Kawasaki heeft in de Verenigde Staten al de 2013 versie van haar vlaggenschip op supersport gebied, de ZX-10R onthuld. Het verschil met de huidige versie, naast een kekke wit/zwarte kleur: een elektronisch geregelde Öhlins stuurdemper, zoals Suzuki en Honda dat al flink wat jaren doen.
De 2013 ZX-10R, zoals die in de Verenigde Staten op de markt wordt gezet. De Europese versie zal het -gelukkig- zonder debiele reflectoren kunnen doen.
De tijden dat we elke twee jaar werden verwend met een compleet vernieuwd model zullen waarschijnlijk nooit meer terugkomen, zeker niet in het supersport segment waar de verkopen de afgelopen vijf jaar alleen maar een neerwaartse spiraal hebben gekend. En veel lagere verkopen betekent dat een model langer mee moet gaan om economisch rendabel te zijn. Per slot van rekening moeten de ontwikkelingskosten wel terug worden verdiend.
Dat nieuwe trend op het gebied van doorontwikkeling is dan ook verandering in detail, met zo min mogelijk investering en ontwikkeling toch een vernieuwde machine presenteren. Honda en Suzuki gingen hierbij het afgelopen jaar nog redelijk ver met een enigszins aangepaste vormgeving, maar qua techniek wel verandering in het detail. Yamaha daarentegen illustreerde precies hoe het op z'n minimalistischt kan: de 2012 YZF R1 is identiek aan de 2011 versie, maar dan met traction control.
Hoewel de Kawasaki als enige fabrikant tijdens de wereldwijde kredietcrisis het lef had een compleet vernieuwde machine te lanceren heeft dat niet tot een stormloop bij de dealers geleid. Tenminste, niet in ons eigen kikkerland waar het afgelopen jaar van die compleet nieuwe machine maar 21 stuks werden verkocht.
Om de verkopen een positieve impuls te geven heeft Kawasaki de 2013 versie van een elektronisch geregelde stuurdemper voorzien, die speciaal voor Team Green door Öhlins is ontwikkeld. De boven de kroonplaat gemonteerde demper wordt via een aantal sensoren middels een aparte onder de kunststof kap van de tank geplaatste ECU aangestuurd.
Volgens Kawasaki een innovatief systeem, maar dan moet wel Honda en Suzuki buiten beschouwing worden gelaten. Suzuki introduceerde de elektronisch geregelde stuurdemper in 2007 op de GSX-R1000, terwijl Honda dat drie jaar eerder in 2004 bij de Fireblade had gedaan.
De in de Verenigde Staten gelanceerde 2013 versie, die van een schitterende wit/zwarte kleurstelling is voorzien, gaat daar slechts $300 meer kosten dan het huidige model. Voor de Europese versie, die ongetwijfeld binnen afzienbare tijd zal worden gepresenteerd, zal dat een meerprijs van ongeveer € 250 zijn.