* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Arne’s avonturen op twee wielen…  (gelezen 2110 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Arne’s avonturen op twee wielen…
« Gepost op: 08 juni 2021, 20:58:38 »


Ik heb de Tiger inmiddels bijna twee jaar. Voor mij, is dat echt wel een behoorlijke tijd. Een eerlijke bekentenis is wel, dat ik hem vorig jaar natuurlijk vrijwel niet gebruikt heb en dit jaar staan er ook nog niet heel veel kilometers bij. Maar goed, ik heb hem al wel weer bijna 2 jaar. In die twee jaar ben ik eigenlijk vooral wel tevreden met de Tiger. Hij rijdt goed, gedraagt zich voorbeeldig en als ik hem nodig heb, dan doet hij het ook. Wat wil je nog meer. Toch?



Toch werd mijn aandacht getrokken door een 2009 R1200 GS Adventure die Thierry Witteveen had staan en een 2013 GS die er naast stond. Gewoon, omdat ik die GS'en toch ook wel erg leuk blijf vinden. Dus, op een regenachtige zaterdagmiddag, was ik met de bus in de buurt en ben even langgeweest. Natuurlijk scheen toen de zon en had ik niets bij me om te rijden. Tegenvaller. De motoren waren wel weer leuk om te bekijken en om op te zitten. Een goed gesprek met Thierry zette me ook wel aan het denken. De Tiger heb ik privé en als ondernemer zijn er andere mogelijkheden, waar je ook echt nog wel voordelen uit kunt halen. Dat zette me wel aan het denken. Het gaat op dit moment behoorlijk goed met de zaak en de Belastingdienst profiteert daar uiteraard ook van. Dan is het natuurlijk leuker om te denken over opties die er voor zorgen dat de Belastingdienst ook weer wat aan je teruggeeft. Zo kun je bij 10% zakelijke kilometers de BTW terugvragen van je motor. Dat scheelt een behoorlijke klap geld. Daarnaast kun je 'alle nodige accessoires' volledig aftrekken en ik ben aan het kijken naar een nieuw pak en een nieuwe helm... Dat zet je wel aan het denken. Dus ben ik de mogelijkheden maar eens gaan bekijken.

Natuurlijk ben ik een liefhebber van motoren in de breedste zin. Mijn voorkeur is natuurlijk wel een allroad motor, dus daarmee baken je het al wel een beetje verder af. Dan heb je natuurlijk mijn ervaringen met merken en motoren die ik heb gehad en de dingen die ik leuk vind. Dan kom ik al snel op een leuk rijtje motoren uit, die ik wel eens zou willen bekijken en overwegen. Daarbij is geld niet de belangrijkste factor. Daarbij heeft BMW bijvoorbeeld ook weer een leuke regeling voor zakelijke motoren waardoor het een stuk makkelijker wordt om een 1250GS voor de deur te zetten.

Het lijstje? (Niet in een bepaalde volgorde of voorkeur.)
  • Yamaha Ténéré 700
  • KTM 890 Adventure R
  • Ducati Multistrada 1260 Enduro
  • Ducati Multistrada V4S
  • Triumph Tiger 900 Rally Pro
  • Honda Africa Twin 1100 (L of Adventure Sport)
  • BMW R1250GS

Hoewel ze prijstechnisch wel aantrekkelijk zijn, of ik ze om een andere reden leuk vind, heb ik deze al wel even aan de zijkant gezet:
  • Moto Guzzi V85 TT Travel
  • Suzuki Vstrom 1050XT
  • Royal Enfield Himalayan

Toevoegingen aan de lijst zijn natuurlijk welkom. De eeuwige dilemma blijft natuurlijk, dat ik die rechte zitpositie heel prettig vind. Daarnaast heb ik graag het gevoel dat ik er een lange reis op kan maken, terwijl dat de laatste jaren eigenlijk ook weinig gebeurd is. Toch vind ik het moeilijk om dat los te laten. ;) Ook het idee dat je er ook offroad wat mee kunt doen, blijft wel trekken. Al doe ik dat nu eigenlijk ook vrijwel niet. Zoveel ruimte is er in Zeeland ook niet om dat (legaal) te doen. Dus het blijft bij af en toe een grindpad.

Het is een nieuwe ontdekkingstocht. Ik heb geen idee of ik het ook ga doen, maar financieel is het wel aantrekkelijk om die stap te zetten. Het is in ieder geval leuk om het verhaal hier neer te zetten. ;)
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2024, 23:18:15 door Ghulst »

Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3496
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: Ik ben heel tevreden, maar...
« Reactie #1 Gepost op: 08 juni 2021, 21:15:53 »
Eerlijk?. De Tiger valt af. Geen beleving en weinig pit.

De v strom is saai. Ben je na 4 maanden echt wel op uitgekeken. Ding doet alles gewoon te makkelijk..

