Husqvarna lijkt serieus werk te maken van de ontwikkeling van haar eerste wegmodel, een machine die in nauwe samenwerking met moederbedrijf BMW wordt ontwikkeld. De Italianen hebben inmiddels wat foto’s prijsgegeven van het blok, waarvan de onderbouw is gebaseerd op dat van de tweecilinder lijnmotor van de BMW F800R. De cilinderkop lijkt een nieuwe ontwikkeling, wat niet zo vreemd is aangezien Husqvarna een cilinderinhoud van 900 cc opgeeft voor het nieuwe blok. Aannemelijk is dat die extra longinhoud uit het verlengen van de slag is gehaald, want de vermogensafgifte moet volgens de eerste informatie juist heel lineair en soepel vanuit de lagere toerentallen zijn. Verder zijn ook de airbox en het uitlaattraject om gewichtstechnische redenen gemodificeerd.
Een straatmodel is bijzonder welkom binnen de fabrieksmuren van Husqvarna in Varese, waar sinds de meest recente verbouwing sprake is van overcapaciteit omdat de pure offroadmodellen in een relatief kort tijdsbestek worden geproduceerd. Een model dat het hele jaar door kan worden geproduceerd, zou dat gat dus mooi opvullen. Hoe die nieuwe machine er exact uit gaat zien, weten we pas na de Milanese EICMA in het najaar, maar gezien de avontuurlijke roots van Husqvarna zou het natuurlijk een echte ‘adventure-machine’ kunnen worden. Aan de andere kant zou een dergelijke machine aardig in het vaarwater van BMW’s eigen F800GS terecht kunnen komen, waardoor we ook een meer sportievere machine in de trant van de vroegere Yamaha TRX850 of de Ducati 900SS niet helemaal uitsluiten.