* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Kloof tussen automobilisten en motorrijder groter dan ooit  (gelezen 2630 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Border

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 1819
  • Geslacht: Vrouw
  • bietunakkunaje
    • www.siereveld.eu
Kloof tussen automobilisten en motorrijder groter dan ooit
« Gepost op: 06 juni 2012, 07:50:26 »
In totaal namen 9.693 respondenten deel aan de online enquête, die liep van 26 maart tot 8 april, waarvan er 5886 motorrijder zijn. Voor de enquete  was een oproep gedaan met spots en advertenties via de eigen website autozone.be, Studio Brussel, De Morgen, Het Laatste Nieuws en de eigen nieuwsbrief van de website.
 
Onder de respondenten vond 24% het bespreekbaar een inhaalverbod voor motorrijders in de file in te stellen, terwijl onder de respondenten met motor slechts een minderheid vond dat gevorderde rijopleidingen verplicht moeten worden gesteld. Niet vreemd, voor de persoonlijke rijkwaliteiten gaf de motorrijder zichzelf een score van 7,4 op 10. De meesten stemden in met een nultolerantie voor alcoholgebruik bij motorrijders.
 
Van de 65-plussers vond 83% zichzelf een defensieve motorrijder, terwijl dat bij de categorie 30-44 jaar nog altijd 55% bedroeg. En liefst 73% ging akkoord met de stelling dat de motorrijder te vaak als schuldige wordt aangeduid bij een ongeval waar ook een automobilist is betrokken.
 
De automobilist blijkt daar heel anders over te denken: 45% stemde in met de stelling dat er juist te snel naar de automobilist wordt gewezen bij een ongeval. Slechts 25% ging helemaal niet akkoord met de bedenking dat motorrijders wegpiraten zijn, tegenover 56% bij automobilisten die ook motor rijden.


En moet tussen de file doorrijden door motorrijders worden verboden? Bijna 24% van de chauffeurs zei volmondig ja. Van de automobilisten die ook motor rijden ging 63% geheel niet akkoord met deze stelling. Over een ding bleken automobilisten en motorrijders het wel eens te zijn: een nultolerantie voor alcoholgebruik bij motorrijders. In beide categorieën ging ongeveer 70% akkoord. De meesten vonden het zelfs een grotere noodzaak een nultolerantie voor motorrijders dan voor automobilisten in te voeren.
 
Een voorzichtige conclusie die Autozone.be uit het onderzoek heeft getrokken, is dat er zich steeds grotere verschillen aftekenen tussen hoe de motorrijder zichzelf ziet in het verkeer en hoe de automobilist dat doet. Veelal wijzen de verschillende partijen met de beschuldigende vinger naar elkaar als het aankomt op de grote schuldvraag bij ongevallen. De motorrijder acht zichzelf nochtans dikwijls een zeer goede chauffeur (7,4/10), terwijl bij de automobilist eerder een negatief beeld van de motorrijder als wegpiraat blijft hangen.
 

Koen Brusselaers, business manager Autozone.be:
Ik ben behoorlijk verrast door het groot aantal automobilisten dat zo’n negatief beeld heeft van de motorrijder. Ondertussen dacht ik dat de motard en de hele sfeer die errond hangt toch al wat beter ingeburgerd was. Mij lijkt het dat de insteek hier veel meer naar frustratie neigt over het stilstaan in de file. Niet zozeer naar de motorrijder die de file passeert. Want daar staat de motor natuurlijk voor: mobiliteit, in weer en wind. Het treft me alvast dat 20% van de bevraagde motorrijders is aangesloten bij een club. Ik vraag me af hoe dat bij fietsers zit? Ligt dat hoger of lager? Weet je, het bewijst volgens mij voornamelijk het sociale gebeuren dat motorrijden is. En dat terwijl er zo’n asociale perceptie heerst bij de automobilisten.

Tot slot blijkt de enquête tegelijk een bevestiging te zijn rond de staat van de Belgische wegen. Die is inderdaad rampzalig voor motards. Zelfs de automobilisten geven dit aan, want dit is uiteraard even relevant voor hen. Kijken we maar naar de situatie op de Brusselse Ring afgelopen week. Het is en blijft een belangrijk aandachtspunt. Eéntje waar dringend werk van moet worden gemaakt.
SP1 en SP2

Hroeten uut de polder

Amha

  • Gast
Re: Kloof tussen automobilisten en motorrijder groter dan ooit
« Reactie #1 Gepost op: 06 juni 2012, 11:00:53 »
Wat mij ook opvalt is dat er veel vrachtwaggels en landbouwvoertuigen rondrijden die incontinent zijn.
En bijgevolg laten deze schroothopen vooral op langzamere stukken een redelijk gevaarlijk consentraat van diesel en olie als souvenir achter op de wegen.

Offline Arnold

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1195
  • Geslacht: Man
Re: Kloof tussen automobilisten en motorrijder groter dan ooit
« Reactie #2 Gepost op: 06 juni 2012, 11:39:48 »
Zouden er bij de automobilisten die meegedaan hebben aan deze enquête, ook van die chauffeurs zitten die, met amper hun rijbewijs op zak, in opgefokte GTI's en 323's,  met zwart-geblindeerde ramen waar een lijkwagen jaloers op is, met een knalpijp eronder waar een krat bier in past, met een geluidsbarrière doorbrekende stereo aan boord die de ramen in een woonwijk op springen zetten, het liefst op 10cm van je bumper of achterlicht rijden en zo al bellend met een bloedgang over het asfalt blazen...............? 

Dan hoef ik me niet zo druk te maken over de aantijging dat motorrijders "wegpiraten" zijn.............. :103:

Offline Thervain

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3003
  • Geslacht: Man
Re: Kloof tussen automobilisten en motorrijder groter dan ooit
« Reactie #3 Gepost op: 06 juni 2012, 20:41:59 »
Vanmiddag (in een blik) ook weer zo'n type gezien... En alleen maar nette aan de regels houdende motorrijders...  :042:
- Peter

"Speak your mind! You can always apologize later..."

Online Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4900
  • Geslacht: Man
Re: Kloof tussen automobilisten en motorrijder groter dan ooit
« Reactie #4 Gepost op: 06 juni 2012, 21:10:50 »
Voordat iemand in een auto gaat rijden eerst een jaar op een 125 cc laten rijden.
Zodat iemand die dan met een auto gaat rijden er wel anders over denkt.
En zich dan (hopelijk) anders gaat gedragen ten opzichte van motor rijders.
En misschien niet zo asso auto rijd.

(Maar dan moet er nog erg veel veranderen in het verkeer) :042:
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij bmw rijden

Amha

  • Gast
Re: Kloof tussen automobilisten en motorrijder groter dan ooit
« Reactie #5 Gepost op: 06 juni 2012, 23:16:02 »
http://www.motorplatform.nl/actieplan/Min-IenM_AVVM_Nederlands.pdf


dit is een linkje naar de pdf van het actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders
de evaluatie van de resultaten uit dit rapport zal ongeveer deze tijd moeten gebeuren

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
16 Reacties
3793 Gelezen
Laatste bericht 21 oktober 2010, 21:37:27
door Sunny
18 Reacties
3834 Gelezen
Laatste bericht 09 augustus 2011, 18:46:01
door Stealth
8 Reacties
3253 Gelezen
Laatste bericht 02 januari 2012, 10:31:14
door Zeeuwse Klei
6 Reacties
2847 Gelezen
Laatste bericht 08 augustus 2012, 19:31:12
door Dick
58 Reacties
7244 Gelezen
Laatste bericht 19 maart 2017, 18:53:42
door Ghulst