De t7 ja  geweldig leuk speelgoed. Perfect voor offroad. Maar op de weg ga je van het zadel en de minimale windbescherming. Niet gelukkig worden. 

Duc. LeuK. Maar ik zou zijn lichtere broertje nemen. Maar dat is gevoels kwestie. Je er nog nooit mee gereden. Met een Duc.

De BMW. Ikzelf geen fan. Maar dit gaat om jou. Ja voor jou zakelijk een prima. Motor met een berg opties.

De Honda ja . Goedkoper dan een BMW. Maar net zo leuk. Zelfs nog in dct te nemen. Ik zelf sta daar niet negatief tegenover. Hou er rekening mee. De meeste schieten hè af omdat hij tevroeg zelf schakeld. Maar door de knoppen kun je hem overrulen en na 1500km. Neemt de motor jouw schakelpatroon over. Maar 1500km. Halen de meeste mensen tijdens de. Proefrit niet ...

Ga lekker proefrijden dat is nog altijd veel beter dan lijstjes en cijfers.

Het gaat om ook om het gevoel. De beleving. De Fun. En ergens onderaan de lijst de €€€€€.

Verstuurd vanaf mijn CPH2207 met Tapatalk

Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Ik ben heel tevreden, maar...
« Reactie #2 Gepost op: 08 juni 2021, 21:32:20 »
Goed, het was een mooie zaterdag en in de buurt zat iedereen volgepland, dus mijn eerste stop was Motoport Rockanje. Een voordeel is wel, dat ze zowel KTM als Yamaha dealer zijn. Ik had ze eigenlijk vooral als KTM dealer gevonden, maar toen ik daar kwam, stonden er behoorlijk wat leuke motoren klaar. Ik had een afspraak gemaakt om een rondje te gaan rijden met de KTM 890 Adventure R en die stond dan ook voor mij te glimmen in de zon.



In de eerste meters van de rit, merkte ik al, dat de KTM heel wendbaar is. Wat dat betreft vond ik het meteen een leuke motor. Maar tegelijkertijd had ik ook een wat onbehaaglijk gevoel bij de bediening. Het schakelpedaal was zo licht, dat ik in eerste instantie bang was dat ik hem zou slopen. En ik had nu mijn motorschoenen aan. Ik denk, dat je dat schakelen niet eens voelt met je cross laarzen. ;) De motor rijdt best leuk, maar ik miste ook de trekkracht van onderuit. Ik kom er steeds meer achter, dat ik een 'luie motorrijder' ben. Ik rij graag op trekkracht en niet op vermogen. Dus schakel ik vaak bij lagere toeren en verwacht ik wat soepelheid om vanuit die lage toeren wel door te kunnen trekken. De KTM is een toerenmachine. Je moet echt twee versnellingen lager rijden dan anders, om het gevoel te krijgen dat de KTM het naar zijn zin heeft. Meer in hooligan mode dus. En eigenlijk voel ik me daar niet echt lekker bij.



Toen ik terugkwam bij Motoport Rockanje, stond daar ook een Yamaha Ténéré 700 met een groene plaat erop. Na een kort gesprek was ik weer onderweg, op eigenlijk een hele andere motor. Grappig genoeg, zei de verkoper bij Motoport dat ik de KTM echt wel een leukere motor zou vinden. De realiteit was alleen heel anders. De Yamaha paste veel meer bij het karakter dat ik zocht. Meer trekkracht onderin en minder gericht op toeren draaien. Eigenlijk heb ik met de T700 heel veel lol gehad op de kleinere wegen rondom Rockanje. De T700 is prima handelbaar en hij gaf behoorlijk wat vertrouwen. Daarnaast vind ik hem er super leuk uitzien. Wel het soort motor waar ik ook gewoon graag naar kijken. De Rally Edition vind ik nog gaver dan degene die ik gereden heb. De kleuren helpen daar ook wel bij natuurlijk. Maar er zijn er ook nadelen. Na een half uurtje op de motor, had ik een behoorlijk houten kont. Voor mij had het zadel echt helemaal geen comfort. Daarnaast is het ruitje leuk, maar het gaf me vrijwel geen windbescherming. Dat zijn wel nadelen en ik heb het eigenlijk helemaal niet echt op een snelweg geprobeerd...

In ieder geval twee opties gereden, maar ik denk niet dat een van deze twee opties het gaat worden. De Yamaha heeft nog een kans, maar dan alleen als iemand een mooie ruit en een comfortabeler zadel vindt. ;)

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Ik ben heel tevreden, maar...
« Reactie #3 Gepost op: 08 juni 2021, 21:48:21 »
@Motormuis Over de Vstrom hoor ik al jaren dat het een prima machine is, maar met weinig persoonlijkheid. Dus was die voor mij al afgevallen.

