* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: ABS verplicht voor motoren  (gelezen 3377 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Border

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 1819
  • Geslacht: Vrouw
  • bietunakkunaje
    • www.siereveld.eu
ABS verplicht voor motoren
« Gepost op: 10 oktober 2010, 19:31:33 »
De Europese Commissie wil nieuwe motorfietsen verplicht laten uitrusten met een ABS-remsysteem. Het is één van de maatregelen die de Commissie voorstelt om het aantal dodelijke ongevallen met motorrijders te verminderen. In 2008 lieten 5.520 motorrijders het leven in verkeersongevallen in Europa. Het aantal slachtoffers blijft al een decennium min of meer constant, terwijl er steeds minder gebruikers van andere vervoersmiddelen omkomen in het verkeer.


Daarom wil de Commissie nieuwe motorfietsen verplicht laten uitrusten met een antiblokkeersysteem. De Commissie wil voorts alle gemotoriseerde voertuigen uit de L-categorie (bromfietsen, tricycles, quads, motorfietsen met zijspan en nog veel meer) van dagrijlichten laten voorzien. Die maatregel wordt vanaf volgend jaar reeds ingevoerd voor auto's.
SP1 en SP2

Hroeten uut de polder

Offline Aladin

  • Lemans 1000; 1000SP; Nato; Daytona1000
  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1404
  • Geslacht: Man
    • Guzzioot
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #1 Gepost op: 10 oktober 2010, 21:54:04 »
Op zich niet zo heel verkeerd al hebben wezelf bewust het type zonder abs aangeschaft.
Niet omdat ik er geen voordeel in zie, integendeel maar omdat het zo anders remmen is en we meerdere motoren op stal hebben.

Maar goed, wat ik me afvraag of er zoveel ongelukken voorkomen waren met dit systeem???
Wat ik er zoal over lees is het meestentijds geen voorrang verleend door een blikker en frontale botsingen.
Een jaarlijkse VRO lijkt me vele malen beter maar is moeilijker af te dwingen waarschijnlijk.

Offline Aladin

  • Lemans 1000; 1000SP; Nato; Daytona1000
  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1404
  • Geslacht: Man
    • Guzzioot
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #2 Gepost op: 10 oktober 2010, 21:56:13 »
Het plaatje er bij...
Zou er nog een leuke aanbieding komen dit najaar voor ZMVC-ers?

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #3 Gepost op: 10 oktober 2010, 21:59:31 »
Ik ben voor al zie ik niet in dat ik ooit een nieuwe zal aanschaffen maar over 15 jaar heb ik er dan ook weer wat aan  :037:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Big Twin

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Vrouw
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #4 Gepost op: 10 oktober 2010, 22:39:32 »
Ik ben niet echt tegen alleen de redenen waarrom zijn weer uiterst dubieus
Blijf lachen wat er ook gebeurd


Offline Peugeot103

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1418
  • Geslacht: Man
  • klussen leer je door te ... "AUW, me fikke"
    • Peugeot103
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2010, 10:19:28 »
Ik denk dat de heren en dames van de Europese Comm eens van hun zetel af moeten komen en een weekje gaan pizzabezorgen met een scooter in Parijs!! Kunnen ze zelf ervaren waar de problemen liggen  :017:
Afgelopen weekeinde in Parijs, we hebben het hier immers over Europa en niet alleen NL, 2 aanrijdingen gezien met motor/scooter; 1x gesandwiched tussen 2 wagens (slingerende, niet oplettende blik-bestuurder) en de 2e keer niet kijken bij afslaan.... motorscoot van pakketdienst in de rechter flank.
Nee, ik denk dat we met ABS het idd wel veiliger wordt vwb remsituaties.... echter blijft het een hulpmiddel! Maar zijn we dan niet eerder onszelf lui aan het maken? En hufterproof?!? En lost dit idd het probleem op of zit het overgrote probleem nogsteeds in het gedrag zoals onoplettendheid en desinteresse?  :042:
!!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2010, 12:20:57 »
Die zijwieltjes lijken mij wel wat...  :+
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline RedRunner

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2372
  • Geslacht: Vrouw
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #7 Gepost op: 11 oktober 2010, 12:26:09 »
Die zijwieltjes lijken mij wel wat...  :+

Inderdaad: die zouden verplicht gesteld moeten worden! Geen enkele motorrijder meer, die om welke reden dan ook omkiepert, geen tussen de files door rijdende motoren meer, en als de hele constructie dan aan weerskanten nog voorzien moet worden van oranje vlaggetjes dan is de kans om over het hoofd gezien te worden ook nihil.  :021: 














