Superbike homologatie model goed voor 212 pk!
Zo, kom maar binnen met uw knecht. Het was al bekend dat MV Agusta zat te broeden op een ‘ultieme’ F4 Superbike, maar nu zijn toch iets eerder dan verwacht (en door MV gepland) de eerste gegevens en foto’s naar buiten gekomen. De MV F4 RC (Reparto Corse) is de speciaal voor het WK Superbike klaargestoomde überversie van de F4-RR. En de technische specificaties liegen er niet om. Liefst 212 pk topt de MV bij 13.600 tpm, dat is dik elf pk meer dan de gewone (euh…) RR. Het drooggewicht werd afgeschaafd tot 175 kilo.
Hoe MV precies tot deze waardes is gekomen, is nog niet duidelijk, daarvoor is het toch echt wachten op de definitieve presentatie. Titanium drijfstangen, hetere nokprofielen, lichtere zuigers, dikkere injectoren en magnesium carters liggen in de lijn der verwachting als blokaanpassingen, opvallend is het nieuwe 4-in-1-in-2 uitlaatsysteem, MV laat het zo typerende kwartet uitlaatpijpjes voor deze versie dus los. Verder zal toepassing van carbonfiber plaatwerk zo z’n invloed hebben op de gewichtsreductie, evenals gesmeden Marchesini’s en een magnesium subframe . Het beste van Öhlins en Brembo doet de rest op rijwieltechnisch vlak.
Hamvraag. Wat gaat dat kosten? Niet weinig, maar dat lag al in de lijn der verwachting. Hij staat in Italië voor € 36.900,- in de boeken, de kans dat de Nederlandse importeur de machine na de bekende belastingheffingen onder de 40.000 euro kan houden, is klein maar ik vindt hem wel heel erg lekker