De T7 is inderdaad leuk speelgoed, maar het zadel en het ruitje vond ik ook de manco. Zie de post net na jouw reactie. Je hebt best goede voorspellende gaven. ;)

Ik heb eerder een GS gehad en vond het een heerlijke motor. Nou moet ik ook eerlijk zeggen, dat ik de 1250GS wel echt altijd groot gevonden heb. In ieder geval voor het zicht. Geen idee hoe dat gaat met rijden, maar ik ga bij de GS ook zeker kijken hoe ik er lopend mee kan manoeuvreren, want dat moet ik hier in de schuur ook. Overigens zal ik dat bij de andere ook wel doen.

Op de Duc kom ik zo even terug.

Ik heb een zwak voor de Africa Twin. Dat komt natuurlijk door mijn Transalp-en en de wens die ik toen had om een Africa Twin XRV750T te kopen. Die is er nooit gekomen en in plaats daarvan kwam de originele 1993 Tiger 900 in mijn garage staan. De nieuwe Africa Twin vind ik wel een mooi ding om te zien, vandaar ook mijn vraag in jouw draadje over jouw ervaringen. ;)

Op de Tiger ga ik nog rijden. Ik heb nu natuurlijk ook een Tiger 800XC en ik moet zeggen dat ik het niet eens ben met geen beleving en weinig pit. Je moet wel weer wat hoger de toeren in om de triple echt lekker wakker te maken. Ik heb wel begrepen dat de nieuwe krukas op de nieuwe 900 een veel betere motor oplevert ook voor offroad, dus ik ben vooral benieuwd. De Rally Pro zit in ieder geval ook vol leuke opties als verwarmde zadels en zo. Geen idee of ik daar echt op zit te wachten, maar het zit er standaard op. Omdat ik veel snelwegkilometers maak, is de cruise control dan wel weer prettig. Daar kom ik zo ook nog wel even op terug. ;)

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Ik ben heel tevreden, maar...
« Reactie #4 Gepost op: 08 juni 2021, 22:03:06 »
Een hoop lees- en tikwerk vanavond. Om even wat in te halen. ;)



Afgelopen vrijdag ben ik met de Saab bij een tuner langs gegaan, om de Saab op 260pk en ongeveer 400Nm te krijgen. Het verschil is merkbaar. Behoorlijk tevreden over. Bijkomend voordeel was, dat ik al bij Breda was, dus Zaltbommel was bijna om te hoek. Zeker met de kap neer, was het echt geen straf om een stukje om te rijden. Ik heb nu natuurlijk mijn nukkige Super Sport in de garage staan, dus leek het mij wel leuk om eens te kijken hoe de Multistrada rijdt. Daarbij heeft Ducati Zaltbommel nu nog een Multistrada 1260 Enduro als demo staan. Het is helaas wel de laatste, want Ducati is nu helemaal over op de nieuwe V4 en V4S.



In oktober moest ik naar Ede voor een radio interview en op de terugweg was ik al eens in Zaltbommel gestopt. Toen stonden er nog twee 1260 Enduro's. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel meteen voor de looks viel. Wat een ding. De afwerking is ook wel heel gaaf. Hij is niet gespoten, want de kleur zit helemaal in de kunststof delen. Daarbij is het zadel smal tussen je benen, maar comfortabel om op te zitten. Dat viel me alles mee, na de vorige series Multistrada die ik gereden had. Daarnaast vond ik de Enduro hel veel vertrouwen geven. Bij de derde bocht ging hij al lekker plat en over een dijkje langs de Waal was het gewoon leuk om de motor van het ene op het andere oor te leggen. De Enduro is ook wel meer een toeren-machine. Het liefst zit hij een versnelling onder wat je normaal gesproken zou rijden. Het kan ook wel een versnelling hoger, maar als je dan het gas opentrekt, dan heeft hij even nodig om zichzelf in gang te trekken. Als je een versnelling lager zit, dan heb je dat helemaal niet. Zit je dan aan het gas, dan springt de Multistrada vooruit als een jonge hond waar je een bal voor weggooit. Hij geeft je dan ook wel gevoel dat hij er echt zin in heeft om los te gaan. Al rijdt hij bij lagere toeren zeker ook niet vervelend.



