In totaal namen 9.693 respondenten deel aan de online enquête, die liep van 26 maart tot 8 april, waarvan er 5886 motorrijder zijn. Voor de enquete was een oproep gedaan met spots en advertenties via de eigen website autozone.be, Studio Brussel, De Morgen, Het Laatste Nieuws en de eigen nieuwsbrief van de website.
Onder de respondenten vond 24% het bespreekbaar een inhaalverbod voor motorrijders in de file in te stellen, terwijl onder de respondenten met motor slechts een minderheid vond dat gevorderde rijopleidingen verplicht moeten worden gesteld. Niet vreemd, voor de persoonlijke rijkwaliteiten gaf de motorrijder zichzelf een score van 7,4 op 10. De meesten stemden in met een nultolerantie voor alcoholgebruik bij motorrijders.
Van de 65-plussers vond 83% zichzelf een defensieve motorrijder, terwijl dat bij de categorie 30-44 jaar nog altijd 55% bedroeg. En liefst 73% ging akkoord met de stelling dat de motorrijder te vaak als schuldige wordt aangeduid bij een ongeval waar ook een automobilist is betrokken.
De automobilist blijkt daar heel anders over te denken: 45% stemde in met de stelling dat er juist te snel naar de automobilist wordt gewezen bij een ongeval. Slechts 25% ging helemaal niet akkoord met de bedenking dat motorrijders wegpiraten zijn, tegenover 56% bij automobilisten die ook motor rijden.
En moet tussen de file doorrijden door motorrijders worden verboden? Bijna 24% van de chauffeurs zei volmondig ja. Van de automobilisten die ook motor rijden ging 63% geheel niet akkoord met deze stelling. Over een ding bleken automobilisten en motorrijders het wel eens te zijn: een nultolerantie voor alcoholgebruik bij motorrijders. In beide categorieën ging ongeveer 70% akkoord. De meesten vonden het zelfs een grotere noodzaak een nultolerantie voor motorrijders dan voor automobilisten in te voeren.
Een voorzichtige conclusie die Autozone.be uit het onderzoek heeft getrokken, is dat er zich steeds grotere verschillen aftekenen tussen hoe de motorrijder zichzelf ziet in het verkeer en hoe de automobilist dat doet. Veelal wijzen de verschillende partijen met de beschuldigende vinger naar elkaar als het aankomt op de grote schuldvraag bij ongevallen. De motorrijder acht zichzelf nochtans dikwijls een zeer goede chauffeur (7,4/10), terwijl bij de automobilist eerder een negatief beeld van de motorrijder als wegpiraat blijft hangen.
Koen Brusselaers, business manager Autozone.be:
Ik ben behoorlijk verrast door het groot aantal automobilisten dat zo’n negatief beeld heeft van de motorrijder. Ondertussen dacht ik dat de motard en de hele sfeer die errond hangt toch al wat beter ingeburgerd was. Mij lijkt het dat de insteek hier veel meer naar frustratie neigt over het stilstaan in de file. Niet zozeer naar de motorrijder die de file passeert. Want daar staat de motor natuurlijk voor: mobiliteit, in weer en wind. Het treft me alvast dat 20% van de bevraagde motorrijders is aangesloten bij een club. Ik vraag me af hoe dat bij fietsers zit? Ligt dat hoger of lager? Weet je, het bewijst volgens mij voornamelijk het sociale gebeuren dat motorrijden is. En dat terwijl er zo’n asociale perceptie heerst bij de automobilisten.
Tot slot blijkt de enquête tegelijk een bevestiging te zijn rond de staat van de Belgische wegen. Die is inderdaad rampzalig voor motards. Zelfs de automobilisten geven dit aan, want dit is uiteraard even relevant voor hen. Kijken we maar naar de situatie op de Brusselse Ring afgelopen week. Het is en blijft een belangrijk aandachtspunt. Eéntje waar dringend werk van moet worden gemaakt.