:+
Honda CB 500 '98, Suzuki DR 350 SE '96, Honda NC 750X DCT

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #8 Gepost op: 11 oktober 2010, 19:57:57 »
Ik ben tegen ABS op ALLE motoren, maar voor ABS op de meeste  ;) Allroads en offroads hebben naast de weg meer hinder dan nut van ABS. Uitschakelbaar, a la. Voor veel motorrijders is ABS echt een hele deugdelijke oplossing, echter, de praktijk bewijst dat men met ABS nog minder afstand gaat houden, dat de risicoperceptie verandert in het algemeen. Verplicht stellen, niet doen.
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #9 Gepost op: 11 oktober 2010, 20:18:25 »
Ik ben tegen ABS op ALLE motoren, maar voor ABS op de meeste  ;) Allroads en offroads hebben naast de weg meer hinder dan nut van ABS. Uitschakelbaar, a la. Voor veel motorrijders is ABS echt een hele deugdelijke oplossing, echter, de praktijk bewijst dat men met ABS nog minder afstand gaat houden, dat de risicoperceptie verandert in het algemeen. Verplicht stellen, niet doen.

En Stoppies zijn niet meer mogelijk  :017:

Er zit wel waarheid in je verhaal ART, als je weet dat je toch altijd maximaal kan remmen ga je daarop rijden...
Straight to your face with the truth!

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #10 Gepost op: 11 oktober 2010, 20:30:02 »
Stoppies zijn wel mogelijk hoor, met de 1200GSA kan je gewoon een stoppie maken met ABS. Een stoppie is geen blokkerende rem he, dat is optimale dosering. De ABSsen worden steeds fijngevoeliger. De nieuwe blade en CB1000RR met ABS kunnen gewoon stoppies maken. Tenminste, ik deed op de CB1000RR gewoon een stoppie en als ik het al kan :033:
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline Big Twin

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Vrouw
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #11 Gepost op: 11 oktober 2010, 20:54:32 »
Misschien toch die andere optie dan maar .....
....
...
..
.
gewoon alle auto´s weer van bordkarton en geen kooiconstructies en airbags meer
Blijf lachen wat er ook gebeurd


Offline Muutje

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Vrouw
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #12 Gepost op: 13 oktober 2010, 14:54:54 »
 :021: :021:
En dan nog verplichte kleding, fluorhessie en nog wat bijzaken en dan wordt het weer een stuk veiliger op de weg....    :046: :046:

Gisteren frontale botsing weten te voorkomen doordat een of andere k..toerist naar boven keek, zijn auto onder het bord Renesse rücksichtloss naar links gooide, EN ik dus met mijn snelle reactie (en ABS) in een noodstop mijn auto tijdig (30 cm over  :032:) voor zijn auto die al frontaal scheef voor mij stond, heel wist te houden.

Mensen we laten ons allemaal belazeren. Aanpassingen en snufjes dit en dat, allemaal bullshit.

Er is 1 ding in het verkeer, dat kost niets en dat heet KIJKEN............... en vooruitzien en helaas moeten reageren op fouten van anderen

Offline Lil-Devil

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 240
  • Geslacht: Man
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #13 Gepost op: 19 oktober 2010, 16:37:57 »
En dan nog verplichte kleding, fluorhessie.....
met zo'n ding an weten ze in de donkerte helemaal waar ze moeten zijn om je te raken...... :056:

ik zal der op de motor geen aandoen, misschien dat ik mijn motor van matzwart wel overspuit naar fluorgroen, dat komt namelijk eerder in de optie dan dat ik een raakrijhesje aan doet.

groet lil devil

p.s.: word dan een krik en reservewiel ook verplicht????? :037: :037:

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
20 Reacties
4876 Gelezen
Laatste bericht 20 oktober 2010, 21:21:21
door Lil-Devil
39 Reacties
7909 Gelezen
Laatste bericht 19 januari 2012, 21:08:07
door Aladin
13 Reacties
5613 Gelezen
Laatste bericht 19 februari 2012, 10:39:58
door Pepe
5 Reacties
2783 Gelezen
Laatste bericht 04 juli 2012, 00:14:13
door MotorFreak
8 Reacties
3195 Gelezen
Laatste bericht 24 november 2012, 00:29:55
door Big Twin