Bij terugkomst stond de V4S al voor mij klaar. Een hele andere machine. Geen twin meer, maar vier cilinders en de recensies die ik de laatste tijd gelezen had, waren zeer lovend. Vaak zetten ze bij Ducati's allerlei kanttekeningen, maar deze versloeg in Motoplus tot twee keer toe bijna de 1250GS op punten. Als hij wat zuiniger was geweest met benzine, had hij het gewonnen. Ik stapte dan ook met hoge verwachtingen op. Natuurlijk ook een keyless start en een stuk meer techniek aan boord. Op een eerste stuk 80-kilometer weg heb ik meteen even de adaptieve cruise control getest. Dat is wel echt heel erg lekker. Absoluut een pluspunt als je onderweg bent. De afstand tot je voorligger wordt automatisch aangehouden en als er ruimte is, dan gaat het gas er weer terug op. Prima optie om op een motor te hebben. Ik kan me voorstellend dat dat op mijn ritjes richting Vlissingen, richting de Randstad en richting Duitsland ook wel heel comfortabel is.
Helaas viel de V4S mij verder eigenlijk een beetje tegen. Hij gaf ook wel vertrouwen, maar ik kon hem voor mijn gevoel niet zo plat leggen als de 1260 Enduro. Het blok was wel soepeler en trok wel beter vanuit de lagere toeren, maar er was ook geen 'vreugde-moment' meer. Dat moment waarop je Multistrada er echt helemaal zin in heeft en los wil. Dat miste ik behoorlijk. Een leuke motor, maar op het karakter verloor hij het voor mij van de 1260 Enduro. Maar ja, die wordt dus niet meer nieuw gemaakt. De demo kopen zou dan de enige optie zijn. Of kijken of je ergens nog een 1260 Enduro als marge-motor kunt kopen, want die BTW aftrek maakt hem natuurlijk een stuk aantrekkelijker.

Morgen naar Motoport voor de BMW R1250 GS, de Tiger 900 en de Honda Africa Twin. Ik ben benieuwd.

Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3496
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: Ik ben heel tevreden, maar...
« Reactie #5 Gepost op: 09 juni 2021, 07:30:13 »
Dat van die t7. Heb ik zelf ook ondervonden . En waarschijnlijk hebben we beide op dezelfde proefgereden. Want Rockanje. Is mijn 2e huis .

Verstuurd vanaf mijn CPH2207 met Tapatalk

Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Ik ben heel tevreden, maar...
« Reactie #6 Gepost op: 09 juni 2021, 07:36:06 »
Ja, Rockanje is natuurlijk ook bij jou om de hoek. :) Voor mij is Motoport Goes de logischer keuze. Doe jij met hen ook die ritten dan?

Ik denk niet dat wij op dezelfde T7 gereden hebben, want op deze stond 48km toen ik er op weg ging. Of tenminste, dat gok ik dan. ;)

Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3496
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: Ik ben heel tevreden, maar...
« Reactie #7 Gepost op: 09 juni 2021, 08:39:14 »
Ja ik doe soms ook die ritten. Tijdens de demo dagenm maar dat is afwisselend. Of het nodig is. Tijdens de KTM dagen. Komt er meestal iemand anders. En laatst met kawasaki was het de vader. Van de  fotograaf/ cameraman. Van Rockanje. Het wisselt een beetje.

Verstuurd vanaf mijn CPH2207 met Tapatalk

Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Offline Anthony

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 297
  • Geslacht: Man
  • Bob de Verbouwer
Re: Ik ben heel tevreden, maar...
« Reactie #8 Gepost op: 09 juni 2021, 11:53:14 »
Ik moet/wil eerst nog van alles aan mijn huis doen. Het doel is om in 2024 een motor te kopen met een hogere zit. Ik weet dat het nog een paar jaar weg is, maar helaas heb ik tot die tijd mijn spaarcentjes nodig voor het huis. Omdat ik dan ook meer vrije tijd heb, is het ook de bedoeling om dan ook meer te gaan rijden/reizen. Ik weet dat het bijna niet minder kan, Sebas  :007:

Met deze zoektocht is er straks wel wat voorwerk voor me gedaan  :)  Bij mij staat bovenaan mijn verlanglijstje de Yamaha Tracer 9 GT. Uiteindelijk zal een proefrit daar wel maatgevend in worden. Maar je moet ergens beginnen met je zoektocht. Aangezien ik al een hele hoop jaar een paar kilometer op een Yamaha rij, lijkt mij dat het startpunt  8)

Mocht tzt de keuze zijn gevallen, dan zal de FZR1000 niet ingeruild worden. Oude liefde slijt niet, zeggen ze  :024:


Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Ik ben heel tevreden, maar...
« Reactie #9 Gepost op: 09 juni 2021, 16:39:34 »
Het was vandaag natuurlijk ook gewoon de perfecte ochtend. Zonnetje, maar niet te veel en een keurige 20 graden op de thermometer. Dus op tijd de Tiger opgezadeld en eerst even een referentierondje gedaan met mijn eigen 800XC. Het is toch wat lastig om motoren te vergelijken als je niet precies in je hoofd hebt hoe hij zich op allerlei momenten gedraagt.



