ;)

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
11 Reacties
3553 Gelezen
Laatste bericht 03 september 2012, 20:04:40
door Thervain
2 Reacties
2267 Gelezen
Laatste bericht 18 oktober 2015, 16:09:00
door Ghulst