Vanaf 1 augustus 2012 wordt elke motorfiets van BMW standaard uitgerust met ABS. Deze maatregel maakt deel uit van BMW’s integrale benadering van veiligheid op de motorfiets: BMW Safety 3600. Hierbij wordt het thema veiligheid opgedeeld en beschouwd in drie facetten: voertuig, kleding en rijtraining.
BMW zorgde in 1988 voor een technologische revolutie door voor het eerst een motorfiets van ABS te voorzien. Destijds noemden de media een antiblokkeer-remsysteem op een motorfiets een ‘technologische revolutie’ en de ‘belangrijkste verbetering op het gebied van actieve veiligheid’, die BMW als eerste motorfietsfabrikant ter wereld introduceerde.
Het systeem op de BMW K 100 woog 11,1 kilo en werd onmiddellijk een succes. Inmiddels zijn al meer dan een miljoen motorfietsen van BMW voorzien van ABS; op 31 augustus 2009 liep het 1.000.000e exemplaar van de band, een BMW K 1300 R.
De omvang en het gewicht van het elektronisch / hydraulisch bediende systeem zijn in de loop van de jaren enorm geëvolueerd. In 1993 werd ABS II geïntroduceerd, een veel compacter en lichter systeem dat 5,96 kilo woog. In 2001 volgde ABS III, waarbij de voor- en achterrem gezamenlijk werden bediend en waarvan het gewicht nog verder was teruggebracht: 4,35 kilo.
In 2006 ten introduceerde BMW het Integraal ABS van slechts 2,3 kilo, dat op de huidige R en K Serie wordt toegepast. In 2009 introduceerde BMW het Race ABS op de BMW S 1000 RR. De unieke combinatie van een speciaal Race ABS met verschillende standen en tractiecontrole (ASC en DTC) zorgde sindsdien voor extra veiligheid in het supersport segment.
Vanaf modeljaar 2013 zijn alle motorfietsen standaard met ABS uitgerust – precies 25 jaar nadat het systeem voor het eerst op een motorfiets werd toegepast door BMW.