Als eerste was de Tiger 900 aan de beurt. Om alles een beetje in stijl te houden, had Motoport daar ook een witte van klaargezet, dus de verschillen met de XC hadden haast niet kleiner kunnen zijn. Het was wel een 900 GT Pro en niet de Rally Pro, die natuurlijk nog dichter tegen mijn XC aan ligt. Onderweg werd ik voor een deel wel direct afgeleid door het dashboard en alle schakelaars. Je kunt veel instellen op de Tiger en het is makkelijk om je daar in te verliezen. Uiteindelijk heb ik de rijmodi gewoon een beetje gelaten voor wat ze waren en of Road of Sport gebruikt. Ook nog wat gespeeld met de nieuwe elektronisch instelbare achterdemper, maar dat bracht mij eigenlijk niet veel nieuws. Dat kan ook aan mij liggen natuurlijk. Dat leek ook wel een beetje het thema van de Tiger te zijn. Ja, de 900 klinkt wel wat anders dan mijn 800, maar zo heel anders vond ik het ook niet. Hij trilde wel meer. Vooral door het zadel en de handvatten voelde je duidelijk een trilling door de motor heen trekken, die ik op mijn eigen 800 nooit heb gevoeld. De motor was wel leuk aangekleed met heel veel extra's, maar ik denk niet dat ik 12.000 bij ga leggen voor cruise control, een quickshifter en een verwarmd zadel, als het rijgevoel niet zo heel veel uitmaakt met mijn eigen Tiger. Ik was zo druk geweest met het analyseren van de verschillen, dat ik ook volledig vergeten was om een foto ergens langs de weg te maken, dus dan maar even snel een foto op de stoep bij Motoport. ;)



Bij terugkomst stond direct de grootste van de drie motoren voor mij klaar. Een zwarte 1250GS met kofferset. Dat ziet er toch meteen alweer een stuk serieuzer uit. Het grote voordeel van een GS is wel, dat je de maten eigenlijk niet meer voelt als je onderweg bent en dat was voor deze 1250GS eigenlijk niet echt anders. Hij gaf me ook direct een stuk meer vertrouwen dan de Tiger. Vanaf de eerste rotonde ging de BMW direct een stuk platter dan de Tiger 900. De zit was direct vertrouwd en eigenlijk was er weinig op aan te merken. Ook de BMW had een quickshifter en ik begon er al wat meer aan te wennen om die ook te gebruiken. Een stuk snelweg op de cruise control gaf me wel te denken over de windbescherming. Op de Tiger ben ik gewend dat dat niet optimaal is, maar op de 1250GS was hij in ieder geval slechter dan op mijn oude 1150GS. Of in ieder geval voor mijn gevoel. ;) Dat zegt ook niet altijd wat en ik had daar een groter scherm op zitten. Het is in ieder geval wel een aandachtspuntje. Verder was de GS vooral een GS. Een makkelijke motor die je gewoon heerlijk eenvoudig rijdt en overal tussendoor en overheen wringt. Tot ik op een stuk weg naar Lewedorp even het gas in de derde versnelling helemaal open trok. Het voorwiel kwam gewoon los van de grond. Ik heb dat ooit eens met mijn proefrit met de KTM 1190 Adventure gehad en vond het niet noodzakelijk een leuke ervaring. De GS deed het, zette zijn voorwiel vrij vlot weer op de grond en gaf nooit het idee dat het onstabiel werd. Een hele aparte ervaring. Tussen Lewedorp en 's-Heer Arendskerke kwam ik nog achter twee auto's en een wat trage vrachtwagen. Twee versnellingen terug, gas erop en eenvoudig het hele rijtje voorbij. De BMW gaf me daarin het vertrouwen dat ik op de Tiger zeker niet gehad had en op de Africa Twin ook niet zou hebben. Maar goed, dat doe ik anders eigenlijk ook nooit, dus daar koop je geen motor op.



En dan de motor die, als ik heel eerlijk ben, ik het mooiste vind van deze drie. De Africa Twin. Een motor die er uitziet alsof hij zo de woestijn uit is komen rollen. De Honda twin geeft het geluid dat ik gewend was van mijn Transalp, maar dan alsof hij nu volwassen is en al jaren een abonnement op de sportschool heeft. De acceleratie is vlot, niet ongelofelijk snel, maar snel genoeg om je rijbewijs een paar keer kwijt te kunnen raken op elke rit. Deze AT had ook weer die quickshifter en of het er nou aan lag dat ik aan het gebruik gewend raakte, maar ik vond dit wel de prettigste van de drie. De 1100 die ik reed, was nog van het eerste model, dus hier zat nog geen cruise control op en niet het mooie display met Apple CarPlay en zo. Niet getreurd, het rijwielgedeelte zou hetzelfde moeten zijn, dus dat heb ik in ieder geval goed kunnen proberen. Duidelijk verschil was wel, dat ik hier veel meer OP de motor zat. Bij de GS zit je er meer in, de Tiger lijkt iets hoger te zitten voor je gevoel dan de GS. De hoek van mijn benen was prima, de houding extreem rechtop en je hebt wel echt zo'n 'commanding feel', zoals ze dat in het Engels zeggen. Jij zit aan het roer met goed overzicht. Het nadeel was het zadel. Dat was behoorlijk hard en ik kon wel met mijn voeten bij de grond, maar meer op de bal van mijn voet. In de showroom stond een nieuwe met een lager zadel en daar leek dat geen probleem. Al leek ook daar het zadel erg stevig. Nou ben ik misschien wel wat verpest door mijn Triumph comfort zadel. ;) Verder lijkt de Honda ook wel die allemansvriend te zijn. Hij is wat minder fel dan de GS en heeft ook duidelijk minder vermogen, maar komt prima van zijn plaats. Ook hier is de windbescherming niet geweldig, dus ook bij de Africa Twin zou ik daar naar moeten kijken. Dat zijn dingen die altijd aan te passen zijn.

Wat heb ik van vandaag opgestoken? Nou ja, vooral dat het nog niet zo'n makkelijk verhaal gaat zijn als ik dacht. De Tiger valt af, maar de GS en de Africa Twin zijn wel hele andere motoren, maar ze kunnen allebei bij mij passen. De vraag is, wat ik echt wil. De GS is natuurlijk de ultieme kilometervreter. Opstappen, 1000km afraffelen en afstappen om wat te eten. De Africa Twin lijkt er wel meer een avontuur van te maken. Je moet er meer op werken en hij heeft minder power, maar je kijkt er nog even naar om als je hem ergens neerzet en je hebt het gevoel dat je zo door kunt naar Kenia om wat wilde dieren te gaan spotten.
Dit wordt nog niet zo makkelijk...
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2023, 06:48:04 door Ghulst »

Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3496
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: Ik ben heel tevreden, maar...
« Reactie #10 Gepost op: 09 juni 2021, 18:03:46 »
Waarom heb je een 2019 Afrika twin meegekregen?. De crf1000 atas adventure sports.. de crf1100 adventure sport is namelijk lager en heeft meer opties. Bij de crf1100 maakt de hoogte tussen de L en adventure sport niet uit. Bij de crf 1000 wel. De adventure sport uitvoering is 25mm hoger. Dat het zadel hard is bei beide ja. Maar een harder zadel hou je het doorgaans beter OV vol dan zo'n slp ingezakt ding.

Dat de Tiger niks was had ik je al verteld. . En  de ga. Tsja de halve wereld rijd ermee. 13 in dozijn fiets.

Het vermogen. Aan de at is prima ik ben mede daarom terug in vermogen genaamd van de KTM naar de at. Die is. Namelijk veel soepeler met korte bochtenwerk. En wij rijden wel wel eens wat haarspelden in het buitenland.

Verstuurd vanaf mijn CPH2207 met Tapatalk

Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Ik ben heel tevreden, maar...
« Reactie #11 Gepost op: 09 juni 2021, 19:33:15 »
Waarom heb je een 2019 Afrika twin meegekregen?.

Ik gok, omdat ze die hadden staan. Ze hebben wel twee nieuwe CRF1100's staan, maar die staan in de showroom en zijn geen demo-fietsen. Wat dat betreft heb ik het idee dat MP in Goes een wat strakker demo-beleid is gaan voeren de laatste jaren. Anders hadden ze -naar mijn idee- wel meer nieuwe motoren staan. Maar goed, dit is wat ik meekreeg en de verkoper vertelde mij dat het rijwielgedeelte niet uitmaakte. Ik waag dat zelf wel te betwijfelen. Ik heb het idee dat de CRF1100 wel een verbeterde versie is en ik heb ergens ook wel het idee dat het zadel van de CRF1100 in de showroom iets beter zat. Daar kan ik natuurlijk weinig over zeggen. Rockanje is ook Honda dealer toch? Misschien daar nog eens opnieuw langs. Kijken of zij wel een CRF1100 als demo hebben staan en misschien ook nog wel eens kijken of ik een rondje op de KTM 1290 Adventure S kan doen als tegenhanger van de GS en de Multistrada Enduro.

LOL, de Tiger was prima. Maar net zo prima als mijn huidige Tiger en dan ga ik daar geen extra geld aan uitgeven. ;) De GS is wel een hele fijne fiets. Dat vind ik al jaren. De vraag is, of dat ik daar het geld aan uit wil geven. Er zijn overigens ook 215 CRF1100's geregistreerd bij de RDW. Dus daar zijn er ook wel een paar van. ;) Al verkoopt BMW vast meer GS'en in een maand. (Bijna 29.000 BMW GS'en in het RDW bestand.) Die overstap van de KTM naar de AT snap ik wel. KTM's zijn toch duidelijk meer op toeren gericht. In de vergelijking tussen de GS en de AT wordt het toch alweer anders. De GS trekt ook flink door vanuit stationair. Ergens denk ik, dat het in het nadeel was van de Honda om een ouder model mee te geven. De 1250GS was overigens ook niet het 2021 model, maar had natuurlijk wel ESA, cruise control etc. De Africa Twin was wat dat betreft gewoon een stuk kaler. Eigenlijk moet ik die maar eens een herkansing geven. Ik ben dan ook wel benieuwd of de 1100 nog veel verschil maakt met de 1000. De 1100 heeft meer power dan de 1000 en die was ook al niet traag. De 1100 heeft natuurlijk dan ook wel weer elektronische vering etc. Overigens is het prijsverschil tussen de AT en de GS dan ook niet zo groot meer. ;)

Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3496
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: Ik ben heel tevreden, maar...
« Reactie #12 Gepost op: 09 juni 2021, 19:37:11 »
Rockanje is sinds dit jaar geen dealer meer. Van Honda. De vorige directeur van Honda heeft veel zaken dealer "af" gemaakt. Maar de 1100 heeft een heel ander zwaarste punt en rijd echt anders dan de 1000. Zoals ik al eerder aangaf. Als ik de 1000 weg zou doen. Kocht ik een 1100. En dat had ik niet bij de Suzuki toen der tijd.

Tsja goes .. als mijn motor daar voor de deur stuk gaat die ik hem naar huis.. enige wat echt goed is. Bij goes.. dat is de kleding afdeling. Al rij ik bijna geen dame of diffi meer. Maar met klim tegenwoordig.

Verstuurd vanaf mijn CPH2207 met Tapatalk

Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Ik ben heel tevreden, maar...
« Reactie #13 Gepost op: 09 juni 2021, 19:53:37 »
Oh, jammer dat Rockanje daar niet meer onder valt. Ik kon me ook niet herinneren dat ze Honda's hadden staan, maar zag nu online wel wat.

Ik rij met Dane en heb een HJC helm. Beiden zijn aan vervanging toe. Ik ben altijd wel heel tevreden geweest met de Gore-Tex jas die ik van Dane heb. Na 7 uur stromende regen was ik nog steeds droog. Dat vind ik wel een hele mooie prestatie die mij wel wat merk-trouw maakt. Al vind ik Klim wel erg mooi, dus dat is zeker ook een mogelijkheid in de toekomst. ;)

Ik heb weinig ervaringen met Goes behalve bij het bestellen van onderdelen en het kopen van kleding. Verder heeft nog geen van mijn motoren daar ooit de binnenkant van het pand gezien. Aan de andere kant heb ik ook weinig negatieve ervaringen gehoord, dus dat scheelt. ;) Al is het natuurlijk wel jammer dat je oudere modellen meegeeft voor een proefrit...

Oh...

Nog even een hele andere, maar hele handige tip. Als je op een zonnige dag met je cabrio naar een dealer rijdt voor een proefrit, denk er dan even aan dat je zonnebrand op je gezicht gesmeerd hebt. In je helm wordt het namelijk nog heter en dan druipt de zonnebrand in je ogen. En dat doet zeer.
Vraag me niet hoe ik dat weet. ;)



Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Ik ben heel tevreden, maar...
« Reactie #14 Gepost op: 16 juni 2021, 20:46:23 »
Ok, vandaag had ik eigenlijk direct mijn doorwaai-jas aan moeten doen, maar dat was ik even vergeten toen ik vanochtend naar Vlissingen reed. Dus na de lunch eerst even naar huis om mijn jas te wisselen en daarna naar een tweewieler in River Rock Grey, die op me staat te wachten.



De eerste indruk is goed. De Pan America ziet er in het echt een stuk beter uit dan op de foto’s. Hij is een stuk ranker en lichter dan ik verwacht had. Het is betrekkelijk makkelijk opstappen. Later kom ik er achter dat het zadel in de laagste stand staat. Ik heb hem daarna verzet in de hoogste en dan is het best een forse motor. Ik kan nog steeds met beide voeten op de grond, maar niet plat. Deze Pan America was geen special en had dus geen elektronisch geregelde vering of de automatische verlaging als je stilstaat. Dat schijnt een hele leuke feature te zijn.
Wat direct opvalt, is de grote hoeveelheid knopjes op het stuur en ze lijken ook niet allemaal even logisch geplaatst te zijn. Maar goed, negeren dan maar en onderweg. Direct valt op dat de koppeling alleen wat doet op de eerste 5mm van de hendel. Niet ideaal, maar dat is vast iets dat af te stellen valt. Ik moest er in ieder geval wel even aan wennen. Dat combineert ook niet lekker met het schokkerige karakter van het gas. Ik weet niet of het aan de aansturing ligt, of dat het het karakter van de motor is, maar op elke hobbel reageert het gas direct. Dat helpt niet echt. In regen modus heb ik er geen last van, maar in straat of sport is het best irritant. De windbescherming is niet echt slechter dan die van de AT of de GS, maar heel vrolijk wordt ik er ook niet van. In sport trekt hij wel lekker door. Power genoeg dus. Dat wel. Maar dat compenseert niet genoeg. De H-D is minder leuk dan de AT en minder echt een relaxed maar toch sportief geheel dan de GS. De H-D gaat dus van de lijst af.

Aan het einde van de rit nog eens een prijsopgave gedaan voor een nieuwe GS. Dat is nogal geld. Ze starten wel bij 20, maar als je hem gewoon een beetje standaard wilt hebben, dan zit je op 26. Een flinke hoeveelheid geld. Daar kun je twee T700’s voor kopen. Dat geeft wel te denken. Ik krijg wel 1000 meer terug voor mijn Tiger, maar dat maakt niet echt het verschil. ;)

Dus dan is er maar een ding dat je nog kunt doen… Juist, je inschrijven voor de KTM test dag bij Motor2000 in Heinkenszand. Ik heb me maar opgegeven voor de 1290 Super Adventure S en de 890 Adventure R. Om te kijken wat ik daar van vind. Ja, de 890 reed ik al, maar ik wilde hem toch nog wel een kans geven.

Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3496
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: Ik ben heel tevreden, maar...
« Reactie #15 Gepost op: 16 juni 2021, 21:07:27 »
Ik hoor wel wanneer je een at gaat bestellen. .

KTM 1290 2021 heb ik nog niet op gereden. Schijnt wel flink veranderd te zijn. Met die van 2020.

Verstuurd vanaf mijn CPH2207 met Tapatalk

Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Ik ben heel tevreden, maar...
« Reactie #16 Gepost op: 16 juni 2021, 21:46:02 »
Hahahaha, ja he? Ik vind de AT er ook wel het leukst uitzien. Maar dan zit je met een AT Adventure Sports ook gewoon op 21 voor accessoires. En een beetje bagage etc. tikt ook gewoon lekker door. En dan moet hij wel beter zijn dan de 1000 die ik gereden heb. Ik heb Benjan motoren in Ridderkerk nog gebeld voor een proefrit, maar daar kwam van mijn kant wat tussen. De AT is zeker nog niet van het lijstje af.

Ik ben ook wel benieuwd naar de KTM 1290 Adventure S. Wel wat meer straat dan de R, maar eigenlijk ga ik toch niet veel offroad. Voorlopig in ieder geval niet. Dus dat beïnvloed de keuze ook wel. Dus wel een allroad, maar niet noodzakelijk een hele hardcore crosser. De 1290 met hetzelfde pakket is wel goedkoper dan een GS, dus dat scheelt weer. Al hoor ik ook wel weer wat dingen over KTM en kwaliteit. Dat schiet dan weer minder op. Maar ik wil hem wel geprobeerd hebben, want toen ik destijds de 1190 Adventure probeerde, vond ik die eigenlijk leuker dan de GS… Kijken wat ik geleerd heb de afgelopen jaren. ;)

Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3496
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: Ik ben heel tevreden, maar...
« Reactie #17 Gepost op: 16 juni 2021, 21:54:18 »
Ben Jan. Super super goede dealer. Zelfs vanuit Terneuzen gaat er iemand naar hem toe. En hele goede service. Jp heeft toen een leen motor gehad van ben Jan. En na 7000km. Weer terug gebracht. Kosten €0. Was een splinternieuwe motor.

KTM. Toevallig werd ik net 10 minuten geleden gebeld een 1290 s. Uit 2020. Met 5500. Lag een druppel onder. Op afstand even meegekeken. Maar boutjes van de waterpomp waren los gekomen. En ik heb al meer boutjes moeten plaatsen omdat ze verdwenen waren. Van het hitteschild van de akra demper..

Verstuurd vanaf mijn CPH2207 met Tapatalk
Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Ik ben heel tevreden, maar...
« Reactie #18 Gepost op: 16 juni 2021, 23:45:52 »
Ja, dat zijn ook wel de dingen waar ik me dan wat zorgen over maak… Toen ik de 890 meenam van Rockanje brandde het ABS lampje. Dat schiet natuurlijk niet echt op bij een nieuwe motor.

Nog nooit van Benjan gehoord, maar als JP er winkelt, dan zullen ze inderdaad wel ok zijn. :)

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Ik ben heel tevreden, maar...
« Reactie #19 Gepost op: 18 juni 2021, 16:18:22 »
Het Harley-Davidson verhaal krijgt nog een staartje, omdat ik mee ga doen met een testdag van Motoplus. Ik ben benieuwd.

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
6 Reacties
3884 Gelezen
Laatste bericht 09 mei 2010, 05:01:18
door Peugeot103
40 Reacties
5603 Gelezen
Laatste bericht 20 augustus 2018, 10:53:45
door Ghulst